چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۸:۰۱

تعطیلی اماکن مذهبی راحت ترین راه ممکن است

جلسه هفتم رمضان ۹۹: بستن درب اماکن مذهبی پاک کردن صورت مسئله است. ما راحت ترین راه را انتخاب کردیم. هیچ دلیلی برای عدم بازگشایی حرمها تا آخر ماه رمضان ارائه نمیشود. متولیان حرمها و مساجد زحمت پیداکردن راه حل این موضوع را به خود نمیدهند. آمدیم و این ویروس به قول مسئولین دولتی، دو سال دیگر طول کشید. میخواهیم درب مساجد و حرمها را برای همیشه ببندیم!؟‌

جلسه هفتم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

رشد عقل در گرو تقواست

تقوا نعمتهایی که بخاطر گناهان از انسان سلب شده را دوباره بر انسان نازل میکند. امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: و تَفَجَّرَت علَیهِ النِّعَمُ بَعدَ نُضُوبِها و وَبَلَت علَیهِ البَرَکَةُ بَعدَ إرذاذِها. نعمتها مثل چشمه از زمین میجوشد. اگر کسی با تقوا نعمتهای بازستانده شده را دوباره دریابد، قدرتمند میشود.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً(أنفال ۲۹). تقوا به انسان قدرت تشخیص میدهد. علاوه بر رشد عقل، به انسان قدرت تشخیص حق از باطل را عطا میکند. وقتی انسان درست تشخیص داد، درست هم عمل میکند، و وقتی درست عمل کند قدرتمند میشود. در فتنه ۸۸ رهبرانقلاب چقدر سفارش به بصیرت داشتند، حتی به انقلابی ها و ارزشی ها. فتنه گران کاری کرده بودند که انقلابی ها هم به اشتباه افتادند و لشکرکشی کردند و اجتماع یک میلیونی برای حمایت از کاندید خود به راه انداختند؛ و این عدم بصیرت کشور را به لبه پرتگاه برد. تا تقوا نباشد، بصیرت پدید نمی آید.

بصیرت یعنی بازشدن چشم دل انسان؛ یعنی پیداکردن فرقان و قوه تشخیص. قدرت تشخیص درصد اشتباهات انسان را کم میکند. کسیکه اشتباه نکرد، در تصمیم گیری و تصمیم سازی قوی میشود. عقل چیزی است که انسان متقی به آن میرسد. تقوا انقدر در پرورش عقل موثر است.‌ امیرالمومنین علیه السلام در اینجا میفرماید شما عقل را جایی شکوفا می بینی که تقوا باشد.

در نامه امام باقر علیه السلام به سعد الخیر هم راجع به این موضوع سخن گفته شده: فإنّي اُوصِيكَ بِتَقوَى اللّه ِ ؛ فإنَّ فيها السَّلامَةَ مِن التَّلَفِ و الغَنيمَةَ في المُنقَلَبِ. تقوا انسان را از نابودی نجات میدهد، و در قیامت انسان را ثروتمند میکند.

 

جهل نقطه مقابل عقل

إِنَّ اللهَ عَزَّوَجلَّ يَقِي بِالتَّقْوَي عَنِ الْعَبْدِ مَا عَزَبَ عَنْهُ عَقْلُهُ. خدای متعال برای بنده بوسیله تقوی چیزی را حاصل میکند که عقلش نمیرسد. شما بوسیله تقوا به دارایی هایی میرسید، که در تصورتان هم نمی گنجد. تقوا باعث میشود شما بوسیله چیزی قدرتمند شوی که به فکرت هم نمیرسد.

وَ يُجْلِي بِالتَّقْوَي عَنْهُ عَمَاهُ وَ جَهْلُهُ. بوسیله تقوا کوری از بین میرود. نادانی و جهالت از بین میرود. عقل که رشد کرد جهل از بین میرود. جهل در مقابل علم نیست، جهل و نادانی در مقابل عقل است. لذا ممکن است کسی عالم هم باشد، اما جاهل باشد. ما آیت الله العظمای جاهل هم داشته ایم. با جریان بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی مخالفت میکند. سلطه استکباری پهلوی را می پذیرفت. با ساواک و CIA ارتباط داشت. عالم است، اما جاهل است. عالم جاهل ممکن است، اما عاقل جاهل ممکن نیست. العَقلُ رَسولُ الحَقِّ.

وَ بِالتَّقْوَي نَجَا نُوحٌ وَ مَنْ مَعَهُ فِي السَّفِينَةِ. نوح و اطرافیانش بواسطه تقوا نجات پیدا کردند. پیغمبر خدا هم باید در درجات عالی تقوا را رعایت کند. تقوا عامل نجات پیغمبر خداست.  وَ صَالِحٌ وَ مَنْ مَعَهُ مِن الصَّاعِقَةِ. صالح پیغمبر هم بواسطه تقوا نجات یافت. و بِالتَّقْوَي فَازَ الصَّابِرُونَ وَ نَجَتْ تِلْكَ الْعُصَبُ مِنَ الْمَهَالِكِ. پیروان ائمه بواسطه تقوا و صبر بر امر خدا نجات پیدا کردند.

و لَهُم إخوانٌ على تِلكَ الطّريقَةِ يَلتَمِسون تِلكَ الفَضيلَة. پیروان ائمه در زمانهای آینده برادرانی دارند، و این آیندگان هم بواسطه تقوا در فتنه ها سالم می مانند. وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً وَ يَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ(طلاق ۲و۳). تقوا از جایی که گمان نمی بریم رزق ما را میرساند.

 

تعطیلی اماکن مذهبی انتخاب راحت ترین راه ممکن است

هیچ ارگان و نهاد و مجموعه ای براحتی اماکن مذهبی و مساجد و حرمها بسته نشد. براحتی و بدون هیچ مخالفتی درب اماکن مذهبی بسته شد. بستن درب اماکن مذهبی پاک کردن صورت مسئله است. ما راحت ترین راه را انتخاب کردیم. رییس جمهور دستور میدهد اماکن و معابر و بازارها باید بازگشایی شوند. مگر مساجد ما چه درصدی از انتقال آلودگی را دارند؟ برخی مساجد قبل از بسته شدن، کلا ۱۰ نفر هم نمازگزار نداشتند.

حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، علما و مراجع به فکر محرومیت مردم از جلسات معنوی باشند. هیچکس راجع به هیئت و مساجد و حرمها فکری نمیکند. هیچ دلیلی برای عدم بازگشایی حرمها تا آخر ماه رمضان ارائه نمیشود. متولیان حرمها و مساجد زحمت حل این مسئله و پیداکردن راه حل برای این امر را به خود نمیدهند. آمدیم و این ویروس به قول مسئولین دولتی، دو سال دیگر طول کشید. میخواهیم درب مساجد و حرمها را برای همیشه ببندیم!؟‌ زحمت به خودمان بدهیم، برای حل این معضل برنامه ریزی کنیم.

همانطور که برای امور مادی مردم همه تدبیر و همکاری میکنند، برای امور معنوی هم فکری بکنیم. راحت درب حرمها را میبندیم. مگر فضای مجازی چقدر میتواند مجالس عمومی را جبران کند؟

 

بهره برداری دشمن از تعطیلی اماکن مذهبی

دشمن از تعطیلی اماکن مذهبی بهره برداری میکند. مردم از رییس سازمان تبلیغات و رییس حوزه علمیه و امور مساجد و سایر ارگانهای مذهبی برنامه میخواهند برای برون رفت و حل این مشکل. فقط انتقال دغدغه مردم به مسئولین کافی نیست. همینطور که با تحکم رییس جمهور بازارها با برنامه و با رعایت دستورات بهداشتی بازگشایی میشوند.تا توانسته ایم بار خودمان را روی دوش مساجد و هیئتها گذاشته ایم. حالا که درب هیئت ها و مساجد بسته شده، متولیان مربوطه دست روی دست گذاشته اند.

کار مهمی در قم انجام شد. هیئتهای مذهبی و موثرین مساجد جمع شدند، ‌و برنامه ای تدوین شد، و به مراجع مربوطه انتقال داده شد. حال کاری ندرایم که این برنامه چقدر عملی شد. اما در همه شهرها باید این اقدامات پیگیری شود تا به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود.

امام صادق علیه السلام ذیل آیه ۲و۳ سوره طلاق فرمود: إِنَّ اَللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اِتَّقَاهُ أَنْ يُحَوِّلَهُ عَمَّا يَكْرَهُ إِلَى مَا يُحِبُّ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ. خداوند تضمین کرده کسیکه تقوا داشته باشد، آنچه که اکراه دارد را به آنچه که دوست دارد تغییر دهد، و از جایی که تصور نمیکند خداوند روزی او را برساند. همیشه یادمان باشد دیگران روزی ما را نمیدهند. بخاطر یک لقمه بیشتر دین خود را نفروشیم، و الا برعکس این آیه اتفاق می افتد: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً(طه ۱۲۴).

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است