یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت ۱۴:۵۲

باز هم تحریف عاشورا؛ این بار توسط برخی عمامه به سرها

روز تاسوعای ۹۹: برخی عمامه به سرها به اسم عاشورا پژوهی گفته اند قیام و مبارزه ای در حرکت امام حسین علیه السلام نبوده، و صرفا یک حرکت روشنگرانه بود. شما عنصر جهاد و قیام را از حرکت عاشورا بگیرید، از عاشورا چه می ماند؟ میگویند حرکت امام حسین علیه السلام قیام و جهاد نبود، فرار از بیعت بود! پس جماعتی که امام به کوفه فرستاد برای سازمان دهی و مسلح کردن مردم چه بود؟!

مراسم عزداری تاسوعای حسینی در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان شنبه ۸ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

چگونه امام جامعه به استضعاف کشیده می شود؟

امام صادق علیه السلام در مورد روز تاسوعا فرمود:‌ تاسوعا یَومٌ حوصِرَ فیهِ الحُسَینُ(ع) وَ اَصحابُهُ بِکربلاء وَ اجتَمَعَ عَلَیهِ خَیلُ اَهلِ الشّامِ وَ اَناخوا عَلَیهِ وَ فَرِحَ ابنُ مَرجانَةَ و عُمَرُ بنُ سَعدٍ بِتَواتُرِ الخَیلِ وَ کَثرَتِها وَ استَضعَفوا فیهِ الحُسَینَ(ع) وَ اَصحابَهُ وَ اَیقَنوا اَنَّهُ لایَأتی الحُسینَ(ع) ناصِرٌ و لایَمُدُّهُ أهلُ العِراقِ. روز تاسوعا امام حسین علیه السلام و اهلبیت محاصره شدند. یک نفر هم از شام به کربلا نیامده، اما امام صادق علیه السلام میفرماید اهل شام امام و یارانش را در کربلا محاصره کردند.

توجه کنید به این کلمه در بیان امام صادق علیه السلام که چندبار تکرار میشود:‌ مستضعف. روز تاسوعا روز به استضعاف کشیده شدن اباعبدالله الحسین علیه السلام است. این روایت ما را به یاد این آیه قرآن می اندازد: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي(اعراف ۱۵۰). چرا بنی اسراییل منحرف شدند؟ نفوذ و فتنه جریان سامری امتی را از باور توحیدی برگرداند.

پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود هر امتی سامری دارد. هر جماعتی در امت اسلام یک سامری دارد. جریانی از درون جامعه اسلامی پیدا میشود که ریشه باورهای مردم را نشانه میگیرد. سامری مگر چکار کرد؟ امت را به کفر برگرداند. هارون به حضرت موسی عرض کرد این قوم مرا ضعیف کردند و میخواستند مرا بکشند. ولی خدا ضعیف نیست؛ اما فتنه سامری با استفاده از غفلت و جهالت و دنیاطلبی مردم، میتواند کاری کند که امیرالمومنین علیه السلام هم کنار قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله اینگونه عرض کند: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي.

 

باز هم تحریف عاشورا؛ این بار توسط برخی عمامه به سرها

اهل تحریف امسال هم از دستگاه امام حسین علیه السلام دست بردار نیستند. نگاه انحرافی و مغالطه اینها را باید علما پاسخ دهند، و انشاالله که پاسخ بدهند. نمیشود از کنار این ظلمهای فاحش به اباعبدالله علیه السلام در آستانه عاشورا گذشت. میگویند قیام و مبارزه ای در حرکت امام حسین علیه السلام نبوده، و صرفا یک حرکت روشنگرانه بود. حاکمیت قوی شده و جامعه ضعیف. لذا پدیده ای مثل کربلا بوجود آمد. چون حاکمیت هرچه در نظر خودش است بعنوان اسلام، به مردم تحکم میکند، و مردم ضعیفند و نمیتوانند مقابل حاکمیت قد علم کنند؛ همینطور خواص و اهل علم. لذا از راه چاپلوسی بر می آیند، و در جامعه کم کم بدعت ایجاد میشود». مقدمه غلط، اجزا غلط، نتیجه گیری هم غلط.

در مقام بحث علیم نیستیم، و الا رد این نظریه ساده است. حوزه علمیه باید امروز بیدار باشد: مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. عده ای در لباس روحانیت عاشوراپژوهی خود را به رخ ملت بکشند، و بگویند حرکت امام حسین علیه السلام صرفا حرکتی روشنگرانه بوده، و اصلا قیام و مبارزه ای شکل نگرفته. شما عنصر جهاد و قیام را از حرکت عاشورا بگیرید، چه می ماند؟

أسِيرُ بِسيرَةِ جَدّي. این جمله امام را دلیل بر مبارزه نبودن حرکت امام حسین علیه السلام میگیرند. پیغبمراکرم صلی الله علیه وآله فرمود بُعِثْتُ بالجهادِ وَلمْ أبْعَثْ بالزِّرَاع. فرمود بعثت مرغمه و مرحمه. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ(توبه ۷۳). به خاک کشیدن حاکمیت طاغوت و استقرار حاکمیت حق ماموریت رسول خداست. امیرالمومنین علیه السلام اگر در جامعه محکوم بود، چون دست از مبارزه بر نمیداشت. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: ما نَقَمُوا وَاللّهِ مِنْهُ اِلاّ نکیرَ سَیفِه. مشکل اینها شمشیر علی علیه السلام است. این روحیه انقلابی امیرالمومنین علیه السلام باعث شد حق او غصب شود و حادثه کربلا پیش بیاید. حال بعد از ۱۴۰۰ سال بگویند نه پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله و نه امیرالمومنین علیه السلام که الگوی حرکت اباعبدالله علیه السلام بودند قصد مبارزه و قیام نداشتند.

 

می گویند اباعبدالله علیه السلام قیام نکرد، از بیعت فرار کرد!

جوانها مراقب دینشان باشند. اگر حرکت اباعبدالله علیه السلام را عمیق فهمیدیم، دین را هم میفهمیم. اما اگر حرکت اباعبدالله علیه السلام را نفهمیدیم و فقط مصائب کربلا را دیدیم، دین را نفهمیده ایم. مراقب باشیم پای منبر و وعظ چه کسانی می نشینیم. شیطان هم منبری و موعظه گر ملائکه در عرش بود! پیغبمراکرم صلی الله علیه وآله فرمود از منافق خوش بیان بر شما بیشتر از هر چیز دیگری میترسم. شما عنصر قیام و جهاد را از کربلا بگیرید، از کربلا چه می ماند؟

تا امروز انقدر بی شرمانه تصریح نمی کردند که حرکت امام حسین علیه السلام قیام و جهاد نبود، بلکه فرار از بیعت بود. پس جماعتی که امام به کوفه فرستاد برای جذب و سازمان دهی و مسلح کردن مردم چه بود؟‌ خون مسلم و هانی و دیگران در کوفه را چه کنیم؟ یک جریان سیاسی انقدر ارزش دارد که بخاطر آن کربلا را تحریف کنیم؟!‌ پا روی خون سیدالشهدا علیه السلام بگذاریم، ‌که حزب و جریان ما دستور کارش این است که از قدرت نظام بکاهد و به هر قیمتی به انفعال برابر آمریکا وادار کند. حرمت برای امام حسین علیه السلام قائل نیستید؟

این جهل نیست، حمله است. محال ممکن است یک روحانی مقاتل و بیانات امام حسین علیه السلام در باب مبارزه و جهاد را نخوانده باشد. اولین چیزی که مردم از یک روحانی سراغ میگیرند، امام حسین علیه السلام و عاشوراست. مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. کاش اهل علم بیدار باشند تا با لگد دشمن بیدار نشوند! به موقع از حق دفاع کنند. بله، حرکت امام حسین علیه السلام ارشادی هم بود. اصلا بدون ارشاد و تبیین قیام ممکن نیست. اما آیا پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله فقط معارف را در جامعه تبیین میکرد؟ یا شمشیر به دست گرفت و برای تحقق این معارف، هشتاد جنگ به راه انداخت؟

 

سامری جریانی است که می گوید جنگ نباشد

سامری یعنی جریانی که میگوید جنگ نباشد. قاموس جنگ و مبارزه را از دین حذف میکند. در قواعد بین المللی به آن «نفی خشونت» میگویند. خودشان انسانها را میکشند، اما به ما میگویند از جنگ و مبارزه حرف نزنید. حتی درس شهید فهمیده را هم از کتابها حذف میکنند. سامری یعنی حذف مبارزه و جهاد از دین. امام باقر علیه السلام این یادگار کربلا فرمود چرا تلاش میکنید فرهنگ مبارزه و جهاد و شهادت را حذف کنید؟ با مبارزه و جهاد دین قدرتمند میشود، و از اسلام و مسلمین دفاع میشود، و بواسطه جهاد و شهادت مومنین جانشان را با خدا معامله میکنند. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله اگر اهل مبارزه نبود، پس  هشتاد جنگ را چه کسی مدیریت و فرماندهی کرد؟ یک چهارم قرآن در باب جنگ و جهاد است. با گفتگو میخواهیم از دین دفاع کنیم؟ مبانی کسانیکه میگویند با گفتگو مشکلات را حل میکنیم را بشناسیم.

جریان سامری امیرالمومنین و حسین بن علی علیهم السلام را به استضعاف کشاند. همین جریانی که گفت جنگ و مبارزه نباشد، و با گفتگو مشکلات را حل کنیم. امام حسین علیه السلام بسمت کوفه حرکت کرد برای اینکه مسلم هجده هزار جنگجو مسلح کرده بود برای حکومت امام در کوفه. مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. معنای این جمله مبارزه و جهاد نیست، پس چیست؟ ما اگر از زخمهای تن حسین بن علی علیهما السلام بگذریم، از حمله به آرمان و هدف قیام حسینی نمیگذریم.

سامری های جماعتهای موحد همیشه خواسته اند عنصر مبارزه و جهاد را از امتها بگیرند. امروز هم مشغولند. اگر بتوانند به دروغ انگیزه امام حسین علیه السلام را به انحراف میکشانند، و حرکت امام را فرار عنوان میکنند، و ماهیت قیام عاشورا را عوض میکنند. هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة. وَ لا الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما. میفرماید ننگ و ذلت برای من حسین این است که با ملتی زندگی کنم که بر علیه یزید بر نمیخیزد. اَلا تَرَوْنَ اِلَي الْحَقِّ لا يُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَي الْباطِلِ لا يُتَناهي عَنْهُ. کسی در جامعه علیه حاکمیت طاغوت قیام نمیکند. در چنین جامعه ای امام حسین علیه السلام میگوید: وَ لا الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما. ذلت برای جامعه ای است که اهل مبارزه نباشد.

 

حاکمیت یزید یعنی اطاعت شیطان و ترک طاعت خدا در جامعه

اباعبدالله علیه السلام در نامه به کوفیان نوشت نامه شما را خواندم و خبرهای مسلم را شنید. باید قیام کرد برای اقامه امر امام. چون امام است که برای اجرای عدل و قسط مبارزه میکند. نه فقط تبیین کند. میگویند امام حسین علیه السلام هجرت نکرد،‌ فرار کرد! مگر در مکه و کوفه یزید از امام حسین علیه السلام بیعت نمیخواست؟ امام در مکه فرمود: مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. هرکس آماده کشته شدن است با من همراه شود.

امام حسین علیه السلام به بزرگان بصره نامه نوشتند و دعوت به یاری امام کردند. فقط کوفیان نبودند؛ اهل بصره را هم دعوت به قیام و مبارزه کردند. این تاریخ است. امام به فرزدق فرمود: إِنَّ هؤُلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ، وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمنِ، وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ، وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَاسْتَأْثَرُوا بِالْفَیءِ، وَ أَحَلُّوا حَرامَ اللّهِ، وَ حَرَّمُوا حَلالَ اللّهِ. وقتی یزید حاکم شد شیطان اطاعت میشود و طاعت خدا ترک میشود و فساد آشکار میشود و حدود الهی تعطیل میشود و شرب خمر گستره میشود، و حدود الهی تعطیل میشود، و حلال خدا حرام و حرام خدا حلال میشود.

أَنَا أَوْلی مَنْ قامَ بِنُصْرَةِ دینِ اللّهِ وَ إِعْزازِ شَرْعِهِ وَ الْجِهادِ فِی سَبِیلِهِ؛ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللهِ هِی الْعُلْیا. فرمود من اولی هستم برای قیام برای نصرت دین خدا، و عزت بخشی به دین، و جهاد در راه دین، برای اینکه قدرت باید به دست امام حق باشد. میگویند اگر دولت و حاکمیت قوی شود، مردم رو به چاپلوسی می آورند، و از ترس حاکمیت انحراف در مردم ایجاد میشود. در حالیکه امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ. ریشه انحراف هواپرستی و احکام بدعتی است. ریشه فتنه همین نشستی است که شما به اسم امام حسین علیه السلام در تهران برگزار کردید. گمان میکنید جوان فهیم و هوشمند حسینی این سخنان را از شما می پذیرند؟

كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ. عباس بن علی علیهما السلام را ببین، کربلا را میشناسی. به امام عرض کرد قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ. سینه ام تنگی میکند. أُرِيدُ أَنْ أَطْلُبَ ثَأْرِي مِنْ هَؤُلَاءِ الْمُنَافِقِينَ. اجازه میدان خواست برای انتقام گرفتن از اهل نفاق. امام حسین علیه السلام فرمود تو صاحب لوای منی؛ علمدار منی؛ قوام خیمه گاه منی.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است