سه شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۳:۱۴

خون امام حسین(ع) چگونه از جوشش می افتد؟

روز هشتم محرم ۹۸: امام حسین(ع) هدف خود ازتشکیل حکومت را تحقق این موارد بیان فرمودند: ظهور معالم خدا، پاکسازی سرزمینها ازظلم وفساد، امنیت یافتن مظلومین، عمل به دستورات وسنت واحکام خدا درجامعه. انتقام خون اباعبدالله(ع) به تحقق این موارد است. امام زمان(عج) وقتی بردنیا مسلط شوند، این موارد درجهان پیاده خواهد شد،و آنگاه خون امام حسین(ع) ازجوشش می افتد.

مراسم عزداری روز هشتم محرم ۹۸ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸ در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر برگزار شد.

انگیزه عاشوراییان فقط خدا بود

مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلً(احزاب ۲۳). گفتیم که در جهاد اخلاقی و معنوی الگوی ما قیام عاشوراست. امام حسین علیه السلام در منا به علمای امت فرمود: قد ترون عهودالله منقوضه فلا تفزعون و انتم لبعض ذمم آبائكم تفزعون و ذمه رسول الله صلي الله عليه و اله محفوره. عهد الهی در جامعه نقض، و ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله نادیده گرفته میشود. نگاه امام حسین علیه السلام به ولایت همان نگاه قرآ‌ن است: إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَکَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ(فتح ۱۰).

گاهی ما کربلا را بصورت جزئی بررسی میکنیم‌ و خدای متعال را در جایگاه درستش نمی بینیم. حتی در برخی منابر و مجالس متأسفانه ممکن است خداوند در مورد واقعه عاشورا متهم هم بشود. اگر عمیقا به قیام عاشورا نگاه کنیم، عامل اصلی این حرکت در راه جهاد و صبر و استقامت در مقابل مصائب، فقط ذات اقدس باری تعالی است. عامل اصلی مقاومت و توان حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا و پس از عاشورا که از او یک اسطوره ساخته، اتصال زینب کبری سلام الله علیها به خداست. به حضور خدای متعال در واقعه کربلا باید کاملا توجه داشته باشیم. جامعه اسلامی باید خدا و نقش خدا را در همه جوانب زندگی پیدا کند. استمرار در بندگی است که ما را به یقین میرساند.

اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش در کربلا همه یک انگیزه داشتند: إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ. توجه و هدایت جامعه به خدا. امام حسین علیه السلام در این راه وسیله است: وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَة(مائده ۳۵). اگر بخواهیم تمایل به وجود خدا در ما ایجاد شود، از کانال ولایت باید وارد شویم. ولایت هیچگاه دعوت به خودش نمیکند، همیشه دعوت به خدا میکند.

 

در جوانی باید به خدا برسیم

ذلك بان مجاري الامور والاحكام علي ايدي العلمات بالله الامنا علي حلاله و حرامه. مسئول حکومت اسلامی باید یک عالم بالله باشد. کسیکه خدا او را قوت و توان مدیریت داده باشد. امین احکام خدا باشد. اینکه این همه بحث خدا در جای جای صحیفه امام رحمت الله علیه مطرح است، به همین دلیل است.

در کربلا حضور فعال خدا را میتوانیم ببینیم. رأس ایمان ایثار است. ایثار در کربلا بین همه یاران امام سکه رایج است. اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً. عمل نشدن به حق و عدم توجه به ولی خدا در جامعه مسئله امام حسین علیه السلام و یارانش در کربلاست. در انقلاب اسلامی هم همینطور بود و هست. هرکس جایگاه خدا را در انقلاب فهمید، انقلاب اسلامی را فهمیده؛ و الا اگر تمام عمرش هم انقلابی بوده باشد، راه را درست نرفته است و روزی مسیرش از انقلاب جدا خواهد شد.

و لو صبرتم علي الاذي و تحملتم الموونه في ذات الله كانت امورالله عليكم ترد و عنكم تصدر و اليكم ترجع. میفرماید اگر بر دردها و سختیها بخاطر خدا صبر کنید، امور خدا بسمت شما بازمیگردد و از شما صادر میشود. تمام توجه سالار شهیدان به خداست. امام به برادرش محمد حنفیه فرمود فَكَاَنّ الدّنيا لَم تَكُن وَكَاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل.

نوجوانان و جوانان، تا سنتان بالا نرفته و وابستگی ها و تعلقاتتان زیاد نشده، مسئله خودتان را با خدا حل کنید. خدای متعال به جوانها توجه بیشتری دارد. اگر در جوانی به خدا برسیم، عاقبتمان را میتوانیم تضمین کنیم؛ و الا انحراف از راه خدا اصلا دور نیست. فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَى لَا انفِصَامَ لَهَا. اگر در جوانی به آنکه باید وصل شویم، نجات یافته ایم: وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. در قیام عاشورا ما باید در درجه اول به خدای سیدالشهدا توجه کنیم، نه به خود سیدالشهدا علیه السلام. اگر کسی در عاشورا خدا را ببیند، ملاحظه هیچ چیز و هیچکس را نمیکند. امام سجاد علیه السلام در جواب مختار فرمود چرا میخواهد قیام کند؟ گفت برای انتقام. امام فرمود این که اجازه نمیخواهد؛ انتقام خون پدرم دستور خداست. خدای متعال از ما مسلمانان بابت ۱۴۰۰ سال تاخیر در فرج حتما سوال خواهد کرد.

خدای متعال فرمود اگر کسی به ولی من توهین کند، به جنگ با من برخاسته. ما هنوز هم بعد از سی سال انتقام دویست هزار شهیدمان را از آمریکا نگرفته ایم. در خبرها دیدم آقای شمخانی راجع به حاج احمد متوسلیان گفته او یک دندان کرم خورده بود که آن را کندیم. یعنی انقدر راجع به این شخص سوال نکنید. اگر ایشان این حرف را تکذیب نکند، تکلیف ما با این آقا برای همیشه روشن میشود.

 

اهداف امام حسین(ع) از تشکیل حکومت

اللهم انك تعلم انه لم يكن ما كان منا تنافسا في سلطان و لا التماسا من فضول الحطام. خدایا تو میدانی ما ائمه دنبال حکومت نیستیم بخاطر دستیابی به سلطنت  و مال دنیا. امام حسین علیه السلام هدف خود از تشکیل حکومت را تحقق این موارد بیان میکنند: و لكن لنري المعالم من دينك. تمام تلاش ما از تشکیل حکومت ظهور معالم خدا در جامعه است. برای اینکه تمام مردم حرف و خواسته خدا را بفهمند. مقصد امامت مدیریت نیست، و الا امیرالمومنین علیه السلام بخاطر مصالح جامعه از مدیریت چشم پوشی نمیکرد. این مطالب باید در مدارس برای دانش آموزان و دانشجویان ما تعلیم داده شود.

مسئولی که بگوید دین مردم به حکومت ارتباطی ندارد، چقدر از موضوع پرت است. در ایام اصلاحات گفتند دین قرائتهای مختلف دارد، بگذارید هرکس هرطور میخواهد زندگی کند. شعار توسعه سیاسی دادند. توسعه سیاسی یعنی شما ولایت فقیه را قبول داشته باشید و دیگری قبول نداشته باشد، کسی بگوید لیبرالیسم و دیگری بگوید اومانیست؛ بگذارید هرکس حرف خودش را بزند و تبادل نظر باشد. چه اصراری دارید جامعه را به وحدت کلمه برسانید؟ حضرت امام رحمه الله علیه مدام از وحدت کلمه میگفتند. وحدت کلمه یعنی تمرکز قدرت: کَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا(توبه ۴۰). کلمه الله امیرالمومنین علیه السلام است. وحدت کلمه یعنی همه حول محور ولایت به اتحاد برسند: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا(آل عمران ۱۰۳).

و نظهر الاصلاح في بلادك. امام حسین علیه السلام در جامعه قیام کرد تا سرزمینها از ظلم و فساد پاک شوند. و يأمن المظلومون من عبادك. و مظلومین جامعه امنیت پیدا کنند.

و يعمل بفرائضك و سننك و احكامك. و اینکه به دستورات و سنت و احکام خدا عمل شود. همه کربلا خداست. امام حسین علیه السلام کشته شد برای اینکه به فرائض خدا عمل شود؛ سنتهای خدا در جامعه عملی شود. در مدیریت غربی اصالت بر منافع و کسب قدرت است. اما مدیریت الهی اصل بر تحقق قدرت و اراده خداست. جامعه اسلامی یک نظام توحیدی است. بناست مردم در جامعه توحیدی عبد خدا پرورش پیدا کنند. نظام سیاسی ما با نظام سیاسی غرب ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. انسان شناسی ما با انسان شناسی غرب هم همینطور. در روانشناسی هم همینطور. مبانی ما کاملا با غرب متفاوت است. روانشناسی غرب بر اساس منفعت طلبی میگوید قدرت مسئله اول است. در روانشناسی کودک میگوید به قدرت طلبی کودک بپردازید. اگر نظام تربیتی ما به این سمت رفت، دیگر تربیت اسلامی نیست.

چرا ما از معاهدات بین المللی ناراحت میشویم؟ چون با سنتها و احکام الهی مخالف است. آمریکاییها به فریب دادن خود در معاهدات بین المللی می بالند. مذاکره را بر اساس فریب طرف مقابلشان طراحی کرده اند. لذا رهبرانقلاب گفتند اگر کسی دم از مذاکره بزند یا احمق است یا خائن. آمریکا مذاکرات را بر اساس فریب و سیطره بر طرف مقابل خود طراحی کرده است. خودش هم به این اذعان و اعتراف دارد، و بعنوان نکته مثبت از آن یاد میکند.

انتقام خون اباعبدالله علیه السلام به تحقق این شش مورد است. لذا امام فرمود انتقام من را مهدی من میگیرد: یا وَلَدی یا عَلیّ وَاللهِ لا یَسْکُنُ دَمی حَتّی یَبْعَثَ اللهُ الْمَهدیَّ. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقتی بر دنیا مسلط شود و این شش مورد در جهان پیاده شود، خون امام حسین علیه السلام آنگاه از جوشش می افتد. از خون اباعبدالله علیه السلام نیمتوان گذشت. این مسئولیت بعهده ما شیعیان است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است