دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ساعت ۲۳:۵۰

خدیجه کبری نمونه کامل تقوا

وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها-ماه رمضان ۱۴۰۰: حضرت خدیجه سلام الله علیها ثروت و مقام دنیوی داشت، اما در کنارش تقوا و جایگاه معنوی هم داشت. خداوند بخاطر ثروت خدیجه کبری او را تکریم نکرد، بلکه بخاطر ایمانش بود که او را تکریم کرد. خدیجه کبری سلام الله علیها نمونه کامل تقواست؛ همان تقوایی که به انسان ارزش میدهد: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ.

در شب وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها جلسه نهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

أین مثلُ خدیجه؟

حضرت خدیجه سلام الله علیها معصوم نبود. خلقتش از نور ائمه نبود. اما همین شخصیت ظرف وجودی می شود برای به دنیا آمدن حضرت زهرا سلام الله علیها حجت الحجج، و بعد ائمه معصومین علیهم السلام. وَ كُونُوا عَنِ الدُّنْيَا نُزَّاهاً وَ إِلَى الْآخِرَةِ وُلَّاهاً. حضرت خدیجه سلام الله علیها مالش را در حساس ترین برهه تاریخ صدر اسلام در راه اسلام و پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله خرج کرد. در زمانیکه ثروت نقش بالایی در جایگاه اجتماعی مردم آن زمان داشت؛ آن هم بین مردم جاهلیت.

حضرت خدیجه سلام الله علیها میتوانست درگیر اوضاع سیاسی آن روز نشود. حداقل میتوانست ثروتش را درگیر مسائل سیاسی نکند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمده برای تغییر حکومت و حاکمیت: بعثت مرغمه و مرحمه. آمده برای سرنگون کردن بت ها و کفار. دعوت و بعثتش را هم در شرایط بسیار سخت و با عده ای قلیل آغاز کرده، و تمام سران قریش در مقابل این بعثت ایستاده اند. در این شرایط حضرت خدیجه سلام الله علیها با تمام ثروتش وارد میدان دفاع و پشتیبانی از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله شد. ببینید حضرت خدیجه سلام الله علیها از دنیا و مال و ثروتش گذشت، آن هم در حساس ترین موقعیت.

لذاست که جبرائیل از طرف خدا به پیغمبر صلی الله علیه نازل میشود و سلام خدا را به خدیجه کبری سلام الله علیها میرساند! به جایگاهی میرسد که همسر و همسفر و یار نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله میشود. بی جهت نیست پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ. زمانی خدیجه مرا تصدیق کرد که همه تکذیب کردند. ایمان خدیجه کبری سلام الله علیها یک ایمان درونی و استوار بود، و با همه سرمایه اش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و دین خدا دفاع و پشتیبانی کرد. سه سال در شعب ابیطالب مال و ثروت خدیجه کبری سلام الله علیها بود که پیغمبر صلی الله علیه و آله و یارانش را پشتیبانی و یاری کرد.

 

خدیجه کبری نمونه کامل تقوا

این خدیجه کبری در زمان وفاتش به پیغمبر صلی الله علیه و آله عرضه داشت من درخواستی از شما دارم، اما خجالت میکشم عنوان کنم. به فاطمه ام گفته ام، بعد از وفاتم به شما بگوید. بعد از وفات خدیجه کبری سلام الله علیها پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله از فاطمه اش پرسید درخواست مادرت چه بود؟ فاطمه سلام الله علیها عرض کرد خواسته مادر این بود که عبایتان را بعنوان کفن در اختیار ایشان قرار دهید! کسیکه تمام زندگی اش را برای رسول خدا صلی الله علیه و آله فدا کرده، فقط یک درخواست دارد، و این یک درخواست را هم شرم دارد عنوان کند. این زمان بود که جبرئیل امین نازل شد و پارچه هایی از بهشت از طرف خدای متعال برای کفن و دفن خدیجه کبری سلام الله علیها آورد. خدیجه کبری سلام الله علیها نمونه کامل تقواست. همان تقوایی که به انسان ارزش میدهد. إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ(حجرات 13).

وَ لَا تَرْفَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ الدُّنْيَا. امیرالمومنین علیه السلام میفرماید مراقب باشید کسیکه بواسطه تقوا رفعت مقام پیدا کرده را ضایع نکنید. آدم با تقوا را هیچوقت خراب نکنید. اگر با یک انسان متقی سر مسئله ای مشکلی پیدا کردید، مراقب باشید او را ضایع نکنید. حرمتش را نگه دارید. بخاطر اینکه آدم باتقوایی است.

وَ لَا تَرْفَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ الدُّنْيَا. کسی را که صرفا جایگاه دنیایی دارد را بالا نبرید و بزرگ نشمارید. امام صادق علیه السلام در پاسخ به منصور که میگفت چرا خدمت ما نمیرسی، فرمود نزد تو بیایم برای اینکه چیزی از ناحیه تو به من برسد؟ بالا بردن کسیکه جایگاه دنیوی صرف دارد، خلاف تقوا و حق الله است. حضرت خدیجه سلام الله علیها هم ثروت و مقام دنیوی داشت، اما در کنارش تقوا و جایگاه معنوی هم داشت. خدا بخاطر ثروت خدیجه او را تکریم نکرد، بلکه بخاطر ایمانش بود که او را تکریم کرد.

 

حق الله مقدم بر حق امام

یکی از حقوق الهی این است که در پیمانی که با خدا می بندیم، استوار باشیم. نقلی از امام موسی بن جعفر علیهماالسلام راجع به ایمان آوردن امیرالمومنین علیه السلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها وارد شده، که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در مجلسی خصوصی خطابه به این دو بزرگوار فرمود: یا علی و یا خدیجة. تقدم در ایمان آوردن مهم است. تقدم در امر خیر اهمیت دارد: فاسْتَبِقُواْ الخَیْرَاتِ(بقره 148). اینکه حضرت خدیجه سلام الله علیها در کنار حضرت علی علیه السلام قرار میگیرد، خیلی عجیب است.

 ان جبرئیل عندی یدعوکما الی بیعة الاسلام فاسلما تسلما و اطیعا تهدیا. اسلام بیاورید، تسلیم امر حق شوید، تا هدایت شوید. فقالا فعلنا و اطعنا یا رسول الله فقال ان جبرئیل عندی یقول لکما. این یک جلسه خصوصی تشرف  امیرالمومنین و حضرت خدیجه است به اسلام. ان للاسلام شروطا و عهودا و مواثیق فابتدئاه بما شرط الله علیکما لنفسه و لرسوله. پیغمبر صلی الله الله علیه و آله فرمو: خدا شروط و عهودی برای اسلام آوردن قرار داده، و با شما اولین بار این عهود بسته میشود. شما اولین کسانی هستید که با خدا و رسولش برای پذیرفتن اسلام عهد می بندید.

 ان تقولا نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة. اولین عهدی که مسلمین با خدا و پیغمبرش می بندند، عهد برای بندگی خداست. رسول خدا صلی الله الله علیه و آله قبل از پیمان گرفتن از مسلمین برای رسالت و نبوت خودش، پیمان میگیرد برای عهد و میثاق با خدای متعال. این یعنی مقدم بودن حق الله. اول باید اقرار کنید به اینکه فقط یک خدا در عالم هست و آن هم الله است. شرط اسلام و توحید پذیرفتن حق الله است.

 

اسلام دین حنیف است

الها واحدا مخلصا. بعد از حق الله و توحید، اقرار کنید که من رسول خدا و عبد خدا هستم. و ان محمدا عبده و رسوله ارسله الی الناس کافة بین یدی الساعة. خدا مرا برای همه مردم قرار داده، نه فقط مسلمین. ما باید برای تمام آحاد بشر اسلام را جا بیندازیم. همه بشریت باید عزت اسلام را بشناسند. اسلام دین حنیف است، یعنی دینی که بتوان به آن تکیه کرد و مقابل قدرتهای استکباری ایستاد. لذاست که دشمن امروز این گرایش به اسلام را در کشورهای غربی بر نمی تابد. 160 کشور را به خط میکند برای مقابله با اسلام، در لباس داعش.

و نشهد ان الله یحیی و یمیت و یرفع و یضع. بگویید شهادت میدهیم که خدا زنده میکند و می میراند. بالا می برد و زمین میزند. اگر کسی تو را ضایع کرد، خیلی به دل نگیرید. دیگران کسی نیستند که بخواهند شما را بالا ببرند یا پایین بیاورند. اگر خدا تو را بالا برد، هیچکس نمیتواند تو را پایین بیاورد، و بالعکس.

برخی اگر تحویل گرفته شوند، مقامی داشته باشند، عنوانی بگیرند، ذوق میکنند و انرژی میگیرند و انگیزه برای کار پیدا میکنند، و دیگران را از بالا نگاه میکنند. اما گر کسی آنها را تحویل نگرفت، مقام و عنوان و جایگاهی نداشتند، انگیزه برای کار ندارند. اینها جزو حقوق خداست. و یغنی و یفقر. خداست که غنی و فقیر میکند. و یفعل ما یشاء. هرکاری اراده کند انجام میدهد. و یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ. خداست که اهل قبور را مبعوث میکند.

 

اطاعت از امام جزو حقوق خداست

قالا شهدنا قال و اسباغ الوضوء علی المکاره و غسل الوجه و الیدین و الذراعین و مسح الراس و الرجلین الی الکعبین و غسل الجنابة فی الحر و البرد و اقام الصلاة و اخذ الزکاة من حلها و وضعها فی اهلها و حج البیت و صوم شهر رمضان. شهادت دهید به وضو و نماز و غسل و نماز و زکات. و الجهاد فی سبیل الله و بر الوالدین و صلة الرحم و العدل فیالرعیة و القسم بالسویة و الوقوف عند الشبهة و رفعها الی الامام. جایی که شبهه داری توقف کن. هر کسبی نداشته باش. هر لقمه ای نخور. با هرکسی ننشین. با هر جریان سیاسی همراهی نکن. به هر کسی رأی نده. مطئمن شو و رأی بده.

فانه لا شبهة عنده و طاعة ولی الامر بعدی. اطاعت از امام جزو حقوق خداست. لعنت به جبهه کفرآلود اصلاحات که میگویند ما از اول اشتباه کردیم به جمهوری اسلامی رأی دادیم تا ولایت فقیه حاکمیت کند و احکام اسلام در جامعه پیاده شود. لعنت بر شما! سه دوره 8 ساله حکومت کرده اید در این کشور. نماز هم میخوانید، روزه هم میگیرید، حج هم میروید! میگویند ما اشتباه کردیم گفتیم اسلام باید حکومت کند. این چه اسلامی است که شما دارید؟ اسلام باید حکومت کند: وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص 5). بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين(هود 86). بی چشم و رویی و حرام لقمگی چقدر؟! سر کوچکترین مسائل به رهبرانقلاب حمله میکنند. کرباسچی با تاجزاده در کلاب هاوس درگیر شده. به تاجزاده گفته انقدر تند نرو! خود اصلاحاتی ها هم صدایشان در آمده.

و معرفته فی حیاتی و بعد موتی و الائمة من بعده واحد بعد واحد و موالاة اولیاء الله و معاداة اعداء الله و البراءة من الشیطان الرجیم و حزبه و اشیاعه و البراءة من الاحزاب تیم و عدی و امیة و اشیاعهم و اتباعهم. شرط اسلام آوردن برائت جستن از احزاب و جریانهای خلاف امام جامعه است. جزو دین ماست که در برابر کسانکیه مقابل ولایت موضع میگیرند، موضع بگیریم. خدیجه کبری سلام الله علیها باید از گروه و حزبی که بعدها مقابل علی علیه السلام موضع میگیرند، الان اعلام برائت کند.

 

خدیجه (سلام الله علیها) همطراز علی (علیه السلام) !

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود جبرائیل کنار من نشسته، و از شما راجع به این موارد عهد و پیمان میگیرد. اینها حرف رسول خدا صلی الله علیه و آله فقط نبود. جبرائیل از طرف خدای متعال از این دو بزرگوار پیمان گرفت. همانطور که وضو میگیرید، نماز میخوانید، زکات میدهید، همانطور باید مقابل دشمنان ولایت بایستید. برخی چهل سال از انقلاب گذشته، هیچ موضعی از آنها مقابل دشمنان انقلاب و ولایت ندیدیم.

 و الحیاة علی دینی و سنتی و دین وصیی و سنته الی یوم القیامة و الموت علی مثل ذلک و ترک شرب الخمر و ملاحاة الناس یا خدیجة فهمت ما شرط ربک علیک قالت نعم و آمنت و صدقت و رضیت و سلمت. خدیجه سلام الله علیها پاسخ داد بله، ایمان آوردم، تصدیق کردم، رضایت میدهم و تسلیم هستم. ارزش این یک جمله خدیجه کبری سلام الله علیها را فقط خدا میداند! هم ایمان می آورم، هم تصدیق میکنم، هم راضی هستم و هم تسلیم امر خدایم.

قال علی و انا علی ذلک. حضرت علی علیه السلام در پاسخ پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: من هم مثل آنچه که خدیجه کبری گفت. مقام خدیجه را ببینید! حتی یک کلمه هم علی علیه السلام اضافه نکرد. میخواهید پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هرگاه اسم خدیجه سلام الله علیها را میشنید گریه نکند؟! فقال یا علی تبایعنی علی ما شرطت علیک قال نعم قال فبسط رسول الله ص کفه و وضع کف علی ع فی کفه. آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله دست علی علیه السلام را در دستش نهاد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است