پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ساعت ۰۴:۵۸

تحقق اهداف بعثت، نیازمند تشکیل حکومت اسلامی است

جشن مبعث-9اسفند1400: برای تحقق اهداف بعثت، تشکیل حکومت اسلامی لازم است. لذا پیغمبراکرم مأمور به تشکیل حکومت اسلامی بود. اما در هر زمان، عده ای هستند که نمی خواهند این اهداف تحقق پیدا کند. امنیت و آرامش روحی و روانی مردم را به مخاطره می اندازند. مثل همین جنگ بیوسایبرنتیک و کرونا. ما باید برای تحقق احکام خداوند در جامعه این مانع ها را از میان برداریم.

مراسم جشن سالروز عید بزرگ مبعث در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم دوشنبه 9 اسفند 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

هدف اصلی بعثت، هدایت مردم از ولایت طاغوت بسوی ولایت خدا

الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ(ابراهیم 1). قرآن را به تو دادم تا بوسیله قرآن همه مردم را از ظلمت بیرون بیاوری و به نور وارد کنی. این آیه را می توان بیان کننده یکی از اصلی ترین اهداف بعثت دانست. امام صادق علیه السلام فرمود لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه و من ولایت العبید الی ولایت اللَّه. هدف بعثت همین آیه است. رسول الله صلی الله علیه و آله صرفا مأمور به گفتن نبود. علاوه بر ابلاغ امر حق، مأمور به اجرای امر الهی در جامعه هم هست. یعنی تشکیل حکومت اسلامی. گفتن امر حق به تنهایی کارگشا نیست. باید امر حق در جامعه پیاده شود. باید مردم را از ظلمت خارج و به نور وارد کرد.

اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(ابراهیم 2). عذاب شدید. آنچه در آسمانها و زمین است برای خداست. کسیکه قبول ندارد دچار عذاب شدید می شود. کسیکه تحقق مالکیت خداوند و تحقق بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را برنتابد، عذاب جهنم در انتظار اوست. الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ. اینها زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دادند، و در برابر راه خدا یعنی حکمرانی الهی در جامعه ایستادند، و صراط مستقیم الهی را منحرف کردند. امروز نگاه دشمنان ما به پدیده بعثت چیست؟ دشمنان ما امروز تحقق عینی و تام بعثت را درک می کنند. می بینند که این تمدن عظیم اسلامی در عالم در حال فراگیرشدن و محقق شدن است.

وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا. اینها مردم را دچار شک و تردید نسبت به امر حق می کنند. در این جنگ روایت ها داریم می بینیم که مردم را دچار چه شبهات و تردیدهایی می کنند. تا جایی که بعد از 1400 سال از بعثت، برخی هنوز شک دارند که آیا دین می تواند دنیای ما را آباد کند؟ خیلی ها ناامید می شوند. بعثت آمد که یأس و ناامیدی را از بین ببرد. أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ(ابراهیم 3). اینها گمراهند.

 

جهاد تبیین، مأموریتی از جنس مأموریت انبیاء

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ. ما رسولان را فرستادیم تا امر حق را برای مردم تبیین کنند. رهبرانقلاب امروز تکلیفی را بعهده عموم مردم گذاشته اند، که تکلیف انیباء و رسولان است. این خیلی شرافت بالایی برای جامعه اسلامی و بشری است. فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ. اینطور هم نیست که همه از رسول خدا صلی الله علیه و آله تبعیت کنند. عده ای موفق به هدایت نمی شوند؛ بخاطر اعمال خودشان. وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(ابراهیم 4). خداوند پیامبرانش را در این مسیر تنها نمی گذارد. آنها را هدایت و پشتیبانی می کند. این خیلی به انسان انرژی و امید و انگیزه می بخشد. خداوند در تبیین جریان بعثت، قدرت خودش را نشان می دهد.

خداوند مردم را واگذار نکرده به رسولان و انبیاء. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ(فتح 10). بیعت با رسول الله صلی الله علیه و آله یعنی بیعت با خدا. بعثت یعنی تحقق جریان حکمرانی و ولایت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله؛ معنا و مفهوم بعثت تحقق ولایت و حکمرانی خدای متعال در جامعه است. لذا اگر رسول الله صلی الله علیه و آله از میان ما رفت، رسالت و ولایت او باقی می ماند. بعثت یک مناسبت متعلق به 1400 سال پیش نیست. بعثت از جنس اعیاد و مناسباتی است که در هر دوره و زمان تجدید می شود. بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ(اسراء 5). بعثت و جریان برانگیختگی در آخرالزمان هم هست.

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم 5). تحقق بعثت صبر بالایی می طلبد. چون مانع بعثت مانع جدی است. هم در درون جامعه اسلامی و مسلمین، و هم در بیرون مانع های جدی وجود دارد. علاوه بر صبر، شکرگذاری و قدرشناسی بالایی هم نیاز است. 43 سال از انقلاب گذشته، برخی عنان از کف داده اند. با نگاه و لحنی طلبکارانه نسبت به انقلاب و دستاوردهای آن سخن می گویند.

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ(ابراهیم 24). امامت و رهبری جامعه در لوای بعثت، مثل شجره طیبه ای است که اصل آن ثابت است، و دائم در حال فیض رسانی است. انقلاب اسلامی یکی از ثمرات بعثت است. تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(ابراهیم 25). وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ(ابراهیم 26). در مقابل این شجره طیبه بعثت، شجره خبیث کفر قرار دارد، که پایه و اساسی ندارد، و قرار و دوامی هم ندارد. مسئله تمام غرب و اروپا و آمریکا می شود اوکراین. بنا بود غرب از اوکراین حمایت کند. چه شد؟ چقدر اوکراین از اسراییل و آمریکا و ناتو حمایت کرد. کاری نبود که برای آمریکا و ناتو انجام نداده باشد.

 

اعتراف سیاستمدار آمرکایی در مورد بعثت و انقلاب اسلامی

برژینسکی مشاور امنیتی سابق ایالت متحده آمریکا که یک سیاستمدار پیر آمریکایی است، جزو افراد نادری است که هنوز هم جزو مقامات طراز یک آمریکا بحساب می آید. یان فرد در مورد انقلاب اسلامی ایران می گوید: «رهبر ایران روزی اذعان می کرد که جنگ عراق علیه ایران یک نعمت است. چند روز بعد من رفتم ترکیه یکی از رهبران ترکیه را دیدم. او به طعنه به من گفت خودتان را برای امپراطوری دوباره عثمانی آماده کنید. پیش خودم گفتم چقدر نادان است، واقعا فکر می کند ترکیه چنین جایگاهی پیدا می کند؟ من به نادانی این مقام ترک می خندیدم! همانطور که بارها اعلام کردم، کشوری که سی سال تحت چنین تحریمها و فشارهایی بوده، و در عین حال جزو 18 کشور برتر اقتصاد دنیاست، دانش هسته ای را نهادینه کرده، جزو کشورهای پیشرو در صنعت نانو است، خاورمیانه کاملا تحت نفوذ و سیطره آنهاست. من اعتقاد راسخ دارم این کشور با این ظرفیت ها و توان بومی احیاگر تمدن بزرگ ایرانی اسلامی موردنظر آیت الله خمینی می شود». خیلی ها گمان می کنند بحث های تمدنی صرفا از طرف رهبرانقلاب است.

برژینسکی می گوید: «حالا کجایند حکام شیرین مغز ترک که با کودتای چند ساعته قافیه را به ارتش خود باختند. غرب اگر جرأت دارد ایرانیها را به حال خود وانهد! کمکشان نکند، مزاحمشان نشود، آنوقت منِ پیرمرد حتما امپراطوری پارس با به چشم خواهم دید!» این انقلاب یکی از ثمرات بعثت است. لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه و من ولایت العبید الی ولایت اللَّه. مردم ما برده آمریکا و اسراییل بودند. امنیت ما مستقیم دست ساواک دست پرورده اسراییل بود. بعثت امنیت زاست. مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا(نور 55). دشمن می گوید این کشور بخاطر تمدن و باور اسلامی، امن ترین کشور خاورمیانه است. در میان دریایی از تروریست های وحشی منطقه. فقط به برخی کوتاهی ها و کاستی ها نگاه نکنیم. بله، ایراد و اشکال و کمبود و کاستی هست؛ اما به آنچه که علیرغم این مشکلات و کاستی ها تحقق پیدا کرده نگاه کنیم. کمبود و کاستی ها هم بخاطر ضعف و کم کاری های ماست. و الا 1400 سال از بعثت و تحق حکمرانی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله گذشته؛ آیا تمام اهداف و آیات قرآن در عالم محقق شده؟

میگوید: «امروز باید اوباما و مقامات بلژیک و روسیه و سایر کشورها باید بروند از مسئولین ایرانی اجازه ملاقات بگیرند». برخی از آموزه های بعثت محقق شد، و انقلاب اسلامی شکل گرفت. مردم به امر ولایت گردن نهادند. یعنی تحقق احکام الهی در جامعه. باید امر پیغمبراکرم در جامعه مطاع باشد. انقدر امر پیغمبر را اطاعت نکردند، که پیغمبر از معرفی امیرالمومنین بعنوان جانشین خود اکراه و خوف داشت. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ(فتح 10). هدایت و گمراهی مردم دست خداوند متعال است. خیلی ها امر و فعل و اراده خداوند متعال را درک نمی کنند؛ جاهلانه به امر خدا و نبی و ولایت و حکومت اسلامی ایراد می گیرند.

 

تحقق اهداف بعثت، نیازمند تشکیل حکومت اسلامی است

بعثت ویژگیهای زیادی دارد. یکی از اصلی ترین ویژگی های بعثت توحید است. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(نحل 36). مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ(مائده 54). اولین اتفاقی که بعثت ایجاد می کند، رابطه مردم با خدا را عمیق می کند. با انقلاب اسلامی، رابطه مردم با خدا به یک رابطه عمیق تبدیل شد. حدود سیصد هزار شهید گواه این امر هستند. چرا قبل از انقلاب اسلامی باب جهاد علیه جبهه طاغوت و تربیت این شهدا و مردان الهی باز نشد؟ مگر حوزه علمیه قم و نجف فعال نبودند؟

دومین ویژگی و هدف بعثت، بحث تزکیه و علم است. ببینید سطح درک و آگاهی مردم بعد از انقلاب چقدر بالا رفته. به فضای مجازی نگاه نکنید، که با برنامه بین مردم ایجاد شبهه و شک و تردید و شایعه می کنند. بعثت سطح آگاهی مردم را بالا برد. ویژگی سوم بعثت، عدالت طلبی است. لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(حدید 25). کاری کند که مردم عدالت طلب شوند، و مردم عدالت را در جامعه تحقق بخشند. انقلاب اسلامی با حرف حق یک عالم دینی شکل گرفت. مردم فهمیدند که حرف امام همان حرف بعثت است. البته ما تا تحقق کامل اهداف انقلاب فاصله داریم، اما انقلاب اسلامی در صراط مستقیم خودش دارد پیش می رود. ویژگی چهارم بعثت، حیات طیبه است. شهدا مقابل چشم ما هستند. تربیت این اولیاء خدا از ثمرات بعثت است. ویژگی پنجم بعثت، تکامل معنوی جامعه است. امروز می توانیم این امر را در جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری مشاهده کنیم.

برای تحقق این اهداف و سایر اهداف بعثت، تشکیل حکومت اسلامی لازم است. لذا پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مأمور به تشکیل حکومت اسلامی بود. اما در هر زمان، عده ای هستند که بنا به دلایل مختلف که جای بحث دارد نمی خواهند بگذارند این اهداف تحقق پیدا کند. امنیت و آرامش روحی و روانی مردم را به مخاطره می اندازند. مثل همین جنگ بیوسایبرنتیک و کرونا. وضعیت بیمارستانهای ما واقعا مناسب نیست. بیمارها در راهروهای بیمارستانها بلاتکلیفند. بخاطر یک ویروس امنیت روانی مردم از بین رفته. در دولت گذشته که رسانه هم بر ترس و وحشت مردم می افزود. دشمن باید امنیت روانی مردم را بهم بزند، تا از تحقق اهداف بعثت جلوگیری کند. ما برای تحقق احکام خدا در جامعه، باید این مانع ها را برداریم. يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ(بقره 49). حضرت موسی مأمور شد تا امنیت و آرامش را به قوم بنی اسرائیل برگرداند.

عده ای امروز در جامعه می گویند مبارزه نکنیم، اما به عدالت برسیم. مگر می شود؟! امروز استکبار امنیت ما را به مخاطره انداخته. کدام خانواده است که درگیر نباشد؟ اختلافات خانوادگی را ببینید، با چه هجمه ای امنیت روانی و آسایش و امنیت خانواده ها را تهدید می کنند. ما بُنِيَ في الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى اللّه ِعزّوجلّ مِنَ التَّزويجِ. هیچ بنایی در اسلام بالاتر و محبوب تر از بنای خانواده نیست! برخی به بهانه های کودکانه، بنیان زندگی و خانواده خود را بهم می زنند. شما مسئولیت دارید. وقتی مسئولیتی بعهده گرفتید، باید پای آن بایستید. نباید بخاطر هوا و هوس و افکار و امیال کودکانه، بنیان مقدس خانواده را بهم بزنیم. انتظار نداشته باشیم بدنبال تحقق امیال و هواهای نفسانی خود باشیم، اما امر بعثت در جامعه تحقق پیدا کند. در سایر فضاهای اطرافمان هم همین امر جاریست. در محل کار، مسجد، هیئت، محله، و...، باید بدنبال تحقق اهداف بعثت باشیم.

 

بعثت آمد برای اجتناب از طاغوت، نه مذاکره با کفر

رهبرانقلاب سال قبل روز بعثت دستور به تشکیل زنجیره تواصی دادند. وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ. انسان در خسران و زیان است، مگر کسانیکه ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، و تواصی به حق و تواصی به صبر داشته باشند. علاوه بر مراعات خودمان، باید دیگران را هم دعوت به حق و دعوت به صبر کنیم. فرمود اگر مرد مومنی به خاستگاری دختر شما آمد، او را به ازدواجش دربیاورید. چون اگر دوستش داشته باشد، او را گرامی می دارد، و اگر هم دوستش نداشته باشد، به او ظلم نمی کند. چون مومن است و به خدا ایمان دارد، و بخاطر رعایت تقوا و ترس از خدا، به او ظلم نخواهد کرد.

یکی از اصول توصیه به حق این است که مردم به یکدیگر توصیه کنند که مراقب اوامر ولی حق و امام جامعه باشند. باز بحث مذاکره با آمریکا بین برخی مسئولین بالا گرفته. حتی کسیکه مخالفت می کند، موضع اسلام و ولایت را راجع به مذاکره نمی گوید. می گوید شیوه و روش مذاکره شما مشکل دارد؛ نمی گوید مذاکره نه. موجی در جریان انقلابی ایجاد شده، باهم بحث می کنند بر سر مذاکره. هجده سال است از مذاکره با آمریکا نتیجه نگرفته اید؛ اصرارتان بر مذاکره برای چیست؟! همین الان ببینید شرایط و پیش شرطهای آمریکا برای مذاکره چیست. باز می گوید اگر توافق خوبی با آمریکا صورت بگیرد، ما استقبال میکنیم! بعد می بینی کسانیکه جریان مذاکره را الان دارند دنبال می کنند، همان افراد با تفکرات قبلی هستند. ما مسئولین را توصیه می کینم به امر حق و امر ولایت.

دستور اسلام و امر ولایت در جریان مذاکره مشخص است: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(محمد 35). ادبیات حزب اللهی های امروز ما این است که اگر شما قدرت داشته باشید، می توانید سر میز مذاکره با دست قدرت حقتان را از دشمن بگیرید. یعنی خدا و پیغمبر و ولایت اشتباه می کنند، و شما درست می گوید؟! بعثت آمد برای دوری و اجتناب از طاغوت، نه مذاکره و سازش با کفر: وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: الْخَیْرُ کُلُّهُ‏ فِی‏ السَّیْفِ‏ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ. فرمود: بُعِثْتُ بِالْجِهَادِ. ادبیات مقابله با دشمن، درگیری و مقابله و اجتناب است. رهبرانقلاب گفتند مبنای سیاست خارجی ما سیاست تعاملی ضدنظام سلطه است. انقلاب اسلامی بر مبنای بعثت رخ داد، برای نابودی کفر و استکبار؛ بعد ما دنبال راهی هستیم برای مذاکره خوب با آمریکا!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است