کتاب نگاهی به اصول مدیریت در حاکمیت اسلامی


کتاب نگاهی به اصول مدیریت در حاکمیت اسلامی با رویکرد ویژه به سیره نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنین(علیه السلام) در تیرماه 1393، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به وسیله موسسه فرهنگی هنری راه فخرالائمه(علیهم السلام) تهیه و تنظیم شده و توسط انتشارات مهر فاطمه(سلام الله علیها) در 1000 نسخه چاپ گردید.

 


از آنجایی که یکی از مأموریت‎های اساسی مسلمانان، همت و حرکت برای نجات قاطبه بشر و خارج کردن آنان از زیر یوغ حاکمیت کفر و استکبار و برپایی حاکمیت حق است، ایجاد معرفت عمیق نسبت به نظام مدیریتی اسلام ضرورتی انکار ناپذیر است.
در همین راستا اشراف کامل کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی در قوای سه‎گانه به چیستی، چرایی و چگونگی تسرّی ولایت امام عادل در عصر غیبت و نیز ضرورت ارائه الگویی عملی و عینی از نظام مدیریت اسلام در عصر بیداری اسلامی ایجاب می‎نمود که مجموعه‎ای جامع و کامل جهت آشنایی با شرایط، حدود، اختیارات و قواعد حکومت اسلامی تدوین گردد.
از همین ‎رو مؤسسه فرهنگی هنری راه فخرالائمه(علیهم السلام) با مراجعه به منابع فیاضی نظیر قرآن کریم، نهج البلاغه، کتب روایی و مجموعه رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(قدس سره) و رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‎ای(دام ظله العالی) سلسله پژوهش‎هایی را با عنوان «نگاهی به اصول مدیریت در حاکمیت اسلامی» با رویکرد ویژه به سیره نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) تدوین و ارائه ‎نموده است.
 

 

ویژگی‎های این اثر در یک نگاه:
بخش اول؛ تعاریف و کلیات
این بخش مربوط به کلیات و تعاریفی می‎شود که در تمام مراحل تحقیق و پژوهش، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مورد نیاز بوده و این موارد پیش از ورود به مباحث باید حل شده و مفروض گردند.

بخش دوم؛ اهداف و جهت‏ گیری‏های مدیریت اسلامی
در این بخش اصولی تحت عنوان اهداف مدیریت اسلامی مطرح می‎گردد که مدیران اسلامی در تمامی سطوح، با توجه به آنها و در راستای تحققشان باید اقدامات و عملکردهای خود را تنظیم نماید.
  
بخش سوم؛ اصول عمومی حاکم بر حوزه‏ های مدیریتی
این بخش شامل مبانی و اصولی است که بر تمامی حوزه‎های مدیریتی اشراف داشته و مبنای اصولی است که در آن حوزه‎ها مطرح می‎شود. مبانی نظری، مبانی اخلاقی و مبانی اجرایی در مدیریت اسلامی، فصول تشکیل دهنده این بخش هستند که در آنها، بایدها و نبایدهای فکری، قلبی و جوارحی مدیران در تمام حوزه‎های مدیریتی اسلام بیان شده است.
فصل اول؛ اصول حاکم بر حوزه نظر، اندیشه و تفکر
فصل دوم؛ اصول حاکم بر حوزه قلب(خلقیات، فضایل و روحیات)
فصل سوم؛ اصول حاکم بر حوزه رفتار و عمل

بخش چهارم؛ اصول اختصاصی حاکم بر حوزه‏ های مدیریتی
نظام مدیریتی اسلام دارای حوزه‎های مدیریتی مختلفی همچون سیاسی- اجتماعی، فرهنگی، قضایی، اقتصادی، نظامی و... است. تفاوت‌های اهدافی، موضوعی و ساختاری در این حوزه‎ها موجب شده است که هرکدام از آنها دربردارنده اصولی متفاوت با دیگری باشند. از همین رو در این بخش به صورت اختصاصی، بایدها و نبایدهای هر کدام از آن حوزه‏ ها بیان می‎شود و مخاطب آن نه همه مدیران بلکه مدیران آن حیطه خاص می‏ باشند.

 

 
مرکز پخش محصولات هیئت:
فروشگاه محصولات فرهنگی «رِبّیّون»
نشانی: قم - خیابان انقلاب - قبل از چهار راه سجادیه - جنب مقتل الشهداء فاطمیه - پلاک 725
شماره تماس: 09127518553

 

 

دفعات بازدید: [۲۳۸۱]

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است