سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۱۳:۱۴

جهاد وظیفه همه است، نه عده خاصی

مراسم عزاداری چهارمین شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) دوشنبه 6 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مراسم عزاداری چهارمین شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) دوشنبه 6 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مردم مدینه می فهمیدند چه جنایتی دارند مرتکب می شوند

وَ مَا الَّذِی نَقِمُوا مِنْ اَبِی الْحَسَنِ؟ نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. مهاجر وانصار علی علیه السلام را نخواستند، بخاطر صلابت شمشیر او. اولین نقطه ای که جامعه را از امیرالمومنین علیه السلام جدا کرد، سبقه جهادی و مبارزه مقتدرانه امیرالمومنین علیه السلام بود. منافقین دقیقا با همین دلیل جای امیرالمومنین علیه السلام را گرفتند. مردم مدینه متوجه این مسئله بودند. در هر دوره و زمانی، خدای متعال آنچه که باید مردم آن زمان بفهمند را به آنها می فهماند. وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ(جمعه 2). أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‌ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي(یوسف 108). اینطور نبود که مردم مدینه متوجه این مسئله نباشند، و از روی نادانی و اشتباه از علی علیه السلام جدا شده باشند. مجاهدتهای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مردم را رشد داده بود. بارها و بارها پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جایگاه امیرالمومنین علیه السلام را برای مردم تبیین کردند. در غدیرخم هم حجت تمام شد.

مردم می فهمیدند چه جنایتی دارند مرتکب می شوند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جهاد تبیین را به تمامه در جامعه انجام داده بود. اگر جایی جماعتی بودند که امر دین را نفهمیده بودند، از کم کاری اهل حق است که جهاد تبیین انجام نداده اند. مثل خیلی از مساجد ما که امام جماعت و مومنین نمازشان را می خوانند و به منازلشان برمی گردند؛ با مردم کاری ندارند. نماز را نباید فقط قرائت کرد؛ نماز را باید اقامه کرد. باید احکام نماز را در جامعه پیاده کرد.

فرمود کسیکه زیاد مسجد برود، علمش زیاد می شود؛ دوست خوب پیدا می کند؛ استاد خوب پیدا می کند. با نماز خواندنِ تنها در مسجد که این نتایج حاصل نمی شود. این نتایج و آثار نمازجماعت، با سعی و تلاش و حضور مردم و مومنین بدست می آید. نمازگزار باید اقامه نماز کند؛ اقامه امر حاکمیت خدای متعال در عالم. «الله اکبر» یعنی کنار گذاشتن ما سوی الله. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. عدم وابستگی به غیرخدا. اینها باید در زندگی ما پیاده شود، نه فقط در نماز قرائت شود. اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ. این دعای واجب همه نمازهاست.

 

با مومنین باید ایثارگرانه برخورد کرد

مطالبه جدی مردم از علمای عزیز باید این باشد که مردم را نسبت به احکام دین روشن کنند. آنچه که لازم است را به مردم بگویند. آنجا که لازم است هشدار دهند. بنا نیست مردم به علما بگویند چه بگویند؛ بناست آنها تشخیص دهند؛ مثل طبیبی که آنجا که لازم است اقدام لازم را برای سلامتی مردم انجام می دهد؛ حتی اگر جراحی همراه با درد باشد.

ایمان را در وجود کودک و نوجوان و مرد و زن غزه می توان دید. می گوید خذ من أموالنا خذ من أولادنا خذ من أنفسنا. بچه های ما را بگیر، اموال ما را بگیر، جان ما را بگیر، تا اینکه راضی شوی. جلب رضایت خدا درجه بالایی از ایمان است. بخاطر جلب رضایت خدا حاضر باشد بچه اش را از دست بدهد. حاضر باشد بخاطر خدا غذای خودش را به دیگران بدهد: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً(انسان 8). این یعنی انفاق؛ از خود گذشتن؛ نه اینکه صرفا مازاد درآمد خود را ببخشد.

اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمود: نَفْسی مَعَ أَنْفُسِکُمْ، وَ أَهْلی مَعَ أَهْلیکُمْ. هم جانم را آورده ام هم خانواده ام را. این یعنی ایثار. اگر بعضی زمان اباعبدالله علیه السلام بودند به حضرت می گفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! پس ایثار چه می شود؟ عامِلْ سائرَ النّاسِ بالإنصافِ، و عامِلِ المؤمِنينَ بالإيثارِ. با مومنین باید ایثارگرانه برخورد کرد؛ مثل رزمندگان دفاع مقدس. امروز هم عده ای واقعا همینطور زندگی می کنند. جانباز دفاع مقدس است، از این روستا به آن روستا می رود، با یک گروه جهادی دنبال حل کردن مشکلات مردم است.

 

جهاد وظیفه همه است، نه عده خاصی

دستورالعمل دین ما حذف مستکبرین است

فقط خرج کردن برای امام حسین علیه السلام شرط نیست؛ باید مثل امام حسین علیه السلام زندگی کنیم

بعضی فرزند می آورند برای دین؛ بعضی فرزند می آورند برای خودشانَ؛ بعضی هم فرزند نمی آورند برای راحتی خودشان!

حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت رسید. مسئله حضرت چه بود؟ به زنان مدینه که به عیادتشان آمده بودند فرمود: مردان شما بخاطر این ابالحسن علیه السلام را نخواستند، چون از صلابت شمشیر علی علیه السلام فراری بودند. وَ قِلَّةَ مُبالاتِهِ بِحَتْفِهِ، وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ. علی علیه السلام از جان دادن در راه خدا باکی ندارد. گفتند اگر دنبال علی علیه السلام برویم، باید مثل زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله دائم مشغول جنگ و مبارزه باشیم. ما دینی داریم که دستورالعملش حذف مستکبرین است: بُعِثتُ لرَفعِ قَوم و وضعِ آخَرین. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مبعوث شد برای حذف قدرتها. ادیان گذشته رفتند و آمدند، مردم هرطور دوست داشتند زندگی کردند؛ طواغیت هم روز به روز قدرتمندتر شدند. بالاخره این قدرتنمایی باید تمام شود. إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُم(محمد 38). خداوند بالاخره قومی را می آورد که طاغوت را سرنگون کنند. اسلامی می آورد که حریف این طواغیت می شود. خودش هم پشت مسلمین ایستاده. أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ(حج 39). اگر به شما ظلم شد، مقابل ظالم بایستید.

برخی گمان می کنند این تفکر انقلاب اسلامی است که ما را با طواغیت درگیر کرده. این حرف اسلام است. این شیوه زندگی انسانی است. خدا می خواهد با دین اسلام کار را تمام کند. مبنای بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، جهاد و مبارزه است. همه هم باید بجنگند و مبارزه کنند. اینطور نیست که جهاد وظیفه عده ای باشد، و دیگران مشغول زندگی خود باشند. خرداد سال 42 عده ای به میدان آمدند؛ انقلاب اسلامی شد، یک عده به میدان آمدند؛ هشت سال دفاع مقدس یک عده در صحنه حاضر بودند؛ داعش آمد، عده ای به مقابله برخاستند؛ مردم غزه هم امروز در خط مقدم با استکبار درگیرند؛ برخی باید همیشه هزینه بدهند، ودیگران زندگی خودشان را داشته باشند. این نیست. وقتی دستور جهاد آمد، اولین مجاهدین رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام و صدیقه کبری سلام الله علیها بودند. تماشاچی نداریم. جهاد وظیفه یک عده خاص نیست. همه باید در جنگ و جهاد حضور داشته باشند.

ما انتخاب می کنیم که آیا زندگی انقلابی و جهادی داشته باشیم یا نداشته باشیم؟! وقتی زندگی را تعریف می کنیم، جهاد را در برنامه زندگیمان لحاظ نمی کنیم. زنان غزه اصلا فرزند به دنیا می آورند برای شهادت و مبارزه. دوشادوش مردانشان مشغول جنگ و جهاد هستند. این است که کودکان غزه امروز باندازه مردان بالغ می فهمند و ایمان و باور دارند. بعضی ها فرزند به دنیا می آورند بخاطر خودشان. بعضی هم فرزند به دنیا نمی آورند به خاطر راحتی خودشان! اینها دیگر چه کسانی هستند؟! مسئولیت فرزندآوری را زمین می گذاریم بخاطر اینکه سختمان است؟! حاضر نیست بچه دار شود، چه برسد به اینکه بچه اش را فدای دین کند. امام حسین علیه السلام فرمود من خانواده ای دارم که همه شان پای کار دین هستند. از شیرخواره تا فرزند جوان تا دختر و خواهر و همسر، همه را پای کار دین آورده. فقط خرج کردن برای امام حسین علیه السلام شرط نیست؛ باید مثل امام حسین علیه السلام زندگی کنیم.

 

سه اثر جهاد و مبارزه

لعن های گزینشی!

مهاجر و انصار از ترس کسب قدرت امیرالمومنین علیه السلام، جنازه پیغمبر صلی الله علیه و آله را رها کردند!

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود مسئله اینها با علی علیه السلام، جهاد و مبارزه علی علیه السلام است. کسی از مهاجر و انصار با امیرالمومنین علیه السلام درگیر نشد، و جسارتی به حضرت نکرد. حرمت علی علیه السلام محفوظ است. اما می گویند علی علیه السلام باید برای ما هزینه شود. حرمت شکنی از نوعی دیگر. وقتی هم دیگران جسارت می کنند و هیزم می آورند، می بینید مردم هم گویا بدشان نمی آید امیرالمومنین علیه السلام زودتر بیعت کند. چون می گویند اگر علی علیه السلام به خلافت برسد، همان سختی هایی که در طول ده سال نبوت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کشیدیم، ادامه پیدا می کند.

بعضی ها گزینشی لعن و نفرین می کنند! آمریکایی که می گوید مشکل من اسلامِ علی (علیه السلام) است، مورد لعن بعضی قرار نمی گیرد. یکبار هم مرگ بر آمریکا نگفته؛ فقط دشمنان علی علیه السلام در صدر اسلام را لعن می کند.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به شهادت رسیده بود، بدن مطهرش سه شبانه روز روی زمین بود؛ مردم بجای دفن پیکر رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله، مشغول تقسیم قدرت بودند. از ترس اینکه نکند علی علیه السلام بیاید و حکومت را به دست بگیرد! گناه علی علیه السلام، مجاهد بودن است. مجاهد نباید حکومت کند. باید کسی حکومت کند که اهل مبارزه نباشد. یعنی با ما مردم کاری نداشته باشد. ما زندگیمان را داشته باشیم.

امام باقر علیه السلام به حکام وقت فرمود چرا می خواهید مردم به فکر جهاد و مبارزه نباشند؟ حضرت سه دلیل روشن می آورند که جامعه باید جامعه جهادی و آماده مبارزه با دشمن دین باشد: ظَهَرَ بِهِ اَلدِّينُ. اولین نتیجه جهاد و مبارزه، بروز و ظهور دین است. طوفان الاقصی عملیات یک گروه مقاومت فلسطینی بود. صهیونیست ها به مسجدالاقصی توهین کردند، این گروه جهادی به مقابله برخاست، و عملیات انجام داد. غزه ای که دورتادورش محاصره است، از دل غزه بر علیه صهیونیست عملیات انجام دهند. ارزش این عملیات خیلی بالاست. پیش بینی همه چیز را هم کرده اند. از قطع آب و برق گرفته، تا بمباران ها، تا محاصره و سایر جنایت ها. این یعنی جهاد و ایثار. از مال و دارایی و جان و عزیزانشان می گذرند. وقتی این جهاد انجام شد، ظَهَرَ بِهِ اَلدِّينُ، اسلام در دنیا بروز و ظهور پیدا کرد. مردم دنیا امروز متوجه اسلام و قدرت اسلام شده اند.

 

جهاد هزینه دارد؛ اما فرار از جهاد بیشتر

خلفا ائمه را به شهادت رساندند، تا مبادا روزی حکومت را بدست بگیرند

علی علیه السلام در موضع حق محکم است

خداوند خریدار جان مجاهدین است

وَ بِهِ يُدْفَعُ عَنِ اَلدِّينِ. بواسطه جهاد، دشمنی ها علیه دین دفع می شود. اگر اسراییل موفق می شد طبق برنامه ای که داشت غزه را با خاک یکسان کند، مسجدالاقصی هم تحت سیطره صهیونیست می افتاد. طوفان الاقصی این اجازه را نداد. این چه نوع ارادتی به امیرالمومنین علیه السلام و سیدالشهداست، که امام حسین علیه السلام باید برای دین با طاغوت زمانش بجنگد و هزینه بدهد، اما منِ شیعه نباید خودم را به سختی بیندازم! اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ. بناست ما در میدان جهاد و مبارزه با امام حسین علیه السلام همراه باشیم.

وَ بِهِ اِشْتَرَى اَللَّهُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِالْجَنَّةِ. سومین خصوصیت جهاد این است که خداوند جان های مجاهدین را در قبال بهشت از آنها می خرد. اولیاء خدا با خدا معامله می کنند. خدا مشتری جان آنهاست. سعادت اخروی و بهشت جای خود، اما در همین دنیا کسیکه خوب زندگی کرده، مجاهدانه زندگی کرده، خداوند دوباره او را به دنیا برمیگرداند. اباعبدالله علیه السلام دوباره به این دنیا برمی گردند و 350 سال حکومت می کنند.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: وَ نَکالَ وَقْعَتِهِ، وَ تَنَمُّرَهُ فِی ذاتِ اللهِ. یک مشکل دیگر علی علیه السلام این است که خیلی محکم است. پای حرفش می ایستد. مردم دنبال حاکمی هستند که اگر نخواستند به جهاد بروند، او هم با آنها همراهی کند. اکثریت مردم اینطور هستند: إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ(انعام 116). امیرالمومنین علیه السلام انعطاف ندارد. رانت و پارتی بازی در کارش نیست. از احکام الهی کوتاه نمی آید. با مردم با نرمش برخورد می کند، اما پای موضع حق محکم است. علی علیه السلام علاوه بر میدان جهاد، در مدیریت جامعه هم محکم و سخت گیر است.

مسئله شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها فقط بخاطر حکومت نبود. شما علی علیه السلام را نخواستید، سراغ دیگری رفتید، باشد؛ اما چرا جمع شدید و خانه علی علیه السلام را آتش زدید؟ چون کسانیکه قدرت و خلافت را غصب کردند، می دانند که روزی علی علیه السلام و اولاد او قدرت پیدا می کنند. امام رضا علیه السلام فرمود ما ائمه را به این دلیل کشتند، چون می دانستند حاکیمت جامعه را خدا به ما سپرده، و روزی ما ائمه به قدرت خواهیم رسید. لذا حکام اموی و عباسی از ترس از دست دادن قدرت و حکومت، تک تک ائمه را به شهادت رساندند.

مردم مدینه نگفتند علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها نباشند؛ گفتند هر تصمیمی که خلفا گرفتند ما هم تبعیت می کنیم. اما جلوتر که رفتند، معاویه شمشیر به دست همین مردم داد تا با علی علیه السلام بجنگند و او را بکشند. اگر از جهاد فی سبیل الله فرار کنیم، برای جنگ هزینه می دهیم و هزینه می شویم، منتهی در جبهه طاغوت! فرمود اگر برای دین و امام جامعه انفاق نکنی، خدا تو را وادار می کند برای دشمن خدا هزینه کنی. خدا جای حق نشسته. فرمود فاطمه جان، خدا به خشم تو خشم می کند. آن دو نفر علی علیه السلام را واسطه کردند برای ملاقات حضرت زهرا سلام الله علیها. حضرت زهرا سلام الله علیها رویش را از آنها برگرداند. فرمود شما نشنیدید پدرم فرمود خدا به غضب فاطمه (سلام الله علیها) غضب می کند؟ خدایا تو شاهد باش که اینها مرا آزردند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است