جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت ۲۱:۱۵

انقلاب اسلامی از جنس قیام حسینی است

روز هفتم محرم ۹۹: اباعبدالله علیه السلام پس از شهادت مسلم فرمود هرکس طاقت شمشیر و نیزه دارد بماند، و الا ما را ترک کند. اکثر یاران امام هم ایشان را ترک کردند. ادامه قیام امام برای انتقام خون مسلم بود. انقلاب اسلامی از همین جنس است. امر بمعروف و نهی از منکر کردیم، خون جوانان ما را ریختند؛ و ما هم به انتقام خونهای بناحق ریخته قیام کردیم و به نصرت الهی پیروز شدیم.

هفتمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

کدام معروف و منکر نیاز به قیام دارند؟

امر بمعروف و نهی از منکر که سیدالشهدا علیه السلام در مقام خروج و قیام بیان کردند، امر به اصلی ترین معروف و نهی از اصلی ترین منکر است. اشاره به سوره آل عمران: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ(آل عمران ۱۱۰). خداوند ویژگی و امتیاز امت اسلام نسبت به سایر ادیان را خروج و قیام برای امر بمعروف و نهی از منکر میخواند. این کدام معروف و منکر است که نیاز به قیام و خروج دارد؟‌

حکومت پهلوی حضرت امام رحمت الله علیه و انقلابی ها را هم تهدید میکرد و هم تطمیع. اما حضرت امام رحمت الله علیه گفتند مشکل ما شمایید؛ مشکل ما این حکومت ظلم و کفر است. رسول خدا صلی الله عیه وآله فرمود: مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ. اگر حاکمیت طاغوت تغییر نکند و حاکمیت اسلامی و الهی برقرار نشود، حدود الهی تعطیل میشود و شیطان در آن جامعه تبعیت میشود. اصلی ترین معروف و منکر اینها هستند.

اصلی ترین معروف قیام برای اقامه امر حق است. این معروف بود که عامل قیام اباعبدالله علیه السلام شد. إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ(رعد ۱۱). كَما تَكُونوا يُوَلّى علَيكُم. اگر مردم طالب امر حق باشند، اوامر الهی در جامعه حاکم خواهد شد. اما اگر از حق رویگردان شوند، یزید و یزیدیان بر جامعه حکومت خواهند کرد.

 

ملاک حق است، نه رأی مردم

یکی از حقوق امام امر به معروف و نهی از منکر است. امام جامعه بواسط این اقامه معروف و نهی منکر احکام الهی را در جامعه برقرار میکند. حرکت و قیام مردم برای اقامه معروف یعنی اینکه مردم با دولت ظلمه درگیر شوند؛ در حوزه ها و زمینه های مختلف.

پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: اگر مردم تو را نخواستند، آنها را اکراه نکن؛ امرشان را به خودشان واگذار کن. مردم مهم هستند؛ اما این دلیل بر درستی تصمیم مردم نیست. هرچیزی که مردم تصمیم گرفتند درست نیست. در کربلا هم مردم بودند که به فتنه منافقین دامن زدند و این فاجعه اتفاق افتاد. ملاک حق است. اگر مردم میل به حق داشته باشند، تصمیمشان باعث سعادتشان خواهد بود. اما اگر به باطل روی بیاورند، خودشان را نابود کرده اند؛ و عملا از دست امام کاری بر نخواهد آمد؛ مثل امیرالمومنین علیه السلام.

ایجاد تغییر در مردم جزیره العرب و میل پیدا کردن آنها با امر حق، کار بسیار خطیری بود که پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله انجام دادند. جامعه جاهلی عرب به جایی رسید که مسئله و دغدغه بسیاری از مردم رسیدن و وصل به خدا و سبقت در جهاد در راه خدا شده بود. بیشترین اذیت را هم پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در این راه تحمل کردند. اما در همین جامعه رسول خدا صلی الله علیه وآله نگران معرفی جانشین خودش بودند. امر به « فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ » پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله را پیر کرد. شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ. هرچه مردم تصمیم بگیرند درست نیست. جامعه جزیره العرب بوسیله پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله از وضع جاهلیت نجات پیدا کرد، و به بالاترین درجات ایمان رسید. شکر این نعمت این بود که مردم حاکمیت امیرالمومنین علیه السلام را بپذیرند؛ اما نپذیرفتند.

 

انقلاب اسلامی از جنس قیام حسینی است

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ. بشر با چه نجات پیدا میکند؟‌ اگر بنا باشد مردم نسبت به حاکمانشان احساس مسئولیت نکنند، وضعیت جامعه مطلوب نخواهد بود. حدود هفتاد سال پیش به برکت قیام و حرکت حضرت امام رحمت الله علیه، خداوند اراده کرد که سرنوشت مردم ما تغییر کند. در این راه هم ما بهترین هایمان را فدا کردیم. قیام برای تغییر حاکمیت کفر، و نشاندن امام حق بر جایگاه حاکمیت. خود این امر دوم خیلی مشکل است. ابتدای انقلاب خیلی ها نمیخواستند ولایت فقیه در قانون اساسی وارد شود. اما حضرت امام رحمت الله علیه از جمهوری اسلامی کوتاه نیامدند، و مردم هم رأی ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی دادند، و تا کنون هم محکم پای این امر ایستاده اند.

مردم معاویه و بعد یزید را پذیرفتند. امام حسین علیه السلام را هم اجبار میکردند که با یزید بیعت کند. حتی جابر بن عبدالله انصاری هم امام را دعوت به صلح کرد. اباعبدالله علیه السلام فرمود إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی. امام حسین علیه السلام با خون خودش میل و نظر مردم را تغییر داد. مردم رفاه زده و عافیت طلب و دنیاطلب کوفه، بعد از شهادت امام علیه دستگاه حاکمیت قیام کردند، و در این راه شهید هم دادند.

انقلاب اسلامی زمینه قیام آخرالزمان را فراهم میکند. در روایات هست که امام زمان ارواحنا فداه قیام نمیکند مگر این که عده ای قبل از قیام به ایشان اقتدا میکنند و امتحانات مختلف را پشت سر میگذارند و در این امتحانات هم موفق عمل میکنند: طُوبی لمن ادرك قائمُ اهل بیتی و هو مقتدٍ به قبل قیامِهِ یأتِمُ به و بائمهِ الهُدی من قبلِهِ. قبل از قیام حضرت مهدی ارواحنا فداه به او اقتدا میکنند و علیه حاکمیت کفر قیام میکنند.

امام حسین علیه السلام فرمود «و لکم فی اسوه». همه باید مثل اباعبدالله علیه السلام علیه ظلم قیام کنیم. امام سجاد علیه السلام به مختار فرمود هدف تو از قیام چیست؟ حاکم شدن بر عراق است یا هدف دیگری داری؟ مختار پاسخ داد میخواهم انتقام خون اباعبدالله علیه السلام را بگیرم. امام فرمود انتقام از خون پدرم اجازه نمیخواهد. جنس انقلاب اسلامی جنس انقلاب حسینی است؛ اجازه نمیخواهد. امام حسین علیه السلام پس از شهادت مسلم که اصحاب امام را دعوت به بازگشت کردند، فرمود: هرکس آماده نیزه و شمشیر است، با ما قیام کند؛ و الا برگردد.

 

از انقلاب اسلامی حق تر سراغ دارید؟!

امروز به رهبرانقلاب میگویند از ادبیات انقلابی علیه مستکبرین دست بردارید و آنها را تحریک نکنید. رهبرانقلاب هنوز نمیتوانند مثل امام حسین علیه السلام حرف آخر را بزنند. اباعبدالله علیه السلام پس از شنیدن خبر شهادت مسلم فرمود هرکس طاقت شمشیر و نیزه دارد بماند، و الا ما را ترک کند. اکثر یاران امام هم امام را ترک کردند. ادامه حرکت امام قیام برای انتقام خون مسلم و هانی بود. این قیام اجازه هم نمیخواهد. انقلاب اسلامی از همین جنس است. امر بمعروف و نهی از منکر کردیم، خون جوانان ما را ریختند. و ما هم به انتقام این خونهای بناحق ریخته قیام کردیم و به منت و نصرت الهی پیروز شدیم.

قیام قبل از قیام امام زمان ارواحنا فداه در صورتی باطل است که رهبر قیام خود را مدعی امامت بداند و خودش را منجی معرفی کند. در مسئله کرونا رهبرانقلاب به مردم توصیه کردند درب خانه امام زمان ارواحنا فداه بروند. وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ(بقره ۱۵۵). رهبرانقلاب نگفتند هرچه من میگویم همان را انجام دهید؛ خیر، مردم را به خاکساری به درگاه امام عصر ارواحنا فداه سفارش کردند. گفتند مشکل جامعه بشری را امروز یک نفر میتواند حل کند و آن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ این امام معصوم و قدرتمند. از این انقلاب حق تر میتوان یافت؟!

ابن عباس هنگام خروج از مدینه به امام حسین علیه السلام گفت: جعلت فداک ان کنت لابد سائرا الی الکوفه فلا تسیر باهلک و نسائک. اگر ناچاری از سفر به کوفه، لااقل خانواده را با خود نبر. امام پاسخ داد: يابن العم اني رأيت رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم في منامي و قد أمرني بأمر لا أقدر علي خلافه. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله مرا به امری سفارش کردند که نمیتوانم مخالفت کنم. و لا آمن علیهن احد. امام به ابن عباس فرمود دلیل دیگری که خانواده را با خود می برم این است که کسی را امین خود ندارم که خانواده را به آنها بسپارم! سومین مطلبی که امام به ابن عباس فرمود این بود: و هن ایضا لا یفارقنی. البته خانواده من هم از من جدا نمیشوند.

به امیرالمومنین علیه السلام گفتند یا علی چرا امر را تسلیم کردی؟ حضرت پاسخ داد چون کسی را نداشتم؛ جان فاطمه و حسنین در خطر بود. یعنی اگر کسی بود که امنیت فاطمه و حسنین را تأمین کند، من از حقم دفاع میکرد. در جای دیگر حضرت فرمود اگر دو نفر مثل حمزه و جعفرطیار داشتم، امر را تسلیم نمیکردم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است