شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۰۳:۵۰

چه در جنگ و چه در زمان قدرت، مسئله اصلی اقامه امر خداست

جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم جمعه 10 آذرماه 1402 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم جمعه 10 آذرماه 1402 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مسلمین صدر اسلام بخاطر باور توحیدی، امنیتشان را از دست دادند

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا. می فرماید من به کسانیکه مورد ظلم قرار گرفتند اجازه جنگ و مبارزه و قتال را دادم. به تأکید امام باقر علیه السلام این اولین اجازه خدای متعال به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و مسلمین بود برای جنگ مستقیم و مسلحانه با دشمن. وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِير(حج 39). حتما من توان یاری شما در میدان جنگ را دارم. دقت کنیم، این آیات در ابتدای بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نازل شده، و اسلام و مسلمین هنوز قدرت لازم را پیدا نکرده اند. البته ابتدای بعثت، ایمان مسلمانان ایمان خالص و استواری بود. الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ(حج 40). فقط به جرم اینکه گفتند بزرگ ما خداست و ما از مستکبرین اطاعت نمی کنیم، از شهر و دیار خود اخراج شدند.

اصلی ترین مسئله اجتماعی، امنیت است. جنگ و مبارزه یعنی به مخاطره افتادن امنیت جامعه. جامه صدر اسلام بخاطر عمیق ترین باور توحیدی، حاضر است امنیت خود را از دست بدهد. این که می گوید «ربنّا الله»، آغاز سلب آسایش و امنیت جامعه توسط کفار است. مردم غزه یک نمونه روشن در زمان ماست. به جرم اینکه می گویند خدا بزرگ ماست و از صهیونیست اطاعت نمی کنیم، هفتاد سال است امنیتشان سلب شده. یکی از خانم هایی که از اسارت صهیونیست آزاده شده بود، در مصاحبه می گفت بعد از آزادی از زندان هم به مبارزه و انتفاضه خود ادامه خواهم داد. این مسائل عادی نیست.

فقط این نبود که یاران پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بخاطر جوّ و شرایط جامعه گِرد رسول الله صلی الله علیه و آله جمع شده باشند. یا صرفا بخاطر مبارزه با تبعیض و ظلم قیام کرده باشند. مسلمانان صدر اسلام یک ایمان خالص و عمیق داشتند. کسانیکه در جامعه کار دینی انجام می دهند، باید حقیقت توحید را برای مردم جا بیندازند. مردم ارتباطشان با خدا را عمیق بفهمند. خودشان را عبد ببینند. فقط با خدا معامله کنند.

 

چه در جنگ و چه در زمان قدرت، مسئله اصلی اقامه امر خداست

همیشه عده ای هستند که نمی خواهند خداوند حاکم باشد

وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا. اگر با کفار نجنگید، سراغ مقدسات شما می روند و مساجد و کلیساها و کنیسه ها را از بین می برند. جنگ و مبارزه پایه اعتقادی دارد، نه اینکه یک پایه اعتقادی هم داشته باشد. عملیات طوفان الاقصی اگر انجام نمی شد، مسجدالأقصایی باقی نمی ماند. همیشه یک عده ای هستند که نمی خواهند خداوند حاکم در جامعه باشد. لذا ائمه ما همیشه برای مسلمانان الگو هستند در جهاد و مبارزه. فلسفه انقلاب اسلامی این است و بس. وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ. می فرماید من حتما شما را در جنگ و جهاد یاری خواهم کرد. إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ﴿حج٤٠﴾. خدا هم قوی است و هم سرسخت. در مقابل کسیکه بخواهد با جریان دین در جامعه بجنگد کوتاه نمی آید.

الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ(حج 41). مسلمانان اگر قدرت پیدا کنند و حکومت و سازمان تشکیل دهند، اولین کاری که انجام می دهند اقامه نماز است. اقامه صلاه یعنی فرایندی که ذکر خدا را در جامعه حاکم کند. در جنگ، مسئله خداست؛ در قدرت و عافیت هم مسئله خداست. چه در جنگ و چه در عافیت و قدرت، در هر دو حالت مسئله اصلی، اقامه امر خداست.

اینطور نیست که ما یک سلسله مباحث دینی داشته باشیم، یک سلسله مباحث اجتماعی داشته باشیم، یک سلسله مباحث سیاسی داشته باشیم؛ اینها از هم جدا نیستند. همه مسائل در جهت حاکمیت امر خدا در جامعه و زندگی است. اینطور نیست که یک نفر بگوید من آدم سیاسی هستم، یک نفر بگوید من آدم اقتصادی هستم، یک کسی بگوید من مذهبی و معنوی هستم. این نگاه، باعث جدا شدن و متفرق شدن مردم و مومنین می شود، و قدرت آنها را کم می کند. ما هیچ جای قرآن و دین نداریم که انسانها متفرق و متشتّت باشند: إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً(انبیاء 92).

 

الگوی بسیجیان حضرت امام است

کسیکه بسیج را رها می کند، دشمنیِ دشمن را نمی بیند؟

لزوم اصلاح قوانین جذب بسیج

پدیده بسیج کار انقلاب اسلامی و حضرت امام نیست. خدای متعال بواسطه حضرت امام این مسئله را ایجاد کرد. انقلاب اسلامی این ظرفیت را داشت که بسیج از دل انقلاب شکل بگیرد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با بسیجیان، روی موضوعات و مباحثی که بیان کردند از قبل خیلی کار کرده بودند. امسال نگاه ایشان به بسیج نگاه ویژه ای بود. دو جمله خاص و هدفمند از حضرت امام انتخاب کردند: «بسیج لشکر مخلص خداست». «بسیج مدرسه عشق است». بعد ویژگیهای بسیج را گفتند. بعد گفتند حضرت امام گفتند «خدا مرا را بسیجیان محشور کند». و در جای دیگری گفتند «من خودم یک بسیجی هستم». بعد ویژگی های حضرت امام در بسیجی بودن را توضیح دادند. الگوی بسیجیان ما کسی مثل حضرت امام است. باید برای بسیجیان این افق و الگو تعریف و تبیین شود. بعد رهبر انقلاب ویژگیهای حضرت امام را توضیح دادند و برای هر کدام مثال و مصداقی بیان کردند.

ما امروز خیلی نیاز داریم که در بسیج، خدا لحاظ شود! بعضی ها که بعد از مدتی کار در بسیج را کنار می گذارند، نگاهشان این است که گویا خدای بسیج دیگر وجود ندارد! بعضی هم نان بسیج را می خورند؛ مثل بعضی روحانیون که نان دین را می خورند. لذا هر کجا نان نبود، وارد آن مسئله نمی شوند. کسیکه بسیج را رها می کند، دشمنیِ دشمن را نمی بیند؟ لازم نیست عده ای برای حفظ نظام، در حوزه های مختلف امنیتی، فرهنگی، خدمات، تربیتی، و... در بسیج حاضر باشند؟ در همه زمینه ها باید فعالیت مستمر داشته باشیم، آموزش ببینیم، خود را توانمند کنیم. در شرایط بحرانی هم کسانی به کار می آیند که بصورت مستمر در بسیج حضور و فعالیت داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب گفتند یکی از ویژگیهای حضرت امام بعنوان بسیجی، مقاوم سازی کشور در برابر همه تهدیدها بود. مقاوم سازی یک کشور هشتاد میلیونی در همه جنبه ها؛ این تکلیف یک بسیجی بلکه تکلیف هر شیعه ای است. إن كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا. شیعه در فرمانبرداری شناخته می شود، نه در اعتقاد تنها. بسیج یعنی میدان عمل.

رهبر معظم انقلاب گفتند «بسیج یک تفکر و یک فرهنگ است»، و بعد باید و نبایدهایی را برای بسیج بیان کردند: بسیج مردمی است، انقلابی است، قانون گریز و نظم ناپذیر نیست. هنجارشکن نیست. مخرج مشترک با دشمن ندارد. کارهای ویترینی انجام نمی دهد. مغرور و متکبر نیست. رهبر معظم انقلاب در هفته بسیج، یک یک ایرادهای بسیج و بلکه همه انقلابی ها را بیان کردند. گفتند بسیج فراملی و فرامرزی است. حضرت امام گفتند بسیجیان جهان در فکر تشکیل حکومت جهانی اسلام باشند. امروز بسیجیان جهان اسلام در غزه زمینه این حکومت جهانی را دارند با نابودی دشمن اول دین فراهم می کنند. هنوز هم قانون جذب بسیج ما اصلاح نشده، و منع عضویت اتباع غیرایرانی در بسیج همچنان باقیست. پس فرهنگ بسیج چطور باید بین مردم جهان گسترش پیدا کند؟

 

علت اصلی عذاب امتهای گذشته: نادیده گرفتن امر خدا و رهبر جامعه

منشأ عقلانیت، قلب بیناست

وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ وَقَوْمُ إِبْرَاهِيمَ وَقَوْمُ لُوطٍ وَأَصْحَابُ مَدْيَنَ وَكُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَيْتُ لِلْكَافِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ(حج 44-42). قبل از تو هم همه پیامبران را تکذیب کردند. من به اینها مهلت می دهم تا اصلاح شوند، اما اگر پیشمان نشدند آنها را عذاب می کنم. فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ(حج 45).  نادیده گرفتن جایگاه خدا و رهبر جامعه باعث نابودی امم گذشته شد. اگر ما هم مثل اقوام گذشته جایگاه امام جامعه را نادیده بگیریم، عذاب الهی پیش روی ماست. بخاطر وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امام جامعه، عذاب دفعی از امت اسلام برداشته شده، اما در عذاب خدا تردیدی نیست. آیات قرآن را برای مردم بیان کنیم؛ مردم وقت ندارند قرآن بخوانند! قرآن کتاب ثواب بردن نیست فقط، قرآن کتاب زندگی است. برای زندگی ابدی آخرت ما نیاز به انس با قرآن داریم.

فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ(حج 46). اینها در زمین سیر نمی کنند تا قلبشان باز و گوش هایشان شنوا شود. وضعیت کشورهایی که رهبر الهی ندارند را ببینید چگونه زندگی می کنند؛ قدر امام جامعه را بدانید. ارزش مردم با شناختن قدر امام جامعه روشن می شود. وقتی با نگاه قرآن به پیرامون خود نگاه کردیم، عقلمان رشد می کند و دلهایمان خوب می فهمند:  لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها(اعراف 179). منشأ عقلانیت قلب است، نه سلولهای خاکستری مغز.

کسانیکه ایمان ندارند، انسانهای نفهمی هستند. کسیکه ایمان دارد از عقل سالمی برخوردار است. امروز در دنیا همه اذعان دارند که در جمهوری اسلامی ایران عقلانیت حاکم است. با همه مشکلاتی که هست، یک عقلانیت و منطقی بر جامعه حاکم است.

 

جوهره عقلانیت انسان در اتصالش به امام رشد می کند

اسراییل برنامه ریخته بود مقاومت را از بین ببرد، بعد جمهوری اسلامی ایران را نابود کند؛ برعکس شده، می بیند جمهوری اسلامی با گروههای مقاومت منطقه حیثیت و تمامیت اسراییل را نشانه گرفته. نخبه های درجه یک جهان در رشته هوش مصنوعی را در اسراییل جمع کرده بوند، تا از اینها استفاده کنند برای پیاده کردن برنامه حکمرانی سایبرنتیک خود در دنیا. نیروهای مقاومت به پایگاه آنها نفوذ کردند، تمام این افراد و سیستم های کامپیوتری آنها را مصادره کردند. اسراییل برای اینکه این افراد زنده به دست مقاومت نیفتند، شروع به بمباران و کشتن افراد خودش کرده! تمام قوه عقلانی صهیونیست الان در دست جمهوری اسلامی است! قوه عاقله از قلب برمی آید، نه مغز و فکر.

فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(حج 46). کسانیکه حق امام را نادیده بگیرند، قلبشان کور می شود. چشم دلشان نمی بیند. لذا انسانهای عاقلی نیستند. بر اساس عقلانیت کار نمی کنند. جوهره عقلانیت انسان در اتصالش به امام رشد می کند؛ جای دیگر خبری نیست. کوه علم باشی امام به امامت متصل نباشی، احمق ترین انسان می شوی. عقلانیت به قلب تو بستگی دارد.

هرچه انسان فکر می کند، می بیند مهاجر و انصار احمقانه ترین کار ممکن را انجام دادند. حداقل اجازه می دادید امیرالمومنین علیه السلام مدتی حکومت کند، ببینید چه می شود. اگر نخواستید، بعد او را رها می کردید. همان ابتدا کفرشان را علنی کردند. خودشان را رسوا کردند. حضرت زهرا سلام الله علیها کاری کرد که تا قیامت امر حقانیت امیرالمومنین علیه السلام مورد تردید قرار نمی گیرد. هیچکس نمی گوید حق با علی علیه السلام نبود. حضرت زهرا سلام الله علیها برای حفظ حق عاقلانه ترین کار را کردند. امیرالمومنین علیه السلام به معنای حقیقی تنها شد. از دست دادن حضرت زهرا سلام الله علیها برای امیرالمومنین علیه السلام خیلی سنگین بود. تا قیامت کسی مثل حضرت زهرا سلام الله علیها نخواهد آمد. تعجب نکنیم اگر بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، امیرالمومنین علیه السلام فرمود: نَفسِـی عَلَى زَفَرَاتِهَا مَحبُوسَةٌ یا لَیتَــهَا خَرَجَـت مَـعَ الزَّفَـرَاتِ‏ لَا خَیرَ بَعـدَكَ فِی الحَیـاةِ وَ إِنَّمَا أَبكِی مَخَـافَةَ أَن تَطُولَ حَیاتِی‏.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است