شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ساعت ۱۹:۰۴

وجود ائمه هدی، بزرگترین نشانه الهی

جلسه دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: یکی از چیزهایی که خدای متعال به ما نشان می دهد تا بتوانیم نعمت های الهی را درک کنیم، و در اثر آن به خدا اعتماد کنیم و امیدوار شویم، دیدن آیات و نشانه های الهی است. بزرگترین آیه و نشانه خدا، امامت و ولایت است. حتما خدای کریم و مهربان و دلسوز و شفیقی هست، که چنین کسانی را مأمور کرده برای هدایت و سعادت بشر. این نشانه بزرگ خداست.

جلسه دوازدهم از محافل ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) پنجشنبه 25 فروردین 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

وجود ائمه، بزرگترین نشانه الهی

وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ. خداوند می فرماید پیغمبر، تو در برابر انجام رسالتت درخواستی از مردم نداری برای اجر و پاداش. إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ(یوسف 104). این آیات قرآن و تبیین تو برای این است که مردم متذکر شوند. رسالت تو حرفه و شغل نیست. روحانیت نباید به این کار بعنوان شغل و حرفه نگاه کند. بناست خدای متعال بوسیله انبیاء مردم را متذکر و متوجه کند. نمی شود بگوییم ما چکار به مردم داریم. نباید جامعه را رها کرد. نباید خانواده را رها کرد. قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا(تحریم 6).

وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ(یوسف 105). یکی از ابزار امید به خداوند متعال، توجه شما به آیات خداست. یکی از چیزهایی که خدای متعال به ما نشان می دهد تا بتوانیم نعمت های الهی را درک کنیم، و در اثر آن به خدا اعتماد کنیم و امیدوار شویم، دیدن آیات و نشانه های خداست. بزرگترین آیه و نشانه خدا، وجود امامت و ولایت است. چه کسی دلسوزتر و مهربان تر از امام برای امت؟ چقدر تلاش کردند برای آسیب زدن و حتی قتل پیغمبر صلی الله علیه و آله. چقدر سختی کشیدند در این مسیر. اما ذره ای از دلسوزی برای هدایت مردم در ایشان کاسته نشد. حتما خدای کریم و مهربان و دلسوز و شفیقی هست، که چنین کسی را مأمور کرده برای هدایت و سعادت مردم. این نشانه بزرگ خداست. خود وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، بهترین نشانه و دلیل برای امید به خداست، و سایر آیات و نشانه های خدا، که در قرآن کریم به آنها اشاره شده.

يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ. مردم از کنار این نشانه های خدا بی توجه می گذرند؛ بلکه اعراض هم می کنند؛ ابراز برائت هم می کنند! دشمنی هم با آیات الهی می کنند وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ(106). اکثر این افراد ایمان نیاوردند. چون شرک دارند. رسول الله صلی الله علیه و آله را قبول ندارند. در کنار ولایت و سرپرستی پیغمبر صلی الله علیه و آله، ولایت و سرپرستی طاغوت را هم قبول کردند. أَفَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُون(107). اینها گمان کردند از عذاب الهی ایمن هستند؛ یکباره دچار عذاب شوند و نفهمند از کجا عذاب بر آنها نازل شد؟ یا یکباره جان بدهند و متوجه هم نشوند.

 

امثال شهید تقوی باید در حوزه علمیه الگوسازی شوند

قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي. به اینها بگو هم من و هم تابعین من اهل بصیرت و نگاه عمیق به آیات الهی هستند. دیدن آیات الهی انسان را امیدوار می کند؛ اما این بصیرت و دیدن آیات الهی صرفا بخاطر امید نیست؛ دیدن این آیات چشم دل انسان را باز می کند. شک و تردید را در دل انسان از بین می برد. وجود شهدا یکی از نشانه های خداست. امروز چهلم شهادت شهید کربلایی پور همرزم شهید لطفی نیاسر بود. خدای متعال این شهدا را گلچین می کند در این شرایط سخت آخرالزمان، تا نشانه و آیات الهی باشند برای سایر مرد.

امروز سالگرد شهادت شهید تقوی هم هست. شهید روحانی که در حمله داعش به مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید. چند ماهی بود درگیر پژوهش هایی در خصوص سند 2030 در مجلس بود. آخرین جمله ای که قبل از شهادت گفت این آیه قرآن بود: وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ(یونس 10). از سالهای دور جلسات هفتگی روضه در منزل داشت. خیلی اوقات پامنبری هایی یک نفر بیشتر نبود! اما ایشان بدون توجه به این موضوع، با مطالعه کامل و بحث مفصل منبرشان را می رفتند.

در دیدار رهبرانقلاب با مسئولین، برخی مسئولین دولت قبل در صف اول نشسته بودند. واقعا از برخی کارهای بیت رهبری انسان تعجب می کند! خیلی خدمت کرده اند که صف اول آنها را می نشانید؟! اینها همان کسانی بودند که سند 2030 را در کشور عملیاتی کردند. فقط مسئله آموزش جنسی نبود؛ در همه زمینه ها برنامه داشتند. کشاورزی، پزشکی، صنعت، و سایر زمینه ها. این سند خیانت آمیز را امضا کردند و اجرایی هم کردند. رهبرانقلاب مانع شدند و الا بیشتر پیش می رفتند. شهید تقوی در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی روی سند 2030 تحقیقات می کرد، تا سایر مسئولین را هم مجاب کنند وارد موضوع شوند و مقابل این سند بایستند.

شهید تقوی در حین جهاد تبیین در موضوع سند 2030 به شهادت رسید. چه شهادت زیبایی. طلاب و روحانیون و حوزه ما باید از این شهید الگو بگیرند. ما نمی گوییم از شهید لطفی نیاسر الگو بگیرید، که دوربردترین موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی را طراحی و عملیاتی کرد؛ اما شهید تقوی باید الگوسازی شود در حوزه. بارها اقدام کرد برای اعزام به سوریه و جنگ با داعش، اما به دلایل مختلف موفق نشد. اما او به گونه ای زندگی کرد که در نهایت شهادت آمد سراغ او!

 

بی بصیرتی هر دو طیف در فتنه 88

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِيوَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ . پیغمبر، به مردم بگو سنت منِ خدا این است که اگر کسی می خواهد دین داری کند، باید بر اساس بصیرت باشد. دینداری عمیق باشد، نه فقط بر اساس عواطف و احساسات. این آیه به انسان امید می دهد. شما پیرو مکتبی هستید که بر اساس آگاهی و بصیرت بنا شده و پیش می رود. بصیرت یعنی بازشدن چشم دل؛ حقیقت را بفهمید. همین ماه رمضان را ببینید؛ خدای متعال در قرآن علت وجوب روزه را شرح می دهد. روزه دار باید با آگاهی و بصیرت روزه بگیرد. ماه رمضان واقعا یک کلاس ارتقایی در دین داری است. انسان را یک مرحله بالاتر می برد. اگر قرار بود سال به سال سرنوشت ما بدون رشد کردن تعیین شود، ارزش نداشت. می فرماید يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(بقره 183). روزه برای رسیدن به تقواست. نتیجه تقوا چیست؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا(انفال 29). نتیجه تقوا قدرت تشخیص است. با این قدرت تشخیص، می توان به بصیرت رسید.

فتنه 88 در اثر بی بصیرتی بود؛ هم جبهه چپ و هم جبهه راست. جریان اصلاحات که در میدانی بازی کرد که توده ای ها و مریم رجوی و منافقین خارجی وارد شدند. اسراییل گفت امید ما در ایران جریان سبز هستند. همه اینها انسان را متوجه می کند که مسیرش اشتباه است. جبهه انقلابی هم گمان کردند صاحب مملکت هستند. شروع کردند با اردوکشی، و جمع کردن جمعیت، و تحریک مردم. کأن طرف مقابل آنها دشمن است. مردم که دشمن نیستند. از آنطرف هم احمدی نژاد در مناظرات خلاف نظر رهبرانقلاب نسبت به رقبا افشاگری انجام داد. حزب اللهی های ما هم هیچکس حرفی به او نزد. دعوا راه انداختن که کاری ندارد! امیرالمومنین علیه السلام نمی توانست جنگ و دعوا بپا کند؟ خلاف فرمان امام جامعه افشاگری کرد. در فتنه 88 رهبرانقلاب بارها به بصیرت تأکید کردند.

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ  وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ (109). ماجرای اقوام گذشته را ببینید و عبرت بگیرید. چرا راه امتهایی را می روید که به هلاکت رسیدند و دچار عذاب شدند، بخاطر اینکه حرف پیغمبرشان را عملی نکردند. حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ (110). انقدر دوره امتهای گذشته کار حتی بر پیامبران ما سخت می شد، که بعضا پیامبران هم ناامید شدند! می گفتند نصرت خدا کجاست؟ گمان کردند وعده غلط به آنها داده شده. اما در اوج ناامیدی نصرت ما به کمک آنها آمد.

دیدن آیات الهی موجب ایجاد امید است، و نصرت خدا هم عامل ایجاد امید است. نصرت برای کسی لذتبخش است که در میدان جنگ و مبارزه باشد. کسیکه فقط اخبار جبهه و دفاع مقدس را از تلویزیون دنبال می کند، پیروزی در عملیات ها او را خیلی خوشحال نمی کند. اگر بخواهیم نصرت خدا برای ما امیدبخش باشد، باید در میدان مبارزه باشیم. گفتن «خدا قوت» به کسیکه کار نمی کند لذت ندارد! پیامبران خدا وسط میدان مبارزه تا مرز ناامیدی می رسیدند. اینجا نصرت الهی لذت بخش است.

همیشه نصرت خدا سروربخش است، جز یک موقع. گاهی نصرت خدا انسان را شرمنده می کند. فرمود یکی از جنبه های نصرت خدا به مومنین، اشک بر سیدالشهدا علیه السلام و غصه دار شدن بر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السلام است. امام حسین علیه السلام چه هزینه ای  پرداخت کرد. این هزینه سنگین، به یاری مومنین آمده. أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است