چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۴:۱۷

انقلاب اسلامی تحقق عینی غدیر است / ما امری واجب تر از تحقق فرامین امام در جامعه نداریم

عید غدیرخم - ۲۸ مرداد ۹۸: خداوند در آخرالزمان برای تحقق غدیر این ملت را در نظر گرفته. ما کاری واجب تر از تحقق فرامین امام در جامعه نداریم. غدیر یعنی جاانداختن امر امام در جامعه بین مردم. باید ارتباط بین غدیر و انقلاب اسلامی را برای مردم جا بیندازیم. در بیانیه گام دوم عرصه های هفتگانه این فعالیت مشخص شده است.

جشن سالروز عید سعید غدیرخم در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

انقلاب اسلامی تحقق عینی غدیر است

يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْکافِرينَ(مائده 67). عموم مردم باید در جریان غدیر قرار بگیرند. و الا پیامبر(ص) که به امامت امیرالمومنین(ع) آگاه و واقف بودند. جمع کردن تمام حجاج و سه روز بین راه نگهداشتن آنها، و ابلاغ امامت امیرالمومنین(ع) به تمام حجاج دستور خداوند به پیامبر(ص) است. همه مردم باید از ماجرای غدیر آگاه شوند. در خطبه غدیر چند مرتبه رسول خدا(ص) از مردم میپرسد که آیا پیام خدا را به شما ابلاغ کردم و امر خدا را به شما رساندم؟ و مردم پاسخ دادند که بله یا رسول الله.

پیامبراکرم(ص) بخاطر وجود منافقین و مستهزئین نسبت به ابلاغ این موضوع در روز غدیرخم اکراه داشتند. اما خداوند دستور داد همین امروز و همین جا این امر را به همه ابلاغ کن، و الا رسالتت را انجام نداده ای. خداوند در قضیه غدیر با جدیت تمام با رسولش سخن میگوید. در جامعه امروز ما مردم مدیریت رهبرانقلاب را به سخره و استهزاء نمیگیرند، چون مدیریت ایشان را در طول سی سال دیده اند. اگر امروز ما پای امر این ولی کم بگذاریم، گناهمان از مردم زمان صدر اسلام بیشتر است که در آن زمان خیلی از مردم ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) را به استهزاء و سخره میگرفتند، و ایشان جایگاه مقبول بین مردم نداشتند.

خدای متعال روز غدیر در شرایطی امیرالمومنین(ع) را جانشین پیامبر(ص) به مردم معرفی میکند، که بسیاری از مومنین حاضر به پذیرش جانشینی ایشان نیستند، تا جایی که رسول خدا(ص) هم از ابلاغ این امر اکراه داشتند. ببینید امامت در چه شرایطی به مردم ابلاغ شد. امروز با این جایگاه و موقعیت و وجهه ای که رهبرانقلاب بین موافقین و حتی مخالفین دارند، اگر ما از جایگاه امامت دفاع نکنیم خیلی کوتاهی کرده ایم. برخی بخاطر کوچکترین مشکلات موجود در جامعه، از دفاع از جایگاه ولایت و انقلاب اسلامی سرباز میزنند. انقلاب اسلامی ما تبلور غدیر پس از ۱۴۰۰ سال است. ما در برابر غدیر این انقلاب نمیتوانیم بی تفاوت باشیم؛ آن هم در اوج قدرت انقلاب و مجاهدین اسلام در سرتاسر کشورهای اسلامی.

 

غدیر نیازمند جهاد معرفتی و مفهومی

آیت الله بهجت توصیه میکردند که به مردم بگویید حتما زیارت امیرالمومنین(ع) در روز غدیر توسط امام هادی(ع) را مطالعه کنند. در این زیارت امام هادی(ع) به جنبه هایی از ولایت امیرالمومنین(ع) اشاره میکنند که خیلی از منبری های ما به این مبانی نمی پردازند. در این زیارتنامه غالب آیاتی که امام استفاده میکنند در باب جهاد و روحیه جهادی امیرالمومنین(ع) است:

فَوَضَعَ عَلَى نَفْسِهِ أَوْزَارَ الْمَسِيرِ وَ نَهَضَ فِي رَمْضَاءِ الْهَجِيرِ فَخَطَبَ وَ أَسْمَعَ وَ نَادَى فَأَبْلَغَ ثُمَّ سَأَلَهُمْ أَجْمَعَ فَقَالَ هَلْ بَلَّغْتُ فَقَالُوا اللَّهُمَّ بَلَى فَقَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ ثُمَّ قَالَ أَ لَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا بَلَى.  پیامبر(ص)روز غدیر  فقط سخنرانی نمیکرد. یک مکالمه دوطرفه و کاملا عملیاتی بود. از مردم سوال میکرد و پاسخ و تعهد میگرفت. میفرماید آیا جان من رسول الله از جان شما عزیزتر نیست؟ مردم پایخ دادند بله یا رسول الله.

فَأَخَذَ بِيَدِكَ وَ قَالَ :«مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ». فَمَا آمَنَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيكَ عَلَى نَبِيِّهِ إِلا قَلِيلٌ. امام هادی(ع) خطاب به امیرالمومنین(ع) میفرماید روزغدیر این اتفاق افتاد، اما ایمان به تو نیاوردند مگر عده ای قلیل. مردم پس از رحلت رسول الله(ص) به شما خیانت نکردند،‌ بلکه همان روز غدیر به ولایت شما ایمان نیاوردند.

وَ لا زَادَ أَكْثَرَهُمْ غَيْرَ تَخْسِيرٍ. میفرماید اکثر این حجاج چیزی بر آنها افزوده نشد جز خسران. حجه الوداع از حج های سالهای گذشته شلوغ تر بود. انسانهای مومنی که با رسول الله(ص) به حج مشرف شده اند. پس از حج هم یک دستور جدید از طرف خداوند صادر شده و توسط پیامبر ابلاغ میشود. وَ لَقَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيكَ مِنْ قَبْلُ وَ هُمْ كَارِهُونَ. این مردم جایگاه ولایت را برای امیرالمومنین(ع) خوش نداشتند.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ. امام هادی(ع) در این زیارت خصوصیات شخصی امیرالمومنین(ع) را کمتر بیان میکنند. بیشتر آیاتی را بیان میکنند که درخصوص امت علی(ع) و امت شیعه نازل شده، که بفرموده پیغمبر(ص) ناظر بر هموطنان سلمان هستند در آخرالزمان. امام هادی(ع) روزغدیر به کسانی اشاره میکند که در آخرالزمان غدیر را تحقق عینی می بخشند. ما برای تحقق معنای غدیر، در کنار برگزاری جشنها و عیدی دادن ها، یک جهاد معرفتی و مفهومی باید ایجاد کنیم. اگر امروز ما پای امامت ایستاده ایم، وعده این استقامت را ائمه ما ۱۴۰۰ سال پیش داده اند. کسیکه پای این پرچم و ولایت خیلی کار نمیکند، نمیتواند دم از ولایت امیرالمومنین(ع) بزند.

 

بیانیه گام دوم دشمن را از انقلاب ناامید کرد

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ دينِکُمْ(مائده 3). یکی از خصوصیات غدیر مایوس شدن کفار و منافقین از دین اسلام و مسلمانان است. شیطان برای بعد از رحلت پیغمبر(ص) برنامه ریزی مفصل کرده بود. اما با ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) در روزغدیر از نابودی دین مبین اسلام ناامید شد. مردم کاری کردند که علی(ع) بخاطر حفظ اصل اسلام و حفظ وحدت، حق غصب شده اش را مطالبه نکند. هنوز هم پس از ۱۴۰۰ سال این ولایت تحقق پیدا نکرده. غدیر مهم است، برای تحقق این امر. امیرالمومنین(ع) برای حفظ اصل اسلام از ثمره غدیر صرف نظر کرد، برای اینکه اسلام باقی بماند تا آخرالزمان این وعده خدای متعال تحقق پیدا کند.

چندروز پیش یک روزنامه سیاسی اسراییل نوشت: «شخصیتهای سیاسی صهیونیست بعد از بیانیه گام دوم مطمئن شدند که نیمتوانند روی رهبرانقلاب تاثیر بگذارند. برای همین اسراییلی ها نسبت به اینکه بتوانند در ایران امور را بدست بگیرند ناامید شده اند». بیانیه گام دوم خیلی بیانیه مهمی است. این بیانیه برنامه چهل سال دوم انقلاب است؛ اما غدیر برنامه اسلام بود تا ابد. دشمن از چه چیزی و چه موقع ناامید میشود؟‌‌ مردم ما مردم خوبی هستند، درست؛ اما چه بسا مردم خوبی که در طول تاریخ منحرف شدند. مگر مهاجر و انصار بد بودند؟ آنچه که دشمن را ناامید میکند، امام جامعه است. اگر امتی پیوسته به امامش وفادار ماند، جبهه کفر ناامید میشود.

برای غدیر هرچقدر میتوانیم کار کنیم؛ نه فقط در ایام غدیر. غدیر یعنی جاانداختن امر امام در جامعه بین مردم. باید برای تحقق این امر کار کنیم. در بیانیه گام دوم عرصه های هفتگانه فعالیت مشخص شده است. موقعیت خودمان را در این جبهه مشخص کنیم.

رهبرانقلاب به گروههای جهادی و مسئولین بسیج و سپاه و قرارگاههای سازندگی گفتند کار جهادی انجام دهید که همه جوانها را اهل اردوهای جهادی کنید. ما لااقل چهل میلیون جوان داریم. کل کسانیکه برای اردوهای جهادی اسم نوشته اند یک میلیون نفرند. وضعیت مناطق سیل زده واقعا نامناسب است. هشتاد هزار منزل برای مناطق سیل زده باید ساخته شود. بسیج و سپاه ساخت حدود بیست هزار منزل را تقبل کرده. هیئت رزمندگان کشور با ۹۰۰ شعبه در کشور، تعداد ۵۰ منزل را برای ساخت قبول کرده. مبلغ وام ساخت مسکن جوابگوی ساخت یک منزل نیست. رهبرانقلاب دستور به اعزام گروهای جهادی داده اند. غدیر یعنی اطاعت از امام؛ باید این دستور را لبیک بگوییم.

 

ما امری واجب تر از تحقق فرامین امام در جامعه نداریم

رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ). اللَّهُمَّ إِنَّا نَعْلَمُ أَنَّ هَذَا هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِكَ فَالْعَنْ مَنْ عَارَضَهُ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَذَّبَ بِهِ وَ كَفَرَ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ. رهبرانقلاب گفتند غدیر سنت ملی ماست. چون این ملت تصمیم گرفته غدیر در جامعه حاکمیت پیدا کند. چهل سال است یک ملت پای غدیر انقلاب در آخرالزمان ایستاده است. غدیر یک آیین ملی است، نه صرفا مذهبی. این یعنی ما باید مردم را پای کار غدیر بیاوریم. برخی فکر میکنند همینکه در راهپیمایی ها شرکت کردند، همین که پیاده روی اربعین رفتند کار تمام است؛ خیر. امام حسین(ع) چون غدیر پاس داشته نشد کشته شد. ما پس از پیاده روی اربعین که خیلی هم خوب و لازم است،‌ باید برای تحقق غدیر در جامعه تلاش کنیم. پاس داشتن مراسمات و جشنها و رسومات غدیر خیلی هم خوب است ولازم، اما به این اکتفا نکنیم. باید غدیر را در جامعه و بین مردم تحقق عینی و عملی ببخشیم. بفرموده رهبرانقلاب غدیر یعنی تحقق حاکمیت عقل، حاکمیت فضیلت ها، و حاکمیت ولایت الله. اگر غدیر تحقق فضیلتهاست، مردم باید نسبت به اجرای کنوانسیونهای غربی در کشور موضع بگیرند.

غدیر یعنی معرفی الگوی صحیح مدیریت در جامعه. امیرالمومنین(ع) مدیری به تمام معنا عادل، مقسط، عالم، مشفق، و صالح بود. روز عیدقربان تولد امامت استوَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما(بقره 124). حضرت ابراهیم(ع) در خواب دریافت که باید اسماعیل را قربانی کند. وقتی بهمراه پسرش اسماعیل و همسرش هاجر از این امتحان سربلند بیرون آمد، به امامت امت رسید. تمام وجود ابراهیم(ع) اراده خدا بود. این را با قربانی کردن اسماعیل به اثبات رساند. مدیر جامعه مطلقا نباید نفس داشته باشد. مدیر کسی نیست که فقط کاربلد باشد. ابراهیم(ع) هرچه میکند آن است که خدا میخواهد؛ این یعنی امام. مقابل امیرالمومنین(ع)  همسرش را کشتند، اما علی(ع) تسلیم اراده خداست. اسماعیل کجا، فاطمه(س) کجا؟! خنجر گلوی اسماعیل را نبرید، اما مسمار در اثر کرد؛ بازهم علی(ع) صبر کرد. خود حضرت به مرد یهودی فرمود این امتحان امامت من بود بعد از غدیر. مسئولی که ذره ای هوای نفس داشته باشد، به مردم رحم نمیکند. مردم ما این را در طول این سالیان مسئولیتهای مختلف چه ریاست جمهوری و چه مجلس و چه سایر مسئولیتها دیده اند.  

ما کاری واجب تر از تحقق فرامین امام در جامعه نداریم. امام قبل از اینکه امام شود همه هستی خود را در راه خدا داده است. امام باقر(ع) میفرماید وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ. همه چیز به امامت ختم میشود. بفرموده امام هادی(ع) خداوند در آخرالزمان برای تحقق غدیر این ملت را در نظر گرفته. تکلیف ما نسبت به غدیر نسبت به سایر اقوام و ملل بیشتر است. باید ارتباط بین غدیر و انقلاب اسلامی را برای مردم جا بیندازیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است