سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۷:۳۸

تقوا چشم و دل انسان را سیر می کند

جلسه چهارم رمضان ۹۹: خدای متعال از میان دنیاطلبان، حب ریاست داران را طور دیگری عذاب میکند. برخی در مسیر رسیدن به جاه و مقام دچار حسادت،‌ غیبت، و خیلی گناهان دیگر میشوند. تقوا باعث سیری انسان نسبت به دنیا میشود. رهبرانقلاب درباره شهید سلیمانی گفتند او اهل تظاهر نبود. اگر توقع تشویق داشته باشیم،‌ از دایره اخلاص خارج شده ایم.

جلسه چهارم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

عافیت نیازمند قدرت داشتن است

من اطاع الله سبحانه عز و قوي. اطاعت از خدا به انسان عزت و قدرت میبخشد. وَ لَا الْغِنَی إِلَّا بِهِ فَإِنَّ مَنِ اتَّقَی اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَ قَوِيَ وَ شَبِعَ وَ رَوِيَ وَ رُفِعَ عَقْلُهُ عَنْ أَهْلِ الدُّنْيَا. کسیکه تقوا پیشه کند خداوند به او عزت میبخشد و انسان عزیز، قوی هم هست. یکی از لازمه های قدرت، عزت داشتن است. در آخرالزمان جزو ویژگیهای حاکمیت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف همین عزت است. در دعای افتتاح میخوانیم: للَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ. در حکومت جهانی مهدوی هم اسلام عزت می یابد و هم مسلمین عزتمند میشوند. یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا. حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف با قدرت الهی جامعه جهانی پر از ظلم و جور را سرشار از عدل میکنند.

پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: فرزند حسین من با سنت من قیام خواهد کرد، و سنت من شمشیر است. اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ. تعبیر رهبرانقلاب درباره این حدیث شریف تعبیر دقیقی است. ایشان گفتند این سیف یعنی قدرت و قوت. شما اگر بخواهید به خیر برسید باید با شر مقابله کنید، ‌و این مقابله نیازمند قدرت است.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود اگر کسی تقوا داشت عزت پیدا میکند و این عزت او را قوی خواهد کرد. وَ شَبِعَ وَ رَوِيَ. سیر و سیراب خواهد شد. ما اگر در دنیا طلب جاه و مقام داریم، بخاطر عطش ماست. سیری ناپذیری نسبت به ثروت و پست و ریاست و مسئولیت. این آدمها بی تقوا هستند. کسیکه حب ریاست داشت، مومن نیست. بی تقوایی فقط به انجام برخی معاصی شناخته شده نیست. اگر کسی این رعایتها را انجام داد، اما عمق وجودش عطش نسبت به جاه و مقام داشت، بی تقواست.

 

تقوا چشم و دل انسان را سیر می کند

خدای متعال از میان دنیاطلبان، حب ریاست داران را طور دیگری عذاب میکند. قبلا بحثش را در هیئت داشته ایم. برخی در مسیر رسیدن به جاه و مقام دچار حسادت،‌ حسرت، غیبت، عداوت و خیلی گناهان و مصیبتهای دیگر هم میشوند. تقوا باعث سیری انسان نسبت به دنیا میشود. رهبرانقلاب درباره شهید سلیمانی گفتند او اهل تظاهر نبود. برخی اوقات ما یک کار کوچک جهادی میکنیم، عکس سلفی میگیریم،‌ اطلاع رسانی میکنیم و... عطش دارد که بگوید من هستم! اگر توقع تشویق داشته باشیم،‌ از دایره اخلاص خارج شده ایم. البته اطلاع رسانی فعالیتهای جهادی لازم است، اما مراقب باشیم توقعی نداشته باشیم.

آقای رییس جمهور اصرار دارد در جلسات مدیریت بحران کرونا، دائم تکرار کند که این دولت و مردم هستند که بیماری را کنترل میکنند. نقش رهبرانقلاب در مهار این حمله بیولوژیکی چه نقشی است؟ چرا این نقش را نمی بینیم. اگر توصیه های رهبرانقلاب در ارتباط با رعایتهای بهداشتی نبود، مگر مردم انقدر به سخن دولتی ها گوش میدادند؟ همین رزمایش مواسات و همدلی با بیان رهبرانقلاب چطور کلید خورد. این حضور میلیونی جوانان در عرصه های خدمت چطور شکل گرفت؟ رهبرانقلاب گفتند جاهایی که مسئولین مردد صحبت کردند،‌ مردم هم نپذیرفتند. وقتی شما میگویید شنبه کرونا تمام است، بعد میگویید دو سال دیگر تمام میشود، مردم نمیتوانند به شما اعتماد کنند. تردید در دل مردم ایجاد میکنند. قُولُوا قَوْلاً سَديداً(احزاب ۷۰). رهبرانقلاب همه جا محکم سخن گفته اند. این حضور امام مسلمین در اتفاقات و بحرانها نقش کلیدی داشته و دارد.

چقدر علیه طلاب غیرایرانی جوسازی کردند. الان ما در این رزماش همدلی شاهدیم این طلاب هم با همه وجود و مخلصانه مشارکت دارند. مسئولین دولتی به این خبرها اصلا نمی پردازند. رزمندگان غیور دفاع از حریم اهلبیت در کشورهای اسلامی مختلف اسلامی بانی شده اند، که در ایران غذای گرم پخته شود و بین مردم نیازمند توزیع میشود. نمیشود این حرکتها را ندید. دولت به برخی خبرهای سست و کذب می پردازد، اما به این قسم حرکات و اخبار قطعی نمی پردازد. دلهای مردم بواسطه نور ایمان به ولی جامعه متصل است. و الا اگر این هدایت نبود، این حرکتهای عظیم در کشور رخ نمیداد.

 

عالم بی تقوا کیست؟

برخی عطش دارند نسبت به پست و مقام و مسئولیت. یکی از مسئولین جریان اصلاحات گفته ما اگر الان نتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم، اصلاحات از بین خواهد رفت. هنوز عطش قدرت و مقام دارند. نمیگوید خدمت کنیم بخاطر مردم و خدا، میگوید خدمت کنیم تا در پست و موقعیت سیاسی مان بمانیم. چقدر این تفکر زشت است. : إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ. نیتهای بد اتفاقات بدی رقم میزند. برخی با نیت بد رأی دادند، نتیجه اش را دیدیم.

امیرالمومنین علیه السلام میفرماید اگر تقوا داشته باشی انسان سیری خواهی بود. ما بین حتی اهل علم هم داریم کسانی را که برای حفظ و ارتقای جایگاه علمی شان، بی تقوایی میکنند. رهبرانقلاب گفتند کسانیکه ملاحظه دفتر و بیت و همراهان و اطرافیانشان را میکنند، این بی تقوایی است. فَبَدَنُهُ مَعَ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ قَلْبُهُ وَ عَقْلُهُ مُعَايِنُ الْآخـِرَةِ. اگر تقوا بود، اعمال انسان هم پذیرفته میشود.

امیرالمومنین علیه السلام در ادامه میفرماید: فَبَدَنُهُ مَعَ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ قَلْبُهُ وَ عَقْلُهُ مُعَايِنُ الْآخـِرَةِ. این آدم با تقوا که قدرت پیدا کرده، بواسطه تقوا و سیراب شده است. بدنش با اهل دنیاست، اما قلبش در آخرت سیر میکند. «من در میان جمع و دلم جای دیگریست»، این مدل زندگی میان رزمندگان دفاع مقدس به وفور دیده میشد. مدام درگیر آخرت بودند.

 

توجیه قدرت طلبی توسط مشاور رییس جمهور

فـَأَطـْفـَأَ بـِضـَوْءِ قـَلْبِهِ مَا أَبْصَرَتْ عَيْنَاهُ مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا. انسان متقی با نور قلبش نور فانی حب دنیا را خاموش میکند. اینها حب دنیا ندارند. نور قلب انسان متقی حب دنیا را از بین میبرد. حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ. وقتی هم حب دنیا نباشد خطاها از بین میرود.

آقای سریع القلم مشاور رییس جمهور مقاله مینویسد که حب قدرت و ریاست طبیعی است. اصلا معنا ندارد در میدان قدرت به ارزشها فکر کنیم. حب دنیا را بعنوان یک امر ذاتی قدرت می بیند. رییس جمهور هم این شخص را دانشمند معرفی میکند، و کتابش در سطح گسترده چاپ میشود و در اختیار مسئولین و نخبگان قرار میگیرد.

فَقَذَّرَ حَرَامَهَا وَ جَانَبَ شـُبـُهـَاتـِهـَا. اگر می بینید انسان متقی قدرت اجتناب از حرام دارد و از شبهه ناک هم اجتناب میکند، بخاطر این است که نور قلبش اجازه نمیدهد فریب ظاهر زیبای دنیا را بخورد. رزمندگان دفاع مقدس به مرخصی که می آمدند، نمیتوانستند وضعیت زندگی شهری را تحمل کنند. هنوز مرخصی تمام نشده به جبهه برمی گشتند.

 

انسان متقی به حداقل دنیا قانع است

امیرالمومنین علیه السلام در ادامه میفرماید: وَ أَضـَرَّ وَ اللَّهِ بـِالْحـَلَالِ الصَّافِی إِلَّا مَا لَا بُدَّ لَهُ مِنْ كِسْرَةٍ مِنْهُ يَشُدُّ بِهَا صـُلْبَهُ. انسان متقی از حلال الهی هم اجتناب میکند، الا آنچه که واقعا به آن نیاز دارد تا بتواند سرپا باشد. وَ ثَوْبٍ يُوَارِی بِهِ عَوْرَتَهُ مِنْ أَغْلَظِ مَا يَجِدُ وَ أَخْشَنِهِ. در لباس پوشیدن به حداقل قانع است، که فقط او را بپوشاند، آن هم از خشن ترین جنس لباسش را انتخاب میکند. انسان متقی بنا ندارد حتی در لباسش راحت باشد.

وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِيمَا لَا بُدَّ لَهُ مـِنـْهُ ثـِقـَةٌ وَ لَا رَجَاءٌ فَوَقَعَتْ ثِقَتُهُ وَ رَجَاؤُهُ عَلَی خَالِقِ الْأَشْيَاءِ. این انسان متقی همین بهره کمی که از دنیا میبرد، به همین هم اتکا ندارد. امید و تکیه اش فقط به خداست که خالق کل اشیاء است. فَجَدَّ وَ اجْتَهَدَ وَ أَتْعَبَ بـَدَنـَهُ حـَتَّی بـَدَتِ الْأَضـْلَاعُ وَ غـَارَتِ الْعَيْنَانِ. انقدر سختی و رنج به خودش میدهد، تا حدی که استخوانهای بدنش نمایان میشود، و چشمانش گود میشود.

فَأَبْدَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ قُوَّةً فِی بَدَنِهِ. اینجاست که خدا در بدن نحیف این انسان متقی قوت و قدرت قرار میدهد. خداوند بخاطر تقوا، جسم انسان متقی را قوی میکند. میشود فاتح خیبر. وَ شـِدَّةً فـِی عـَقْلِهِ وَ مَا ذُخِرَ لَهُ فِی الْآخِرَةِ أَكْثَرُ. این چیزی است که خدای متعال در دنیا به انسانهای متقی میدهد. در قیامت هم که خیلی بیشتر از این را به انسان متقی عنایت میکیند.

اگر زندگی مومنانه این است، ما داریم چکار میکنیم؟ دایره سلطه عقل و قوت جسم و عزت ما، همه اش منوط به تقواست. انسان عاقل متقی است. اگر از روز اول مردم عنان مدیریت جامعه اسلامی را بدست امیرالمومنین علیه السلام می سپردند، کار جامعه اسلامی به اینجا نمیرسید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است