شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت ۱۵:۰۵

دعای برای فرج به تنهایی کارساز نیست

روز هشتم محرم ۹۹: بفرموده امام رضا علیه السلام اگر ما امام را شناختیم و از تعلقاتمان جدا شدیم و به سمت ادای حق امام رفتیم، نجات پیدا میکنیم. اما اگر حق امام را نشناسیم و برای ادای این حق اقدام نکنیم، هلاک میشویم؛ هرچقدر هم برای فرج و ظهور دعا کنیم. صرف دعا برای فرج راهگشا نیست. نصرت خدا به کسی میرسد که میانه میدان جهاد و مبارزه باشد؛ مثل انبیاء و ائمه علیهم السلام.

هشتمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان جمعه ۷ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

۱۱۸۰ سال غیبت نتیجه نشناختن حق امام

مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(توبه ۱۲). میفرماید هیچ مومنی حق تخلف از اوامر پیغمبر صلی الله علیه وآله را ندارد. این همان حق تعبیت و اطاعت محض از امام است. صریح تر از این نمیتوان حق تعبیت از امام را بیان کرد. وقتی فرمان امام جامعه بر امری صادر شد، همه باید تبعیت کنند.

وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ. علاوه بر اطاعت، باید میل امام را بر میل و نظر خودمان ترجیح دهیم. امام را مقدم بر خودمان بشماریم. یکی از ویژگیهای اولیای خاص خدا در اولین گامها برای رسیدن به مقام ولی اللهی، عشق به خداست. میل خدا را بر میل خودشان ترجیح میدهند. ما گاهی دستور داریم، اما گاهی دستور نیست؛ باید خواسته خدا را بر خواسته و نظر خودمان ترجیح دهیم. حضرت ابراهیم دستوری از طرف خدا نداشت. صرفا بخاطر خوابی که دیده بود، میل و خواسته خدا را بر میل پدرانه خود ترجیح داد.

اگر حق و حقوق امام را نشناسیم، نمیتوانیم این حقوق را ادا کنیم؛ و مشکلات بعدی برای ما در پی خواهد داشت. تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ(فتح ۹). این دستور خداست. امام حسین علیه السلام بخاطر احقاق حق امام کربلا بپا کرد. این امر انقدر مهم هست که ما برای شناخت حق امام وقت و انرژی بگذاریم؟! ما گاها نسبت به دستورات دین خیلی تعارفی برخورد میکنیم. نتیجه اش ۱۱۸۰ سال غیبت است! امام زمان ارواحنا فده منتظر است ما حق ایشان را بشناسیم و این حق را ادا کنیم.

 

راز محرومیت ما از ظهور امام زمان اروحنا فداه!

امام رضا علیه السلام به ابی هاشم داود بن قاسم فرمود: يَا دَاوُدُ إِنَّ لَنَا عَلَيْكُمْ حَقّاً بِرَسُولِ اَللَّهِ ص وَ إِنَّ لَكُمْ عَلَيْنَا حَقّاً فَمَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَجَبَ حَقُّهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْ حَقَّنَا فَلاَ حَقَّ لَهُ. فرمود بخاطر رسول خدا صلی الله علیه و آله حقی از ما بر گردن شماست، و حقی هم از شما بر گردن ماست. اگر شما حق ما را شناختید، واجب میشود که ما هم حق شما را ادا کنیم. رمز و راز محرومیت ما از ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه و تسری قدرت امامت ایشان، این است. أن یسمعوا له وأطیعوه. حق امام این است که حرف امام را بشنویم و اطاعت کنیم. مَنْ لَمْ يَعْرِفْ حَقَّنَا فَلاَ حَقَّ لَهُ. اگر کسی حرف ما را نشناخت، حقی هم بر گردن ما ندارد.

حق امام باید شناخته و ادا شود. آن وقت میتوانیم به امام زمان ارواحنا فداه عرضه کنیم دست ما را هم بگیرد و ما را هدایت کند: مَنْ أتاكُمْ نَجى ، وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَك. اگر امام را شناختیم و همت کردیم و از تعلقاتمان جدا شدیم و به سمت ادای حق امام رفتیم، آنگاه نجات پیدا میکنیم. صرف دعا برای فرج راهگشا نیست. اگر حق امام را نشناسیم و برای ادای این حق اقدام نکنیم، هلاک میشویم؛ هرچقدر هم برای فرج و ظهور دعا کنیم.

نصرت خدا به کسی میرسد که میانه میدان جهاد باشد: مَتَى نَصْرُ اللَّه. پیغمبران وسط میدان مبارزه از خدا طلب کمک میکردند. و خدا هم چون مبارزه و جهاد پیغمبرانش را میدید، آنها را نصرت میکرد. اما اگر گردنه احد را رها کنیم، نباید انتظار نصرت خدا داشته باشیم. اسلحه امیرالمومنین علیه السلام شکست، و هفتاد زخم برداشت. آنجا بود پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله عرضه داشت: مَتَى نَصْرُ اللَّه. خدایا کی ما را یاری میکنی؟ اینجا بود که جبرئیل امین ذوالفقار را برای علی علیه السلام از آسمان فرود آورد. علی اکبر اینگونه رجز میخواند: اَضرِبُکم بِالسَّیفِ حَتّی ینثَنی. آنقدر با ضربات شمشیر میزنم تا سلاحم از کار بیفتد. نگاهش به جدش علی علیه السلام است. اما اینجا دیگر جبرائیل و میکائیل و اسرافیل نیامدند به کمک علی اکبر و اباعبدالله علیه السلام .

 

چرا ما حق داشتن امام حاضر نداریم؟!

فَمَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَجَبَ حَقُّهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْ حَقَّنَا فَلاَ حَقَّ لَهُ. ما حق داشتن امام حاضر نداریم!‌ چون حق اماممان را نشناخته ایم. امام صادق علیه السلام فرمود خدا حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را در پرده غیبت قرار میدهد، ‌چون اگر ظهور کند کشته خواهد شد. امروز از میزان اطاعت از اوامر و دستورات نایب امام زمان میتوانیم بفهمیم اگر امام زمان ارواحنا فداه باشند، آیا دستورات ایشان اطاعت خواهد شد یا نه. وقتی امیرالمومنین علیه السلام را خانه نشین کردند، احادیث پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله را هم آتش زدند، تا ارتباط مردم با پیغمبر صلی الله علیه وآله قطع شود. برای آنها علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه وآله تفاوتی نداشتند. فقط زمان پیامبر صلی الله علیه وآله جرئت و قدرت مقابله نداشتند.

خداوند در آیه ۱۲۰ سوره توبه میفرماید عمل صالح این است که پای امر امامت سختی و زجر و گرسنگی و تشنگی بکشی. رهبرانقلاب در جلسات متعدد به جوانان توصیه ها را در زمینه های مختلف میکنند. عرصه های جهادی، معنویت، اخلاق، ارتباط عمیق با خدا، و سایر دستورات. برخی نسبت به نماز خیلی بی میل و بی توجه هستند. اینکه نشد نماز. ما دستور به معنویت عمیق داریم. اگر این دستور را اطاعت نکنیم، عمل صالح نخواهیم داشت. برای انجام دستور امام باید سختی بکشیم. اگر خوابمان سنگین است، دنبال راهکار باشیم، تا نماز صبح اول وقت و با توجه بخوانیم. کمتر در فضای مجازی وقت و توان خود را خرج کنیم.

هفت سال است دستور رهبرانقلاب مبنی بر ایجاد فضای مجازی امن زمین مانده. قیامت این مسئولین چه جوابی میخواهند بدهند؟ در نظام اسلامی هر مسئولی از امر ولی تخطی کند، حتی حقوقش هم مشکل دارد. مردم در انتخابات آینده بیشتر دقت کنند. در دهه محرم رهبرانقلاب در دیدار با هیئت دولت در سال آخر دولت باز تذکر فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات را دادند. کشورهایی که به ما سرویس و بستر اینترنت میدهند، خودشان شبکه ملی اطلاعات دارند. ما اطلاعات و فضای مجازی کشورمان را دست دشمنمان سپرده ایم! فضای اینترنت فضای ناسالمی است. الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَرِ. همه چیز در دسترس فرزندان ماست. کسی به فکر این کودکان نیست.

 

چگونه باید مدیر و مسئول خوب تربیت کنیم؟

خدای متعال میفرماید عمل صالح یعنی در راه اطاعت امام سختی بکشیم. میدانیم اگر نماز اول وقت بخوانیم به خیلی توفیقات میرسیم. برای این امر تلاش کنیم. باید علی اکبری زندگی کنیم تا بتوانیم مثل علی اکبر هم کشته شویم. اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله. خلق خود را شبیه پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله کردن، کار دشواریست. پیغبمری که چهل سال توسط خدای متعال تأدیب شد: اِنَّ اللّهَ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمّا أَکْمَلَ لَهُ الاَدَبَ قالَ «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»، ثُمَّ فَوَّضَ اِلَیْهِ أَمْرَ الدِّینِ وَالاُمَّةِ لِیَسُوسَ عِبادَهُ. شبیه پیغبمر شدن در خلقیات خیلی همت بالایی میطلبد.

منشأ‌ خوبیهای علی اکبر امری درونی بود. این جمله در وصف دو نفر فقط بکار رفته: علیٌ مَمسُوس فی ذاتِ الله. علی اکبر غرق در خداست؛ همه فکر و میل و عشق و همتش خداست. رهبرانقلاب سال ۸۵ گفتند اگر کسی بخواهد به قله مکارم اخلاقی برسد، موتور محرکه اش عشق به خداست. هنوز ما هیچ دستورالعملی برای رسیدن به این عشق به خدا نداریم که در مدارس و حوزه و بسیج و مساجد به کودکان ما آموزش بدهند.

اولین پایه تربیت مدیر و مسئول این است که او را عاشق خدا کنید. چون باید در اخلاقیاتش به مکارم اخلاقی رسیده باشد، تا بتوان به او اعتماد کرد و مسئولیت به او سپرد. کسیکه رشد اخلاقی نکرده، قابل اعتماد نیست. فضائل اخلاقی رزمندگان از درون آنها میجوشید. برخی برا رسیدن به پست و مقام حرص میزنند. اینها رذائل روحی است. اینها هزار بار بدتر از کروناست. عشق به خدا باعث بزرگی روح میشود. نفس و خودش را نمی بیند. اگر یک مدیر و مسئول خودش را ندید، دستورات خدا را انجام میدهد، هرچند سختی داشته باشد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود:‌ المُحِبُّ لِلّه یُحِبُّ کَثیرا النَّصَبَ لِلّه.

 

مومن عاشق سختی کشیدن است

علی اکبر اشبه الناس خَلقا و خُلقا به رسول خدا صلی الله علیه وآله بود. علی اکبر مکارم اخلاقی را در اوج دارد. از عشق به خدا به اینجا رسیده. در جنگ تحمیلی دیدیم که خیلی نوجوانان و جوانان بخاطر ارتباط عمیقشان با خدا به چه فضائل اخلاقی رسیدند. برخی جوانان ما امروز در اطاعت از پدر و مادر هم مشکل دارند. چنین کسی ولایتمدار هم نمیشود. وقتی از پدر و مادرش نمیتواند اطاعت کند، به طریق اولی از فرمان امام و فرمان خدا هم اطاعت نمیکند. امروز برخی در بین مسئولین ما ضرب المثل شده اند! شاهد مثال هستند برای اینکه هیچوقت حرف رهبرانقلاب را گوش نمیدهند. دعا هم برای این شخص کارساز نیست. جوان و بزرگسال؛ انقلابی قدیمی و جدید.

المُحِبُّ لِلّه یُحِبُّ کَثیرا النَّصَبَ لِلّه. پای امر ولایت باید سختی بکشیم؛ گرسنگی، تشنگی، مشکلات، سختی ها. کسیکه عاشق خداست این سختیها را تحمل میکند. عاشق خدا دنبال سختی کشیدن است. برخی از ما اصلا روحیه سختی کشیدن نداریم. این بخاطر فاصله ما با خداست. مومن شیفته سختی است. دنبال میدان مبارزه میگردد برای جهاد. جنگ تحمیلی ۱۹ میلیون از ۲۰ میلیون نفری که میتوانستند، جبهه نرفتند.

برخی جوانان نه در اقتصاد، نه در فرهنگ، نه در خانواده؛ نمیخواهند سختی به خودشان بدهند. دستور امامش را در مورد ازدواج و فرزندآوری نمیشنود. رهبرانقلاب سالهاست به متدینین دستور تشکیل خانواده و فرزندآوری میدهند. به این دستورات نمیتوانیم بی توجه باشیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است