یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۰۱:۰۵

برای احیای شبهای قدر بصورت ایمن برنامه بریزیم؛ میدان را خالی نکنیم

جلسه سیزدهم رمضان ۹۹: شبهای احیا برای ما حیاتی است. چه کنیم که هم اجتماع داشته باشیم، و هم مشکلات نشر ویروس پیش نیاید؟‌ مسئولین باید بنشینند و در این باره فکری بکنند. هیئتی ها باید مسئله مهمشان این باشد؛ خود اهلبیت و حرمها و مجالس باید دغدغه هیئتی های ما باشد، نه مسائل حاشیه ای دیگر. ما قبل از اینکه به هیئتمان فکر کنیم، باید به اهلبیت فکر کنیم.

جلسه سیزدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

لیبرالیسم جهانی رو به افول

توصیه به تقوا محور اساسی مدیریت جامعه است. توصیه به تقوا صرفا یک دستور اخلاقی نیست. خداوند نزدیکترین انسانها به خودش، یعنی پیامبران و امامان را از متقین قرار داده. جایگاه تقوا نقش کلیدی در مدیریت نظام هستی دارد.

إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ(دخان ۵۱). امنیت نیاز همیشگی بشر است. اولین اتفاقی که در جامعه بشری بعد از ظهور اتفاق می افتد، برطرف شدن خوف و ایجاد امنیت است. امنیت هم مثل خیلی موارد دیگر به تقوا بستگی دارد. چقدر خوب است نظام سیاسی را روی چارچوب دین پیاده کنیم. منشأ قواعد و قوانین ما احکام دینی باشد. بهترین نوع زندگی جامعه بشری، پس از ظهور اتفاق خواهد افتاد. وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ(قصص ۵). اگر بناست مستضعفین وارثان خدا در زمین شوند و امرشان مطاع شود، نیازمند اجرای احکام دینی در جامعه جهانی هستیم.

یک دلیل عقب افتادن ظهور این است که خداوند فرصت میدهد تا کسانیکه مدعی مدیریت و هدایت جامعه بشری هستند، شانس خود را امتحان کنند. امروز لیبرالیسم بعنوان آخرین قدرت مدعی مدیریت دنیا، در حال افول است. چیزی تا پایان حاکمیت صهیونیست و آمریکا بر جهان باقی نمانده. بشریت تشنه یک حقیقت والایی است که با فطرت انسانها همخوانی داشته باشد: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ(روم ۳۰). همه بشریت با فطرتشان به حقیقت دین پیوند درونی عمیق دارند.

 

آثار بی شمار تقوا

اگر صحبت از تقوا میشود، اگر میگوییم همه باید روزه بگیرند، برای رسیدن به جامعه موعود مطلوب است. روزه عقلانیت و قدرت جامعه را تضمین میکند. چون محصول روزه داری تقواست. جامعه ای که به تقوا دست یافت، به عزت و قدرت و هیبت و عقلانیت و افزایش روزی و رزق و گشایش در امور دست پیدا کرده است. آثار و برکات تقوا خیلی زیاد است.

مَنِ اعتَصمَ باللّه ِ بتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه. کسیکه تقوا پیشه کند، بوسیله این تقوا محفوظ می ماند. و مَن أقبَلَ اللّه ُ عليهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ علَى الأرضِ. کسیکه در اثر تقوا به عصمت الهی برسد، اگر از آسمان هم سقوط کند هراسی ندارد و میداند که خدا او را به سلامت میدارد.

یکی دیگر از ویژگیهای تقوا رهایی و بازگشایی قفل درهای بسته است: فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ مِفْتاحُ سَدادٍ، وَ ذَخِيرَةُ مَعادٍ، ‏وَ ‏عِتْقٌ‏ ‏مِنْ‏ ‏كُلّ‏ ‏‏مَلَكَةٍ‏، ‏وَ ‏نَجاةٌ ‏مِنْ‏ ‏كُلّ‏ ‏‏هَلَكَةٍ‏ بِها يَنْجَحُ الطّالِبُ، وَ يَنْجُو الْهارِبُ وَ تُنالُ الرَّغائِبُ. بوسیله تقوا درهای بسته باز میشود. بوسیله تقوا از هر نوع بردگی و بندگی نجات پیدا میکنید؛ آزاد و رها میشوید. بوسیله تقوا از هر نابودی و هلاکت نجات پیدا میکنید. بوسیله تقوا طالب به اوج میرسد. بوسیله تقوی هراسناک به امنیت میرسد. بواسطه تقوا انسان به آرزوهایش میرسد.

خدای متعال با ماه رمضان تقوا را از یک مفهوم ذهنی به مفهوم عملیاتی تبدیل کرده. روزه داری رسیدن به تقوا را در دسترس همه قرار داده. بازخورد روزه تقواست: كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ(بقره ۱۸۳). مجموعه این آثار را ببینید و کنار هم بگذارید، چه قدرتی به انسان می بخشد! بحث ماه مبارک رمضان ما راههای رسیدن به قدرت است. ماه رمضان ما را به اصل قدرت هدایت میکند.

 

مسئله اصلی هیئتهای ما احیای شبهای قدر باشد نه موضوعات حاشیه ای

حمام از امیرالمومنین علیه السلام سوال دقیقی پرسید. عرض کرد طوری متقین را برای من توصیف کن، که گویا آنها را می بینم. حضرت ابتدا خواستند پاسخ او را ندهد، چون از جان او می ترسید! فرمودند: يَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ. وقتی خدا باکسی باشد، انسان چقدر قدرتمند میشود!‌ تقوا چنین ظریفتی دارد.

فَلَمْ يَقْنَعْ هَمَّامٌ بِهَذَا الْقَوْلِ. حمام از این پاسخ کوتاه قانع نشد. لذا با اصرار حمام،‌ حضرت ویژگیهای متقین را اینگونه بیان کردند: فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِينَ خَلَقَهُمْ غَنِيّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِيَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ. خدای متعال وقتی بشر را خلق کرد از عبادت او بی نیاز بود و از معصیتش در امان.

یکی از مداحان گذشته که در فضای غلو در مورد اهلبیت شعرهایی می خواند. اما پس از فهمیدن این اشتباهش و توجیه شدن، اشتباهش را پذیرفت، و جبران هم کرد. در مجالس بعدی صریحا گفت که من اشتباه کردم، و حرفهای اشتباهی زدم. این شعرها واقعیت نداشت و صرفا دلی سروده شده بود و غلوآمیز بود، و من دیگر از این اشعار نمیخواهم. با این حرف قصه تمام شد.

الان موضوع تمام محافل ما این شده که حرمت فلان ذاکر حفظ شده یا نه؟ مگر حرمت اهلبیت حفظ شده؟ اولویت برای ما حفظ حرمت ائمه علیهم السلام است یا حفظ حرمت خودمان؟ مگر بنا نبود اسم و رسمی از نوکر نباشد؟ مسئله اصلی ما احیای شبهای قدر است. متأسفانه این دغدغه مومنین ما نیست.

 

برای احیای امن شبهای قدر برنامه بریزیم؛ میدان را خالی نکنیم

شبهای احیا برای ما حیاتی است، و برای اسلام حیاتی است. و اتفاقا اجتماع در شبهای احیا حیاتی است. ما چه کنیم که هم اجتماع داشته باشیم، و هم مشکلات نشر ویروس پیش نیاید؟‌ چه فکری برای این موضوع کرده ایم؟ مسئولین باید بنشینند و در این باره فکری بکنند. مسئله اصلی ما این است. اگر بناست هشتگی راه بیندازیم و مردم را بسیج کنیم، در این زمینه است.

مگر امیرالمومنین علیه السلام شب ضربت خوردنش به دخترش نفرمود شیر را از سفره بردار، نمک مرا کافیست. خطاب به خودش میفرمود علی کمرت را برای ملاقات خدا ببند. امیرالمومنین علیه السلام که میداند مسجد قتلگاهش است، اما بازهم به مسجد رفت؛ مردم را هم دعوت به احیای شب قدر در مسجد کرد. احیا و اجتماع شبهای قدر مهم است. چه فکر و برنامه ای میشود در این مورد ریخت؟ گروههای جهادی برای افزایش معنویت در جامعه چه فکری دارند؟ وقتی با یک هشتگ میتوان موج اجتماعی ایجاد کرد، چرا از این بستر برای حل مسائل اساسی استفاده نمی کنیم؟

بله، محدودیت باشد، اما برای برگزاری امن مجالس شبهای قدر بنشینیم و همفکری کنیم و راه حل پیدا کنیم. اولا دولت دلایل اینکه قم هنوز جزو مناطق قرمز است را بیان کند. وضعیت بیمارستانها را داریم می بینیم. بیماری خیلی کمتر شده. ضمن اینکه قم اماکن و محوطه های بزرگ مناسبی دارد که میتوان با تدبیر و رعایت بهداشت، اجتماعات مذهبی امن ایجاد کرد. چرا برنامه ریزی نکنیم؟ اجتماعات مذهبی مهم است. از مسئولین این را پیگیری کنیم.

افکار عمومی را باید اقنا کنیم. هیئتی ها باید مسئله مهمشان این باشد، ‌نه مسائل حاشیه ای. خود اهلبیت و حرمها و مجالس باید دغدغه هیئتی های ما باشد، نه مسائل حاشیه ای دیگر. ما قبل از اینکه به هیئتمان فکر کنیم، باید به اهلبیت فکر کنیم. وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ. قم حرم اهلبیت است. برای بازگشایی امن حرم فکر و برنامه ریزی کنیم.

 

از مجالس مناجات و ذکر اهلبیت کوتاه نیاییم

همه باید دغدغه داشته باشند، تا نتیجه حاصل شود. متأسفانه تصمیم گیرنده مسائل معنوی ما وزارت بهداشت شده. این چه سنخیتی دارد؟ ما در حوزه علمیه هم اطبا و دانشمندان و کارشناسان زیادی داریم. بنشینیم و برنامه ریزی کنیم؛ صورت مسئله را پاک نکنیم. ما فردا چگونه میتوانیم جواب خدا را بدهیم که صرفا برای حفظ جانمان فضای معنوی جامعه را کلا رها کرده ایم؟ وهابیت در عمرش انقدر از تعطیلی حرمها خوشحال نشده بود. میگوید شیعیان خودشان فهمیدند در حرمها خبری نیست و حرمها شفادهنده نیستند؛ لذا خودشان حرمها را بستند.

منبری ها و مداحان و مسئولین هیئت ها برای استفاده از شبهای احیا فکر و برنامه داشته باشند. لااقل مجلس دارانی که در فضای مجازی هم برنامه دارند، میتوانند ‌در شهرهای سفید برنامه اجرا کنند، ‌تا جبران شهرهای قرمز بشود. مجموعه های مذهبی برای این اتفاق برنامه ریزی کنند. دشمنان امیرالمومنین علیه السلام را شب قتل مولا شاد نکنیم. این کمترین کاری است که میتوانیم انجام دهیم. این هم جهاد معنوی است.

کمترین کاری که هیئت و هیئتی ها میتوانند انجام دهند این است، که یک تصمیم درخور شأن اهلبیت و امیرالمومنین علیه السلام در شبهای قدر گرفته شود. این باید مطالبه عمومی جامعه مذهبی ما شود. بصورت منطقی و عقلایی اما جدی و مصمم پیگیر این موضوع باشند.

از محافل اهلبیت کوتاه نیاییم. هر برکتی در طول انقلاب داشته ایم از برکت این مجالس است. حضرت امام رحمت الله علیه فرمود با این هیاهوها است که اسلام ۱۴۰۰ سال حفظ شده و هر مکتبی که پایش این هیاهو نباشد حفظ نخواهد شد. این کلام صریح امام ماست.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است