یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۱۶:۱۲

کسیکه جهاد را ترک کند، تا ابد در جهنم می سوزد!

مراسم عزاداری دومن شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) شنبه 4 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مراسم عزاداری دومن شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) شنبه 4 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

از کنار خون بناحق ریخته نمی توان عبور کرد

جان هر انسانی محترم است؛ جان حجت خدا که جای خود دارد

شهادت نیاز به تدارک دارد. نمی توان از کنار شهید به راحتی عبور کرد، و فقط تأسف خورد. بعضی فقط برای اهلبیت عزاداری می کنند. عزاداری خلی هم خوب است، و آثار و برکات بسیاری هم دارد، اما در قبال این شهادت باید از طرف ما کاری انجام بگیرد. ابراز ارادت به اهلبیت یک حسنه است، اما تکلیف ما نسبت به ائمه یحث دیگری است. علاوه بر ابراز ارادت، مسئولیتی هم بعهده ماست. عمامه به سرهایی که این بخش دین را نادیده می گیرند، باید پاسخگو باشند. خداوند می فرماید: مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا(اسراء 33). اگر کسی مظلوم کشته شد، صاحبان دم باید خون بناحق ریخته او را مطالبه کنند. نمی فرماید کسیکه در راه خدا کشته شود؛ می فرماید هرکس به ظلم کشته شد، باید خون اون مطالبه شود.

خود خداوند در رابطه با دختران زنده به گور شده می فرماید: بِأَيِّ ذَنب قُتِلَت(تکویر 9). هیچکس جانش را از سر راه نیاورده. بله، اگر شخصی دیگری را به قتل برساند، او باید قصاص شود. اما کسیکه ظلمی نکرده، چرا باید بی گناه کشته شود؟ اگر بنا باشد انسانها هر طور دلشان خواست جان دیگران را بگیرند، اوضاع جامعه بهم می ریزد. وضعیت جامعه از جنگل هم بدتر می شود. حیوانات هم در حیطه خود حقوق یکدیگر را رعایت می کنند.

لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ(اسراء 70). خداوند می فرماید من بنی آدم را گرامی داشتم. حال اگر این بنی آدم مومن هم باشد، گرامی تر است. اگر کسی از اولیاء خدا بود، خیلی جایگاهش بالاتر است. فرمود مَن أهانَ لي وَليّا فقد أرْصَدَ لمُحارَبَتي. اگر کسی به یکی از اولیاء من اهانت کند، به جنگ با من برخاسته. نه اینکه او را بکشد! فقط به او اهانت کند. حال اگر کسی بالاتر از ولی حق بود، یعنی حجت حق؛ ید الله بود، عین الله بود، اُذُن الله بود، حجت الله بود؛ دیگر نمی شود قدر و منزلت او را تصور کرد. اگر کسی حجت الحجج بود، یعنی حجت خدا بر همه حجت های الهی بود، چه قدرت و منزلتی نزد خدا پیدا می کند؟ پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مقابل فاطمه اش از جا برمیخاست و به استقبال او می رفت! می فرمود خداوند به من دستور داده نسبت به تکریم فاطمه سلام الله علیها.

 

زندگی غیرمسئولانه، آرامش قبل از طوفان قیامت است!

ما در قبال ظلم به حضرت زهرا سلام الله علیها و اهلبیت مسئولیم

فقط عزاداری برای حضرت زهرا سلام الله علیها کافی نیست

اگر کسی حرمت حجت الحججی را شکست که رسول مکرم اسلام مأمور به تکریم اوست، و او را به شهادت رساند، چه اتفاقی باید بیفتد؟ فقط عزاداری کنیم و از کنار روضه حضرت زهرا سلام الله علیها عبور کنیم و برویم؟ مگر می شود؟! ما هیچ مسئولیتی در قبال این شهادت نداریم؟ امام معصوم در صلوات ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها از خداوند درخواست می کند: اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها. مرا طالب خون فاطمه سلام الله علیها و اولاد فاطمه سلام الله علیها قرار بده. حتی امام معصوم کربلا را منتسب به حضرت زهرا سلام الله علیها می کند. علت و سبب قتل سیدالشهدا علیه السلام، ظلم و جنایت در مدینه است. امام صادق علیه السلام فرمود: إذا کُتِبَ الکِتابُ قُتِلَ الحُسَینُ. وقتی که حق امیرالمومنین علیه السلام غصب شد، حسین علیه السلام کشته شد.

این موضوع باید همیشه در ذهن ما باشد که ما در قبال ظلم به حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه معصومین و شهادت اهلبیت علیهم السلام مسئولیم. ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). امام صادق علیه السلام فرمود این نعمت که روز قیامت خداوند از آن سوال می کند، محبت نسبت به ما اهلبیت است. ما که به حضرت زهرا سلام الله علیها علاقه و محبت داریم، نسبت به حضرت مسئولیم. نسبت به شهادت حضرت هم قطعا مسئولیت داریم. اگر به این مسئله نپردازیم، این مسئولیت از دوش ما برداشته نمی شود. غالبا در فاطمیه ها به این مسئله پرداخته نمی شود.

خیلی از گوینده ها سعی می کنند هوای مستمعینشان را داشته باشند! می گویند اگر حرفی بزنیم که مستمعین خوششان نیاید، ممکن است دیگر پای منبر ما نیایند. به همین سادگی حق اهلبیت را نادیده می گیرند! دلیل دیگر نپرداختن به حق اهلبیت این است که خیلی از عزاداران سعی می کنند زیاد به این مسئولیتشان توجه نکنند؛ چون زندگی شان به هم می ریزد! اگر بنا باشد حق اهلبیت را از دشمنان امروز اهلبیت بگیریم، زندگیمان از حالت عادی خارج می شود. خیلی ها با فاصله گرفتن از مسئولیتشان، زندگی آرامی برای خود فراهم کرده اند. این آرامش قبل از طوفان قیامت است!

 

مطالبه خون اهلبیت هم بخشی از اقامه عزاست

اهل نفاق از کجا جرأت جنایت پیدا می کنند؟

در ایام فاطمیه خیلی ها فقط راجع به فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها صحبت می کنند. ما تمام سال را فرصت داریم از فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها صحبت کنیم. در ایام فاطمیه مردم مشکی می پوشند برای اقامه عزای حضرت زهرا سلام الله علیها. بخشی از این اقامه عزا، احقاق حق و مطالبه خون حضرت زهراست. اقامه عزا فقط اشک ریختن و سینه زدن نیست.

وَكُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها. فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها را هم به شهادت رساندند. ما اگر بخواهیم واقعا نسبت به این مسئولیتمان اقدامی انجام دهیم، چه وظیفه ای در این قبال داریم؟ اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم، باید ریشه و علت این مصیبت و ظلم ها را بشناسیم. امام صادق علیه السلام فرمود آنچه باعث قتل مادر ما شد، ضربات قنفذ بود. خب، اگر ما بگوییم مقصر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها فقط قنفذ بود و تمام، این نمی شود. قنفذ یکی از سیاه روهای مدینه بود. آدم رذلی بود. اما اگر بگوییم حضرت زهرا سلام الله علیها را یکی از اراذل مدینه به شهادت رساند و تمام، این نمی شود. این اراذل چطور جرأت پیدا کردند خانه امیرالمومنین علیه السلام را آتش بزنند؟ گفت لأحرِقنّکُم. همه اهل خانه را می خواستند در آتش بسوزانند.

حضرت زهرا سلام الله علیها سپر بلای سه امام شد. اگر حضرت زهرا سلام الله علیها سینه سپر نمی کرد، سه امام در خانه می سوختند. اگر فریادها و مقاومت و جانفشانی حضرت زهرا سلام الله علیها نبود، جان سه امام در آتش می سوخت. حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در فرمود: ما هذِهِ الْجُرْأَةُ عَلَی اللهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ؟ شما از کجا این جرأت را پیدا کردید که بلافاصله بعد از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می خواهید جان اهلبیت پیغمبر را بگیرید؟ از کجا این جرأت را آورده اید؟ در شهرک اکباتان تهران چه می شود که هشتاد نفر جرأت پیدا می کنند بر سر یک طلبه بریزند و انقدر او را بزنند و شکنجه کنند تا جان بدهد؟ خیلی ها اگر فرصت پیدا کنند، بسیج و بسیجی را تکه تکه می کنند.

 

برخی تحمل واژه امر بمعروف و نهی ازمنکر را هم ندارند

ترسوها اگر فرصت پیدا کنند، جنایتکار می شوند

خانم باصطلاح دکتر روانشناس در دانشکده ورزش و تندرستی دانشگاه تهران می گوید «این چه واژه هایی است در این مملکت، امنیت ما را به هم زده». گوید «واژه امر به معروف و نهی از منکر امنیت روانی مردم ما را بهم زده»! حتی از واژه امر به معروف و نهی از منکر هم فراری هستند. اینها میدان پیدا کنند، معلوم است آمر به معروف را تکه تکه می کنند! خیلی ها اگر جرأت و فرصت پیدا کنند، بغض و کینه شان را نشان می دهند. اینها قدرت امروز اسلام و جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان می بینند، که جرأت خودنمایی پیدا نمی کنند. اما اگر مثل فتنه 88 و 98 و فتنه اخیر جرأت پیدا کنند، جنایتشان را نشان می دهند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله طی ده سال هشتاد جنگ  انجام داد، و هیمنه کفر را به چالش کشاند؛ معلوم است که عده ای حقد و کینه نسبت به او دارند. اما در دوران حیات رسول الله صلی الله علیه و آله جرأت اظهار مخالفت ندارند. از قدرت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و حکومت اسلامی می ترسیدند. بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله جریان نفاقِ ضعیفِ ذلیلِ ترسو جرأت پیدا کرد. جریان نفاق ترسو است. انسانهای ترسو وقتی فرصتی پیدا کنند، کینه جویی و جنایتشان بیش از دیگران است. مثل کفتارهایی که بصورت گله ای به جان طعمه بی جان می افتند و توحش خودشان را نشان می دهند. مثل کفتارهایی که در کربلا بر پیکر بی دست و بازو و چشم ابالفضل العباس علیه السلام حمله کردند.

اراذل و اوباش و ترسوهایی مثل قنفذ و مغیره چطور جرأت کردند این جنایت را مرتکب شوند؟ آن هم مقابل امیرالمومنین علیه السلام. لابد اطمینان و احساس امنیتی داشتند که مرتکب این جنایت شدند. از طرفی نسبت به امیرالمومنین علیه السلام ایمنی داشتند. چون حرف خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام را می دانستند که به حضرت دستور صبر داده شده بود. در منزل رسول خدا صلی الله علیه و آله هم نفوذی داشتند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله چند بار نسبت به این واقعه هشدار داده بودند. یکبارش در شب ازدواج امیرالمومنین علیه السلام با فاطمه سلام الله علیها بود. یکی از امتحاناتی که امیرالمومنین علیه السلام برای امامت امت گذراندند، همین ماجرای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود. خود حضرت فرمود خدای متعال برای سپردن امامت امت به من، چهارده بار مرا امتحان کرد. یکی از این چهارده امتحان، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود. شب ازدواج، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمود جبراییل نازل شده، از طرف خدای متعال پیغام آورده که حرمت فاطمه ات را می شکنند و مقابل چشمانت او را کتک می زنند؛ چه می کنی؟ امیرالمومنین علیه السلام دقایقی تأمل و گریه کردند، و سپس عرض کردند هرچه خدا بخواهد و رسول خدا صلی الله علیه و آله بفرمایند. جبرائیل عرض کرد خدا فرموده باید صبر کنی. امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد صبر می کنم. حکمت این صبر هم خیلی دقیق و عجیب است، که جای بحث خود را می طلبد.

امیرالمومنین علیه السلام باید صبر کند، چون باید این مردم را هدایت کند. مردمی که بغل بغل هیزم می آورند پای در و دیوار خانه می گذارند، تا خانه زودتر آتش بگیرد و بسوزد! هدایت کردن این مردم هنر است؛ و الا سلمان و مقداد و ابوذر که عاشق علی علیه السلام هستند و هدایتشان کار مشکلی نیست.

 

علت تنفّر حضرت زهرا سلام الله علیها از مردم

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: ويحهم أنى زعزعوها عن رواسي الرسالة و قواعد النبوة و الدلالة و مهبط الروح الأمين و الطبين بأمور الدنيا و الدين. وای بر شما، بنیان های محکم رسالت را رها کرده اید. این خانه جایگاه نزول وحی است، حرمت این خانه را شکستید. حکومت را از اهل این خانه دریغ کردید. شما مصداق این آیه قرآن هستید: ألا ذلك هو الخسران المبين. این آشکارترین خسران است.

مسئله حضرت زهرا سلام الله علیها امت زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله است، که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله به اهل نفاق جرأت دادند. امت اسلام و مهاجر و انصار و رزمندگان پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله چطور به اهل نفاق این جرأت را دادند؟ چه کردند که مصداق این کلام حضرت زهرا سلام الله علیها شدند: نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از صدماتی که دید، و قبل از شهادتشان این جمله را خطاب به زنان مهاجر و انصار که به عیادت ایشان آمده بودند فرمودند.

زنان مهاجر وانصار به حضرت گفتند کَیْفَ اَصْبَحْتِ مِنْ عِلَّتِکِ یَابْنَةَ رَسُولِ اللهِ؟ امروز را چطور آغاز کردید ای دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؟ حضرت زهرا سلام الله علیها ابتدا شکر خدای متعال را به جا آورد: فَحَمِدَتِ اللهَ وَ صَلَّتْ عَلى اَبِیها(صلى الله علیه وآله). جنس شکرگذاری مردم غزه از این جنس شکرگذاری است. البته حضرت زهرا سلام الله علیها دریاست، و اینها قطره. بعد حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اَصْبَحْتُ وَاللهِ عائِفَةً لِدُنْیاکُنَّ، قالِیَةً لِرِجالِکُنَّ. صبح کردم در حالیکه از شما و شوهران شما متنفرم! کسیکه عهدش را با ولایت می شکند، مورد تنفّر خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهلبیت علیهم السلام است. برخی سخنرانان هم دفتر رهبری منبر می روند، هم دفتر کسیکه می گوید اسلام سیاست و اقتصاد ندارد. سر هر دو سفره مهمان هستند! چرا فکر می کنید باید هوای همه را داشته باشید؟ زنان مدینه که هیزم نیاورند. اینها به حضرت زهرا سلام الله علیها علاقه دارند که به ملاقات ایشان آمده اند. چرا اینگونه با اینها سخن می گویید؟ فاطمی زندگی کردن سخت است. انسان تنفّرش را از کسانیکه عهدشان با خدا و ولی خدا را شکسته اند ابراز کنید؛ آن هم در شرایطی که در موضع قدرت نیستید. امروز که ما در موضع قدرت هستیم، خیلی ها از سردرمداران کفر اعلام برائت نمی کنند.

 

عزاداری های مُدلینگ!

بعضی مالشان را در راه اباعبدالله علیه السلام خرج می کنند، اما جانشان را نه

صهیونیست غزه را با خاک یکسان می کند، بخاطر اینکه عُلقه اینها با اهلبیت فقط یک عُلقه مکتبی نیست؛ بلکه عُلقه ای مرامی و عملی است. بعضی حسینی ها فقط برای امام حسین علیه السلام سفره می اندازند و موکب می زنند، اما کاری به دشمنی با یزید امروز ندارند. اگر بنا باشد جانشان را برای اباعبدالله علیه السلام خرج کنند، دیگر اینجا را حاضر نیستند! گناه مردم غزه این است که اصلا بچه هایشان را برای شهادت به دنیا می آورند. با غیرتشان مسجدالأقصی را حفظ کرده اند. مسجدالأقصایی که متعلق به همه ادیان الهی است.

حضرت زهرا سلام الله علیها نمی فرماید من از کسانی متنفّرم که مرا کتک زدند. بعضی هیئتی ها فقط کسانی را لعن می کنند که درب خانه را آتش زدند. با امت اسلام که جرأت این جنایت را به اهل نفاق دادند کاری ندارند. امام باقر علیه السلام باید در زیارت عاشورا بفرماید: فَلَعَنَ اللَّه أمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ. ما زیارت عاشورا را اول مجالس می خوانیم، تا مقدمه منبر و عزاداری باشد صرفا. زیارت عاشورا روح مجالس ما نیست. اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ. به اباعبدالله علیه السلام عرضه می داریم: من که عاشق تو هستم و از دشمنان تو برائت می جویم، از خدا می خواهم همین امروز در این دنیا و در آخرت با تو همراه باشم و با یزید امروز در مبارزه باشم.

خیلی ها یک عمر زیارت عاشورا می خوانند، اما به عبارات زیارت توجه ندارند. خیلی از مجالس ما سلیقه ای مدیریت می شود. در سینه زنی ها رقص نور اجرا می شود. فقط بدنبال جذاب سازی مدلهای سینه زنی هستیم. مداح می گوید به شرطی به مجلس شما می آیم که فلان گروه تصویربرداری کار فیلمبرداری و ساخت کلیپ مجلس را انجام دهد، تا یک خروجی درخوری بدست بیاید! سراغ مدلهای مجالس کذایی غربی می روند، و این مدلها را در جلسات عزاداری پیاده می کنند! صرفا بخاطر اینکه امروز جوانان اینگونه می پسندند. برای یک دهه عزاداری محرم هم مداح ما دو میلیارد می گیرد! این هم یک مدل هیئت داری است!

 

کسیکه جهاد را ترک کند، تا ابد در جهنم می سوزد!

مشکل مهاجر و انصار، روحیه جهادی امیرالمومنین علیه السلام بود

حضرت زهرا سلام الله علیها از غیرمجاهدان متنفّر است!

حضرت زهرا سلام الله علیها به زنان مدینه که به عیادتشان آمده بودن فرمود: لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ اَنْ عَجَمْتُهُمْ وَ شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ اَنْ سَبَرْتُهُمْ. من شوهران شما را خوب آزمایش کردم؛ بی دلیل حرف نمی زنم. من اینها را در زمان حیات پدرم امتحان کردم، قبل از اینکه با این سکوتشان نسبت به ما اهلبیت ظلم کنند. حضرت زهرا سلام الله علیها در زندگی اش یک فعال به تمام معنای سیاسی بود. کسیکه فاطمی زندگی می کند، از هر کسی ادعای ولایتمداری را نمی پذیرد. ابتدا او را محک می زند. به مسئولین بسیج یکی از دانشگاهها گفتیم چرا فلان شخص را دعوت کردید؟ گفت صحبتهای انقلابی خوبی دارد. گفتم مواضع دیگرش را بررسی نکردید؟ ندیدید یکجا انقلابی حرف می زند، و جای طور دیگری حرف می زند؟

حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید من قبل از این ماجرا آنها را امتحان کردم، و آنها را دور انداختم! شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ اَنْ سَبَرْتُهُمْ. آن زمان که من آنها را امتحان کردم در زمان حیات پدرم، نسبت به اینها بغض پیدا کردم. فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدِّ، وَ اللَّعِبِ بَعْدَ الْجِدِّ. چقدر زشت است که اینها روزی کنار پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله شمشیر می زدند، اما امروز شمشیرهایشان شکسته؟ وقتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله از دنیا می رفت، دستور دادند به جیش اسامه بپیوندید، اما نرفتند. از جنگ و مبارزه خسته شدند. حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به کسیکه از جنگ و مبارزه شانه خالی می کند، تنفّر دارد!

اللَّعِبِ بَعْدَ الْجِدِّ. دین را به بازی گرفتند. وَ زَلَلِ الاَهْواءِ. اینها سراغ اعمال بیهوده رفتند. زمانی نیزه اینها سینه دشمن را می شکافت، امروز نیزه شان از کار افتاده. سلاحشان را از دست داده اند. نظراتشان عوض شده؛ خط فکری شان تغییر کرده. هواپرست شده اند. عافیت طلب شده اند. لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللهُ عَلَیْهِمْ وَفِى الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ(مائده 80). کسیکه تا دیروز رزمنده و انقلابی بود، امروز عافیت طلب و دنیاطلب و راحت طلب شده. اینها به جهنم می روند و در جهنم برای همیشه عذاب می شوند! فقط بخاطر عافیت طلبی. حاضر نیست مبارزه کند. فقط بخاطر اینکه از روحیه انقلابی فاصله گرفته، تا ابد در جهنم می سوزد!

لا جَرَمَ لَقَدْ قَلَّدْتُهُمْ رِبْقَتَها وَ حَمَّلْتُهُمْ اَوْقَتَها وَ شَنَنْتُ عَلَیْهِمْ عارَها فَجَدْعاً وَ عَقْراً وَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظّالِمینَ. من هم دیدم اینطور است و اینها راحت طلبند، و می خواهند جای علی علیه السلام را بگیرند، گفتم باشد جای علی علیه السلام بنشینید. کسی دیگر را بجای علی علیه السلام گذاشتند که آنها را به میدان جنگ نبرد؛ من هم گفتم باشد.

وَ مَا الَّذِی نَقِمُوا مِنْ اَبِی الْحَسَنِ؟ می فرماید چه چیزی باعث شد که اینها ابالحسن علیه السلام را کنار بگذارند؟ نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. فقط بخاطر صلابت شمشیر علی علیه السلام او را تنها گذاشتند. مسلئه اینجاست. علی علیه السلام حاضر نیست از زندگی جهادی و مبارزه دست بردارد. گفتند علی علیه السلام را کنار می گذاریم، سراغ کسی می رویم که ما را به میدان جنگ و جهاد نکشاند. هیچ ایرادی دیگری از امیرالمومنین علیه السلام نتوانستند بگیرند، جز سیره جهادی و مبارزه علی علیه السلام. این هم که ایراد نیست؛ قرآن کریم می فرماید: أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا(انفال 4). علی علیه السلام مومن حقیقی است. این افراد بودند که به قنفذ و مغیره جرأت جسارت دادند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است