دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰:۵۹

نگاههای کودکانه در انتخاب شعارهای محرم

روز هفتم محرم ۱۴۰۰: در جواب اینکه چرا شعارهای خنثی برای محرم انتخاب کرده اید، پاسخ داده اند «همیشه که نمیشود از جهاد و شهادت حرف زد؛ کمی هم تنوع داشته باشیم»! چطور است برای تنوع در ایام محرم لباس رنگی بپوشیم، از پرچمهای سبز استفاده کنیم، و سرود بخوانیم؟! عرصه رسانه مذهبی ما شده مهدکودک! برخی فکر میکنند باید جریان مذهبی کشور را رهبری و فرماندهی کنند.

هفتمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم 1400 هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان دوشنبه 25 مرداد 1400 در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

اهمیت شهادت طلبی برای دشمنان ما!

علیکم بالجهاد فی سبيل الله بأموالكم و أنفسكم فإنما يجاهد في سبيل الله رجلان إمام هدى أو مطيع له مقتد بهداه. امیرالمومنین علیه السلام دستور به جهاد و مبارزه میدهند. میفرمایند دو دسته اهل جهادند. دسته اول امام جامعه است. بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِي مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَي مَا أَصَابَكُمْ فِي جَنْبِهِ. امام پیشرو و جلودار است. دسته دوم شیعه و پیرو امام است که به امامش اقتدا میکند در این مسیر هدایت. أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا(انفال 4). جای جای قرآن این تأکید بر اینکه مسیر جهاد و مبارزه مسیر هداست و رستگاری است وجود دارد. یاران آخرالزمانی امام زمان ارواحنا فداه هم جزو همین دسته هستند. مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ(مائده 54). چرا باید برای امام جان داد؟ چون هدایت فقط در مسیر مبارزه و جهاد تحقق می یابد. و الا دشمنان هیچگاه دست از ما برنمیدارند: وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ(بقره 217).

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به سران قبایل عوس و خزرج هنگام بیعت مواردی را فرمودند. من جمله اینکه شرط خدای متعال برای مسلمان شدن شما این است که مراقب جان پیغمبرتان باشید و با جان خود از جان پیغمبرتان مراقبت کنید و مراقب جان اهلبیت او باشید. نمونه بارز این امر در بستر خوابیدن امیرالمومنین علیه السلام بجای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بود، که امتحان سخت و دشواری بود. جان دادن برای امام خودش یک امتحان است هم برای خود امام و هم برای شیعیان.

فوکویاما چند سال پیش گفته بود شما اگر بخواهید شیعه را از بین ببرید باید دو عنصر را از جریان اجتماعی و دینی شیعه حذف کنید. شیعیان مثل پرنده ای هستند که در افقی پرواز میکنند که تیر ما به آنها نمیرسد. ما نمیتوانیم آنها را شکست دهیم. کاری که باید بکنیم این است که بال سبز آنها را بگیریم، یعنی مهدویت و انتظار. دوم بال سرخ آنهاست، که نگاه آنها به عاشورا و جریان شهادت طلبی است. میگوید این دو بال را جریان ولایتمداری در شیعیان حفظ میکند. حرف اول را در جریان شیعه ولایت و ولایتمداری میزند. تا وقتی شیعه از امامش اطاعت میکند، ما نمیتوانیم کاری بکنیم.

 

نگاههای کودکانه در انتخاب شعارهای محرم!

فوکویاما میگوید برای اینکه به شیعیان دسترسی پیدا کنیم، باید کاری کنیم که جریان تشیع از کار بیفتد. برای اینکه جریان ولایتمداری شیعه را ضعیف کنیم، باید در زمان غیبت سراغ ولایت فقیه برویم، تا شیعیان به ولایت امام معصومشان دسترسی پیدا نکنند. حال ببینید از ابتدای انقلاب چه جریانهایی بر ضد ولایت فقیه کار و تلاش کرده و میکنند. خصوصا چند سال اخیر که بی سابقه ترین حمله ها را علیه اساس ولایت فقیه انجام میدهند. الان موضوع جدیدی که حول آن مانور میدهند، مسئله افغانستان است.

ما باید اهمیت جهاد و مبارزه و شهادت طلبی را برای مردممان توضیح بدهیم و اثبات کنیم، اما فوکویاما چندین سال قبل به اهمیت این موضوع آگاه بوده! دشمن درست متوجه شده که ولایت فقیه اگر تضعیف شود، رابطه مردم با اصل ولایت قطع میشود، و دیگر امید به آینده نخواهد داشت و شیعه از قدرت خواهد افتاد. شهادت طلبی و جانفشانی برای امام برای دشمن خیلی مسئله مهمی است.

اعتراضی کردند که چرا انقدر شعارهای خنثی برای هیئتهای عزاداری در ایام محرم انتخاب کرده اید که با عناصر عاشورا خیلی ارتباطی ندارد، مسئول مربوطه پاسخ داده «خب همیشه که نمیشود از جهاد و شهادت حرف زد؛ کمی هم تنوع داشته باشیم»! خیلی جالب است، کنار پیکر غرق خون اباعبدالله علیه السلام از تنوع بگوییم. چطور است یک سال هم لباسهای مشکی مان را در بیاوریم و لباس رنگی بپوشیم! بجای پرچم سرخ و مشکی از پرچمهای سبز استفاده کنیم! بجای نوحه خوانی سرود بخوانیم! عرصه تبلیغ و رسانه مذهبی ما شده مهدکودک! برخی فکر میکنند باید جریان مذهبی کشور را رهبری و فرماندهی کنند.

 

جهاد و شهادت محور هدایت

مسئله جان دادن برای امام عامل هدایت است. ضامن نظام دین است. چون شهادت طلبی بنیان ولایتمداری را محکم میکند. امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: فإنما يجاهد في سبيل الله رجلان إمام هدى أو مطيع له مقتد بهداه. چرا باید شهادت طلبی در جامعه باشد؟ چون محور هدایت است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در ادامه فرمود حمله ها و هجمه ها را از من و اهلبیتم دور کنید همانطور که از خود و خانواده تان دور میکنید. عده ای سوال پرسیدند: «اگر جانمان را آوردیم، در ازای آن چه چیزی به ما میرسد»؟ برخی کاسب مسلکند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود بهشت برای شماست. کم است؟ سپس فرمود شما با این جهاد و مبارزه و جانفشانی آقایی در دنیا را بدست می آورید و بر عرب و عجم حکمرانی خواهید کرد. این جمله را که فرمود سران قبایل عوس و خزرج گفتند با شما عهد میبندیم. با وعده حکمرانی بر دنیا راضی شدند با پیغمبر عهد ببندند!

ما از جمعیت حدود 40 میلیونی کشور در دهه شصت حدود 250 هزار شهید دادیم، ببینید چه نتایجی برای ما و کشور و عزت ما در دنیا داشته. همین فوکویاما که گفت ما میتوانیم شیعه را مهندسی معکوس کنیم و سپس شیعه را نابود کنیم، امروز میگوید آمریکا دارد نابود میشود؛ در آینده نزدیک چیزی بنام تمدن غرب نخواهیم داشت. اینها نتیجه این شهادت طلبی است. مَن کان لِلّه کانَ اللهُ لَه. حرف اول را در جریان جانفشانی برای خدا اخلاص میزند. بَذلَ مُهجَتـَهُ فيكَ ليَستـَنقـِذَ عِبادكَ مِنَ الجَهالةِ.

 

هیئتی ها به شعارهای اساسی عاشورا بپردازند

عباس عموی پیغمبر صلی الله علیه و آله خطاب به سران قبایل عوس و خزرج گفت: «میدانید الان تعهد کردید جان پیغمبر صلی الله علیه و آله را حفظ کنید؟ متوجه شدید چه شرطی را قبول کردید؟ همه قوم و قبیله ها و ملتها به مخالفت با شما بلند خواهند شد، حواستان هست»؟ اگر قرار شد جانمان را برای امام بدهیم، باکی نیست همه دنیا با ما مخالفت کند. ألسنا عَلَى الحقّ! إذاً لا نبالی بالموت.

ما از هیئت دارها و مجلس دارها و خادمین و اداره کنندگان جلسات عزاداری و هیئات ها درخواست داریم که از علمای بزرگوار و ذاکرین بخواهند که به موضوعات اصلی و مهم عاشورا مثل همین جانفشانی برای امام بپردازند. از حسین علیه السلام، از کشته شدن، از مظلومیت، از ظلم ستیزی برای مستمعین بگویند. 1400 سال از خون امام حسین علیه السلام گذشته، انتقام خون امام هنوز گرفته نشده. در جلسات هیئتهای ما به ندرت به این موضوعات می پردازند. دوران انقلاب را به یاد آوریم. درسهایی از عاشورا که این حرکت عظیم را به راه انداخت را یادآوری کنیم.

ما در طول سال فرصت داریم راجع به معارف مختلف اسلامی و دینی با مردم صحبت کنیم. اما محرم و عاشورا وقت پرداختن به موضوعات متفرقه نیست. الان شعارها عوض میشود، همینطور جلو برویم در آینده نگاه ها به عاشورا و محرم عوض میشود. همان مهندسی معکوس که صاحبت فکران غربی دنبال آن هستند، تا اثر خون اباعبدالله علیه السلام را بگیرند.

در فضای مجازی تشنگی کربلا را هم برخی زیر سوال میبرند؛ کسانیکه با این دستگاه عناد دارند. اتفاقا مظلومیت همین است که کنار دو نهر آب تشنه باشی. هیچ کسی باندازه اباعبدالله علیه السلام روز عاشورا نجنگید و تشنه نشد. داغ ها از طرف دیگر بر جگر امام فشار می آورد. ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام نقل میکند: شب عاشورا یا یک روز قبل از عاشورا اباعبدالله علیه السلام روضه علی اصغر را اینگونه خواندند: فردا شرایط طوری میشود و عطش طوری بر من فشار می آورد که جانم خشک میشود از عطش! این تعبیر عجیبی است.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است