جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۶:۵۸

با رزمایش همدلی و مواسات دل ها زنده شد

جلسه یازدهم رمضان ۹۹: اگر رهبرانقلاب این رزمایش عظیم مواسات و همدلی را براه نمی انداختند، و دلهای مومنین را با حضور در این عرصه جهاد زنده نمیکردند، فضای معنوی کشور آسیب مهلکی میخورد. آن هم در زمانی که درهای مساجد و حرمها را بسته اند. این رزمایش یک جهاد به تمام معناست. با امتثال امر امام، دلها زنده شد. در غیاب اجتماعات مذهبی، دلهای مومنین رونق گرفت.

جلسه یازدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

مرگ و زندگی دست کرونا نیست؛ دست خداست

هم خلوت لازم است هم اجتماع. اصل بر اجتماع است. حال که بفرموده رهبر معظم انقلاب از این اجتماعات مذهبی محرومیم، باید از فرصت خلوت با خدا استفاده کنیم. اما فراموش نکنیم که اصل بر اجتماع است. برخی که در اربعین حضور و حماسه اربعین را نشاندهنده و زمینه ساز ظهور می نامیدند، حال میگویند بخاطر شرایط آخرالزمان و برای آمادگی پیداکردن برای ظهور، لازم است مدتی خلوت داشته باشیم. این دو حرف باهم سازگار نیست. بالاخره حضور و اجتماع لازم است، یا خلوت؟

وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا(طلاق ۲و۳). توکل به خدا به انسان قدرت میدهد. برای همین خداوند میفرماید فَهُوَ حَسْبُهُ. کافیست امورمان را به خدا واگذار کنیم؛ خدا برای ما کافیست.

يُحْيِي وَ يُمِيتُ. مرگ و زندگی دست خداست. ویروس کرونا شاید ما را مبتلی کند، اما این را بدانیم که مرگ و زندگی دست کرونا نیست! دست خداست. وقتی شخص عالم میشود که امور را به خدا بسپارد. بدانیم که همه چیز دست خداست. إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ(قصص ۵۶). هدایت هم دست خداست. أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه. آخر علم این است که امور را بخدا واگذار کنیم. این انسان قدرتمند میشود.

 

با رزمایش مواسات دلها زنده شد

رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ. حوزه علمیه کسی را تربیت میکند بنام سید روح الله، یکنفره در خودش این قدرت را می بیند که قیام کند: أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَی(سبأ ۴۶). امروز دشمن از حوزه علمیه ما احساس امینت میکند. چون علیرغم وجود طلاب وروحانیون انقلابی، اما جریان حاکم بر حوزه علمیه جریان انقلابی نیست. اگر رهبرانقلاب این رزمایش عظیم مواسات و همدلی را براه نمی انداختند، و دلهای مومنین را با حضور در این عرصه جهاد زنده نمیکردند، خیلی مشکلات ما بیشتر میشد. این رزمایش یک جهاد به تمام معناست؛ در زمانی که درهای مساجد و حرمها را بسته اند.

هنوز مسئولین برای شبهای قدر تصمیم نگرفته اند، دست دست میکنند. اجازه با شما نیست، شما باید برنامه بریزید که چگونه مراسم شبهای قدر برگزار شود. راجع به چگونگی برگزاری برنامه ریزی کنید که آسیبها کم شود. اگر این رزمایش مواسات و همدلی نبود، فضای معنوی کشور آسیب مهلکی میخورد. با امتثال امر امام، دلها زنده شد. در غیاب اجتماعات مذهبی، دلهای مومنین رونق گرفت. این حرکت تدبیر عالی رهبر معظم انقلاب بود.

 

مصوبات اخیر مجلس باعث شرمندگی است

پنجمین بخش از جنبه های تقوا که موجب قدرت است، عزت است. وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ(منافقون ۸). عزت اساسا برای مومنین و مسلمین است. ۱۲۴ هزار پیغمبر برای تحقق حکومت الهی آمدند. اولین اتفاق پس از برپایی این حکومت جهانی، عزت اسلام و مسلمین است: تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ. پرداختن به عزت لازمه قدرت است. نمیشود ذلیل باشیم و قدرت هم داشته باشیم. وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ(اسراء ۷۰). بوسیله تقوا باید به این عزت برسیم.

مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ. همچون حسینی با همچون یزیدی بیعت نمیکند. این عزت است. این عزت بواسطه تقواست. کسیکه عزتمند باشد با مثل آمریکا سر سازش نخواهد داشت. چین دلار را از معاملاتش حذف کرد. کاش در همین حد مسئولین ما هم غیرت داشته باشند. مصوبات آخر مجلس که باعث شرمندگی است. اصلاح قانون انتخابات، برای اینکه نظارت شورای نگهبان را محدود کنیم؟ ۷۰ نفر از نمایندگان فعلی ردصلاحیت شدگان مجلس بعد هستند. معلوم است چه قانونی از زیر دست آنها بیرون خواهد آمد. تا ضربه شان را نزنند دست برنمیدارند. اینها از سر ضعف و زبونی آنهاست.

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ أَعَزَّ اَلنَّاسِ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ فِي سِرِّهِ وَ عَلاَنِيَتِهِ. کسیکه میخواهد عزتمندترین مردم باشد در پنهان و آشکار باتقوا باشد. تقوا انسان را عزیز میکند.

 

راه عزیز شدن تقواست

امام صادق علیه السلام فرمود:‌ ما نَقَلَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَبدا مِن ذُلِّ المَعاصي إلى عِزِّ التَّقوى إلاّ أغناهُ مِن غَيرِ مالٍ ، و أعَزَّهُ مِن غَيرِ عَشيرَةٍ ، و آنَسَهُ مِن غَيرِ بَشَرٍ. همین که شما از ذلت معاصی بیرون بیایید، خداوند شما را به لباس عزت مفتخر میکند. بدون مال تو را بی نیاز میکند. عزت یک مقوله کاربردی است، نه فقط یک روحیه و صفت و سفارش اخلاقی. بدون عشیره و خانواده او را عزیز میکند. بدون اینکه مونس داشته باشد، خداوند خودش انیس انسان متقی میشود.

ششمین مورد از اثرات تقوا، هیبت است. هیبت و قدرت همیشه کنار هم هستند. مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی. تو اگر تقوا پیدا کنی، خداوند هم تو را قدرتمند میکند. برخی برای قدرتمند شدن دیگران را تخریب و قلع و قعم و سرکوب میکنند. اینها هیچگاه به هدف خود نمیرسند. هرکس میخواهد نزد دیگران هیبت و قدرت داشته باشد تقوا پیشه کند. برخی خواستند مثل پادشاهان و سلاطین زندگی کنند. اما هیبت پادشاهی نزد مردم پیدا نکردند.

هیبت با ظلم و تکبر و غرور بدست نمی آید. هیبت با تقوا بدست می آید. خدای متعال هیبت شخص با تقوا را در دل دیگران قرار میدهد. مثل ابالفضل العباس علیه السلام. بالای خانه کعبه خطاب به حجاج شمشیر بدست فرمود: شما میخواهید بر حسین علیه السلام شمشیر بکشید؟ همانطور که مادامی که امیرالمومنین علیه السلام زنده بود کسی نتوانست به پیغمبر صلی الله علیه وآله آسیب بزند، مادامی که من هستم هم نمیگذارم به حسین علیه السلام آسیبی بزنید. این یعنی هیبت برآمده از تقوای الهی.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است