پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۰۲:۴۴

به داستانهای معنوی دفاع مقدس بیشتر بپردازیم

جلسه هشتم رمضان ۹۹: منبری ها و مادحین ما به برخی موضوعات می پردازند؛ مثلا در گذشته شخصی گناهکار بوده، بعد متحول شده و با کرامت ائمه از گذشته خود برمیگردد. خب از این دست اتفاقات در گذشته زیاد بوده، و عموما هم معتبر است؛ اما ای کاش در کنار این ماجراها، داستانهای دفاع مقدس و لذتها و مقامات معنوی که رزمندگان به آنها رسیدند را هم برای جوانان بیشتر بیان کنیم.

جلسه هشتم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

صبر و استقامت نتیجه تقواست

خداوند بوسیله تقوا آفاتی را از ما دور میکند که فکرش را هم نمیکنیم. امام باقر علیه السلام فرمود: یجلی بالتقوی عنه عماه و جهله ‌و بالتّقوی نجی نوح و من معه فی السفینه و صالح و من معه من الصاعقه. تقوا بود که نوح نبی و همراهانش را نجات باد. تقوا بود که صالح نبی و همراهانش را نجات داد. هم پیغمبر خدا نیاز به تقوا دارد و هم همراهان و شیعیان او. البته سطح تقوای افراد متفاوت است.

و بالتقوی فاز الصّابرون. بواسطه تقوا صبرکنندگان خوشبخت میشوند. شاید یکی از دلایل اینکه در هر خطبه نمازجمعه باید با توصیه به تقوا شروع شود همین است. توصیه به تقوا باید دائما در جامعه مومنین وجود داشته باشد؛ و الا اگر تقوا سطحش در جامعه پایین بیاید، مردم اهل صبر نخواهند بود.

و نجت تلک العُصب من المهالک. مومنین با تقوا علاوه بر نجات، مقامشان رفیع میشود. ولهم إخوان على تلک الطریقة یلتمسون تلک الفضیلة. مسیر تقوا همیشه و در همه حال ادامه دارد. اگر عده ای یا ملتی دچار غفلت شدند، جریان تقوا در سایر ملل مسلمین ادامه خواهد داشت. وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ(طلاق ۲و۳). یکی از آثار تقوا رسیدن روزی از جایی است که فکرش را نمیکنیم. امام رضا علیه السلام ذیل این آیه فرمود: این آیه ناظر بر زندگی مادی انسان است. اگر کسی تقوا پیشه کند رزق و روزی دنیوی اش از جایی میرسد که حسابش را نمیکند. یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ: امام رضا علیه السلام فرمود قسمت اول این آیه دلالت بر خروج از مشکلات معنوی دارد، و بخش دوم آیه دلالت بر رزق و روزی دنیوی.

 

به داستانهای معنوی دفاع مقدس هم بپردازیم

در دوران جوانی خیلی از اموری که در سنین بالاتر برای انسان لذت خاصی ندارد، در این سن خیلی لذتبخش است. یکی از این لذتها، لذتهای معنوی است. نوجوانان دفاع مقدس به برخی جایگاههای معنوی می رسیدند، که رسیدن به این جایگاهها در سنین بالاتر واقعا دشوار است. این اتفاقات در دفاع مقدس خیلی باب بود؛ نادر نبود. نفحات معنوی، یعنی لحظات معنوی شیرینی که خداوند به انسان میچشاند، در دفاع مقدس خیلی دیده میشد. الان هم هست، اما فراوانی اش شاید مثل زمان جنگ نباشد. دفاع مقدس یک فضای جهاد خاص بود.

این روزها در بسیاری از هیئت ها باب شده منبری ها و مادحین، به برخی موضوعات می پردازند. مثلا در گذشته شخصی گناهکار بود، بعد متحول میشود و با کرامت یکی از ائمه از گذشته خود برمیگردد و زندگی جدیدی را شروع میکند. خب از این دست اتفاقات در گذشته زیاد بوده، و معتبر هم هست. اما ای کاش در کنار این داستانها، داستانهای دفاع مقدس و لذتهای معنوی و مقامات معنوی که رزمندگان به آنها رسیدند را هم برای جوانان بیان کنیم.

کسیکه تقوا پیشه میکند، یک جاهایی که در دینداری به مشکل میخورد، تقوا او را نجات میدهد. همه جا هم انسان دستش به اهل دین نمیرسد که سوال و مشکلش را برطرف کند. الان گوشه و کنار دکان زیاد باز شده. سوالات و شبهاتمان را بپرسیم و برطرف کنیم؛ اما مراقب باشیم از اهلش بپرسیم. بله، درسهای عمومی را انسان از منبرها و مجالس ذکر دریافت میکند. اما اگر در مسیر طی درجات معنوی خواستیم گام به گام با استادی همراه شویم، در انتخاب استاد خیلی دقت کنیم. خیلی از افراد فقط تظاهر به دیندار میکنند.

در امور دنیوی هم تقوا انسان را از بن بست و ابهام خارج میکند. همینطور تقوا انسان را از شبهات خارج میکند. این به انسان قدرت میبخشد. رهبرانقلاب مدتی پیش گفتند: من جنگهای جهانی را مطالعه کردم، چه افسران و چه سربازان، خیلی ها بی انگیزه بوده اند و مشکلات روحی و روانی زیادی داشته اند. در زمان خودمان هم همینطور. همین سربازان آمریکایی پایگاه نظامی آمریکا در عراق، از حمله موشکی ایران چنان دچار رعب و وحشت شدند؛ با اینکه ایران بنا نداشت سربازان آمریکایی را هدف قرار دهد، و کسانی هم که کشته شدند عموما بخاطر شدت موج انفجار بود. اما شما دفاع مقدس را ببینید، رزمندگان در سخت ترین شرایط چقدر با روحیه و با انگیزه و با صلابت میجنگیدند.

 

اسلام هم برای آبادی آخرت است و هم آبادانی دنیا

تقوا پاسخ سوالات و مشکلات و شبهات انسان را برطرف میکند. این به انسان قدرت میدهد. تقوا انسان را به یقین میرساند، و یقین یکی از مهمترین عوامل قدرت است. یقین با بندگی حاصل میشود: وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ(حجر ۹۹). در طول این مسیر بندگی آنچه انسان را از خطرات و انحراف نجات میدهد، تقواست.

اسلام هم برای آبادی آخرت است و هم آبادانی دنیا. عده ای لیبرال جاهل سالهاست آنچه از غرب آمده را وحی منزل میدانند، و دستورات و احکام قرآن را برای مدیریت کشور ناکارآمد میدانند. کافیست شما سابقه یونسیف و سازمانهای بین المللی دیگر را مطالعه کنید، تا بدانید چه اهداف شومی در سر دارند و بدنبال چه هستند؛ آنوقت دیگر به هیچیک از کنوانسیونهای آنها اعتماد نمیکنید.

الان دارند دنیا را آماده میکنند برای پذیرش واکسن؛ و این واکسن چه عوارض و پیامدهایی بدنبال خواهد داشت. نماینده وزیر بهداشت در برابر خبر تحقیقات دانشمندان و دکترهای ایرانی در کشف واکسن، به شدت واکنش منفی نشان داد و گفت ما اجازه نداریم بدون هماهنگی وزارت بهداشت جهانی واکسنی ارائه کنیم. کأن سازمان بهداشت جهانی وحی منزل است! سازمان بهداشت جهانی کجاست که ماهها از ویروس کرونا گذشته، اما خبری از راه درمان نیست؟

ما به قرآن و اهلبیت و دین اعتماد میکنیم؛ شما به چه کسانی اعتماد میکنید؟ در همین ماجرای کرونا، کدام یک از کشورهای غربی در امان ماندند؟ به اهلبیت اعتماد نکنیم، اما به غربی اعتماد کنیم که سالهای سال است غارت و چپاولشان برای همه دنیا روشن است.

در این بحبوحه قتل و کشتار توسط ویروس کرونا، نخست وزیر انگلستان فرزنددار شده، و تمام رسانه های انگلیسی فارغ از مشکلات مردم به این خبر بصورت یکپارچه و هماهنگ و پررنگ میپردازند. دولتی که ملت خودش را اینگونه تحقیر میکند، اگر دستش به ما برسد با ما چه میکند؟!

 

در امر ازدواج به خدا اعتماد کنیم

چرا جوانان و خانواده های ما نمیتوانند به وعده خدا در مورد ازدواج اعتماد کنند؟ اسلام میگوید اگر جوان مومنی به خاستگاری دخترتان آمد، به خدا اعتماد کنید و امر ازدواج را پیش ببرید. به خدا اعتماد کنیم. تقوا زندگی ها را عوض میکند. اعتماد به خدا را بالا میبرد. آدم بی تقوا به هیچکس نمیتواند اعتماد کند، و ضعیف و آسیب پذیر و بی پناه میشود. معمولا کسیکه ازدواج خوبی ندارد، شغل خوبی هم نمیتواند داشته باشد. رشد عقلی و قلبی و روحی و اخلاقی با ازدواج شکل میگیرد. اکثر مشکلاتی که در جوامع و موقعیتهای مختلف وجود دارد، به مسائل اخلاقی انسانها برمیگردد. ازدواج این مشکلات اخلاقی را حل میکند.

چرا دشمنان ما در سالهای اخیر در موقعیتهای مختلف و فتنه ها سراغ سلبریتی ها رفته اند؟ چون عموما انسانهای ضعیفی هستند، و براحتی تحت تأثیر قرار میگیرند. من شخصا به بازیگران و هنرمندان بخاطر قابلیتهایی که دارد، ابراز علاقه و ارادت دارم. بازیگرها عموما بخاطر ویژگیها و تواناییهای شخصیتی شان است که میتوانند بازیگر شوند. بازیگر انسان منعطفی است، و این انعطاف قدرت و مهارت بزرگی است. یک بازیگر امکان رشد معنوی و روحی و اخلاقی بالایی دارد. اما از طرفی هم یک بازیگر میتواند بخاطر بازی کردن نقشهای مختلف، دچار تزلزل شخصیت و اخلاق شود. و دشمن از این دست بازیگران زیاد سوءاستفاده میکند برای رسیدن به اهداف پست خودشان.

اباعبدالله علیه السلام به عمرسعد فرمود چرا این کار را میکنی؟ من امنیت خانواده و دنیای تو را تأمین میکنم. عمرسعد گفت من ملک ری را میخواهم. امام فرمود بیشتر از یزید به تو میدهم. عمرسعد به یزید اعتماد کرد، اما به امام حسین علیه السلام نتوانست اعتماد کند. این نتیجه بی تقوایی است. خسرالدنیا و الآخره شد؛ مثل سایر شیعیان کوفه، که به امامشان اعتماد نکردند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است