یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۲:۰۴

اقتدا به اشرار: قبح زدایی از آمریکای جنایتکار

روز ششم محرم ۹۸: رییس جمهور گفته «گروههای تندرو منطقه مانع رابطه ما با آمریکا میشوند». ترامپ چه آدم خوبیست که تحت فشار نمیتواند با ایران رابطه برقرار کند! آمریکا تمام دنیا را پر از جنایت کرده، شما هنوز دنبال ارتباط با آمریکایید؟ این همان اقتدای به اشرار است که امام حسین(ع) فرمود. قاتلان امروز امام حسین(ع) اینها هستند. دائما دنبال قبح زدایی از این جنایتکارانند.

مراسم عزداری روز ششم محرم ۹۸ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان جمعه 15 شهریور ۹۸ در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر برگزار شد.

درس اخلاق یا فریب؟

انّ اللَّه عزّوجلّ ادّب نبیّه فاحسن ادبه. امام صادق(ع) فرمود پس از چهل سال تربیت خداوند به پیغمبر(ص) فرمود انّک لعلی خلق عظیم. امام جواد(ع) فرمود انسان به واعظی از درونش نیاز دارد. باید خودمان برای خودمان منبر برویم. برای این کار باید دستمان در آیات و روایات باز باشد. موعظه نیاز به علم دارد. باید از علم سرشار ائمه هدی(ع) استفاده کنیم: کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی. رهبرانقلاب گفتند جلسات قرائت زیارت جامعه کبیره را در کشور راه بیندازید. ما امروز برای اینکه اخلاق و مکارم اخلاقی را در جامعه جا بیندازیم نیاز به جهاد و اقدام جهادی داریم.

رسول خدا(ص) فرمود: جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ صِلَةً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ عِبَادِه. این روایت خیلی دقیق و کاربردی است. میفرماید خدای متعال مکارم اخلاق را حلقه اتصال بین خود و بندگانش قرار داده. اگر این نگاه در حوزه علمیه ما جا بیفتد، کار تمام است. درس اخلاق نباید در حاشیه دروس حوزه باشد. رهبرانقلاب گفتند یکی از چیزهایی که در جهاد نیاز داریم ایمان عمیق و اتصال به خداست. در جبهه های جنگ اگر گوهر ایمان بخدا در وجود انسان نباشد، توفیقی حاصل نمیشود. مسئول عملیات میدانی جبهه اصلاحات و دولت خاتمی در ایام اصلاحات در شهر قم یک رزمنده دفاع مقدس بود و برادر شهید، که در دفاع مقدس هم در جبهه حضور داشت! وقتی از همرزمانش میپرسیم، میگویند در عملیاتهای شناسایی وقتی کارمان سخت میشد،‌ اولین کسی بود که میگفت باید برگردیم. نقش اخلاق اینجاست.

اخلاقی که نتیجه اش مجاهده فی سبیل الله نباشد، این اخلاق یک فریب است. رهبرانقلاب در دهه هفتاد گفتند بعد از انقلاب مقصد در تربیت اسلامی، تربیت یک مجاهد فی سبیل الله و یک شهید است. قرآن و روایات هم همین حرف را ثابت میکند: أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا(أنفال 4). کسیکه نتواند بخاطر خدا از خودش بگذرد، انسان تربیت شده نیست.

 

فکر کن اصلا دنیایی نبوده...

فحَسْبُ أحَدِكُم أنْ يَتَمسّكَ بخُلقٍ مُتَّصِلٍ باللّه. رسول خدا(ص) میفرماید شما باید خلق و منشی داشته باشید که شما را به خدا متصل کند. «بعثت بالجهاد»، «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، ارتباط این دو حدیث نبوی چیست؟ اگر اهل فضیلت نباشیم اهل جهاد هم نخواهیم بود.

جلب رضایت خدا مقصد مجاهد و شهید است؛ و این چه خلق و خوی خوبی است. در مفاسد اقتصادی اگر دقت کنیم می بینیم این افراد دنبال جلب رضایت خود و اطرافیان و هم حزبی های خود هستند. رهبرانقلاب در دیدار فقهای خبرگان گفتند: «گاهی اوقات انسان شجاعت ندارد. گاهی اوقات برخی بخاطر گروه و عنوان و دفترشان کار میکنند نه بخاطر خدا». این یعنی هوا و هوس. کسیکه براساس میل و هوایش عمل میکند، انسان ضعیفی است. انسان ضعیف هم بدرد جبهه و جهاد نمیخورد.

چقدر همراهان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا ریزش داشتند. انسانهای ضعیف به درد عاشورا نمیخورند. حتما باید دنیا و زندگیمان تامین باشد تا به فکر کار برای خدا و دین و آخرتمان باشیم؟ امام حسین(ع) به محمد حنفیه فرمود فَکَاَنّ الدّنیا لَم تَکُن وَکَاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل. فکر کن اصلا دنیایی نبوده.

چرا باید در جامعه اخلاق سکه رایج باشد؟ چون جامعه باید انقلابی بماند. «انقلابی بودن چه ربطی اخلاق دارد؟ این همه عالم در قم داریم انقلابی هم نیستند»؟ کدام اخلاق؟ اخلاق غیرمجاهدانه و غیرانقلابی به کار اسلام نمی آید. امام حسین(ع) در منا خطاب به علما فرمود: سلطهم علي ذلك فراركم من الموت و اعجابكم بالحياه التي هي مفارقتكم , فاسلمتم الضعفا في ايديهم فمن بين مستعبد مقهور و بين مستضعف علي معيشته مغلوب. شما برای چه با مستکبر سازش میکنید و قیام نمیکنید و به داد مردم نمیرسید؟ بخاطر ترس شما از مرگ و شوق به دنیا.

 

اقتدا به اشرار: قبح زدایی رییس جمهور از آمریکا!

يتقلبون في الملك بارائهم و يستشعرون الخزي باهوائهم. میفرماید «معاویه و حاکمانش هرطور دوست دارند عمل میکنند». مجلس شورای اسلامی ساختار مقدسی دارد. براساس احکام اسلام قانون وضع میکند و بر اجرای این قوانین اسلامی نظارت میکند. حال اگر نماینده ای برای تصویب یک قانون ضد اسلام در مجلس تلاش کند، چه خیانتکاری است؟! مدتی است اصرار دارند که قانون حجاب تعدیل شود. بسیاری از این لوایح از معاهدات غربی نشأت میگیرد.

اقتدا بالاشرار و جراه علي الجبار. میفرماید شما به اشرار اقتدا کردید. آقای رییس جمهور در ماه محرم در هیئت دولت میگوید «سه گروه هستند که نمیگذارند رابطه ما با آمریکا خوب و عادلانه شود». رابطه با آمریکا را فرض گرفته. ما هنوز اینجا حرف داریم. تو هنوز دشمنی آمریکا را قبول نداری؟ آمریکا دیگر باید چه جنایتی کند تا شما دشمنی او را بپذیرید؟ میگوید «گروه اول صهیونیستها هستند. دوم گروههای تندرو در آمریکا. و سوم دولتهای مرتجع منطقه». بعد میگوید «هربار ما تلاش میکنیم این ارتباط برقرار شود، این سه گروه مانع میشوند. اگر ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم، منافع این سه گروه به خطر می افتد».

شما چقدر ذوق دارید برای رابطه با آمریکا! و ترامپ چه آدم خوبی است که تحت فشار این سه گروه قرار گرفته و نمیتواند با ایران رابطه برقرار کند! چه تقدیسی از آمریکا بجا آوردید! این بخاطر عدم تخلق به اخلاق اسلامی است. بمبهای فسفری که آمریکا به غزه اعزام کرد را شما ندیدید؟ داعش را کجای دلمان بگذاریم؟ این همان اقتدای به اشرار است. آمریکا یک میلیون و نیم مسلمان را در عراق کشت. شیطان امروز کیست؟ وقتی علما و نخبگان و مسئولین امت نگاه کنند که مسئولینشان اقتدای به اشرار میکنند، و اقدامی نکنند،‌ نتیجه اش به مسلخ رفتن حسین(ع) در آن جامعه است. این نشأت گرفته از اخلاق است.

في كل بلد منهم علي منبره خطيب يصقع. اگر درست نشویم، خطاهایمان درشت میشود. فالارض لهم شاغره و ايديهم فيها مبسوطه. زمین زیرپای معاویه است، و شما ساکتید؟ آمریکا تمام دنیا را پر از جنایت کرده، شما دنبال ارتباط با آمریکایید؟ قاتلان امروز امام حسین(ع) اینها هستند. دائما دنبال قبح زدایی از این جنایتکاران نزد مردم هستد.

 

انسان حداقلی به درد دین نمیخورد؛ باید اهل فضائل شویم

و الناس لهم حول لا يدفعون يدلامس. مردم بنده مستکبرین شده اند و کسی به دادشان نمیرسد. فمن بين جبار عنيد و ذي سطوه علي الضعفه شديد، مطاع لا يعرف المبدي المعيد. حکام زورگو بر مستضعفین سیطره پیدا کرده اند. حسین(ع) کشته شد تا دست مستکبرین را قطع کند و به مستضعفین ظلم نکنند. این مستضعفین همانهایی هستند که به حسین(ع) جواب مثبت ندادند. نجات مستضعفین عمومی است. ما باید خودمان را برای خدمت به امام زمانی آماده کنیم که تمام زمین را پر از عدل و قسط میکند. امام حسین(ع) برای نجات امتی جانش را داد که در زیارت عاشورا امام صادق(ع) آنها را لعنت میکند: وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ. یار امام زمان(عج) بودن سینه گشاده ای میخواهد. این جز به تأسی به اهلبیت در کسب مکارم اخلاق اتفاق نمی افتد.

زندگی چمران و طهرانی مقدم و احمدی روشن را ببینید، چه انسانهایی بودند. انسان حداقلی به درد دین نمیخورد. اگر اهل فضائل نشویم بدرد امام زمان(عج) نمیخوریم. جامعه را هم باید اهل معنویت و فضائل کنیم. باید زحمت بکشیم و تلاش کنیم. اگر اهل فضیلت باشیم اماممان انتخابمان میکند، حتی اگر قاسم سیزده ساله باشیم.

رهبرانقلاب میگویند در اخلاق و معنویت باید جهادی عمل کنیم. چون دشمن جامعه را بسمت غیراخلاقی بودن میبرد. جامعه غیراخلاقی یعنی جامعه ای که عمل غیراخلاقی را می بیند اما بی تفاوت است؛ جامعه ای که می بیند دولت حرف ولایت را عمل نمیکند، اما بازهم چهارسال به این دولت اعتماد میکند؛ جامعه ای که اگر دید دولت به محرومین رسیدگی نمیکند، آنها هم بی تفاوت بنشینند و برای آبادسازی مناطق محروم حرکتی انجام ندهند. الان هشتاد هزار منزل در مناطق سیل زده باید ساخته شود. بخشی از کمک به سیل زدگان پاکسازی آثار سیل است. الان در آستانه سرمای پاییز اینها نیاز به ساخت منزل دارند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است