کتاب هیات


آسیب‌ها و انحرافاتی که در برخی از مجالس جشن و عزای اهل‏بیت(علیهم‌السلام) به چشم می خورد و متأسفانه روز به روز گسترش می یابد، ضرورتِ روشنگری درباره شیوه مطلوب برگزاری این مجالس را روشن می سازد. همین امر، انگیزه تألیف کتابی با عنوان «هیئت» گردید.

 

 

آداب مجالس ذکر اهل بیت(علیهم السّلام) در سیره ائمه هدی، بیانات حضرت امام خمینی(قدس سره)و رهبر معظم انقلاب(مد‏ ظله‏ العالی)

چاپ اول این کتاب به سرمایه سازمان اوقاف و امور خیریه با چاپی نفیس در شمارگان 10000 نسخه تولید و همزمان با ایام محرم 1419 در برخی هیئات و تکایای سطح کشور توزیع گردید. بنا به ضرورت و نیازی که در هیئات دانشجویی سراسر کشور احساس می‌شد، چاپ دوم آن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها (نشر معارف) انتشار یافت.

در بخش اول این کتاب، سیره ائمه هدی در «اقامه مجالس عزای حسینی» و تأکید بر ضرورت برگزاری مجالس عزا به عنوان «رمز بقای شیعه» در طول تاریخ، تبیین شده است؛ مباحثی چون: فلسفه عزاداری اهل‏بیت(علیهم‌السّلام)، تاریخچه عزای اهل‏بیت، سیره ائمه هدی در عزای حسینی و الگوی مطلوب عزاداری، انحرافات عزاداری و... مهمترین سرفصلهای این بخش هستند.

در بخش دوم، جایگاه و کارکرد منبر و تبیین معارف دینی در مجالس عزای اهل‏بیت و وظایف اهل منبر ارائه شده است. محتوای مطلوبِ قابل ارائه در منبر، میزان و شیوه پرداختن به مسائل روز و مباحث سیاسی از مباحث جذاب این بخش است.

در بخش سوم، نقش، جایگاه، سابقه و کارکردهای مداحی و ارکان ستایشگری اهل‏بیت(علیهم‌السلام) و مسؤولیت مداحان و ذاکران و اخلاق صنفی این جامعه ارزشمند فرهنگی، مورد تأکید قرار گرفته و برخی آفات و انحرافاتی که مانع تحقق رسالت بلند ذاکری و مدیحه سرایی اهل‏بیت معظم رسول مکرم اسلام(صلی‌الله علیه و آله و سلم) است، مورد موشکافی و تدقیق قرار می‌گیرد.

در آخر، کتابشناسی مبسوطی نسبت به کتب تولید شده در خصوص رسالت مجالس اهل‏بیت(علیهم‌السلام) و مقاتل معتبر و نحوه دستیابی به این منابع ارائه می‌گردد.

 

ویژگی‏های این اثر در یک نگاه:

جمع‎آوری جامع کلیه بیانات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در مورد مجالس ذکر و عزای اهل‏بیت(علیهم السلام)
توجه به ابعاد و زوایای متنوع این بحث و تلاش برای دست‎یابی به راهکارهای عملی برای اداره مجالس هیئت بر اساس دیدگاه اصولی ولایت
مروری بر روایات وارده در شیوه اقامه عزای حسینی در سیره اهل‏بیت(علیهم السلام) و بسترسازی برای تأمل در سیره با هدف استخراج اصول و روش‏های هیئت‏ داری از سیره معصومین(علیهم السلام)
آسیب‏ شناسی مجالس و محافل هیئت از حیث شکل و محتوا
تبیین کارکرد، وظایف و آسیب‏های سه حوزه هیئت ‏داری، سخنرانی و مداحی و شیوه‏ های آسیب‎زدایی و نوآوری در هر یک از این بخش‏‎ها  

دفعات بازدید: [۲۸۷۱]

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است