شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۱۷:۴۳

ریشه فاطمیه را باید در زمان حیات رسول خدا جستجو کنیم

مراسم عزاداری اولین شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) جمعه 3 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مراسم عزاداری اولین شب ایام فاطمیه دوم(به روایت 75روز) جمعه 3 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

برگزاری مجالس اهلبیت تکلیف ماست

برخی امام زمان را برای حل مشکلاتشان می خواهند

محبت اهلبیت به تنهایی کافی نیست

یک جنبه فاطمیه، مصائبی است که به خاندان اهلبیت و بخصوص حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شد. یک جنبه دیگر، مسئله ای است که عامل این شهادت شد. حضرت زهرا سلام الله علیها صرفا بخاطر اینکه دختر پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله است قابل احترام نیست؛ ایشان حجت الحجج هستند؛ یعنی حجت بر همه ائمه اطهار علیهم السلام که آنها حجت خدا بر مردم هستند. امروز حجت خدا بر ما حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه هستند؛ و حجت بر حجت بن الحسن ارواحنا فداه حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. فرمود: فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة.

امام صادق علیه السلام فرمود: اِتَّقُوا اللّه، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه ِمُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ. بعد از اینکه مومنین با هم اتصال و پیوند عمیق پیدا کردند، دستور به تشکیل جلسات ذکر اهلبیت داده می شود: تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. دستور امام صادق علیه السلام و سایر اهلبیت به ما این است که جلسات ذکر اهلبیت را برگزار کنیم. این جلسات صرفا بخاطر محبت ما به اهلبیت نیست. اگر نگاه و انگیزه ما فقط این باشد، اگر محبت اهلبیت در دل ما کمرنگ شود، اجتماعات هم کمرنگ می شود. اجتماعات و مجالس ذکر برای شناخت و احیای امر اهلبیت است، و یک تکلیف بر ما مومنین است. بعضی جلسات ذکر فقط برای شرکت کنندگانش ثواب دارد، اما امر اهلبیت در این جلسات احیا نمی شود. نگهداشتن ثواب هم کار مشکلی است، که خیلی اوقات از عهده ما بر نمی آید. بعضی اعمال و گناهان باعث نابودی تمام ثواب های گذشته می شود.

در زیارت عاشورا می خوانیم: اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد. ما زندگیمان باید حسینی باشد. اگر در طول سال فقط دهه محرم مجلس عزا بپا کردیم، سبک زندگی ما حسینی نمی شود. آنوقت دیگران سبک زندگی ما را به راحتی عوض می کنند. سبک زندگی ها، میل ها، فکرها، و نگاه ها عوض می شود. بعد به برخی افراد اگر بگویید شما نسبت به اهلبیت مسئولیت دارید، انکار می کنند. بجای اینکه مشکلات دین را حل کنند، انتظار دارند دین بیاید مشکلات آنها را برطرف کند. امام زمان ارواحنا فداه را می خواهند برای اینکه مشکلات زندگیشان را حل کند.

 

مسئله فاطمیه فقط ماجرای در و دیوار نیست

باید معرفت عمیق به امر اهلبیت پیدا کنیم

سینه زنانی که امیرالمومنین را متهم می کنند!
حضرت زهرا سلام الله علیها به آن عالِم در مکاشفه گفتند چکار دارید که شهادت من چه روزی است؟ بگذارید مردم سه بار در ایام فاطمیه به درب خانه ما بیایند. چرا حضرت زهرا سلام الله علیها می خواهند مردم سه دهه در ایام فاطمیه دور هم جمع شوند و مجلس بگیرند؟ این صرفا بخاطر محبت شیعیان به حضرت زهرا سلام الله علیها نیست. باید گِرد اهلبیت جمع شویم، تا معرفت عمیق به اهلبیت و امر اهلبیت پیدا کنیم.

فاطمیه فقط ماجرای در و دیوار نیست. از بیان خود حضرت زهرا سلام الله علیها چیز دیگری بر می آید. اینطور نبود که فقط عده ای منافق از روی بغض و کینه به خانه امیرالمومنین علیه السلام حمله کنند و حضرت زهرا سلام الله علیها را به شهادت برسانند. بعضی از همین جوانان سینه زن رسما در اشعار و نوحه هایشان از امیرالمومنین علیه السلام گله می کنند که چرا اجازه دادید فاطمه زهرا سلام الله علیها را کتک بزنند؟! همان زمان هم عده ای به امیرالمومنین علیه السلام می گفتند چرا اجازه دادید این اتفاقات بیفتد؟!

روایات زیادی جعل شده تا شأن امیرالمومنین علیه السلام را نزد شیعیان پایین بیاورند. عالِمی در مکاشفه حضرت حجت ارواحنا فداه را دیدند، و از ایشان سوال کردند که آیا ریسمان بستن به دست و بازوی امیرالمومنین علیه السلام صحت دارد؟ حضرت فرمود «این روایت جعلی است؛ کسی جرأت نداشت دست و بازوی جدم علی علیه السلام را با ریسمان ببنندد». این روایات را جعل کرده اند برای کم کردن قدر و منزلت امیرالمومنین علیه السلام. حضرت علی علیه السلام با اراده خودشان به مسجد رفتند، اما از روی اجبار. چون اهل نفاق تهدید کردند اگر به مسجد نیایی، فاطمه (سلام الله علیها) را با خود می بریم! امیرالمومنین علیه السلام با اراده خودشان برای حفظ جان فاطمه زهرا سلام الله علیها به مسجد رفتند. وقتی عمیق نگاه نکنیم، حضرت علی علیه السلام را در ماجرای فاطمیه متهم می کنیم.

 

ریشه فاطمیه را باید در زمان حیات رسول خدا جستجو کنیم

اسراییل می خواهد ناتوانی اش مقابل ایران را در غزه جبران کند

ریشه فاطمیه را در کلام حضرت زهرا سلام الله علیها می توان دریافت. جریان نفاق از زمان پیغمبراکرم ارواحنا فداه شکل گرفت، اما کفرش را پنهان می کرد. بعد از رحلت پیغمبراکرم ارواحنا فداه جریان کفر فرصت پیدا کرد کفرش را علنی کند. امت اسلام اگر منافقین را نشناسد و دست منافقین را نخواند و توطئه منافقین را تشخیص ندهد، فتنه ای چون فتنه صدراسلام اتفاق در انتظار او خواهد بود. مسئله فاطمیه به دوران رسول اکرم صلی الله علیه و آله برمی گردد. مسئله برمی گردد به مشکل مردم با پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله. منتهی در زمان حیات حضرت جرأت نداشتند با ایشان علنی مخالفت کنند.

امروز ما این حرف را خوب می توانیم بفهمیم. دشمن ترین دشمن صهیونیست و آمریکا جمهوری اسلامی ایران است. خود صهیونیست هم دشمن ترین دشمن دین و جمهوری اسلامی است. در جریان داعش، هدفشان از به خط کردن 160 کشور، نابودی جمهوری اسلامی بود؛ این را رسما گفتند. اگر امروز تهدیداتشان علیه جمهوری اسلامی را عملی نمی کنند، چون جرات نمی کنند. از ناچاری سراغ غزه مظلوم می روند، و تلافی جمهوری اسلامی را بر سر مردم مظلوم غزه می آورند. جرأت درگیری با جمهوری اسلامی را ندارد، می رود سراغ غزه مظلوم در محاصره. منتهی دشمن نمی داند انقلاب اسلامی در طو ل این چهل سال انقدر قدرت پیدا کرده که از فلسصطین و غزه قدرتی ایجاد می کند، که یک گروه مسلح آنها به تنهایی می تواند حاکمیت زر و زور و تزویر صهیونیست را به ذلت و خواری بکشاند. همین پذیرش آتش بس یعنی قبول کردن شکست.

وقتی دشمن جرأت نمی کند با جمهوری اسلامی درگیر شود، به خیال خودش سراغ نقطه ضعف عالم اسلام یعنی فلسطین و غزه می رود. چرا مردم اروپا و آمریکا و غرب امروز علیه اسراییل تظاهرات می کنند؟ چون نسل کشی و جنایات صهیونیست را دارند می بینند. هر انسان بی دینی هم این جنایات را محکوم می کند. نگاه نکنید که بعضی مذهبی های ما این جنایات را محکوم نمی کنند. صُمٌّ بُكْمٌ عُمْي؛ اینها بعد از چهل سال هنوز نفهمیده اند حق و باطل چیست. لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها(اعراف 179). فکر می کنند این جریانات صرفا سیاسی است.

 

حضرت زهرا مردم بی ایمان را رسوا کرد، نه فقط اهل نفاق را

دشمن وقتی قدرت مومنین را ببیند، عقب نشینی می کند

در زمان حیات پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جریان نفاق جرأت نداشت مستقیم مقابل حضرت بایستد. روز غدیرخم پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاه. فرمود هرکس از علی علیه السلام اطاعت نکند، خداوند او را عذاب می کند. فردی گفت من می خواهم عذاب شوم؛ و همانجا دچار ساعقه شد و هلاک شد: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ(معارج 1). بعد از این واقعه، اولین کسانیکه با امیرالمومنین علیه السلام بیعت کردند، کسانی بودند که بعد از رحلت پیغبمراکرم صلی الله علیه و آله درب خانه علی علیه السلام را آتش زدند. دشمن دین وقتی قدرت مومنین را ببیند، عقب نشینی می کند. اما اگر اهل ایمان قدرت نداشته باشند، جرأت فتنه پیدا می کنند.

وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفتند، و وحی قطع شد،  اهل نفاق گفتند علی علیه السلام به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله قول داده که شمشیر نکشد و صبر کند. لذا فتنه کردند و کفر خود را علنی کردند. مردم مدینه به راحتی بعد از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مرتد شدند. مثل قوم بنی اسراییل که در نبود حضرت موسی گوساله پرست شدند. هارون در برابر کفر مردم نتوانست کاری انجام دهد. به حضرت موسی گفت: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي(اعراف 150). مردم را ضعیف کردند، و می خواستند مرا بکشند. امت اسلام هم بفرموده پیغبمراکرم صلی الله علیه و آله مثل قوم بنی اسراییل امتحان شد، و مردم یکباره همگی مرتد شدند. امیرالمومنین علیه السلام مثل هارون کنار قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشت: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي.

زمان هارون و حضرت موسی فاطمه ای نبود تا جنایت امت را نشان دهد. اما امیرالمومنین علیه السلام فاطمه ای داشت که عمق جنایت امت را به همه نشان داد. نه جنایت اهل نفاق؛ اهل نفاق که معلوم است چه حقیقتی دارند. فاطمه سلام الله علیها قربانی شد تا همه عالم بدانند امت اسلام قدر رسول الله صلی الله علیه و آله را نشناخت. محصول بی ایمان و هواپرستی  و دنیاطلبی امت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در زمان حیات ایشان، می شود قدرت دادن به نفاقِ ضعیف بعد از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله. در زیارت عاشورا می خوانیم: فَلَعَنَ اللَّهُ امَّةً اسَّسَتْ اساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اهْلَ الْبَيْتِ. فقط اهل نفاق را لعنت نمی کند، امت اسلام را لعن می کند.

 

صهیونیست از بیداری افکارعمومی دنیا می ترسد

شهادت حضرت زهرا مظلومیت رسول خدا را نشان داد

صهیونیست ها در غزه ایجاد ترس و وحشت و کشتار می کنند، تا کار غزه را یکسره کنند، و در امت اسلام هم ایجاد ترس و وحشت کنند. اینترنت و برق غزه را قطع می کنند، اما همزمان با این جنایات، تصاویر این کشتارها و بمباران ها در اینترنت پخش می شود. فکر نمی کردند حماس بتواند اینگونه افکار عمومی دنیا را از این جنایات آگاه کند. دشمن از افکار عمومی دنیا می ترسد؛ چون منافعش در تمام دنیا به مخاطره می افتد.

تا وقتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بود و وحی نازل می شد، خداوند خیلی سفارش پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و دین را به مومنین می کرد. شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مظلومیت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و ضعف ایمان امت زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را نشان داد. برای نشان دادن این مسئله، هزینه سنگینی پرداخته شد. اهمیت دین و امر خدا بالاست، و دادن چنین هزینه ای لازم است.

عملیات طوفان الأقصی برای دفاع از مسجدالأقصی شکل گرفت. در مقابلش هم 6 هزار کودک فلسطینی کشته شدند. اگر روند جسارت های صهیونیست به مسجدالاقصی ادامه پیدا می کرد، و مردم هم اعتراض نمی کردند، چه اتفاقی می افتاد؟ خداوند همه مسلمین را عذاب می کرد. يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ(مائده 54). وقتی دشمن با دین شما بازی  می کند، باید با او جنگید. این نسخه دین است.

 

خون کودکان غزه مردم دنیا را بیدار کرده

ظهور چرا عقب افتاده؟ چون مردم انگیزه جهاد و مبارزه ندارند. اگر مردمی در آخرالزمان ثابت کردند که آماده جهاد و مبارزه هستند، انقدر نزد خدا ارزش پیدا می کنند که فرزندانشان به عنوان قربانیان این راه پذیرفته می شوند. امروز همان روحیه و ایمانی که دهه شصت در رزمندگان ما بود را در کودکان 5-4 ساله مردم غزه می توان دید! این مدل زندگی کردن قیمتش بالاست. این سبک زندگی را همه عالم باید ببیند و الگو بگیرد. این مدل زندگی است که امام زمان ارواحنا فداه را می آورد. اما اگر دم از امام زمان ارواحنا فداه زدیم، اما مدل و سبک زندگی مان دنیاپرستانه بود، مثل 1185 سال گذشته امام زمان ارواحنا فداه نخواهند آمد.

حضرت زینب سلام الله علیها به ابن مرجانه ملعون فرمود آنچه خدا با برادرم و اهلبیت انجام داد، زیبا بود: ما رأیتُ الّا جمیلاً. خداوند از قبل برای آنها شهادت نوشته بود. کشته شدن اباعبدالله علیه السلام با اراده الهی بود. این خون باید روی زمین ریخته شود تا: لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ. اگر خون کودکان مظلوم غزه روی زمین ریخته نمی شد، این بیداری جهانی بین مردم دنیا ایجاد نمی شد. برخی کوردلان به دروغ مردم فلسطین را متهم به دشمنی با اهلبیت می کنند، و به این بهانه از آنها حمایت نمی کنند. این کودکان که دیگر گناهی ندارند به گفته اینها. کسیکه بگوید جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین به ما ربطی ندارد، دین ندارد، شیعه که هیچ.

از آنطرف وهابیت به مردم فلسطین فشار می آورند که شما به شیعیان نزدیک شده اید، و از دین خارج شده اید. از اینطرف خشکه مقدس های ما به فلسطینی ها تهمت دشمنی با اهلبیت می زنند. انگلستان کارش را بلد است! هم به خاک امت اسلام تجاوز کرد، و فلسطین را تحویل اشغالگران صهیونیست داد. هم جان و مال و ناموس مسلمانان را زیر چکمه های یهود گذاشت. و هم دین مسلمانان را با این تحریف ها نابود می کند. چون کسیکه این ظلم ها را ببیند و فریاد نزند، دین و ایمانش را از دست داده.

 

نقش کلیدی مردم در دین

حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در فریاد زد: ما هذه الجرأه علی الله و علی رسوله؟ این جرأت را علیه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله از کجا آورده اید؟ فرمود: مَعاشِرَ النّاسَ الْمُسْرِعَةِ إلی قیلِ الْباطِلِ الْمُغْضِیَةِ عَلَی الْفِعْلِ الْقَبیحِ الْخاسِرِ. مردم مدینه می بینند نسبت به دین بد عمل می شود، اما عکس العملی نشان نمی دهند. می شوند حرفهای باطل گفته می شود، اما بسمت آن تمایل دارند.

امروز هم هستند کسانیکه به سمت حرفهای باطل گرایش دارند. در دانشکده ورزش و تندرستی دانشگاه تهران اخیرا کنگره ای برگزار شد، و زنی به اسم کارشناس روانشناسی حرفهایی زد. از بی حجابی و برهنگی و بی حیایی دفاع می کند، و بعد مطالبه می کند که دیگران هم وارد این عرصه شوند و از بی حجابی حمایت کنند! کسیکه از هفده سالگی در آمریکا مدرک گرفته، امروز در دانشگاه تهران علیه حجاب حرف می زند، و همه سالن هم برای او دست می زنند! می گوید «من تخصصم در مسائل روانشناسی و جنسی است. می گوید همه از مردها می گویند، پس زنها چه؟ این چه فضایی است که این فرصت را به زن ها نمی دهد که میل جنسی خود را هر طور که می خواهند در جامعه اشباع کنند»! همه سالن هم برای او دست می زنند: الْمُسْرِعَةِ إلی قیلِ الْباطِلِ. دستور برهنگی و بی حیایی از همانجایی صادر می شود که بمب های ناپال آمریکایی را بر سر مردم غزه فرو می ریزد.

امت اسلام چه دردی داشت، که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله این زخم از پیکره امت اسلام بیرون زد؟ و معصوم ترین فرد را از امت اسلام گرفت. نقش امت را نادیده نگیریم. همانطور که جماعت مسلمین برای حفظ و قوام و گسترش دین نقششان کلیدی است، از اینطرف هم نقش مردم در ضربه زدن به دین خیلی قابل توجه است. دشمن خیلی جلوتر از ما سراغ امت رفت.

انقلاب اسلامی سراغ امت آمد: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَی(سبأ 46) سال 43 حضرت امام فریاد زد مگر فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها اجازه می دهند صهیونیست و آمریکا بر امت اسلام سیطره پیدا کنند. حضرت امام فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها را بیدار کرد برای دفاع از اسلام. همه هستی خودش را به میدان آورد. مقابل همه مخالفت ها ایستاد. به مخالفت های حوزه قم و نجف هم اهمیت نداد. مثل مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمود لازِلْتُ مُقِرَّةً لَهُ ما عِشْتُ. تا زمانی که نفس می کشم، پای علی علیه السلام می ایستم. همه مردم اگر علی علیه السلام را تنها بگذارند، من او را تنها نمی گذارم. بین کوچه ها وقتی به هوش آمد فرمود مرا به مسجد ببرید؛ اگر دیر برسم علی علیه السلام را می کشند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است