دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۲۱:۴۵

همراه با حسین(ع)‌ در گام دوم انقلاب

روز اول محرم ۹۸: امام حسین(ع) هنوز هم میانه میدان مبارزه است، و همراه میخواهد. باید همراه با حسین در جهاد علمی و پژوهشی، همراه با حسین در جهاد معنویت و اخلاق، همراه با حسین در جهاد اقتصادی، همراه با حسین در جهاد عدالت و مبارزه با فساد، همراه با حسین در استقلال و آزادی، همراه با حسین در جهاد عزت ملی و روابط خارجی، همراه با حسین در جهاد سبک زندگی باشیم.

اولین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۸ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸ در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر برگزار شد.

یزید را خوشحال نکنیم!

حق سیدالشهدا(ع) بر ما حق حیات است. این حق حیات که میگوییم دقیقا چیست؟ مگر اینهمه مردم غیرشیعه زندگی نمیکنند؟ امیرالمومنین(ع) فرمود لا حیاة الا بالدین و لا موت الا بجحود الیقین. اگر کسی در ایمان به قله نرسیده باشد، انسان زنده ای نیست. حتی دین حداقلی داشتن هم زنده بودن نیست. باید حقیقت دین را فهمید و به آن تمسک جست. اگر یقین حاصل نشود و دینداری در قله نباشد، همانند مردگی ست.

اسلام حیاتبخش است. نبود دین و ایمان عمیق مرگ است. در کربلا هم امام حسین(ع) فرمود: الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون. مردم با دین و الفاظ دینی مشغول بازی هستند. تا وقتی زندگیشان کنار دین میچرخد دیندار هستند؛ اما وقتی مبتلی به امتحان و آزمایش شدند، دیندار خیلی کم میشود.

لا تَرَوْنَ اِلَي الْحَقِّ لا يُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَي الْباطِلِ لا يُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ رَبِّهِ حَقّاً حَقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوتَ اِلَّا سَعادَةً، وَالْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَماً. یکی از ارکان اساسی دین عمل به حق است. یعنی مراجعه به امام حق برای دریافت و اجرای احکام حق. میفرماید مردم از اینکه یک طاغوت رأس حکومت باشد، ابایی ندارند و در برابر این منکر اصلی قیام و حرکت نمیکنند.

یکی دو سال قبل از کربلا در موقف حج اباعبدالله(ع) در منا خواص را جمع کرد و فرمود: لایتناهَون عن منکر فعلوه. شما از باطلی که در جامعه رخ میدهد نهی نمیکنید. أَیُّهَا النّاسُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصْبِرُ عَلى حَدِّ السَّیْفِ وَ طَعْنِ الاَسِنَّةِ فَلْیَقُمْ مَعَنا وَ إِلاّ فَلْیَنْصَرِفْ عَنّا. اگر حاضرید ضربات و صدمات نیزه و شمشیر را تحمل کنید، با ما برخیزید، و الا برگردید. خیلی ها دوست دارند فقط با امام حسین(ع) صفا کنند. گریه بر حسین(ع) بخاطر محبتی است که خدا به ما عنایت کرده. این سرمایه برای ما لازم است، اما فقط روضه و مجلس گریه کافی نیست؛ باید در کنار برپایی مجالس روضه، فریاد امام حسین(ع) را هم بلند کنیم. باید مسیر مبارزه ای که امام حسین(ع) در پیش گرفته را ادامه دهیم.

اگر حسین(ع) کشته شد و هیچکس در جامعه راه او را ادامه نداد، یزید پیروز شده است. فقط گریه کافی نیست، مگر کوفیان و شامیان گریه نکردند؟ مراقب باشیم عجب ما را نگیرد. اولین برپاکننده روضه برای امام حسین(ع) یزید ملعون بود. دشمن میخواهد با کشتن حسین(ع)، راه و مرام او را در جامعه از بین ببرد. اگر ما این راه را ادمه ندهیم، به یزید و یزیدیان در این راه کمک کرده ایم. اگر مکتب حسینی را جهانی نکنیم، یزید جهان را خواهد گرفت، کما اینکه گرفته. حرکت ۲۵ میلیونی اربعین خیلی حرکت عظیمی است، اما هنوز تا حضور یک میلیارد و نیم مسلمان خیلی راه داریم.

 

خیمه اباعبدالله(ع) خیمه تدارک جنگ است

ما وارد چهل سال دوم انقلاب شده ایم. عرصه های جهاد و مبارزه در عصر ما در بیانیه گام دوم انقلاب مشخص شده است. ادامه قیام امام حسین(ع) در این هفت عرصه تعریف شده است. امت اسلام ۱۴۰۰ سال است کربلا و عاشورا مقابلش در جریان است. توقع خدا از ما از اهل کوفه خیلی بیشتر است. هرچه جلوتر میرویم عقول مردم پیشرفت میکند، و امتحانات مشکل تر میشود.

یکی از عرصه های این جهاد هفتگانه سیاست خارجی است. رییس جمهور میگوید «هنر این نیست که با همه دنیا بجنگیم». که خواست با همه دنیا بجنگد؟ اگر شما به قانون اساسی پایبندید، قانون مشخص کرده سیاستهای کلان نظام را ولی فقیه تعیین میکند. در سیاست خارجی رهبرانقلاب گفتند قانون ما تعامل ضد نظام سلطه است. دیپلماسی هم وظیفه دارد منش ضد سلطه را دنبال کند. که گفته هنر این است که ما جنگ با کفر را تمام کنیم؟ این هنر است که کسی با یزید صلح کند؟!

هنوز خیلی از ابعاد عاشورا دیده نشده. امروز فریاد هل من ناصر ینصرنی حسین زمان در هفت عرصه جهاد و مبارزه بلند شده است. خیمه اباعبدالله(ع) خیمه تدارک جنگ است؛ فقط خیمه حاجت گرفتن نیست. اگر ما بر حسین(ع) اشک بریزیم، اما از این اشک حرکت و خیزش علیه کفر بیرون نیاید، یزید خوشحال میشود. اولین کاری که ما باید برای اباعبدالله(ع) میکردیم انتقام خون حسین(ع) بود، که هنوز هم انجام نداده ایم. هنوز یزید در عالم حکومت میکند. بلاد مسلمین هنوز صحنه کربلاست.

 

همراه با حسین(ع)‌ در هفت عرصه جهادی

اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ. از خدا میخواهیم که در دنیا و آخرت با حسین(ع) باشیم. حسین بن علی(ع) میفرماید:‌ فَلْیَقُمْ مَعَنا. باید همراه حسین(ع) قیام کنیم. مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ. امام با یزید بیعت نکرد، بعد حرکت و قیام کرد و شمشیر زد و در این مسیر کشته شد. هنوز رهبر ما دستور جنگ با آمریکا نداده. باید شرایط را برای شمشیر کشیدن حسین زمان آماده کنیم. ما هنوز در مرحله مقاومت هستیم. البته این مقاومتمان هم جهاد است؛ اما جهاد اصلی هنوز مانده. رهبرانقلاب اسراییل را تهدید کرد که تل آویو را با خاک یکسان میکنیم؛ اما این تهدید هنوز شرایط اجرایی شدن ندارد.

ما هنوز «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» نشده ایم که حسین(ع) دستور «فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» بدهد. محرم یعنی زنده شدن تب قیام و مبارزه در جامعه. یاران اباعبدالله(ع) میدانستند که اگر وارد عرصه جنگ شوند کشته میشوند؛ اما یاران آخرالزمان امام زمان(عج) طبق روایات پیروز میدان هستند: وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶). کسانیکه میخواهند مردم ما را از دشمن بترسانند هیچ نمیفهمند. چقدر نادان هستند کسانیکه میخواهند امت حسینی را از آمریکا بترسانند. وَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ. امت ولایتمدار بوسیله امام از ظلمت خارج و وارد نور میشود. این امت را از چه میترسانید؟ اذا لا نبالی بالموت.

ما باید با امام حسین(ع) همراه باشیم. حسین بن علی(ع) هنوز هم میانه میدان مبارزه است، و همراه میخواهد. فقط اینکه در زیارت عاشورا بگوییم بابی انت و امی کافی نیست. باید همراه با حسین در جهاد علمی و پژوهشی، همراه با حسین در جهاد معنویت و اخلاق، همراه با حسین در جهاد اقتصادی، همراه با حسین در جهاد عدالت و مبارزه با فساد، همراه با حسین در استقلال و آزادی، همراه با حسین در جهاد عزت ملی و روابط خارجی، همراه با حسین در جهاد سبک زندگی باشیم.

 

داستان فریب تحریم

برخی یاران به امام حسین(ع) گفتند نگاه نکنید کوفیان مسلم را تنها گذاشتند؛ اگر شما را ببینند سنگ تمام میگذارند. الان هم برخی همین اشتباه را میکنند. میگویند نگاه نکنید رهبرانقلاب بین مسئولین و خواص خیلی فرمانبردار ندارد، اگر امام زمان(عج) بیایند همه ایشان را همراهی میکنند. این افراد به عمق فاجعه احاطه ندارند. دنیاطلبی و حب دنیا وقتی عمق پیدا کرد، اینگونه میشود. امروزه وقتی اخبار اختلاسهای اقتصادی را انسان می شنود،‌ به عمق فاجعه و دنیاطلبی مسئولین و برخی غیرمسئولین پی می برد.

یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا پس از گذشت چندسال از مذاکرت گفت ما کاری کردیم که اینها(تیم مذاکره کننده ایرانی در دولت نهم و دهم) به اشتباه فکر کنند اگر تحریمها برداشته شود، مشکلاتشان حل میشود. حواس این ها را به تحریم پرت کردیم، در صورتیکه تحریم همان موقع کارایی خودش را از دست داده بود. ولی ما به فریب همه مسائل را به تحریم وابسته نشان دادیم، و توجه آنها را از سوءمدیریت داخلی و ساختارهای غلط اقتصادی شان پرت کردیم؛ و این باعث شد کمر اینها در اقتصاد بشکند. رهبرانقلاب از روز اول گفتند مشکل ما تحریم نیست.

کربلا هم همین کار را کردند. کوفیان را از چیزی ترساندند که وجود نداشت. گفتند سپاه یزید در راه است. کدام سپاه؟ عبیدالله که شیطان را درس میداد از غلفت کوفیان استفاده کرد، و بین کوفیان کار کرد تا مسلم را تنها گذاشتند. یاران امام حسین(ع) به ایشان گفتند کوفیان شما را ببینند تنهایتان نمیگذارند؛ اما امام فریب نزدیکانش را نخورد. لشکر را جمع کرد، و فرمود: فقد أتانا خبر فظيع: قتل مسلم بن عقيل، و هاني ء بن عروة، و عبدالله بن يقطر، و قد خذلنا شيعتنا. شیعیانمان ما را تنها گذاشتند. ما باید ایمانمان را آنقدر محکم کنیم که اگر همه رفتند، ته دلمان خالی نشود.

فمن أحب منكم الانصراف، فلينصرف في غير حرج، ليس عليه ذمام. هرکدام میخواهید برگردید، زمامی هم گردن شما نیست. حسینی کسی است که اگر امام عهد را از او برداشت، باز هم بایستد. فتفرّق الناس عنه و أخذوا يمينا و شمالا. ۱۵ هزارنفر یاران امام همه رفتند. اگر این قیام حق است و امام حسین(ع) امام حق است، پس کجا میروید؟ بله، امام فرمود زمامی برعهده شما نیست، اما شما چرا به تشخیص درست نرسیدید؟ حتى بقي في أصحابه الّذين جائوا معه من المدينه. فقط خانواده و یاران امام که از مدینه همراه ایشان بودند باقی ماندند. تکلیف مداران از کربلا رفتند و حسین(ع) را تنها گذاشتند. باید ایمان قلبمان را قوت ببخشیم، تا در این امتحانات نلغزیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است