جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ساعت ۱۵:۰۵

ویروس کرونا بیشتر از جسم، روان و اعتقادات مردم را نشانه گرفته

وفات حضرت زینب سلام الله علیها - ۱۹ اسفند ۹۸: ویروس کرونا باورهای مردم را نشانه گرفته. در دین سفارش شده هنگام بلا مردم در خانه خدا جمع شوند و انابه داشته باشند. بله، بهداشت را رعایت کنیم، اما باقی امور را به خدا محول کنیم و به او توکل کنیم. برخی میگویند دوره زمانه عوض شده؛ جنگ نوین است. قانون خدا که عوض نمیشود. مردم مراقب باشند دین و اعتقاداتشان را از دست ندهند.

در سالگرد وفات عقیله بنی هاشیم حضرت زینب کبری سلام الله علیها مراسم عزاداری هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها برگزار شد.

دین حنیف یعنی دینی که مقابل ظالم بایستد

بَلِ اتَّبَعَ الَّذينَ ظَلَمُوا أَهْواءَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَمَنْ يَهْدي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرينَ(روم 29). خدای متعال تصریح میکند کسیکه تابع میل و هوا و هوس خودش است چگونه ممکن است هدایت شود؟ این یک قاعده کلی است. هدایت با تبعیت از نفس ممکن نیست. هدایت فقط از طریق تبعیت از امام جامعه رخ میدهد.

ما دو حقیقت و دو «من» و دو هوا در وجودمان داریم. بدترین نوع تبعیت و گمراهی، تبعیت از هوای نفس است: فَمَنْ يَهْدي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ. اگر خدا بخواهد کسی را گمراه کند، او را تابع نفس خودش میکند. وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرينَ. چنین کسی یار و یاوری هم برای خروج از گمراهی ندارد.

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها(روم ۳۰). همه توجهت را باید به سمت دین حنیف کنی. منشأ و اصل این دین حنیف هم در درون وجود تو قرار دارد. تبعیت از فطرت انسان را قطعا هدایت میکند. تبعیت از هوا و هوس هم انسان را گمراه میکند. هردوی اینها منشأ درونی دارد. در این میانه نقش ولایت چیست؟ ولایت داشته های درونی ما را منکشف میکند. حقیقت وجودی انسان را به او نشان میدهد.

این حقایق صرفا تئوری نیست؛ در عمل هم این قواعد جاری است. خداوند این اصول را با دین حنیف کاربردی کرده. دین درونی و فطری است، اما حنیف هم است. حنیف آن جنبه بیرونی و اصلی دین است. به پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند دین حنیف چیست؟ فرمود دین حنیف یعنی اگر دیدی امت من به او ظلم شد و در مقابل ظلم و ظالم نایستاد، این جامعه را رها کن. دین حنیف یعنی دین عزتمدار، دین قائم، دین پویا. بروز دین حنیف در مقابل ظالم نمایان میشود.

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها. با مراجعه به درون خودمان به دین حنیف پی میبریم. اگر ما عبد شویم، ربوبیت را در می یابیم؛ چگونگی ربوبیت خدا را درک میکنیم.

 

خداوند از علما عهد گرفته از مظلومین دفاع کنند

اسلام دینی درونگرا و در عین حال برونگراست. در عین اینکه باطن و حقیقت دارد و ژرف است، بسیار کاربردی و واقعی است. اسلام توجه ما را به چنین دینی جلب میکند. برخی فقط برای برخی از معتقدات دین دارند. مناسک دینی را خوب میفهمند، اما حقیقت برونی دین را درک نمیکنند. مثل اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است مانند کشتار مسلمانان هند. نزدیک به ۲۰۰ میلیون مسلمان در اقلیت قرار گرفته اند و انواع جنایتها به آنها روا میشود. خیلی از علما هنوز هیچ موضعی نگرفته اند. مگر امیرالمومنین علیه السلام نفرمود خداوند از عالم عهد گرفته از مظلوم دفاع کند؟ چرا شما از این مظلومین دفاع نمیکنید حضرات آیت الله؟ خدا از شما بویژه عهد گرفته که حق مظلوم را از ظالم بگیرید. قانون رسمی هند است که کسانیکه شهروند هند هستند، اگر از اقلیتهای دینی باشند با شرایطی حق شهروندی دارند. اما مسلمانان را از این قاعده استثنا کرده اند. حق شهرونی را از آنها گرفته اند که هیچ، به آنها تجاوز میکنند و به طرز وحشیانه ای آنها را به قتل میرسانند؛ بازهم برخی علما سکوت کرده اند!

ماجرای نه چندان بزرگ کرونا آمده، همه قواعد را بهم ریخته. دین حنیف دینی است که صاحب دین بتواند مقابل ظلم بایستند. وقتی انسانها صرفا در ذهنشان به اموری باور داشته باشند، ارزش خاصی ندارد. باید در میدان عمل به آنها جامه عمل بپوشانیم. در همین ماجرای ویروس کرونا، چقدر به اعتقادات ما حمله کردند. از همان روز اول نمازجمعه ها و نمازهای جماعت را تعطیل کردند. شما چکار به مسجد دارید؟ مگر مسئول امور مساجد بر مساجد ولایت دارد؟ به چه سند و حجتی نمازهای جماعت را تعطیل کردید؟‌ در خیابانها و فروشگاهها و اماکن عمومی مردم رفت و آمد دارند، اما مساجد تعطیل شده. آقای علی اکبری چطور به این نتیجه رسید؟ باید توضیح بدهد.

حق نداشتند مساجد را تعطیل کنند. ستاد نمازجمعه نمازجمعه های سراسر کشور را تعطیل کرده. خیلی از شهرها اصلا ویروس کرونا شناخته نشده و مورد مثبتی گزارش نشده! این مقدسات و دین و باور مردم است. اول حرمها را بستند، ‌اما مردم دست بردار نشدند. بعد قانون گذاشتند که توقف در حرمها نباشد، ‌فقط زیارت گذرا. رعایتهای بهداشتی اماکن عمومی را در حرمها و مساجد هم انجام دهید، اما اجتماعات مذهبی را تعطیل نکنید.

 

ویروس کرونا بیشتر از جسم، روان و اعتقادات مردم را نشانه گرفته

الان متخصصین تصریح میکنند که ویروس کرونا علاوه بر یک جنگ بیولوژیک، یک حرکت تروریستی است که باورهای مردم را نشانه گرفته. اتفاقا در اسلام وارد شده که هنگام بلا مردم در خانه خدا جمع شوند و توبه و انابه داشته باشند. انابه یک اصل اساسی دین است. مجری یکی از شهرستانها ناامیدانه التماس میکرد که مردم از خانه بیرون نیایند. این حرف با گفته متخصصین این امر هم در تضاد است. بله نظافت و بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنیم، اما باقی امور را به خدا محول کنیم و به او توکل کنیم. مردم مراقب باشند دین و اعتقاداتشان را از دست ندهند.

اخیرا هم وزارت بهداشت زمزمه دیگری برپا کرده که این دو ویروس است. یک ویروس از چین آمده، و منشأ ویروس دیگر را نمیدانیم از کجا آمده! ویروس کرونا بیشتر از جسم، روح و روان و اعتقادات مردم را نشانه گرفته. رزمندگان ما زیر بارش گلوله و ترکش میدان را ترک نکردند. يُحْيِي وَ يُمِيتُ؛ مرگ و زندگی دست خداست. دیدند مردم خیلی نترسیدند، الان میگویند این ویروس جوانها را هم میکشد. اگر شما به زعم خودتان این ویروس را هنوز درست شناسایی نکرده اید، چرا اینگونه درباره آن صحبت میکند و مردم را میترسانید؟ به این میگویند بیوتروریسیم.

ساختار عظیم و طویل جنگهای نامتعارف پس برای کجا طراحی شده؟ چرا نظر متخصص این جنگ را در تصمیمات دخیل نمیکنید؟ شما که نظراتتان نامشخص است. رییس جمهور میگوید شنبه کار این ویروس تمام است؛ شنبه می آیید و میگویید از شنبه اوج این ویروس در جامعه است! باید ستادی تشکیل دهید که جنگهای بیولوژیک را بشناسد. شما که دانسته های پزشکی تان مبتنی بر علوم تجربی و همراه با آزمون و خطاهای بسیار است.

 

رقصهای دسته جمعی اشکالی ندارد، اما اجتماعات مذهبی باید تعطیل شود!؟

برخی حزب اللهی ها مدام پیام میدهند که هیئت را تعطیل کنید. مگر ما در هیئتمان اصول بهداشتی را رعایت نمیکنیم؟ چرا باید هیئت را تعطیل کنیم؟‌ رهبرانقلاب نمیتوانستند بگویند هیئتها را تعطیل کنید؟ حتی در مورد اعتکاف هم ایشان گفتند کسانیکه از اعتکاف محرومند، بجای آن نماز جعفرطیار را بخوانند. تأکید هم نکردند که این محرومیت باید می بود. رهبرانقلاب هنوز موضعی نگرفته اند. هنوز در مورد تعطیلی هیئتها و نمازهای جماعت موضعی نگرفته اند؛‌ به هر دلیل. ما هیئت را تشکیل داده ایم برای همین روزها! مُنيبينَ إِلَيْهِ وَ اتَّقُوهُ(روم ۳۱). هیئت برای همین روزهاست. دین حنیف یک پایه درونی در درون انسان دارد که برپایه فطرت است. یک نمای بیرونی هم دارد که ما را در مقابل ظلم برانگیزاند. یک پیش نیاز دیگر دین هم انابه و اشک و توسل و تضرع است: مُنيبينَ إِلَيْهِ وَ اتَّقُوهُ. قانون خدا عوض نمیشود: لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ. میگویند دوره زمانه عوض شده؛ جنگ نوین است. قانون خدا که عوض نمیشود. محکم پای اعتقاداتمان بایستیم.

ذلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ(روم ۳۰). به این دین حنیف میتوان تکیه کرد. غیر از این باشد بکار نمی آید. آقای بازیگر در فضای مجازی مقابل چشم همه مردم میگوید چالش رقص راه بیندازیم! که شما چرا اعتراض کرده اید برخی پرستاران در بیمارستان دسته جمعی رقصیده اند؟! رقص دسته جمعی اشکالی ندارد، اما اجتماعات مذهبی باید تعطیل شود!

طی قرنها در ملل مختلف بجز نظام و فکر توحیدی چه کسی و جریانی مقابل ظلم ایستاده و بشریت را نجات داده؟ انقلابهای غیردینی زیادی در دنیا رخ داده، اما بعد از مدتی از عدالتخواهی تهی شده، و خودشان عامل ظلم به مردم شده اند. اما انقلاب اسلامی اگر بر مبنای قواعد اسلامی باشد، چهل سال پایدار می ماند، و سایر کشورها را هم به انقلاب و عدالتخواهی دعوت میکند.

وقتی کسی با دین برخورد میکند، در واقع با قدرتی که امنیت و سعادت بشر را تضمین میکند دارد مبارزه میکند. شما با تبعیت از هوا و هوس نشأت گرفته از لژهای صهیونیستی و رقص دسته جمعی به کجا میخواهید برسید؟‌ این ظلم است. اگر ما میگوییم قواعد دینی باید اجرا شود، ‌چون تنها راه نجات بشریت است.

 

شما تمام اجتماعات تهران را تعطیل کردید که نماز جماعتها را تعطیل کرده اید؟

دین فکری و فطری و فردی که به جماعات مسلمیمن کاری ندارد و یقه ظالمین را نمی گیرد، این دین قیم نیست؛ دنیاست؛ کاسبی است. اگر علما از حق مردم دفاع نکنند،‌ چه منفعتی به مردم می رسانند؟ اسلام میگوید عالم وظیفه اش این است حق مظلومین را از ظالمین بگیرد. نشر علم که جای خود دارد: زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ. این وظیفه عالم است. زکات علم، علم ما را پاک میکند. این که واجب است.

کانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ(مائده ۷۹). امام حسین علیه السلام فرمود علمایی که بخاطر اسلام نزد مرد احترام دارند، چرا حق مظلوم را از ظالم نمیگیرید؟ امام حیسن علیه السلام بخاطر همین فریاد کشته شد. امروز هم همین است. چرا علما از دین دفاع نمیکنند؟‌ از ملت دینی دفاع نمیکنند؟ اگر قرار بود امام حسین علیه السلام مثل سایر علما در خانه اش بنشیند، که یزید هم کاری با امام نداشت.

وَ اتَّقُوهُ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکينَ(روم ۳۱). چاشنی دین حنیف انابه و اشک و ضجه است. مراقب باشیم گوهر اشک را از ما نگیرند. میفرماید اقامه نماز کنید. اقامه نماز به این است: مِنَ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ کانُوا شِيَعاً کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ(روم ۳۲). اقامه نماز به این است که شرک نورزیم. شرک به این است که هرکسی دین را یک طور تبیین کند، و اختلاف در دین ایجاد شود. هرکس تکلیف را یک چیز بیان کند. کسیکه رسما مردم را دعوت به رقص میکند، خطرش کمتر از کسی است که میگوید مقابل ظلم ساکت باشیم.

علما بحث بیوتروریسم و جنگ بیولوژیک را از دولت بصورت جدی پیگیری کنند. دولت توضیح بدهد. تکلیف مردم را روشن کنید. ما فقط در سلامت باید بندگی خدا را بکنیم؟ همین الان در اروپا بزرگترین مسابقات ورزشی برگزار میشود. فقط اجتماعات مذهبی ما مشکل دارد؟‌ کرونا هم که فقط برای الان نیست. شما تمام اجتماعات تهران را تعطیل کردید که نماز جماعتها را تعطیل کرده اید؟ اختلاف در دین یعنی این. این شرک است، و خدا هم شرک را نمی بخشد. 

آژانس بین المللی هسته ای امروز میگوید آن بخشهایی که بازرسان اجازه بازرسی ندارند را باید اجازه بازرسی بدهید! اگر آمریکا فردا آمد و گفت واکسن کرونا را کشف کرده ایم، اما به شرطی به شما میدهیم که شرایط ما را بپذیرید، میخواهیم چکار کنیم؟! نقش جهاد علمی اینجا مشخص میشود. اینجاست که علما اختلاف خواهند کرد و برخی خواهند گفت حفظ جان مردم واجب است! هرکس دین خودش را تبلیغ میکند. زمان جنگ هم برخی علما در قم گفتند نباید بجنگیم. مقابل حرف صریح حضرت امام رحمت الله علیه که جنگ را واجب اعلام کرده بود. هر دو هم مرجع دینی بودند.

وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنيبينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَريقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِکُونَ(روم ۳۳). میفرماید اهل انابه باشید، اما نه مثل کسانیکه فقط در سختی اهل انابه هستند. وقتی مشکل پیش می آید، همه یاد خدا می افتند. اما وقتی نجات پیدا کردند، دوباره اختلاف میکنند. هرکس به هوای نفس خودش عمل کند.

 

زینب کبری سلام الله علیها در اسارت از حق دفاع کرد؛ برخی علما آزادند اما از دین دفاع نمیکنند

زینب کبری سلام الله علیها در بین همه ویژگیهایش، این ویژگی اش بی نظیر بود، که حضرت زهرا سلام الله علیها به خاصه به آن اشاره کردند؛ زینب سلام الله علیها زمانی از حق دفاع کرد که از حق چیزی باقی نمانده بود. امام حسین علیه السلام قیام کرد و قیامش هم شکست خورد. بعد از کربلا ما دیگر قیامی بین ائمه ندیدیم. شرایطی که برای امام حسین علیه السلام ایجاد شده بود برای هیچ امامی فراهم نشد. کار به جایی رسید که خدا امامش را از مسلمین گرفت. سرکوب شدن قیام امام حسین علیه السلام یعنی هیچ امیدی به این جامعه نیست. در چنین شرایطی زینب کبری سلام الله علیها به دفاع از حق بلند شد. همه فضائل زینب کبری سلام الله علیها به کنار، این قیام و دفاع او از حق یک طرف. برای دفاع از حرم زینب کبری سلام الله علیها رزمندگان ما کشته شدند، حال بخاطر ویروس کرونا میگویند برای زینب کبری سلام الله علیها روضه نگیرید! درست فکر کنیم. بِأبى أَنْتُمْ وَ اُمّى وَ أهْلى وَ مالى وَ اُسْرَتى، پس این را چکار کنیم؟

قیام زینب کبری سلام الله علیها الگوی روح الله موسوی خمینی قرار گرفت. وقتی تک و تنها قیام کرد، که هیچ امید ظاهری نداشت. تمام علمای قم و نجف به او اعتراض کردند. اگر زینب کبری سلام الله علیها بعد از کربلا به تنهایی قیام نمیکرد، حضرت امام رحمت الله علیه حجت برای قیام و انقلاب نداشت. یک نفره از حق دفاع کرد، و خدا هم او را موید کرد. جنس قیام حضرت امام رحمت الله علیه از جنس قیام زینب کبری سلام الله علیهاست. فرمود علمای اسلام به داد اسلام برسید؛ چون حق در چنگال حکومت کفر اسیر بود؛ هیچکس نفس نمی کشید. این یعنی حق مهزوم. قیام زینبی یعنی وقتی هیچکس از حق دفاع نکرد،‌ تو از دین دفاع کنی؛ این یعنی دین حنیف. اینکه تو از دین دفاع کنی و مقابل ظالم بایستی، میشود دین حنیف. زینب کبری سلام الله علیها تجسم کامل دین حنیف بود. زینب سلام الله علیها الگوست برای اعتماد به دین قیم و حنیف. زینب کبری سلام الله علیها اسیر بود اما از حق دفاع کرد؛ برخی علما آزادند اما از دین دفاع نمیکنند.

زینب حجت خداست. ما نمیتوانیم از کنار این حجت خدا عبور کنیم و زینب کبری و قیام او را نبینیم و به او تأسی نکنیم. زمانیکه دین ذره ای قدرت نداشت، زینب کبری سلام الله علیها همه قدرت دین شد. امام سجاد علیه السلام به مبارزه و فریادهای زینب تکیه میکرد. اگر امام سجاد سلام الله علیها به تنهایی خطبه میخواند، همانجا کشته میشد. همانطور که چندبار خواستند ایشان را به شهادت برسانند، اما زینب کبری سلام الله علیها اجازه نداد. هم دین را نجات داد و هم جان امامش را نجات داد.

برخی امروز با یک ویروس دلشان خالی شده. وزیر بهداشت گفته ما الان فهمیدیدم دو ویروس است. هر روز رعب و وحشت تازه ای به جان مردم می اندازند. ما به ایمان و اراده مان زنده ایم؛ این ویروس که چیزی نیست. زینب کبری سلام الله علیها نمازش را نشسته میخواند، اما مقابل یزید فریاد میزند: فَكِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا. این چه روحیه ای است؟ ما را از چه میترسانید؟ شاید جسممان را بتوانید مدتی تحت تأثیر این ویروس قرار دهید، اما روح ما را نمیتوانید تضعیف کنید. روح و قلبی که مهر حسین علیه السلام در آن جای دارد، قوی است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است