پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۰۱:۲۳

شرایط لازم برای سربازشدن یک زائر

شب سوم اربعین۱۴۰۱: بفرموده امام صادق اگر قلب زائر تسلیم امر امام بود، و رأی و نظر ما تابع امام بود، و آماده نصرت و یاری امام بودیم، آنگاه زائر امام حسین می تواند سرباز امام زمان باشد. باید به نقطه «نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» برسیم. خود زیارت هدف نیست؛ زیارت می تواند مقدمه نصرت امام باشد. صرفا با حضور در پیاده روی اربعین کار تمام نیست.

مراسم عزاداری شب سوم اربعین حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم چهارشنبه 23 شهریور 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

تفاوت قطعنامه ما با صلح امام حسن

رهبرانقلاب بر اساس مبانی دینی و قرآن گفتند ما داعیه محو نظام مسلطه را داریم: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ(بقره 193). ما این را قبول داریم؟ قبول داریم، اما آیا واقعا این امر را پذیرفتیم و پای عملیاتی شدن این آرمان آمدیم؟ اگر آمده بودیم که چهل سال به طول نمی انجامید. بنا بود دفاع مقدس کار را تمام کند؛ اما اکثر سیاسیون و برخی نظامی های ما گفتند ما نمی توانیم جنگ را ادامه دهیم. در حالیکه جنگ مرصاد نشان داد این حرف صحت ندارد. ما اشتباه کردیم؛ بار را زمین گذاشتیم. دست اندرکاران ما امام را همراهی نکردند. حضرت امام هم بعد از قطعنامه بهترین انتخاب را کرد، و رفتن را برگزید.

از صلح امام حسن علیه السلام تا کشته شدن اباعبدالله علیه السلام حدود بیست سال طول کشید. مرکز حکومت امام حسن علیه السلام همین کوفه بود. همین کسانیکه صلح را به امام حسن علیه السلام تحمیل کردند، اباعبدالله علیه السلام را به قتل رساندند. صلح و قطعنامه ما با امام حسن علیه السلام یک تفاوت داشت. صلح امام حسن علیه السلام از ناحیه مردم بود، اما قطعنامه از ناحیه مسئولین به حضرت امام بود. لذا حضرت امام از دست اطرافیانش و مسئولین آرزوی مرگ کرد. اما در وصیتنامه اش نوشت با قلبی مطمئن و ضمیری شاد از میان شما می روم. چون حضرت امام می دانست بعد از جام زهر، کربلایی در کار نیست. تاریخ دوباره تکرار نمی شود.

همسر تاجزاده از صحبتهای تاجزاده گلچین درست کرده و توی فضای مجازی گذاشته، و گفته همسرم را بخاطر این حرفها گرفته اند. اگر بخاطر این حرفها بود، که بعد از دو ماه تو را هم باید می گرفتند! چون همان حرفها را داری منتشر می کنی. چرا مردم با اینها همراهی نمی کنند؟ این تفاوت زمان ما با زمان امام حسن علیه السلام است. مردم به انقلاب و ولایت اعتقاد دارند. قاطبه مردم با اینها همراه نیستند. قاطبه مردم ایمان دارند. همین حماسه اربعین را ببینید؛ بخاطر ایمان مردم است.

 

اینکه فقط در راهپیمایی اربعین شرک کنیم، سرباز امام زمان نیستیم

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید امام حسین علیه السلام را اینگونه زیارت کنید: بعد از هفت بار لبیک اینگونه بگو: إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ رَأْيِي وَ هَوَايَ عَلَى التَّسْلِيمِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ. اگر آن روز نبودم با بدنم تو را یاری کنم، امروز با قلبم تو را تصدیق می کنم. قلبا امر شما را می پذیرم. حرف شما را می شنوم و اطاعت می کنم. رأی و نظر و میل و خواسته ام تابع و تسلیم امر شماست. محب امام حسین علیه السلام یعنی این. تجدید عهد با اباعبدالله علیه السلام یعنی این. لازم نیست حرفهای سلیقه ای از خودمان بزنیم!

سید حسن نصرالله می گفت شما حزب اللهی ها در ایران با ما فرق دارید. شما می گویید رهبرانقلاب دستور نداده، و الا ما عمل می کنیم. اما ما نسبت به رهبرانقلاب اینگونه نیستیم. اگر احتمال بدهیم رهبرانقلاب نسبت به مسئله ای میل و نظرش اینگونه است، آن را انجام می دهیم. اباعبدالله علیه السلام شب عاشورا دستور ماندن نداد، اما یاران امام بخاطر میل و خواسته امام ماندند و کشته شدند. ما بناست بر اساس میل و خواسته امام زمان ارواحنا فداه عمل کنیم، نه دستور. نگوییم امام زمان ارواحنا فداه بیایند و دستور دهند، ما اطاعت می کنیم.

وَ الدَّلِيلِ الْعَالِمِ. چرا باید تسلیم امر امام باشیم؟ چون امام راهنمای دانا و عالم است. وَ الْأَمِينِ الْمُسْتَخْزَنِ وَ الْمَرْضِيِّ الْبَلِيغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ. امام امین الهی و معدن کمالات و فیوضات و علوم الهی است. او کسی است که از طرف خدا حرف می زند. جِئْتُکَ انْقِطاعاً إلَیْکَ وَ إلی جَدِّکَ وَ أَبِیْکَ، وَ وَلَدِکَ الْخَلَفِ مِنْ بَعْدِکَ. به زیارت شما آمده ام، و از همه بریده ام؛ فقط با تو کار دارم یا حسین، و با جد تو و پدر تو و فرزندان بعد از تو. زیارت امام حسین علیه السلام، تجدید عهد با امام زمان ارواحنا فداه است. نه اینکه صرفا بگوییم کاش آن روز کربلا بودم. تکلیف خودمان با کربلای امروز را باید مشخص کنیم. اینکه فقط در راهپیمایی اربعین شرک کنیم، سرباز امام زمان ارواحنا فداه نیستیم. باید تسلیم رأی و نظر و نگاه و خواسته امام زمان ارواحنا فداه باشیم. فرازهای دعای ندبه را بخوانیم.

 

شرایط لازم برای سربازشدن یک زائر

فَقَلْبِي لَكُمْ مُسَلِّمٌ وَ أَمْرِي لَكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ‏ لِدِينِي وَ يَبْعَثُكُمْ. قلبم تسلیم امر شماست، و نظرم تابع شماست و آماده یاری شما هستم، تا زمانیکه دین خدا حاکم شود. بیانیه گام دوم استراتژی انقلاب است. پیوند زیارت امام حسین علیه السلام با امر فرج را از این فرازهای زیارت امام صادق علیه السلام می توانیم بفهمیم. به خیلی از حرفهایی که امروز زده می شود توجه نکنید. اگر قلب ما تسلیم امر امام بود، و رأی و نظر ما تابع امام بود، و آماده نصرت و یاری امام بودیم، آنگاه زائر امام حسین علیه السلام می تواند سرباز امام زمان ارواحنا فداه باشد. نمی خواهیم ذره ای عظمت حرکت حماسی اربعین را نادیده بگیریم، اما راه این است که امام صادق می فرماید. از خودمان راه معرفی نکنیم. باید به نقطه نصرتی لکم معده برسیم. زیارت می تواند مقدمه نصرت باشد. خود زیارت هدف نیست. با زیارت صرف کار تمام نیست. صرفا با حضور در پیاده روی اربعین کار تمام نیست.

حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ‏ لِدِينِي وَ يَبْعَثُكُمْ وَأُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّکُمُ الْحُجَّةُ، وَ بِکُمْ تُرْجَی الرَّحْمَةُ. اگر کسی رحمت خدا را بخواهد، از طریق امام به رحمت خدا می رسد. امید اینکه رحمت از طریق اهلبیت به همه عالمیان برسد، در صورتی است که حکومت الهی به دست شما ائمه برقرار شود و امر به دست شما باشد. فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ. اگر همه این مقدمات که گفته شد فراهم باشد، معیّت با امام محقق می شود. معیّت با امام یعنی تسلیم رأی و نظر و میل امام بودن. اما اگر این نباشد و این مقدمات محقق نشود، نه تنها با امام نیستیم، بلکه با دشمن اهلبیت هم هستیم! إنِّی بِکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِیْنَ. لا أُنْکِرُ للَّهِ قُدْرَةً وَ ال أُکَذِّبُ مِنْهُ بِمَشِیْئَةٍ. چنین زائری مومن به امام است، و منکر مقدرات و مشیت الهی نیست. در ادبیات دینی و هیئتی ما، اینگونه تعابیر و مضامین گم است! زینب کبری سلام الله علیها زائر حسین علیه السلام بود. مومن حقیقی بود. مقدرات و مشیات الهی را عمیقا پذیرفته بود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است