جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۱:۰۶

عالم غیرانقلابی، مصیبت بزرگ جامعه

روز چهارم محرم ۹۸: بفرموده امام حسین(ع) مصیبت اعظم جامعه اسلامی نخبه و عالمی است که به حمایت امامش بلند نشود و علیه مستکبر حرکت نکند. به کوه علم برخی علما نگاه نکنیم؛ عالم غیرانقلابی از عوام برتر نیست. اگر عالم دهر هم شویم اما پای امر امام نباشیم، باعث قدرت رسیدن معاویه و یزید در جامعه میشویم، و در جهنم همراه با آنها خواهیم سوخت.

مراسم عزداری روز چهارم محرم ۹۸ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸ در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر برگزار شد.

مهمترین معروف، قیام علیه مستکبر است

ما باید مسلح به سلاح علم شویم تا در میدان مبارزه موفق باشیم. وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ(حج ۴۰). در جهاد علمی هرچه بیشتر تلاش کنیم، خداوند هم بیشتر ما را یاری خواهد کرد. امام حسین(ع) قبل از قیام کربلا، علمای امت اسلام را خطاب قرار داده و موعظه و توبیخ کردند. فرمود امربمعروف و نهی از منکر اولین فریضه ایست که خداوند واجب کرده. اصل امر به معروف امر مردم به قیام و مبارزه است. کُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ(آل عمران ۱۱۰). اگر ما برترین امت شده ایم بخاطر امر به معروف و نهی از منکر است. اصلی ترین معروف هم اقامه دعوا و قیام علیه مستکبر است: فلیقم معنا.

اقامه نماز یک مسئله است، قرائت نماز مسئله دیگر. اقامه نماز نیازمند قیام و مبارزه است. برپایی عزای اباعبدالله(ع) یک چیز است، اقامه امر ایشان چیز دیگری است. اقامه امر امام حسین(ع) نیازمند حرکت حسینی در زندگی است. کاری که عالم دینی باید در جامعه انجام دهد، امر به اصلی ترین معروف است، یعنی تحقق امامت در جامعه.

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِي حَيَاتِهِ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ. مسئولی که جهادی و انقلابی کار نکرد، مخالف سنت رسول خداست. آقای روحانی در صحبتی که با معلمان داشت صریحا گفت مراقب باشید دانش آموزان سراغ اسلام انقلابی نروند.

 

اولین ضربه را از آمریکا چه کسانی خورده اند؟

ألا وَ إِنَّ هؤُلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ. میفرماید اگر جامعه ای در جهت تغییر حاکم جور قدمی برندارد، حق است خداوند این جامعه را در جایگاه آن ظالم در جهنم وارد کند. در این جامعه شیطان است که اطاعت میشود، نه خدا.

وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمنِ، وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ. اگر جامعه ای امر بمعروف و نهی از منکر را ترک کرد، در این جامعه شیطان اطاعت میشود و امر خدا زمین می ماند، و فساد علنی میشود. می بینی ادبیات سیاسی دولت تعامل با آمریکاست، از آنطرف صحنه فرهنگی کشور رو به لاابالی گری میرود. ربط این دو چیست؟ خداوند اینجا علت و ریشه این امر را بیان میکند. خاتمی هم جرأت نداشت در رابطه با مذاکره با آمریکا انقدر اصرار کند که این دولت و رییس جمهور بر این مسئله تاکید میکند.

تجربه نشان داده اولین ضربه را از آمریکا کسانی میخورند که به آمریکا اعتماد کنند. مثل مصدق، و صدام. در زمان دوم خرداد بفرموده رهبرانقلاب مقدسی نبود که به آن توهین نشود. در آن اوضاع عده ای با حرکتهای مردمی علیه این اقدامات دولت مخالف بودند، و برچسب تندروی به آنها میزدند. پس امر بمعروف و نهی از منکر چه میشود؟

ثم انتم ايتها العصابه عصابه بالعلم مشهوره و بالخير مذكوره و بالنصيحه معروفه و بالله في انفس الناس مهابه. امام حسین(ع) به علما میفرماید «شما در جامعه به خیر و به خیرخواهی امت معروفید». عالمی که می بیند بندگان خدا زیر چرخ دنده های دستگاه کفر له میشوند، اما اقدامی نمیکند، خائن است. ما الان در اسناد انقلاب میخوانیم و میفهمیم که منتظری همان ابتدای انقلاب با جاسوسان سازمان سیا در ارتباط بوده.

 

عالم غیرانقلابی به عوام برتری ندارد

يها بكم الشريف و يكرمكم الضعيف. امام میفرماید بزرگان از مهابت شما حساب میبرند. و يوثركم من لا فضل لكم عليه و لايد لكم عنده. «مردم شما را برتر از خود میدانند، در حالیکه در واقع شما برتری نسبت به مردم ندارید». به کوه علم برخی علما نگاه نکنیم. عالم غیرانقلابی از عوام برتر نیست. تشفعون في الحوائج اذا امتنعت من طلابها. مردم انقدر به علما احترام میگذارند تا جایی که از زندگی خودشان کم میگذارند بخاطر شما. و تمشون في الطريق بهيبه الملوك و كرامه الاكابر. در گذرگاهها همچون اکابر و بزرگان به شما احترام میگذارند.

اليس كل ذلك انما نلتموه بما يرجي عندكم من القيام بحق الله. میفرماید «همه این احترام ها در اصل بخاطر این است که شما در زمانش برای خدا قیام کنید». رهبرانقلاب دم از جهاد علمی میزنند، برای اینکه علما در قیام علیه مستکبر جلودار باشند. و ان كنتم عن اكثر حقه تقصرون فاستخففتم بحق الائمه. «شما در حقوق الهی مقصرید و حقوق الهی را استیفا نمیکنید». علمای لعنتی علمایی هستند که از حق امام در جامعه دفاع نمیکنند.

فاما حق الضعفا فضيعتم و اما حقكم بزعمكم فطلبتم. فرمود شما حق ضعفا را تضییع کردید. فلا ما لا بذلتموه و لا نفسا خاطرتم بها للذي خلقها و لا عشيره عاديتموها في ذات الله. شمایی که ذره ای برای قیام در راه خدا از خود مایه نگذاشتید. انتم تتمنون علي الله جنته و مجاوره رسله و امانا من عذابه. با این زندگی گمان میکنید در بهشت مهمان رسول الله(ص) هستید؟! لقد خشيت عليكم ايهاالمتمنون علي الله ان تحل بكم نقمه من نقماته. از خدا تقاضای کرم دارید؟ نکبت و بدبختی در انتظار شماست.

لانكم بلغتم من كرامه الله منزله فضلتم بها و من يعرف بالله لا تكرمون و انتم بالله في عباده تكرمون. امام حسین(ع) میفرماید «شما در سایه این عنایات الهی به این عظمت رسیدید. شما بخاطر خدا بین مردم محترمید، اما آن کسیکه واقعا ولی خداست را احترام نمیکنید». اگر انقلاب و ولایت فقیه نبود خیلی ها به این جایگاه و موقعیت فعلی شان نمی رسیدند. و قد ترون عهودالله منقوضه فلا تفزعون. شما می بینید عهود الهی نقض میشود اما فریاد نمیزنید. و انتم لبعض ذمم آبائكم تفزعون. اما اگر حق پدرانتان را بگیرند بانگ بر می آورید. و ذمه رسول الله صلي الله عليه و اله محفوره. حق رسول خدا(ص) در جامعه ضایع میشود. و العمي والبكم والزمني في المدائن مهمله لا ترحمون. ضعفا و زمین گیرها حقشان ضایع میشود اما اعتراض نمیکنید.

 

عالم غیرجهادی، مصیبت بزرگ جامعه

و لا في منزلتكم و لا من عمل فيها تعينون. میفرماید «خودتان در این جایگاهی که هستید کار نمیکنید؛ کسی هم که کار میکند کمکش نمیکنید». امروز رهبرانقلاب میگوید من از شما میخواهم بیانیه گام دوم را بین مردم تبیین کنید. همه بخصوص علما و نخبگان باید به این دستور لبیک بگوییم، و الا مثل علمای زمان امام حسین(ع) خواهیم بود که امام ایشان را لعنت کرد.

كل ذلك مما امركم الله به من النهي و التناهي و انتم عنه غافلون . و انتم اعظم الناس مصيبه لما غلبتم عليه من منازل العلما لو كنتم تشعرون. مصیبت اعظم جامعه اسلامی نخبه و عالمی است که به حمایت امامش بلند نشود و علیه مستکبر حرکت نکند. چنین عالمی مصیبت جامعه است. میفرماید منزلت و جایگاه شما را مستکبرین از آن خود کرده اند. ذلك بان مجاري الامور والاحكام علي ايدي العلمات بالله الامنا علي حلاله و حرامه فانتم المسلوبون تلك المنزله. باید امور در دست امامت باشد، اما شما علما این امر را از امام جامعه سلب کردید، و امروز امور در دست معاویه است.

و ما سلبتم ذلك الا بتفرقكم عن الحق واختلافكم في السنه بعد البينه الواضحه. مشکل شما این است که از حق و امامت متشتت و جدا هستید. و لو صبرتم علي الاذي و تحملتم الموونه في ذات الله كانت امورالله عليكم ترد و عنكم تصدر و اليكم ترجع. اگر سختی انقلابی بودن را تحمل کنید، امور خدا از شما صادر میشود و به شما برمیگردد.  و لكنكم مكنتم الظلمه من منزلتكم واستسلمتم امورالله في ايديهم يعملون بالشبهات و يسيرون في الشهوات. اما شما حکومت را در دست حکومت کفر داده اید، و آنها به شبهات عمل میکنند. سلطهم علي ذلك فراركم من الموت و اعجابكم بالحياه التي هي مفارقتكم. «همه اینها بخاطر ترس شما از مرگ است». اگر عالم دهر هم شویم اما پای امر امام نباشیم، باعث قدرت رسیدن معاویه و یزید میشویم، و در جهنم همراه با یزید و معاویه در یکجا خواهیم سوخت.

منشأ همه کوتاهی ها و خیانتهای خواص در دوران امام حسین(ع) مشکلات اخلاقی علما و خواص است. عدم اعتماد به خدا و ولی خدا،‌ حب دنیا و فریب دنیا، ترس از مرگ و ترس از مستکبرین، همه ریشه ها و علل کوتاهی خواص جامعه زمان امام حسین(ع) ‌بود. اهمیت جهاد اخلاقی و معنویت اینجا مشخص میشود.

ما جوانان امروز کارمان خیلی سخت است. همین شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حریم اهلبیت و شهدای جهان اسلام، منتظر حرکت ما هستند. در توسلات و عزاداریهایمان از امام حسین(ع) و اصحابشان درخواست توفیق مجاهده و مبارزه در این هفت میدان مبارزه را بخواهیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است