یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۹:۴۳

چرا باید قدرتمند شویم؟

جلسه اول رمضان ۹۹: یکی از دلایل اعتماد به دشمن، ضعف درونی ماست. رهبرانقلاب راه برون رفت از مشکلات را قدرتمند شدن جامعه عنوان کردند. خداوند در قرآن میفرماید از شیطان نترسید، از من بترسید. برای اینکه از شیطان نترسیم، باید قدرمند شویم. این قدرتمند شدن یکی از لازمه های جدی زندگی مومنانه است.

جلسه اول مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

قرآن علاج مشکلات ما

در برنامه تلویزیونی اول ماه مبارک رمضان با حضور مقام معظم رهبری، متأسفانه با عدم برنامه ریزی درست، بعد از قرائت قرآن توسط قاریان محترم، زمان خیلی کم رسید به اینکه تشنگان معارف قرآنی بتوانند از بیانات رهبرانقلاب سیراب شوند. گله مندی ایشان از کمبود وقت هم در بیاناتشان مشخص بود. این برای جامعه رسانه ای ما خیلی بد است، که نتواند اولویت را درست تشخیص دهد. اگر یکی دو نفر از قاریان محترم از لیست کم میشدند، به جایی بر نمیخورد. کسیکه امروز قرآن را برای ما تبیین و تفسیر میکند ایشان است؛ آن هم در شرایط خاص امروز جامعه. امیدواریم در آینده نه چندان دور این فرصت مهیا شود.

انشاالله بحث ماه رمضان امسال ما در مورد قدرت و قوت دینی است،‌ و به بیانات امروز رهبرانقلاب هم ارتباط پیدا میکند. تطبیق زندگی با قواعد قرآنی مبحثی بود که رهبرانقلاب امروز بیان کردند. ایشان عنوان کردند که اگر امروز زندگی ما با قواعد قرآنی تطابق داشت، و بایدها و نبایدهای جوامع مسلمین بر اساس قواعد قرآنی بود، خیلی از مشکلاتی که امروز گریبان گیر جوامع بشری است نبود.

ایشان راه علاج مشکلات را هم بیان کردند، و آن را قرآن و قواعد قرآن عنوان کردند. رمضان ماه نزول قرآن است. بیشتر از هر امر دیگری باید به قرآن بپردازیم. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‏ وَ الْفُرْقانِ(بقره ۱۸۵). خدای متعال ماه رمضان را با قرآن معرفی میکند. قرآن هدایت برای نوع بشر است، و دلایل و قواعد محکم و درست برای هدایت بشر و تشخیص درستی از نادرستی را بیان میکند. قرآن کریم نقش بی بدیلی در این امر دارد.

 

اعلام عجز دانش پزشکی غربی از درمان یک ویروس

رهبرانقلاب به آیاتی اشاره کردند که خیلی آیات مهم و کلیدی هستند. این آیات هم در زندگی فردی و هم اجتماعی و فرهنگ سیاسی جامعه موثر هستند: إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ. آنچه که امروز بعنوان راههای برون رفت از مشکلات بیان میشود، از ظاهر قرآن برداشت میشود؛ باطن قرآن که بماند.

وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ. این آیات نشاندهنده این است که هم حسن زندگی و سلوک در دنیا و هم آخرت در این راههایی است که در قرآن نشان داده شده. قرآن هم برای سعادت آخرت است و هم آبادانی دنیا.

آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلي‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوي‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ(مائده ۸). در مناسبات اجتماعی مراقبت کنید به هم ظلم نکنید، افراط و تفریط نکنید. در باب این موضوع و در مورد جریانهای مختلف سیاسی و تخریب کردن ها و اختلافات قبلا زیاد صحبت شده. اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوي‏.

وَ لا تَرْکَنُوا إِلَي الَّذينَ ظَلَمُوا(هود ۱۱۳). خداوند به مسلمین میفرماید به مستکبرینی که اهل ظلم کردن هستند اعتماد نکنید. گرایش دولتهای مختلف بخصوص دولت اخیر به اعتماد و مذاکره با دشمن بوده است. در همین جریان پزشکی، صحبتهای امروز معاون وزارت بهداشت، ‌خیلی ناامید کننده بود. مقابل هشتاد میلیون بعد از گذشت ماهها از جریان ویروس منحوس کرونا بعنوان یک خبر و هشدار براحتی به مردم میگوید هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری این ویروس در جهان شناخته نشده، ‌و ممکن است در یکی دو سال آینده از این اتفاقات تکاندهنده در خصوص شیوع ویروس کرونا چند نوبت دیگر هم اتفاق بیفتد. با وجود این اظهار عجز دانش بشری امروز، بازهم تکیه گاه ما سازمان بهداشت جهانی باشد؟ وَ لا تَرْکَنُوا إِلَي الَّذينَ ظَلَمُوا. به چه کسانی تکیه میکنید؟ از این ناتوانی دانش بشری عبرت بگیرید. به هیچکس نمیشود اعتماد کرد؛ به کسیکه ظلم میکند قطعا نمیشود اعتماد کرد.

 

ایجاد ترس یکی از شگردهای شیطان

خب به چه کسی اعتماد و اتکا کنیم؟‌ به خدا و نیرو و توانایی درونی خودمان. حرکت اخیر سپاه در پرتاب ماهواره، واقعا دشمن را غافل زده کرد. این ثمره عدم اتکا به دیگران است. دشمن امروز در زمینه این پیشرفتها احساس خطر میکند.

یکی از دلایل اعتماد به دشمن ضعف درونی است. رهبرانقلاب راه برون رفت از مشکلات را قدرتمند شدن جامعه اسلامی عنوان کردند. اگر بناست دین اسلام مسیر انقلاب اسلامی را تا رسیدن به مقصد نهایی اش پیش ببرد، آیه وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ(انفال ۶۰) نقشه راه ماست. همه قدرت و توانمان را علیه دشمن جمع کنیم. ما در همه زمینه ها و همه اقشار باید قدرتمند شویم.

إِنَّما ذلِکُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ(آل عمران ۱۷۵). عده ای میخواهند دل شما را خالی کنند؛ نترسید. اگر بترسید جزو اولیای شیطان میشوید. یکی از شگردهای شیطان ایجاد ترس است. ترامپ اخیرا طی چند نوبت از افول آمریکا سخن گفته،‌ با ادبیات مخصوص خودش. میگوید ما مثل کشورهای جهان سومی شده ایم؛ شده ایم مثل احمق ها؛ آمریکا دارد به جهنم میرود. شگرد شیطان همین است. از ترساندن استفاده میکند. وقتی مردمی ترسیدند،‌ بی پناه میشوند، و راحت میتوانی خواسته خودت را به آنها اعمال کنی.

 

چرا باید قدرتمند شویم؟

خداوند میفرماید از شیطان نترسید، از من بترسید. برای اینکه از شیطان نترسیم، باید قدرمند شویم. این قدرتمند شدن یکی از لازمه های جدی زندگی مومنانه است. اگر بناست سرنوشت یکساله زندگی ما در شبهای قدر نوشته شود، باید سرنوشت یک ملت سربلند نوشته شود؛ به این نکته توجه کنیم. در مناجاتهایمان از خدا هیمن را بخواهیم. باید ضعفهایمان را بشناسیم و آنها را تبدیل به قدرت کنیم. قدرتمند شدن قلبی در زندگی اجتماعی ما چه تأثیری دارد؟ در اراده و عزم چطور قدرتمند شویم؟ و اگر در این زمینه ها قدرتمند نشویم چه مشکلاتی برای ما پدید می آید؟‌ اینها مسائلی است که انشاالله در این ماه مبارک رمضان دنبال خواهیم کرد.

یکی از مشکلات جامعه صدر اسلام این بود که مسلمین به دشمن و مستکبرین اعتماد کردند و به حق نتوانستند اعتماد کنند. به معاویه اعتماد کردند اما به ولی حق نتوانستند اعتماد کند. امام حسین علیه السلام جامعه اسلامی را ضعیف نمیخواستند. اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً. این جامعه ضعیف و زبون شده، و با ظالم سازشکارانه برخورد میکند. علمای جامعه حق دین و حق امام و مستضعفین را مطالبه نمیکنند از حکومت ظلم.

قد خذلنا شيعتنا. فاجعه کربلا در اثر ضعف شیعیان و عدم اعتماد به خدا و ولی خدا ایجاد شد. اگر میتوانستند به امام حسین علیه السلام اعتماد کنند، ایشان را تنها نمیگذاشتند. مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. حجاج در مکه امام حسین علیه السلام را همراهی نکردند، ‌و این عدم همراهی فاجعه ای را آفرید که هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال ما هنوز مصیبت زده ایم. هنوز مطالبه خون امام حسین علیه السلام صورت نگرفته. یکی از تعبیرهای ماه رمضان ش شَهْرَ الْإِسْلامِ، شَهْرَ التَّمْحِيصِ، و شَهْرَ الْقِيَامِ است. رمضان ماه اسلام است، یعنی درک اصلیترین حقایق عالم امکان. ماه تسلیم شدن محض به خدا.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است