سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۲۰:۳۵

تکیه زدن بر بالشت ها ممنوع!

میلاد امام موسی کاظم(ع) - 1 شهریور 98: موسی بن جعفر(ع) فرمود اگر شیعیانم را امتحان کنم همه مرتد میشوند، و از امتحان سربلند خارج نمیشود. اینها خودشان را شیعه علی(ع) میدانند؛ درحالیکه شیعه علی(ع) کسی است که عملش قولش را تصدیق کند. رهبرانقلاب هفت عرصه جهاد برای ما مشخص کرده اند. تکیه زدن بر بالشت ها ممنوع است؛ باید در این عرصه های هفتگانه جهاد وارد شویم.

جشن میلام امام موسی بن جعفر(ع) در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه اول شهریور ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

مومن پیوسته درحال رشد است

مومن زندگی یکنواخت ندارد. مدام در حال رشد و تعالی است. یکی از برکات هیئت حیات ذکر است. یعنی آنچه را میدانیم به ما یادآوری میکند. گاهی یک روایت یا آیه قرآن را بعد از چندسال دوباره میخوانیم، اما دریچه های جدیدی به قلب و ذهن انسان باز میشود. کسیکه میخواهد زندگی مومنانه و رو به رشدی داشته باشد، باید با قرآن انس بگیرد. حضرت امام(ره) در لحظات آخر زندگیشان در بیمارستان قرائت قرآن را فراموش نکرد. اگر زندگی ما مومنانه باشد، با قرائت آیات الهی و روایات و سیره ائمه(ع)، هر بار مطلب جدیدی نصیب ما میشود.

رهبرانقلاب بارها به جریان ارزشی گفته و میگویند که ناامید نشوید. وقتی ما ناامید شویم، کار نمیکنیم؛ وقتی هم ما کار نکنیم، میدان برای دیگران باز میشود، و آنچه نباید میشود.

اسلام عمیق است، مثل اقیانوسی بی نهایت. ما هنوز از اسلام خیلی چیزی دریافت نکرده ایم. یکی از پایه های اساسی اسلام تذکر است. همین نماز های یومیه، معراج مومن است، قربان کل تقی است. هر نماز انسان را تا مرحله ای عروج میدهد بسمت خدا. این پیشرفت را در زندگیمان رصد کنیم.

فَاقْرَءُوامَاتَيَسَّرَمِنَالْقُرْآنِ(مزمل ۲۰). قرآن ابتدای هیئت مقدمه شروع مراسم نیست. مهمترین بخش هیئت قرائت قرآن است. قرآن با قلوب ما کار میکند:‌ إِنَّمَاالْمُؤْمِنُونَالَّذينَإِذاذُکِرَاللَّهُوَجِلَتْقُلُوبُهُمْوَإِذاتُلِيَتْعَلَيْهِمْآياتُهُزادَتْهُمْإيماناً(انفال  ۲).

 

آیه «ما علی الرسول الا البلاغ» در ارتباط با کفار است، نه امت پیغمبر!

برخی فکر میکنند جامعه باید مختار باشد. خواست راه سعادت را برود و نخواست راه شقاوت را در پیش بگیرد. آقای روحانی این مطلب را رسما گفت. در قضیه فضای مجازی این آیه را خواند: مَّاعَلَىالرَّسُولِإِلَّاالْبَلَاغُ(مائده ۹۹). این آیه در ارتباط با کفار است، نه امت پیغمبر! گفت دولت مسئولیتی در قبال دین مردم ندارد. در حالیکه ائمه(ع) برای هدایت امت جانشان را تقدیم کردند.

خداوند در جای جای قرآن تصریح میکند که شما در عالم زر عهد بسته اید که رسول مرا یاری کنید. ما انتخابمان را قبلا کرده ایم. خدای متعال عهدش را از ما از قبل گرفته: وَأَخَذْنَمِنْکُمْميثاقاًغَليظاً(نساء ۲۱). لذا خداوند توقع دارد ما از رسولش اطاعت و پیروی کنیم.

فَبِمانَقْضِهِمْميثاقَهُمْلَعَنَّاهُمْوَجَعَلْناقُلُوبَهُمْقاسِيَةًيُحَرِّفُونَالْکَلِمَعَنْمَواضِعِهِوَنَسُواحَظًّامِمَّاذُکِّرُوابِهِوَلاتَزالُتَطَّلِعُعَلي‏خائِنَةٍمِنْهُمْإِلاَّقَليلاًمِنْهُمْفَاعْفُعَنْهُمْوَاصْفَحْإِنَّاللَّهَيُحِبُّالْمُحْسِنينَ(مائده ۱۳).خداوند با این ادبیات محکم در خصوص عهد و پیمان صحبت میکند. میفرماید کسانیکه میثاق من را نقض کردند لعنتشان کرده ام، و آنها را قصی القلب میکنم. اینها دستورات خدا را از مواضعش تحریف میکنند. همیشه انسانهایی هستند در جامعه که اسلام را عوض میکنند. حرف درست میزنند، اما در جایش از آن استفاده نمیکنند. رییس جمهور میگوید دین مردم برعهده حکومت و دولت نیست.

وَمِنَالَّذينَقالُواإِنَّانَصاري‏أَخَذْناميثاقَهُمْفَنَسُواحَظًّامِمَّاذُکِّرُوابِهِفَأَغْرَيْنابَيْنَهُمُالْعَداوَةَوَالْبَغْضاءَإِلي‏يَوْمِالْقِيامَةِوَسَوْفَيُنَبِّئُهُمُاللَّهُبِماکانُوايَصْنَعُونَ(مائده ۱۴). میفرماید بخاطر نقض عهد بین این انسانها دشمنی انداختم.

 

اگر رابطه مان را با خدا درست نکنیم، از اهلبیت هم بهره مند نمیشویم

امام موسی بن جعفر(ع) نزد هارون آمد و برای رفع نیازهای خانواده اش درخواست کمک کرد. هرکس در رأس حکومت اسلامی باشد باید برای رفع نیازهای مردم کار کند. امام هم عار نمیداند از هارون برای رفع نیازهایش درخواست کمک از بیت المال کند. هارون به امام خیلی کمتر از دیگران کمک کرد. خواست امام را جلو دیگران تحقیر کند. با اینکه خودش به پسرش گفت این فرد امام بر حق است،‌ و من امام با قهر و زور.

ياأَهْلَالْکِتابِقَدْجاءَکُمْرَسُولُنايُبَيِّنُلَکُمْکَثيراًمِمَّاکُنْتُمْتُخْفُونَمِنَالْکِتابِوَيَعْفُواعَنْکَثيرٍقَدْجاءَکُمْمِنَاللَّهِنُورٌوَکِتابٌمُبينٌ(مائده ۱۵). میفرماید شما در ادیان گذشته خیلی از احکام الهی را پوشاندید. من بوسیله رسولم نور بسوی شما فرستادم که میتوانید بوسیله این نور تمام حقایق را درک کنید. قرآن و اهلبیت نور هستند، با کمک آنها باید عالم را درست ببینیم. اگر ائمه به قلب ما عنایت کنند، خیلی بسمت خدا میتوانیم پیشرفت کنیم. سطحمان را بالا ببریم. باید با درک احکام الهی، قلوب جوانان را به این نور هدایت کنیم.

يَهْديبِهِاللَّهُ. خداوند بوسیله امام انسانها را هدایت میکند،‌ برای کسانیکه رضایت خدا را دنبال میکنند. برخی در زندگی با خدا کار ندارند، فکر میکنند اهلبیت آنها را نجات میدهند. اول باید رابطه مان را با خدا درست کنیم، و الا از اهلبیت بهره مند نمیشویم. اگر عالمی مفتون دنیا شد و مسئله اش را با خدا حل نکرد، بفرموده امام موسی بن جعفر(ع) راهزن است. ما نمیتوانیم برای دین خدا و انقلاب اسلامی کار کنیم، مگر اینکه مسئله مان را با خدا حل کرده باشیم. کسیکه حرف خدا را زمین گذاشت، امر امام هم در او بی تاثیر خواهد بود.

مَنِاتَّبَعَرِضْوانَهُسُبُلَالسَّلامِ. مومن بخاطر جلب رضایت خدا درست زندگی میکند، نه بخاطر جلب رضایت دیگران و کسب موقعیت اجتماعی. فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که فقط بخاطر خدا و جلب رضایت خدا کار کنند.

وَيُخْرِجُهُمْمِنَالظُّلُماتِإِلَيالنُّورِ. چنین کسانی بوسیله امام به نور هدایت میشوند، مثل شهدا. کسانیکه خدا برایشان مهم باشد، بوسیله امام به قله میرسند. کسیکه متوسل به اهلبیت است، مسئله اصلی اش عابرو پیداکردن نزد خداست. دعای توسل برای شفاعت اهلبیت از ما نزد خداست. دعای توسل خوان مسئله اصلی اش رسیدن به خداست. بِإِذْنِهِوَيَهْديهِمْإِلي‏صِراطٍمُسْتَقيمٍ(مائده ۱۶). ائمه هم با اذن خدا شفاعت میکنند.

 

تکیه زدن بر بالشت ممنوع!

موسی بن جعفر(ع) به شیعیانش فرمود: لَوْمَيَّزْتُشِيعَتِيلَمْأَجِدْهُمْإِلاَّوَاصِفَةًوَلَوِاِمْتَحَنْتُهُمْلَمَاوَجَدْتُهُمْإِلاَّمُرْتَدِّينَ. میفرماید اگر شیعیانم را امتحان کنم، فقط شیعه بودن فقط یک صفت است در آنهاست. اما اگر امتحانشان کنم، همه مرتد میشوند. وَلَوْتَمَحَّصْتُهُمْلَمَاخَلَصَمِنَاَلْأَلْفِوَاحِدٌ. از هزار نفر یک نفر هم پیروز از امتحان خارج نمیشود.

وَلَوْغَرْبَلْتُهُمْغَرْبَلَةًلَمْيَبْقَمِنْهُمْإِلاَّمَاكَانَلِيإِنَّهُمْطَالَمَااِتَّكَوْاعَلَىاَلْأَرَائِكِ.اگر آنها را غربال کنم، همان چند نفری که در اطرافم دارم برایم باقی میمانند.

فَقَالُوانَحْنُشِيعَةُعَلِيٍّإِنَّمَاشِيعَةُعَلِيٍّمَنْصَدَّقَقَوْلَهُفِعْلُهُ. آنوقت اینها خودشان را شیعه علی(ع) میدانند. شیعه علی(ع) کسی است که عملش قولش را تصدیق کند. رهبرانقلاب هفت عرصه جهاد برای ما مشخص کرده اند. بوسیله علم باید در جبهه علمی بجنگیم؛ یعنی با دشمن درگیر شویم. اگر شیعه ایم، تکیه زدن بر بالشت ممنوع است؛ در عرصه های هفتگانه جهادی وارد شویم. حداقل در سبک زندگی که میتوانیم کار کنیم؛ زندگی که داریم میکنیم!

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است