سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۲۳:۵۳

آیه های یأس مسئولین دولتی در ماجرای کرونا

جلسه سوم رمضان ۹۹: برخی مسئولین بهداشتی و دولتی در ماجرای ویروس کرونا به صراحت مقابل مردم اظهار عجز میکنند. با روح و روان مردم بازی میکنند. چرا برخی نمیتوانند خودشان و کشورشان را باور کنند؟ حس ناامیدی و یأس را به جامعه القا میکنند. برای مدیریت کشور باید فکر و تدبیر کرد. فقط ناامیدی و یأس. مدیریت جهانی هم همینطور است، ناامیدانه و مأیوسانه.

جلسه سووم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

تقوا جمع بین تمام خوبیها

وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِيَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ(نساء ۱۳۱).خدای متعال اول از قدرت خودش در عالم سخن میگوید. آنچه در آسمانها و زمین است،‌ ملک خداست. میفرماید از این جایگاه قدرت، من به امتهای گذشته این وصیت را کردم که تقوای الهی پیشه کنند، و اگر کفر بورزند آنچه در آسمان و زمین است از آن خداست، و خدا بی نیاز است.

امام صادق علیه السلام فرمود: قَدْ أَجْمَعَ اَللَّهُ تَعَالَى مَا يَتَوَاصَى بِهِ اَلْمُتَوَاصُونَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ فِي خَصْلَةٍ وَاحِدَةٍ. میفرماید خدای متعال همه سفارش کنندگان را به یک خصلت واحد توصیه کرده، و آن تقواست. قال الله: قَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِيَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ. اگر شما همه موعظه ها را در نظر بگیرید، همه شان در این یک موعظه جمع میشوند. وَ فِيهِ جِمَاعُ كُلِّ عِبَادَةٍ صَالِحَةٍ وَصَلَ مَنْ وَصَلَ إِلَى اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى وَ اَلرُّتْبَةِ اَلْقُصْوَى وَ بِهِ عَاشَ مَنْ عَاشَ مَعَ اَللَّهِ بِالْحَيَاةِ اَلطَّيِّبَةِ وَ اَلْأُنْسِ اَلدَّائِمِ. میفرماید در تقوا همه چیز نهفته و جمع است.

بوسیله تقوا هرچه طاعت و بندگی است رخ خواهد داد. بوسیله این تقوا آن کسیکه بناست به مقامات عالی دسترسی پیدا کند، دسترسی می یابد. درجات و مقامهای یکی از دیگری بالاتر نصیب انسان متقی میشود. بواسطه این تقوا کسیکه میخواهد به حیات زیبا و پاک و طاهر دسترسی پیدا کند،‌ دسترسی می یابد. طاعت و عبادت، درجات بالای معنوی، زندگی طاهر و پاک، همه نتیجه تقواست.

 

انس گرفتن نیاز ذاتی انسانها

وَ اَلْأُنْسِ اَلدَّائِمِ. در این دنیا هرکسی بدنبال پیداکردن انس است. یکی از فلسفه های جدی ازدواج انس یافتن است. حتی در بهشت هم حضرت آدم نیاز به کسی داشت که با او مأنوس باشد، که خدا حضرت حوا را در کنار ایشان قرار داد. انسان فطرتا دنبال یک انیس و مونس میگردد. وَ اَلْأُنْسِ اَلدَّائِمِ. کسیکه بواسطه تقوا به خدا نزدیک میشود، به انس دائم با خدای متعال میرسد. چه از این بالاتر؟! عطش نهفته در عمق فطرت انسان و اتصال عاشقانه با خدا، با تقوا دست یافتنی است، آن هم دائمی و برای همیشه.

امام صادق علیه السلام ذیل آیه دیگری هم اینگونه در مورد تقوا میفرمایند: قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ اَلْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ. این شبها از خدا بخواهیم محبتش را به ما بچشاند. یکی از توفیقات شبهای ماه رمضان مناجات ابوحمزه ثمالی است. امام سجاد علیه السلام در اوج تقوا،‌ چگونه با خدا عاشقانه صحبت میکند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی تَحَبَّبَ إِلَیَّ وَ هُوَ غَنِیٌّ عَنِّی. یا امیرالمومنین علیه السلام در مناجات شعبانیه چه فرازهای عاشقانه عجیبی با خدا دارد. تقوا میتواند این انسان عاشق را سیراب کند.

سن نوجوانی اوج زمان دلدادگی و عاشق شدن است. اگر کسی در این دوره سنی توانست عاشق خدای متعال شود، خوش به سعادتش، و الا اگر این سن گذشت دیگر کار خیلی سخت میشود. هرکسی دنبال حقیقتی میگردد که با او ارتباط برقرار کند، و دنبال کسی میگردد که با او انس بگیرد. اگر انسانی با خدای متعال و قدرت مطلق انس بگیرد، طعم شیرین این ارتباط عاشقانه را میچشد.

اکثر شهدای دفاع مقدس در همین سن نوجوانی و جوانی هستند، که به این عشق و انس با خدا رسیدند. این نوجوانان و جوانان تصمیم گرفتند به خدا برسند و با او انس بگیرند، لذا مقابل هوا و هوس ایستادگی کردند و تقوا پیشه کردند. و خدا هم بواسطه این تقوا طعم شیرین محبتش را در دلهای آنها قرار داد و به آنها این شیرینی را چشاند.

 

آیه های یأس مسئولین دولتی در ماجرای کرونا

تقوا اصلیترین سرمایه به قدرت رسیدن انسان است. این موعظه نیست، یک رمز و راز و قاعده استراتژیک است. در نامه هایی که امیرالمومنین علیه السلام برای برخی یارانشان می نوشتند آمده است: اُوصِيكَ و نَفسي بِتَقوى مَن لا يَحِلُّ لَكَ مَعصِيَتُهُ ، و لا يُرجى غَيرُهُ. میفرماید براحتی معصیت خدا را انجام ندهید و امید به غیرخدا نداشته باشید. و لا الغِنى إلاّ إلَيهِ. بدان که تو فقط با خدا بی نیاز میشوی. ، فإنَّ مَنِ اتَّقَى اللّه َ عَزَّ و قَوِيَ. کسیکه تقوا داشته باشد عزیز و قوی میشود. و شَبِعَ و رَوِيَ. سیر و سیراب میشود.

و رَفَعَ عَقلَهُ عَن أهلِ الدُّنيا. کسیکه اهل تقواست عقل و خردش از اهل دنیا بیشتر میشود. قدرت و فهم و درکش بالا میرود. امروز همه عالم و همه قدرتها از قدرت رهبرانقلاب ما متحیرند. دائم به این قدرت و درایت و سیاست و کیاست و مدیریت ایشان اعتراف میکنند. میگویند این شخص با یک سخنرانی و با یک درایت و حرکت، میلیاردها خرج و زحمت ما را بی اثر میکند. این نیست مگر در اثر تقوا. تقوا عقل انسان را رشد میدهد.

مسئولین بهداشی کشور به صراحت مقابل مردم در برابر ویروس کرونا اظهار عجز میکنند. با روح و روان مردم بازی میکنند. امروز آقای رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس با گروههای مختلف در ارتباط بود. یکی از گروهها گفت از طریق طب اسلامی به نتایجی در رابطه با درمان و واکسن ویروس کرونا رسیده ایم. رییس جمهور خیلی سرد و بی توجه با این خبر برخورد کرد. نیمدانم چرا برخی نمیتوانند خودشان و کشورشان را باور کنند؟ حس ناامیدی و یأس را به جامعه القا میکنند. برای مدیریت کشور باید فکر و تدبیر کرد. فقط ناامیدی و یأس. مدیریت جهانی هم همینطور است، ناامیدانه و مأیوسانه. از آنطرف رهبرانقلاب از روز اول گفتند این ویروس مدتی هست و بعد برطرف میشود. این یعنی با روحیه برخورد کردن با مشکلات.

العَقلُ رَسولُ الحَقِّ. عقل در وجود بشر خیلی کارها میتواند انجام دهد. تقوا باعث تقویت این عقل میشود. با ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، عقل مردم رشد فزاینده ای خواهد داشت. یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا. در وجود انسان اگر کسی عقلش قدرت برتر شد، قوه درایت و اراده و رفتارش هم بالا خواهد رفت. تقوا چنین آثاری دارد.

ما باید بسمت قوی کردن عقلمان برویم. ماه رمضان یکی از این خواستگاه های عظیم است که عقل انسان را رشد میدهد. چون رشد عقل محصول تقواست، و روزه تقوا را در انسان تقویت میکند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است