جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ساعت ۰۲:۰۵

تحول خواهی و تحول آفرینی، دو انتظار رهبرانقلاب از جوانان

سالگرد رحلت حضرت امام(ره) - ۱۴ خرداد ۹۹: جوانان امروز برای تحول در امور یک پشتوانه محکم مثل مبانی اندیشه حضرت امام دارند. رهبرانقلاب گفتند جوانان هم تحول خواه باشند و هم تحول زا؛ ایشان از جوانان میخواهند خود را جای جوانی حضرت امام بگذارند؛ مانند امام بیندیشند و تحول خواه و تحول آفرین باشند. هنوز هم انگشت اشاره حضرت امام جوانان ما را با همین خصوصیات تربیت میکند.

مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره و بزرگداشت قیام خونین ۱۵ خرداد، چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹ در محوطه امامزاده جمال الدین(شاه جمال) قم با حضور هیئت محبین اهلبیت، هیئت محبین ولایت، و پایگاه مقاومت بسیج امیرالمومنین علیه السلام برگزار شد.

مبانی فکری حضرت امام، پشتوانه تحول گرایی

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَی(سبأ ۴۶). امروز از فیض بیانات رهبرانقلاب بهره مند شدیم. با محوریت تحول مواردی را اشاره کردند که خیلی هم مهم بود، و تصریح کردند الان که راجع به این موضوع صحبت میکنیم، بناست از حضرت امام رحمت الله علیه درس بگیریم، و نیاز اساسی جامعه امروز ما این تحول در بخشهای مختلف است، مثل اقتصادی آموزشی، سیاسی، فرهنگی، و سایر زمینه ها.

مسیر تحولی که حضرت امام رحمت الله علیه به توفیق الهی ایجاد کردند، همچنان ادامه دارد. رهبرانقلاب توقعشان از مردم و نخبگان و جوانان را در طی این مسیر بصورت شفاف بیان کردند. ایشان جمله ای را قبلا گفته بودند که امام رحمت الله علیه یک حقیقت همیشه زنده است. وقتی رهبرانقلاب راجع به تحول در جامعه صحبت میکنند، همان موضع زنده و پویا و فعال حضرت امام رحمت الله علیه است. البته ایشان تذکر دادند که کسی از تحول برداشت غلط نکند. صحبت امروز رهبرانقلاب کاملا کاربردی و عملیاتی بود، بخصوص برای جوانان. ایشان اشاره کردند که حضرت امام رحمت الله علیه این جهت گیری ها را از همان سنین جوانی داشتند.

ایشان گفتند بحث ولایت فقیه قدمت حدود هزار ساله دارد. اینکه انسان تحول گرا باشد، از دوران جوانی کلید میخورد. حضرت امام رحمت الله علیه حدود ۹۰ سال فضای تحول خواهی را در جامعه ایجاد کرد و نگه داشت. رییس جمهور چندسال پیش به معلم ها گفت انقلاب و انقلابی گری چند ماه و چند سال ادامه پیدا میکند. صریحا گفت بروید سراغ انقلاب اسلامی، نه اسلام انقلابی! یک نسل به این باور برسد که در متن تحول دگرگونی جامعه بشری قرار دارد و موثر است. رهبرانقلاب وقتی از سی سالگی حضرت امام رحمت الله علیه و تداوم این حرکت تحولی صحبت میکنند، یعنی جوانان امروز برای متحول کردن امور کشور و جامعه اسلامی، یک پشتوانه بسیار محکم مثل مبانی اندیشه حضرت امام رحمت الله علیه دارند. قدرتی که امروز رهبرانقلاب به جوانان بخشیدند، بی سابقه بود. اینکه جوانان ما از جوانی حضرت امام رحمت الله علیه درس بگیرند، خیلی امید بالایی است.

 

تحول خواهی و تحول آفرینی، دو انتظار رهبرانقلاب از جوانان

بعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ(اسراء ۵). امام صادق علیه السلام فرمود این آیه مربوط به جوانان ایرانی در آخرالزمان است. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶).   مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ(مائده ۵۴). رهبرانقلاب در واقع امروز سخنرانی نکردند؛ حقیقت نابی را بیان و تشریح کردند. ایشان گفتند جوانان هم تحول خواه باشند و هم تحول زا؛ و هم مطالبه گری باشد. در نظام آموزشی تا کی باید درسهایی بخوانیم و حفظ کنیم که به درد آینده نمیخورد. در همین ماجرای کرونا، بسیاری از معلم ها و فرهنگی ها دانش آموزان و درس آنها را رها کرده اند. حضرت امام رحمت الله علیه صرفا اعتراض به حکومت نکرد؛ بلکه وارد عرصه تحول آفرینی شد و حکومت مطلوب را تشکیل داد.

رهبرانقلاب یک تحول را در روحیه تسلیم پذیری مردم نسبت به ظلم و فساد حکومت عنوان کردند. چند ماه است پدیده ای بنام کرونا آمده؛ مساجد و محافل مذهبی حتی پس از بازگشایی در شبهای قدر، حضور مردم در این مجالس کمرنگ بود. مراسم شب گذشته بزرگداشت رحلت حضرت امام رحمت الله علیه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اما حضور مردم و حوزویان و مسئولین واقعا در حد مطلوبی نبود. اینجا قم است، مهد انقلاب اسلامی.

حال شما فکر کنید یک نظام طاغوتی ۲۵۰۰ ساله، ملت را چگونه تحت تأثیر قرار داده بود. بی جهت نبود حوزه های علمیه نجف و قم حضرت امام رحمت الله علیه را از انقلاب و مبارزه نهی میکردند، و میگفتند ما نمیتوانیم مقابل این حکومت بایستیم.

یک تحول، تحول دیگر در نگاه مردم به دین بود. حضرت امام رحمت الله علیه نگاه مردم نسبت به سلاطین جور و مستکبرین و حکومت پهلوی را متحول کرد. این کار بزرگی بود، و این حرکت همچنان ادامه دارد. امروز معترضان مردمی در آمریکا مقابل کاخ سفید دم از اسلام و انقلاب اسلامی ایران می زنند.

 

باور کنیم ایجاد تحول امکان پذیر است

رهبرانقلاب از جوانان امروز میخواهند خود را جای جوانی حضرت امام رحمت الله علیه بگذارند. مثل امام بیندیشند. مثل امام تحول خواه و تحول آفرین باشند. این انتظار بالایی است، که ائمه معصومین از چنین موهبتی برخوردار نبودند. نمیتوانستند از شیعیانشان چنین انتظارات بالایی داشته باشند.

رهبرانقلاب از جوانان بصورت ویژه و همینطور از بزرگترها میخواهند که باور کنند میتوانند تغییر و تحول ایجاد کنند. در انتخابات مجلس گوشه ای از این تحول را دیدیم. برخی تفکرهای غیرانقلابی توسط مردم کنار زده شدند. این امر کوچکی نبود. توقع رهبرانقلاب این است که دولت آینده دولت جوان حزب اللهی باشد. این شدنی است. اگر جوان امروز ما تحول خواه و تحول زا باشد، میشود. این را باید تمرین کنیم. برای رسیدن به تحول موردنظر خود باید وارد میدان عمل شویم و این تحول را ایجاد کنیم.

حضرت امام رحمت الله علیه فرمود این تحول کار خدا بود. البته همین است. یک جوان چطور به این نقطه میرسد که خداوند آرزوی تمام انبیا و ائمه را بدست این فرد تحقق میبخشد؟ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصرِهِ وَبِالمُؤمِنينَ. خداوند بواسطه مومنین و شیعیان حضرت امام رحمت الله علیه را یاری کرد. حضرت امام رحمت الله علیه یک فرد تحول گرا و تحول آفرین بود که هنوز هم انگشت اشاره اش جوانان ما را با همین خصوصیات تربیت میکند. این یعنی امام زنده.

 

ویژگی مکتب امام(ره) تحول گرایی است

حضرت امام رحمت الله علیه مطالبه مردم را عوض کرد. اصلا مردم به استقلال فکر هم نمیکردند. حضرت امام رحمت الله علیه کاری کرد که مردم از دو ابرقدرت شرق و غرب احساس بی نیازی کردند. مسئول پژوهشکده بررسی مشکلات جهانی شدن در روسیه، راجع به حضرت امام رحمت الله علیه صحبت میکند؛ میگوید یکی از کارهای امام خمینی(رحمت الله علیه) این بود که کشورش را رساند به نقطه مطالبه استقلال. میگوید پدیده جهانی شدن یعنی وابسته کردم تمام کشورها به آمریکا، و این غلط است. این روسیه است. در ایران هم کتاب ایران و جهانی شدن در مجمع تشخیص مصلحت نظام چاپ و پخش میشود، و بر اساس این کتاب برنامه ریزی های کلان کشور انجام میگیرد. پس امام و انقلاب اسلامی چه شد؟! این روسیه است؛ میگوید پدیده جهانی شدن اشتباه است. اینکه همه تحت فرمان یک نقطه فرماندهی یعنی آمریکا باشند غلط است. آنوقت ما در کتابمان مینویسیم که استقلال برای زمان اول انقلاب بود. حاکمیت مستقل معنا ندارد. سریع القلم میگوید برای پیشرفت حتما باید از بیرون سرمایه بیاوریم.

حضرت امام رحمت الله علیه نگاه مردم به دین را عوض کرد، و این نگاه تا امروز توسط رهبرانقلاب نگه داشته شده. سر کوچکترین مسائل رهبرانقلاب سراغ دین و آموزه های دینی میروند. نگاه تحولی حضرت امام رحمت الله علیه توسط رهبرانقلاب ادامه پیدا کرده. امروز هم انتظار ایشان از جوانان همین نگاه است. خیلی جوانان حتی حزب اللهی امروز از تحول در سطح مدیریت کشور ناامید هستند. ویژگی مکتب امام تحول گرایی است تا زمان ظهور. به امام نگاه کنیم، زندگیمان را عوض کنیم. حضرت امام رحمت الله علیه حجت و الگو و معلم ماست. جوانان از زندگی امام درس بگیرند.

 

پذیرش قطعنامه فقط بخاطر تسلیم مسئولین نظام بود

پافشاری در تعبد در عین نگاه تحول گرایانه یکی دیگر از ویژگیهای حضرت امام رحمت الله علیه بود. حضرت امام در عین تحول گرایی، یک انسان کاملا متعبد بود. هرچه انسان معنویتش بالاتر باشد،‌ فرمان بردارتر میشود. این روحیه را در دفاع مقدس به وضوح میشد دید. هرچه فرماندهان میگفتند، رزمنده ها راحت می پذیرفتند. کسانیکه راحت می پذیرفتند، راحت هم پذیرفته میشدند. مراقب باشیم روحیه تعبد از بین نرود. رهبرانقلاب به ستاد کرونا گفتند از کسی در مورد احیای شبهای قدر نظر بخواهید که عبودیت و معنویت را بفهمد.

حضرت امام رحمت الله علیه گفتند من جام زهر نوشیدم. حضرت امام رحمت الله علیه مرگ طبیعی نداشت. امام بزرگوار بنای رفتن نداشت. تا قبل از این حضرت امام رحمت الله علیه محکم ایستاده بود، تا انقلاب به هدف نهایی اش برسد. فرزند هاشمی گفته پدرم خاطره ای از امام برای من نقل کرده. این هم خاطره گو شده! امام به پدرم گفته تو جانشین من شو، و پدرم یک هفته گریه کرد! مرحوم هاشمی تمام جزییات زندگی اش را نوشته؛‌ چطور است که این خاطره را ننوشته؟! شما مردم را چه فرض کرده اید؟!

حضرت امام رحمت الله علیه چرا از خدا طلب مرگ کرد، و جام زهر نوشید؟ و پس از پذیرش قطعنامه یک سال و نیم با مردم صحبت عمومی نداشت. حضرت امام رحمت الله علیه هفت سال مقاومت کرد که کار جنگ به قطعنامه و صلح خاتمه پیدا نکند. پذیرش قطعنامه امام فقط بخاطر تسلیم مسئولین نظام بود، نه بخاطر حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس. حضرت امام رحمت الله علیه وقتی یک نفر بود نترسید، حالا که یک امت شده از آمریکا بترسد؟!

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است