پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت ۲۲:۰۵

ویروس غفلت و راحت طلبی خطرناک تر از ویروس کرونا!

روز ششم محرم ۹۹: برخی به بهانه کرونا میخواهند هیئت ها را کمرنگ کنند. اگر شرایط سخت تر از این شود می خواهیم چکار کنیم؟ تسلیم می شویم، یا شرایط را با وظیفه و تکلیفمان هماهنگ می کنیم؟ مراقب کم اعتنا شدن بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به شعائر حسینی باشیم. مراقب ویروس غفلت و ویروس راحت طلبی باشیم. این ویروس از ویروس کرونا خطرناک تر است!

ششمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مجالس روضه فقط برای اشک نیست، مبارزه است

امام حسین علیه السلام در نامه شان به اهل کوفه اینگونه نوشتند:‌ اَيُّهَا النَّاسُ، فَاِنَّکُمْ اِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ وَ تَعْرِفُوا الْحَقَّ لِاَهْلِهِ يَکُنْ اَرْضي لِلَّهِ عَنْکُمْ، وَ نَحْنُ اَهْلُ بَيْتِ مُحَمَّدٍ اَوْلي بِوِلايَةِ هذَا الْاَمْرِ عَلَيْکُمْ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ، وَ السَّائِرينَ فيکُمْ بِالْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ. با این بیان روشن، بازهم برخی از طرف خودشان برای قیام عاشورا هدف و انگیزه های دیگری می تراشند. هدف به این روشنی را نادیده میگیرند. این قطعا از روی جهالت نیست. حق و باطل در واقعه عاشورا خیلی روشن است: قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ. هیئت و اجتماعات مذهبی برای همین امر است: ان فَـإِنَّ فِـي اجْتِمَاعِکُـمْ وَ مُذَاکَرَتِکُـمْ إِحْيَاءَنَـا. این جلسات باعث زنده شده امر اهلبیت است. هدف تشکیل هیئت همین است.

ما فقط بخاطر گریه کردن مجلس روضه نمیگیریم. بله، گریه هم سلاح ماست: سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ. ما برای مظلومی که مقابل ظالمی قد علم کرده اشک میریزیم، و این پیوند قلبی ما به سیدالشهدا علیه السلام، صورتی از مبارزه و جهاد است. اوایل انقلاب عده ای روشنفکر مآب میگفتند در جریان انقلاب ما از ماجرای کربلا استفاده کردیم، اما حالا که انقلاب پیروز شده دیگر نباید مجالس اشک و روضه داشته باشیم. اینجا بود که حضرت امام رحمت الله علیه مقابل این فکر ایستادند و گفتند «هر مکتبی که هیاهو نداشته باشد حفظ نمی شود». روضه امام حسین علیه السلام مثل خون در رگ حیات اسلام جاری است. این واقعیت روشن که ریشه در یک حقیقت بالنده و محکم دارد را نمیتوان ندیده گرفت. حضرت امام رحمت الله علیه تأکید کردند که این عزاداری ها را بصورت سنتی حفظ کنید.

امام حسین علیه السلام در ادامه نامه به کوفیان فرمود اگر حق را برای اهلش بشناسید، خدا از شما راضی است. و ما اهلبیت عصمت و طهارت صاحب این حق هستیم. اینها حکومتی که بر شما دارند بوسیله ظلم و دشمنی و فساد است. دستگاه حاکم ظلم با جریان نفاق همدست بود و در جامعه فسق و فجور میکرد. فَاِنْ اَبَيْتُمْ اِلَّا الْکِراهَةَ لَنا، وَالْجَهْلَ بِحَقِّنا، وَ کانَ رَأْيُکُمُ الْانَ غَيْرُ ما اَتَتْني بِهِ کُتُبُکُمْ، وَ قَدَّمَتْ عَلَيَّ بِهِ رُسُلُکُمْ، اِنْصَرَفْتُ عَنْکُمْ. اگر شما جز آنچه در نامه هایتان نوشتید را مدنظر دارید، من از سفر به کوفه منصرف میشوم.

 

ویروس غفلت و راحت طلبی خطرناک تر از ویروس کرونا!

شرایط امروز جامعه هشدار برانگیز است. به بهانه کرونا و لزوم رعایت قواعد بهداشتی، عده ای میخواهند هیئت ها و مجالس ذکر را کمرنگ کنند. صریحا هم این را میگویند. این خطرناک است. خطر دوری از تفکر ناب حسینی که منبع و منشأ قدرت شیعه است، خطر بزرگی است. مراقب کم اعتنا شدن بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به شعائر حسینی باشیم. مراقب ویروس غفلت و ویروس راحت طلبی هم باشیم. این ویروس از ویروس کرونا خطرناک تر است.

برخورد دوگانه با مسئله کرونا خطر به همراه دارد. در خصوص برگزاری هیئت ها سخت گیری فراوان است، اما درمورد مسافرتهای شمال کشور با اغماض برخورد میشود. برخی مسئولین شهرها از جمله تهران و سایر شهرها نسبت به فضاسازی شهر متناسب با ماه محرم اهتمام چندانی ندارند. گاها برخی مردم هم آن اهتمام لازم برای برپایی مجالس روضه ندارند. این وضعیت هشدار برانگیز است.

ما از مسئولین هیئتها و مراکز فرهنگی و اوقاف و مسئولین مرتبط بعنوان یک عزادار سیدالشهدا درخواست داریم که سنجشی دقیق و کامل از این موضوعات در شهرهای مختلف داشته باشند. این مورد را هم جزو آسیبهای کرونا بررسی کنیم. برخی جوانها برای حضور در این برنامه ها کم انگیزه شده اند. بله، ذکر امام حسین علیه السلام محو نخواهد شد: لاتَمْحُو ذِكْرَنَا، اما مسئولین حاکمیتی و مسئولین هیئات مذهبی و مساجد نباید از وظیفه خود غفلت کنند.

اگر شرایط سخت تر از این شود میخواهیم چکار کنیم؟ اگر فردا ویروس جدید و سخت تری آمد، چه میکنیم؟ تسلیم میشویم، یا شرایط را با وظیفه و تکلیفمان هماهنگ میکنیم؟ رهبرانقلاب گفتند مراسمات حسینی باشکوه برگزار شود. با این پدیده غفلت چطور میخواهیم برخورد کنیم؟ آن هم در عاشورا که فریادی بلند در دفاع از امامت جامعه بلند کرد: نَحْنُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، وَ مِنْ فُروعِنا كُلُّ بِرٍّ. اصل اینجاست.

 

دفاع از حق امام، امری که ۱۴۰۰ سال زمین مانده

امروز حق امام برای خیلی ها یک اصل مهم نیست. جوانان باید حق امام را برای خود ملکه کنند، که فردا حق امام مطالبه عمومی در جامعه باشد. پای بند بودن به حقانیت امام و دفاع از حق امام امر مهمی است که ۱۴۰۰ سال است جامعه اسلامی هنوز موفق به این امر نشده. امام صادق علیه السلام فرمود مهدی ما از چشمها پنهان شده، برای اینکه اگر آشکار باشد کشته خواهد شد. یعنی اگر امام زمان ارواحنا فداه در دسترس باشد، کربلایی دیگر بپا خواهد شد! ما در زمانه ای زندگی میکنیم که اگر امام حسین علیه السلام باشد، دوباره به قتلگاه خواهد رفت. از نشناختن حق امام شروع میشود و به قتل امام خاتمه می یابد.

جابر بن عبدالله انصاری فرزند شهید است. عبدالله شهید پای رکای پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله بود و مقام والایی داشت. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله به جابر فرمود «پدرت عبدالله الان از خدا طلب میکند که دوباره به دنیا بیاید و جهاد کند و دوباره شهید شود. جابر، به خدا من هم همینطور هستم»! احقاق حق ولی خدا و دین خدا انقدر ارزشمند است. اصل اصیل و فاخر جهاد در قاموس دین چنین جایگاهی دارد. جهاد در راه احقاق حق امام فوز عظیم است و ما تشنه این جهادیم. جوانان مراقب باشند باورهایشان توسط عده ای انسان حقیر و جاهل متزلزل نشود.

وقتی امام حسین علیه السلام میخواست از مدینه حرکت کند، جابر بن عبدالله انصاری به امام گفت:‌ أنت ولد رسول الله (صلى الله عليه وآله) وأحد سبطيه، لا أرى إلا أنك تصالح كما صالح أخوك الحسن، فإنه كان موفقا راشدا. شما فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله هستید. بنظر من شما باید مثل برادرتان امام حسن علیه السلام صلح کنید. جابر میخواهد امام را در امری مهم یعنی جنگ و صلح هدایت کند! جنگ و صلح جزو اصول اصلی حاکمیت و ولایت است، و تصمیم درباره آن فقط به امر امام بسته است.

 

خواص داناتر از امام!

امام حسین علیه السلام در پاسخ به جابر فرمود «برادرم حسن (علیه السلام) کار درستی انجام داد». عین همین حرف را برخی خواص بارها به رهبرانقلاب زده اند. میگویند امام در برابر خواسته صدام کوتاه آمد و قطعنامه را امضا کرد، شما هم این کار را بکنید. کار درست را امام انجام داد!

بقول حضرت امام رحمت الله علیه، امام مجتبی علیه السلام صلح بر ایشان تحمیل شد. امام چاره ای جز صلح نداشت بخاطر حفظ اسلام و عده کم مسلمین. امام حسین علیه السلام خودشان در جریان صلح امام حسن علیه السلام حضور داشتند، و ذره ای اعتراض به این تصمیم نکردند. چون در آن شرایط چاره دیگری نبود.

امام حسین علیه السلام به جابر پاسخ داد‌ «یا جابر، قد فعل أخي ذلك بأمر الله تعالى و أمر رسوله (صلى الله عليه وآله) و إني أيضا أفعل بأمر الله تعالى وأمر رسوله. برادرم اگر صلح کرد به امر خدا و رسول خدا صلی الله علیه وآله بود. أتريد أن استشهد لك رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) وعليا وأخي الحسن ( عليهما السلام ) بذلك الآن. میخواهی این مسئله را همین الان بوسیله رسول خدا صلی الله علیه وآله و پدر و برادرم برای تو گواه بگیرم؟ و اگر من هم الان قیام میکنم به دستور خدا و رسول خداست»؟

ثم نظرت فإذا السماء قد انفتح بابها. ناگهان جابر دید دری از آسمان باز شد. و إذا رسول الله (صلى الله عليه وآله) و علي و الحسن و حمزة و جعفر و زيد نازلين عنها حتى استقروا على الأرض. جابر دید رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمومنین و امام حسن و حضرت حمزه علیهم السلام و جعفر طیار و زید به زمین آمدند. فوثبت فزعا مذعورا. جابر وحشت کرد.

 

نقد مشفقانه یا جنگ تمام عیار با ولایت؟!

فقال لي رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا جابر، ألم أقل لك في أمر الحسن قبل الحسين، لا تكون مؤمنا حتى تكون لأئمتك مسلما، و لا تكن  معترضا. جابر میگوید: پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله به من فرمود مگر من برای حسن قبل از حسین به تو قبلا سفارش نکردم که تسلیم امر امامان خود باش؟ اعتراض نکن.

به امر امام اعتراض نکنیم. نقد مشفقانه چه صیغه ای است؟ چندین توئیت پشت سر هم رهبرانقلاب را متهم کنید، و با عوام فرییی و تحریف کاری کنید که مردم مقصر همه مشکلات را رهبرانقلاب بدانند؟ این شبیه جنگ و حمله تمام عیار به امام حق است، نه نقد مشفقانه. کاش شما نزد خدا و رسول خدا اعتبار داشتید تا خدا شما را از خواب غفلت بیدار کند! مگر میشود کسی امام را اداره کند؟ امامی که موید من عندالله است. شأن خودتان را مقابل امام بفهمید. ما برای روشن شدن حق امام اباعبدالله علیه السلام را فدا کرده ایم.

چقدر به رهبرانقلاب در حوزه های مختلف فشار می آورند که صلاح در این است که کاری که ما میگوییم انجام بده. و رهبرانقلاب با نجابت فقط دلایل انجام یا عدم انجام آن کار را بیان میکنند. مبانی خیلی از نخبگان با مبنای اسلام و امام جامعه از اساس متفاوت است. مردم در دوره های آینده برای انتخاب مسئولین خیلی باید دقت کنند. قاسم بن الحسن را ببینید؛ این نوجوان سیزده ساله. جابر بن عبدالله انصاری با آن جایگاهش در امر امام حسین علیه السلام تردید کرد، اما قاسم سیزده ساله مثل کوه راسخ ایستاد. أحلَی مِنَ العَسَل.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است