پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ساعت ۱۵:۴۶

امام ضامن بقای ماست

روز دوم محرم ۱۴۰۰: چرا باید جانمان را فدای امام کنیم؟ انبیاء و ائمه همه جانشان را در راه هدایت مردم فدا کردند: بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَک َمن الْجَهَالَةِ. ما هم باید جانمان را در راه هدایت مردم فدای امام کنیم. امام مایه حفظ و ضامن امنیت ماست؛ شایسته نیست جانمان را فدای این امام کنیم؟ باید عزیزترین سرمایه مان که جان است را تقدیم امام کنیم تا او حفظ شود. امام ضامن بقای ماست.

دومین روز مراسم عزداری دهه اول محرم 1400 هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان چهارشنبه 20 مرداد 1400 در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

جلسات عزاداری مایه رحمت و برکت است

امام صادق علیه السلام فرمود: اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالی‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ. خدای متعال در قبال شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام، سه موهبت به امام بخشید، که عمدتا در مورد ارتباط مومنین با ایشان است: اول اینکه امامت را در ذریه ایشان قرار داد، و دوم شفا را در تربت ایشان قرار داد، و سوم اجابت دعا را در بارگاه حضرت قرار داد. شاید یکی از جهت هایی که ائمه تأکید بر زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشته اند، به همین دلیل باشد.

این شهادت باعث شد خدای متعال ائمه هدی را در ذریه اباعبدالله علیه السلام قرار دهد. یعنی یک نفر به شهادت برسد، و بواسطه این شهادت زمام دین بواسطه ذریه او تضمین شود. سعادت و تعالی مومنین بواسطه او و ذریه او تضمین شود. اینها حق به گردن ما مومنین و شیعیان می آورد. یکی از دلایل این که باید فدای امام شویم همین است. او فدای هدایت ما شد. همه مدیون سیدالشهدا علیه السلام هستند، تا قیامت.

مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا. معنای امنیت را امروز با این فتنه کرونا توسط کفر ما خوب میتوانیم متوجه شویم. بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه وقتی حاکمیت عالم را بدست گیرند، معنای واقعی امنیت فهمیده میشود. امروز قاطبه جهان امنیت ندارد، نه فقط مسلمین. در همین حمله بیوسایبرنتیک دستگاه حاکمه طاغوت و نظام سلطه صهیونیست و استکبار، میلیونها نفر قتل عام میشوند. تمام عالم را ناامن کرده اند. امروز رهبرانقلاب گفتند که همه مسئولین و مردم دست به دست هم دهند تا تلفات به حداقل برسد. همچنین ایشان تأکید کردند که جلسات عزاداری مایه رحمت و برکت کشور است. لولا الحجة لساخت الارض باهلها. اگر حجت خدا نبود، زمین اهلش را می بلعید. همین امنیت که ما داریم بواسطه امام است. بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ.

 

امام ضامن بقای ماست

چرا باید جان را فدای امام کنیم؟ انبیاء و وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام، همه جانشان را در راه هدایت مردم فدا کردند: بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ و حَيرةِ الضَّلَالَة. جانشان را تقدیم کردند برای بیرون آمدن مردم از جهل. ما هم باید جانمان را در راه هدایت مردم فدای امام کنیم. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إِنَّ فِي سُلْطَانِ اللَّهِ عِصْمَةً لِأَمْرِكُمْ. امام مایه حفظ و ضامن امنیت ماست؛ شایسته نیست جانمان را فدای این امام کنیم؟ باید عزیزترین سرمایه مان که جان است را تقدیم امام کنیم تا او حفظ شود. امام ضامن بقای ماست. بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ. امام حسین علیه السلام برای حفظ جایگاه امامت جانش را تقدیم کرد. جان امام با جان ما قابل مقایسه است؟ امام ضامن حفظ دنیا و آخرت امت است.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود شَیَّبَتْنی سُورَةُ هودٍ. فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ(هود 112). خداوند دستور استقامت میدهد؛ هم به پیغمبرش و هم به مومنین. مسئله استقامت مومنین رسول اکرم صلی الله علیه و آله را پیر کرد. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله این همه زجر و سختی کشید برای حفظ دین و حق. میزان و معیار حق امام است. مناسک دیگر ذیل این محور اصلی هستند.

احزاب: النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ(احزاب 6). حفظ پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله اولاست نسبت به جان مومنین. اعتقاد به تنهایی کافی نیست. همین که امام زمان ارواحنا فداه را برحق بدانیم، دلیل نمیشود که ایشان 1180 سال در غیبت به سر نبرند. جان ما عزیزتر از حضور و حکمرانی اماممان است؟ وقتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله از مکه هجرت میکند، دستور هجرت به همه مسلمین داده میشود. باید خانه و زندگی را رها کنند و همراه پیغمبر صلی الله علیه و آله به مدینه هجرت کنند.

 

جوانان مدیریت فکرشان را بدست فضای مجازی نسپارند

جوانان ما اگر میخواهند رشد کنند، در سه میدان بصورت همزمان باید فعال باشند و رشد کنند: اول میدان فکر و اندیشه و عقل و آگاهی ها و دانستنی ها و قدرت درک و فهم. فضای مجازی قدرت فکر و ذهن ما را تسخیر میکند. خودمان راه به دست این فضا نسپاریم. مسئولین هم که به فکر نیستند. رهبرانقلاب برای دولت نهم و دهم 19 نقطه ضعف شمردند، که یکی از آنها غفلت از تباه شدن نسل جوان بود. تکلیف دولت دوازدهم و سیزدهم که مشخص است. رییس جمهور گفت دولت مسئولیتی در قبال بهشت و جهنم مردم ندارد! کاملا خلاف دستور دین و ائمه. دولت امروز باید به این نکات توجه کند.

یکی از فتنه های امروز همین فضای مجازی است. حکمرانی سایبرنتیک. ذهن را مدیریت میکنند. در دورانی که جوان ما باید قدرت مدیریت ذهنش را بدست آورد، با پدیده فضای مجازی کاملا خلاف این مسیر حرکت میکنند. دشمن میداند که برای غلبه بر جوانان ما باید بر فکر و ذهن آنها تسلط پیدا کند. قلب کسی را اگر مدیریت کنی، حب و بغضش را جهت دهی کنی، کافیست تا فکر و ذهنش را مدیریت کنی. دیدگاه کسی را اگر مدیریت کنی، فکر و ذهن و او را مدیریت کرده ای. کسیکه نتواند فکرش را خودش مدیریت کند، مثل یک برده در اختیار کسانی قرار میگیرد که فکر او را مدیریت میکنند.

علاوه بر فکر، مدیریت قلب انسان هم خیلی کلیدی و مهم است. حب و بغض های ما به کدام سمت و سو گرایش دارد؟ نسبت به حق چه گرایشی داریم؟ نسبت به باطل چه نگاه و تمایلی داریم؟ برخی جوانها برای زندگی مومنانه و انقلابی انگیزه ندارند. این بخاطر مدیریت قلب و ذهن است. جوانان ما مدیریت قلب و ذهن و اراده شان را به دست دشمنان حسین بن علی علیهماالسلام نسپارند.

در کربلا عنصر شوق و عشق را ببینید چه میکند. 72 نفر مقابل 30 هزار نفر مقاومت میکنند. این امر چه انرژی زیادی می طلبد؟ اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. اصلی ترین انرژی لازم برای بندگی را حسین بن علی علیهماالسلام با خونش برای ما تأمین کرده. قلب مومنین با این خون بیدار میشود: لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ. با خونی که هنوز جاری است: لا تسکن دمی. این خون هنوز دلها را زنده میکند و شور و شوق ایجاد میکند و انگیزه میسازد.

 

فکر، قلب، عمل؛ سه میدان مهم و کلیدی

خبری در فضای مجازی بیان شد که در یکی از شهرها پیرغلامان و مسئولین هیئتها گفته اند «بخاطر وضعیت کرونا میخواهیم جلسات و شور حسینی را کنار بگذاریم، و فقط به شعور حسینی بپردازیم». شما نمیدانید شور حسینی عین شعور حسینی است؟! عزاداری را با رعایت دستورالعملها برگزار کنیم. اصلا این شور است که شعور ایجاد میکند. اینها دو بال هستند که باید کنار هم باشند. خیلی ها درک بالایی داشتند، اما اباعبدالله علیه السلام را تنها گذاشتند. مردم کوفه شعور و فهم و شناخت نسبت به امام داشتند، اما شور فدا کردن جان برای امام را نداشتند. شوق شهادت در دلهای آنها موج نمیزند. بنده دنیا بودند. ما شوق و شور لازم داریم برای بندگی.

مسئله بعدی عمل و اقدام است. خیلی ها گریه میکردند در بدرقه اباعبدالله علیه السلام. خیلی هم سعی کردند امام را منصرف کنند. اما امام را همراهی نکردند. مومن در هر سه میدان فعال است: هم میدان فکر و ذهن، هم در میدان قلب و شور و حب و بغض، و هم در میدان عمل و اقدام.  «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ». معرفت به اهلبیت، برائت از دشمنان، و همراهی با امام؛ هر سه عنصر در این فراز زیارت عاشورا وجود دارد؛ فکر، قلب، و عمل.

چرا باید برای امام جان داد؟ بخاطر اینکه ایمان ما بسته به امام است. النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ(احزاب 6). امام ضامن ایمان و حیات مادی و معنوی ماست. جان که چیزی نیست، هزار جان اگر داشته باشیم باید برای امامی که سعادت ما را تضمین میکند فدا میکردیم. شهدا وقتی از این دنیا میروند، تمام درخواستشان این است که دوباره به دنیا برگردند و جانشان را دوباره در این راه تقدیم کنند.

بنا بوده همه عالم جانشان را فدای اباعبدالله الحسین علیه السلام کنند. مثل چنین روزی کار به جایی رسید که وقتی اباعبدالله علیه السلام وارد سرزمین کربلا شد، فرمود هاهُنا وَاللّهِ سَفْکُ دِمائِنا. اباعبدالله علیه السلام باید جانش را برای هدایت مردم فدا کند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است