دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت ۲۳:۲۳

حمله به ولایت یعنی برپایی کربلایی دیگر

روز چهارم محرم ۹۹: میگوید باید سیاست داخلی نظام مطابق سیاست خارجی دولت تغییر کند. موج اجتماعی ایجاد میکنند علیه امام جامعه. عواطف و احساسات مردم را تحریک میکنند. هم نفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه میشود. میخواهید دوباره کربلا بپا کنید؟ تمام مسئله کربلا دفاع از حق امام و جایگاه امامت بود.

چهارمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان دوشنبه ۳ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

نیاز ما به گفتمان سازی و وحدت رویه

در جامعه باید گفتمان سازی شود. این دستور امام صادق علیه السلام به ماست: اِتَّقُوا اللّهَ و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّهِ مُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. بعد از سفارش به یکدلی و مهر ورزیدن به یکدیگر، سفارش به اجتماع و دورهم جمع شدن، و بعد توصیه به ذکر و گفتگو و گفتمان سازی میکنند. گفتمان سازی لازم است. برخی مباحث واضح را در اثر تکرار نکردن و بدیهی بودن، گاها به فراموشی می سپاریم. و از آنطرف برخی حرفهای غلط در اثر تکرار زیاد، تبدیل به گفتمان رایج در جامعه میشوند.

کاش جریان منبر و خطابه در کشور ما به یک اتحاد رویه میرسیدند. همه به این تصمیم و توافق میرسیدند که یک اصل را در جامعه جا بیندازند، و بعد گامهای بعدی رو به جلو. اما الان اینطور نیست. منبرها بیشتر ذوقی و سلیقه ای و به تشخیص اشخاص است. گرچه این امر باعث ایجاد تنوع میشود، اما آن اتفاق و گفتمان سازی که باید در منبرها صورت پذیرد اتفاق نمی افتد.

الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ(احزاب ۳۹). وقتی ابلاغ رسالت الهی وظیفه شد، این با ابلاغ معالم دینی فرق میکند. در ابلاغ معالم آشنایی با معارف قرآن و اهلبیت صورت می پذیرد، و خوب هم هست و لازم. اما در حوزه تبلیغ نیاز به یگانگی و وحدت رویه داریم. باید تبلیغ ها حول اراده و خواست خدای متعال باشد. اما در جبهه مقابل این اتفاق و وحدت رویه صورت گرفته. همه هجمه می برند به رهبری نظام. همه همراهی و همکاری میکنند تا همه مردم کوچه و بازار این سخنان را تکرار کنند.

آیت الله بهجت در دهه هفتاد به فرماندهان سپاه گفتند از بیوت علما مراقبت کنید. گاهی ۱۰ نفر از اصناف مختلف همه یک حرف را میزنند، و این باعث میشود آن عالم اینگونه به او القا شود که مسئله رایج مردم و کشور همین است. در صورتیکه این صحنه توسط دشمن طراحی شده. همین کار را ما باید در حوزه تبلیغمان انجام دهیم. وقتی امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند، این وحدت رویه شکل میگیرد. هرکسی به سلیقه و برداشت خودش ابراز عقیده نمیکند. إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶). این غلبه در همه عرصه ها صورت میگیرد.

 

هدایت جامعه حق امام است و بس

کربلا را عمیق ببینیم. احقاق و مطالبه حق امام در کربلا خیلی پررنگ است. یکی از اصول محوری جامعه دینی در هر زمان شناخت و استیفای حق امام جامعه است: کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا. فرقی هم نمیکند چه کسی امام باشد. یکی از حقوق امام، حق حیات امام است. این حق حیات بر دو قسم است. امام حسین علیه السلام در سخنشان با والی مدینه، به این حق حیات اشاره کردند: بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ. خدا بواسطه ما اهلبیت همه چیز را ایجاد کرده و تمام میکند. وجود ما بسته به امام جامعه است. لذاست که ما جانمان را تقدیم امام میکنیم. این یک حق حیات است. جنبه دیگر حق حیات، حق حیات خود ائمه است. فاجعه کربلا سلب حق حیات از امام حق جامعه بود.

یکی از حقوق دیگر امام، حق هدایت است. هدایت و سعادت و رشد جامعه و تعلیم و تربیت حق امام است: يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ(جمعه ۲). هدایت و تعلیم و تربیت حق امام جامعه است، نه دیگران. حضرت زهرا سلام الله علیها این آیه را در دفاع از حق هدایت امام خواندند: أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَی(یونس ۳۵). این بیان دفاع تمام قد از حق هدایت امام است. آیا کسیکه به حق هدایت یافته حق هدایت جامعه را دارد، یا کسیکه هدایت نیافته؟ کسیکه خودش نیازمند هدایت است چطور میتواند دیگران را هدایت کند؟

امروزه عده ای با جسارت تمام در حوزه هدایت و حیطه رهبری و امامت جامعه ورود میکنند، و عنوان نقد مشفقانه هم به این اقدامشان میدهند. ما قانون اساسی داریم و واجب الاتباع برای همه است. قانون اساسی سیاستگذاری کلان نظام را در حدود و اختیارات ولی فقیه بیان کرده. کسیکه خود به هدایت الهی هدایت شده حق دارد جامعه را هدایت کند. عَالِمٌ بِالسِّیَاسَهِ مُسْتَحِقٌّ لِلرِّئَاسَهِ.

 

حمله به امام یعنی برپایی کربلایی دیگر

میگوید باید سیاست داخلی نظام مطابق سیاست خارجی دولت تغییر کند. شما مگر مسلمان نیستید و محکمات الهی را قبول ندارید؟ موج اجتماعی ایجاد میکنند و احساسات و عواطف عمومی را علیه امام جامعه تحریک میکنند. هم نفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه میشود. تمام غصه کربلا همین بود. امام صادق علیه السلام فرمود إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ. وقتی عده ای حق هدایت و مدیریت و حاکمیت جامعه را از امیرالمومنین علیه السلام حق سلب کردند و داعیه دار امامت و هدایت امت شدند، قتل حسین علیه السلام امضا شد. میخواهیم دوباره کربلا بپا کنیم؟ سخت افزار را نمیتوانیم، اما نرم افزار آن فاجعه را ایجاد کنیم؟ یعنی محتوایی که باعث میشود جمعی قیام کنند برای سلب اختیارات امام.

عجیب اینجاست که اهل حق هم سکوت اختیار کرده اند. شأن شما از حضرت زهرا سلام الله علیها اجل است؟! أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد ۲۴). این احتجاجات حضرت زهرا سلام الله علیها بود در دفاع از جایگاه امامت. امام حسین علیه السلام را ببینید چگونه از جایگاه امامت در بیان و عمل دفاع کرد. امام حسن مجتبی علیه السلام هم همینطور.

معاویه کاری کرد که مردم در برابر امیرالمومنین بودن معاویه و یزید سر خم کنند. خیلی ها ظاهر را رعایت میکنند، اما در باطن اعتقاد و باورهای مردم را تحلیل میبرند. تردید در باور مردم ایجاد میکنند. کسی از روز اول گمان خلافت یزید را نمیکرد. اما وقتی باورها سست شد و بدعت ها رو آمد، و سنتها در جامعه از بین رفت، کسی مثل یزید حاکم میشود: كَما تَكُونوا يُوَلّى علَيكُم. خیلیها در جامعه فسق و فساد یزید را نداشتند، اما برای خودشان یزیدی بودند. کفرشان را علنی نمیکردند. امام رضا علیه السلام فرمود برخی که اهل خیلی از معاصی نیستند، نه بخاطر ایمانشان است، بلکه عرضه انجام گناهان را ندارند. عرضه اختلاس چند ده میلیاردی ندارد، و الا این کار را میکرد.

 

هدایت بدون حکومت ممکن نیست

اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن مجتبی علیه السلام در مقابل معاویه اینگونه خطبه خواند: نَحنُ حزبُ اللّهِ الغالِبونَ، وعِترَهُ رَسولِ اللّهِ صلى‌ الله‌ علیه‌ و آله الأَقرَبونَ، وأهلُ بَیتِهِ الطَّیِّبونَ، وأحدُ الثَّقَلَینِ اللَّذَینِ جَعَلَنا رَسولُ اللّه صلى‌ الله‌ علیه و آله ثانِیَ کِتابِ اللّهِ تَبارَکَ وتَعالَى، الَّذی فیهِ تَفصیلُ کُلِّ شَیءٍ، لا یَأتیهِ الباطِلُ مِن‌ بَینِ‌ یَدَیهِ ولا مِن خَلفِهِ، وَالمُعَوَّلُ عَلَینا فی تَفسیرِهِ، لا یُبطِئُنا تَأویلُهُ، بَل‌ نَتَّبِعُ‌ حَقائِقَهُ. فرمود «تأویل و تفسیر قرآن دست ماست. ما میتوانیم جامعه را هدایت کنیم. ما وقتی قاعده ای را میگوییم، بر اساس ظن و گمان نیست؛ ما مطمئنیم به آنچه میگوییم». این سخنان گناهان حسین علیه السلام بود که خونش را مباح ساخت! گناهش این است که مفسر قرآن و عامل به احکام الهی و است.

فَأَطیعونا فَإِنَّ طاعَتَنا مفروضَهٌ إذ کانَت‌ بِطاعَهِ‌ اللّهِ‌ ورَسولِهِ مَقرونَهً. بعد از حق هدایت، امام حسین علیه السلام از حق طاعتش دفاع میکند. هدایت و طاعت یکی است. فردا به نوجوانان ما نگویند اطاعت یعنی فرمانداری و حکومتداری را به ما بسپارید، و هدایت را به حوزه علمیه و ولایت فقیه بسپارید. مسئول رسمی کشور میگوید بهشت و جهنم مردم به ما ربطی ندارد! برخی مدیران و مسئولین هم این سخن را باور میکنند، و گمان میکنند واقعا مسئولیتی در قبال دین مردم ندارند.

در سطح شهر تهران آثار محرم دیده نمیشود. مسئول مربوطه میگوید پارچه برای مشکی پوش کردن شهر نداشتیم! بعد میگوید چون مردم نزدیک عاشورا کم کم مشکی میپوشند، ما هم گذاشته ایم کم کم شهر را مشکی پوش کنیم! مردم را چه فرض کرده اید؟! تابلوی بلوار جمهوری اسلامی میشود بلوار جمهوری. بعد بخاطر اعتراضات میگویند اشتباه شده! برخی مسئولین گویا باور کرده اند در قبال اسلامی کردن جامعه و مردم مسئولیتی ندراند.

أنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى‌ حَلَالِهِ‌ وَ حَرَامِهِ. همه مجاری امور باید در دست مرد خدا باشد. قالَ اللّهُ عزوجل أَطِیعُواْ‌ اللَّهَ‌ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ‌ وَالرَّسُولِ‌ (نساء/۵۹) وقالَ: وَلَوْ رَدُّوهُ‌ إِلَى‌ الرَّسُولِ وَإِلَى‌ أُوْلِى‌ الْأَمْرِ‌ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَستَنبِطُونَهُ و منْهُمْ وَلَوْلَا‌ فَضْلُ‌ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُو لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَنَ إِلَا قَلِیلاً(نساء ۸۳). باید از اولوالامر اطاعت کنید، ‌چون خداوند طریق استنباط احکام را به اولوالامرش آموخته. این سخنان اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن علیه السلام است.

 

اوضاع فاجعه بار طلاق از کرونا خطرناک تر است

خیلی ها امروز در برابر جبهه گسترده استکبار و منافقین علیه دین و سیدالشهدا علیه السلام احساس تکلیف نمیکنند. احساس تکلیف در دفاع از امام جامعه نمیکنند. از فقیهی بزرگوار سوال کردند اعلم کیست؟ پاسخ داد ببینید عَلَم به دست کیست! اگر امروز نائب امام زمان ارواحنا فداه را تنها بگذاریم، با کوفیانی که مسلم را تنها گذاشتند تفاوتی نداریم؛ چه خواص چه عوام. عاشورا بالاترین هزینه ای است که در دفاع از حقانیت امام داده شده.

عالم یعنی که؟ کسیکه فقط مطالعه کرده و درس خوانده؟ یا کسیکه دارای مرتبه علم لدن است؟ امام سجاد علیه السلام خطاب به زینب کبری سلام الله علیها فرمود: أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ. این زینب، دو فرزند تربیت کرده. ببینید چه فرزندانی تربیت کرده. نوجوانان ما به این نوجوانان کربلا نگاه کنند. شما هستید که باید منتقم امام حسین علیه السلام را بیاورید.

۱۷۰ هزار طلاق در کشور آمار فاجعه باری است. این خیلی از کرونا خطرناک تر است. از زدن مراکز هسته ای مهمتر است. جامعه بسمت عادی سازی طلاق برود. این یعنی فروپاشی نظام تربیت اسلامی. خانواده که از هم پاشید، دیگر سرپا نمیشود. این فاجعه را بصورت سیستماتیک در جامعه ما و جامعه اسلامی و جهانی دارند رقم میزنند. با کمک برخی کانونهای آموزشی و NGO ها. رهبرانقلاب در رابطه با مسئله خانواده گفتند در میدان جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی ورود کنید. بخشی از خرمشهرهایی که باید فتح کنیم، در این زمینه است. اگر زندگی ما حسینی نباشد، شهادت و حماسه حسینی هم آفریده نخواهد شد.

دو فرزند از تبار عصمت و طهارت. پدر منتسب به جعفر طیار، مادر هم زینب کبری سلام الله علیها. رجز عون اوج معرفت این نوجوان را نشان میدهد: ان تنکرونی فأنا ابن جعفر شهید صدق فی الجنان ازهر. خودش را با جعفر طیار معرفی میکند. سردار سلیمانی یکی از مصادیق شهید صدق بود. خیلی از رزمنده ها بعد از جنگ اسلحه و مبارزه را زمین گذاشتند. يطير فيها بجناح اخضر کفی بهذا شرفأ فی المحشر. این نوجوانان نتیجه تربیت زینب کبری سلام الله علیها هستند. این تربیت همان چیزی است که دشمن از آن وحشت دارد، و با از هم پاشاندن نظام خانواده ها سعی در از بین بردن این تربیت ها دارد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است