جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ساعت ۰۰:۴۰

مهاجر و انصار امروز را بشناسیم

شب اول فاطمیه دوم(به روایت ۷۵ روز) - ۲۶ دی ۹۷: در انتخابات گذشته حزب اللهی ها در گروهی جمع شدند که به نتیجه واحدی برسند. این غلط است. وحدت نظر باید حول ولایت صورت بپذیرد. الان هم حزب اللهی ها برای انتخابات آینده از طرف خودشان تعیین ملاک میکنند. میترسند اگر ملاکهای رهبرانقلاب را مدنظر قرار دهند،‌ این ملاکها در کاندید موردنظرشان وجود نداشته باشد!

مراسم عزاداری شب اول ایام فاطمیه دوم به روایت ۷۵ روز هیئت محبین اهلبیت(ع) قم چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مسجدالنبی(ص) برگزار شد.

اگر از مسائل روز انقلاب سخن نگوییم، قیام فاطمی را تحریف کرده ایم

دشمن طوری تبلیغات و برنامه ریزی کرده که مردم کوتاهی برخی مسئولین و مشکلات کشور را از چشم رهبری ببینند. در قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری مشخص شده. اگر رهبرانقلاب در این مسئولیتها کوتاهی انجام داده،‌ آنگاه عده ای مشکلات را از چشم ایشان ببینند.

دفاع از حق امام و ولایت یکی از اساسی ترین ارکان دین ماست. چه بسیار آیات قرآن که در این خصوص نازل شده است. این همه آیات درباره انبیاء گذشته میگویند. حق ولایت، حق حاکمیت، و حق مدیریت جامعه در همه جای قرآن دیده میشود. امام رضا(ع) فرمود: ‌لاینال ولایه الله الا اهل الطاعه.

آخرالزمان که فتنه ها زیاد میشود، در روایات سفارش شده به قم پناه ببرید. یعنی به اهل قم اقتدا کنید. نگاه امام صادق(ع) به قم یک نگاه جهانی است. ایشان در حدیثی قم را مأوای فاطمیون ذکر میکنند. نمیشود ما از حضرت زهرا(س) حرف بزنیم،‌ امااز مسائل روز انقلاب سخن نگوییم. در اینصورت قیام فاطمی را تحریف کرده ایم. حضرت زهرا(س) که در زمان گذشته و با عده ای دشمن خاص محدود و محصور نیستند. مگر الگوی امام زمان(عج) حضرت زهرا(س) نیست؟ پس نقش و جایگاه حضرت زهرا(س) و قیام فاطمی ایشان در زمان ما چیست؟

امیرالمومنین(ع) قم را اینگونه معرفی میکنند: اسلـــم المـواضع يـومئذ قصبه قـم. فاءذا اضطربت خراسان و وقتعت الحـرب بيـن اهل جرجان و طبرستان و خربت سجستان, فاءسلم المواضع يومئذ قصبه قـم. تلك البلـده التـي يخـرج منها انصار خير الناس ابا و اما و جدا و جده و عما و عمه. تلك التـي تسمي الزهراء. شهری که در آسمانها بنام حضرت زهرا(س) شناخته میشود. اولیای خدا نهضت اسلامی ایران را به اسم حضرت زهرا(س) میشناسند. هرکس این جنبه فاطمی انقلاب را نبیند و ادا نکند،‌ به حضرت زهرا(س) خیانت کرده، هرکس در هر جایگاهی که باشد، حتی مرجع تقلید.

 

خواص را بیدار کنیم

ماجرای حضرت زهرا(س) محدود به زمان و مکان زمان حیات ایشان نیست. ما امروز کارایی حیات حرکت فاطمی را در انقلابمان داریم می بینیم. هرکجای انقلاب که نگاه میکنیم حضرت زهرا(س) را می بینیم. کسانیکه این را نمی بینند، چشم و گوش و قلبشان را مداوا کنند.

حضرت امام(ره) با تأسی به حضرت زهرا(س) تک و تنها قیام کرد. سال ۱۳۲۰ بیانیه داد. آنچه به نهضت ما حیات داد، حقیقتی بود که در نهضت فاطمی نهفته است. حضرت امام(ره) سال ۴۱ گفتند امت اسلام اجازه نخواهند داد اسراییل به اهداف خود برسد. امروز ما این را به عینه داریم مشاهده میکنیم.

امروز امام جامعه در قبال مشکلات جامعه از طرف برخی افکار متهم است،‌ و کسی در دفاع از امام جامعه بر نمی خیزد. جهت دادن اتهام مردم بسمت رهبرانقلاب برنامه مبسوط سازمانهای جاسوسی غرب طی این چندساله بوده است. برای اینکه این نقشه ها به سرانجام نرسد، باید خواص جامعه و مردم را بیدار و هوشیار کنیم. حضرت زهرا(س) هم همین کار را کرد،‌ و سراغ مهاجر و انصار رفت، برای اینکه به میدان بیایند و از دین دفاع کنند. قرآن هم بر این حرف دلالت دارد. قرآن فقط یک کتاب مقدس نیست. باید آیات و احکام قرآن در زندگی ما جریان داشته باشد. امیرالمومنین(ع) فرمود قرآن چهار بخش دارد: ‌ولایت و امامت، دشمنان ولایت، احکام، و حلال و حرام. رسول خدا(ص) و امام جامعه بوسیله این آیات و احکام و اصول و قواعد، در جامعه مدیریت میکند.

 

مهاجر و انصار امروز را بشناسیم

یا أَیُّها الّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُول و أُولى الأَمْرِ مِنْکُمْ (نساء ۵۹). اصل ولایت پذیری همیشه در بطن جامعه اسلامی جاری است. میفرماید اگر شما راست میگویید که ایمان دارید، باید از پیغمبر(ص) اطاعت کنید. خدای متعال در این آیه از حق مدیریت و حاکمیت رسولش دفاع میکند. نظیر این آیه در قرآن بسیار است.

فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ(نساء ۵۹). میفرماید در جایی که اختلاف بین مسلمین رخ داد، آنرا به خدا و رسول رجوع دهید. بنا نیست مسلمین خودشان به توافق برسند. در انتخابات گذشته حزب اللهی ها در گروهی جمع شدند که به نتیجه واحدی برسند. این غلط است. وحدت نظر باید حول ولایت صورت بپذیرد. ما خودمان که نباید تعیین صلاحیت کنیم. الان حزب اللهی ها برای انتخابات آینده از طرف خودشان برای کاندید ریاست جمهوری تعیین ملاک میکنند. چون میترسند اگر ملاکهای رهبرانقلاب را مدنظر قرار دهند،‌ این ملاکها در کاندید موردنظرشان وجود نداشته باشد!

در صدراسلام هم اوضاع همینطور بود. بلافاصله پس از رحلت پیغمبراکرم(ص)، انصار جمع شدند دورهم برای تعیین جانشین پیغمبر(ص). روحیه خیلی از حزب اللهی های امروز ما همین روحیه انصار است. خودشان بین خودشان میخواهند تصمیم بگیرند و مسئول تعیین کنند. تا جایی که رهبرانقلاب نسبت به سهم خواهی از انقلاب هشدار دادند.

 

جوانان حوزه علمیه را دریابند

رهبرانقلاب امروز هشدار میدهند که جوانان نگذارند قم روحیه انقلابی خود را از دست بدهد. قمی که خواستگاه حوزه علمیه برتر جهان اسلام است. بعد به مسئولین و نخبگان توصیه میکنند که از بلندپروازی جوانان نترسند. رهبرانقلاب برای حفظ حوزه علمیه انقلابی بسوی جوانان دست دراز میکنند.

در نظر نگرفتن رأی و جایگاه ولایت در اختلافات، مشکل همیشگی جامعه اسلامی بوده و الان هم هست. انصار بین خودشان گفتند اگر مهاجرین گفتند ما جزو سابقین یاران پیغمبر(ص) هستیم و ما باید رهبری کنیم، جوابشان را چه بدهیم؟ لذا گفتند زود تصمیم بگیریم و با یک نفر بیعت کنیم، تا مهاجر در امر انجام شده قرار بگیرند و بیعت کنند. مهاجر وانصار زمان ما کسانی هستند که میخواهند مشکلات جامعه را خودشان حل کنند، و امر به امام جامعه رجوع پیدا نکند.

مشکل حضرت زهرا(س) فقط عده قلیل اراذل و اوباشی که درب خانه را آتش زدند نبود. مشکل مردمی بودند که عقب نشستند تا این افراد جرأت ابراز وجود پیدا کردند. در ایام اصلاحات میگفتند رهبری فقط جایگاه نظارتی داشته باشد،‌ اما در امور دخالت نکند. میخواستند خودشان جامعه را اداره کنند.

ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء ۵۹). میفرماید بهترین کار همین است که مشکلات و اختلافات را به خدا و رسول رجوع دهید. بهترین کار الان این است که برای انتخاب نماینده مجلس و ریاست جمهوری، ملاکها را از رهبرانقلاب بخواهیم و بگیریم،‌ نه این که خودمان تصمیم بگیریم. در معاهدات بین المللی که مسئله امروز جامعه و محل اختلاف است، بهترین راه این است که موضوع را به ولایت رجوع دهیم. نه این که از رأی و جایگاهمان برای زدن ریشه ولایت استفاده کنیم.

 

حسادت مانع ولایتمداری

آقای روحانی در سالگرد مرحوم هاشمی، تمام حق امام جامعه را نادیده گرفت و همه انقلاب را در یک شخص خلاصه کرد. بازهم بین حزب اللهی ها هیچ عکس العملی مشاهده نشد. آنچه که فاطمه(س) را کشت، نادیده گرفتن حق امام بود. اگر مردم مدینه به دفاع از حق امیرالمومنین(ع) برمیخواستند، کسی جرأت نمیکرد به خانه اهلبیت نزدیک شود.

أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَمَن يَلْعَنِ اللّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لاَّ يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا(نساء ۵۲و۵۳). میفرماید کسانیکه امامت انبیاء‌ را برنمی تابند گمان میکنند که از حکومت نصیبی دارند و حق حاکمیت دارند؟ جز امام جامعه هیچکس حق حاکمیت در جامعه را ندارد. هم آقای روحانی و هم احمدی نژاد آمریکا را بعنوان قدرت پذیرفتند و به او حق حاکمیت دادند. اما خداوند میفرماید من باندازه یک هسته خرما به هیچکس دیگر جز امام جامعه حق حاکمیت نداده ام. انقلاب اسلامی ما بر این اساس شکل گرفت.

أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ (نساء ۵۴). برخی که حق امام را برنمی تابند و اطاعت نمیکنند، بخاطر حسادتشان است. مهاجر و انصار میگفتند چرا علی(ع) باید جانشین پیغمبر(ص) شود؟ خیلی ها که امروز پای انقلاب نمی آیند، بخاطر حسادت است. خداوند میفرماید من اینگونه پسندیده ام که امام جامعه حاکم باشد.

  فَقَدْ آتَيْنَآ آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا(نساء ۵۴). خداوند دو ویژگی برای انبیاء ذکر میکند که لایق حاکمیت شده اند: کتاب و حکمت. امام جامعه بر اساس قرآن جامعه را حفظ میکند. حضرت زهرا(س) فرمود اگر چهل روز خالص برای خدا بندگی کنی، چشمه های حکمت از قلب بر زبانت جاری میشود.

 

فاطمه(س) قربانی مهمترین امر جامعه

اگر امروز دردهای حضرت زهرا(س) را فریاد نکنیم،‌ جامعه برای رسیدن به حق خود رفته رفته از حق امام صرف نظر میکند. حضرت زهرا(س) باید فدا شود برای مهمترین امر،‌ یعنی حق امام. امام ولایت خدا را در جامعه پیاده میکند. حضرت زهرا(س) باید قربانی شود تا جامعه بفهمد از همه چیز مهمتر تسری امامت امام حق در جامعه است.

بعد از رسول الله(ص) مردم به حضرت زهرا(س) احترام میگذاشتند، اما به امیرالمومنین(ع) نه. حضرت زهرا(س) در جامعه محترم بود. مردم انتظار شکستن حرمت فاطمه زهرا(س) را نداشتند: من آذاها فقد آذانی. حضرت زهرا(س) با کتک خوردن کاری کرد که مردم مدینه باطن خود را نشان دهند. به میدان رفت تا دروغگویی مردم مشخص شود. هیچکس به یاری حضرت بلند نشد. مقاومت صدیقه کبری(س) مهاجر و انصار را رسوا کرد.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است