یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ساعت ۱۵:۱۸

نظر امام رضا(ع) درباره مفسدین اقتصادی

میلاد امام رضا(ع) - ۲۱ تیر ۹۸: امام رضا(ع) می فرماید اسلام یعنی برائت از کسیکه اموال بیت المال را بین ثروتمندان تقسیم می کند، و کسی را بکار می گمارد که دانایی انجام مسئولیت را ندارد. اخیرا آماری اعلام شده که هشتاد درصد تسهیلات بانکی در اختیار تنها ۲۰۰نفر قرار گرفته است. کسانیکه نمی دانند بیت المال را چگونه باید هزینه کنند. اسلام از این دسته انسانها تبری می جوید.

جشن میلاد امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه ۲۱ تیر ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در تکیه شاه خراسان قم برگزار شد.

هجرت مجاهدانه حضرت معصومه(س) در یاری امام رضا(ع)

مقام معظم رهبری فرمودند عزیمت این دو بزرگوار (امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها)‌ به ایران یک حرکت جهادی بود. دعوت حضرت رضا(ع) از حضرت معصومه(س) در پی ادامه مبارزه ای بود که حضرت با دستگاه حاکم وقت داشتند. گرچه میدانستند این هجرت خطر جدی برای خواهرشان دارد، اما از ایشان دعوت به هجرت به قم کردند. از همین هجرت و شهادت متوجه میشویم که باید مسئله مهمی وجود داشته که امام حاضر بوده خواهر معصومشان را در این راه قربانی کنند.

در دوران دفاع مقدس حضرت امام(ره) جنگ را واجب اعلام کردند. همه اقشار باید به جبهه میرفتند و استثنایی هم وجود نداشت. شاید آن زمان بسیاری متوجه اهمیت جنگ نبودند، و حاضر نبودند جوانان کشور که سرآمد نسل زمان خودشان بودند در این راه فدا شوند. همینطور مسئولین و فرماندهان جنگ، که هرکدام اگر امروز بودند ممکن بود اتفاقات عظیمی را رقم بزنند. اما از نظر حضرت امام(ره) جنگ انقدر ارزش و اهمیت داشت که ما این سرمایه های عظیم را در این راه فدا کنیم. جنگ تحمیلی پایه های اصل ولایت و اطاعت پذیری را در کشور نهادینه کرد. احترام به امام بدون اطاعت پذیری از او ارزشی ندارد. وقتی حضرت امام(ره) جنگ را واجب اعلام کرد، همه باید میرفتند.

در دوران امامت حضرت رضا(ع) اگر حضرت معصومه(س) و برادران و خانواده شان بدستور امام هجرت کردند و در این راه جانشان را تقدیم کردند، این هزینه جا داشت. مشخص میشود امام رضا(ع) سخت درگیر مبارزه با دستگاه طاغوت بودند و در این راه به هجرت و کمک خواهرشان نیاز داشتند.

خیلی ها به امام رضا(ع) اعتراض میکردند که چرا در دستگاه حکومت مامون وارد شده اند. امام ده سال در زمان حکومت هارون امامت کردند. وضعیت قلع و قمع شیعیان و آوارگی و زندانی شدن امام کاظم(ع) در حکومت همین هارون اتفاق افتاد. امام رضا(ع) باید مسیر پدرشان را ادامه میدادند و به نتیجه میرساندند. خود امام فرمودند هفتاد سال بالای منبرها بر ائمه لعن و نفرین میشد، و خدا کمک کرد توانستیم این فرهنگ غلط را از میان برداریم. تغییر این فرهنگ کار آسانی نبود. اینطور نبود و نیست که مردم همه خوب باشند، و فقط حکام و فرمانروایان بد باشند. امام رضا(ع) در چنین جامعه ای انقدر باید مبارزه کند تا نگاه مردم را نسبت به امام جامعه تغییر دهد.

 

همایش دختران انقلاب نمونه یک حرکت مخلصانه مردمی

برخی گمان میکنند چون خلفا در جامعه حاکم بودند، ائمه(ع) با مردم و سیاست کاری نداشتند. مثل برخی حزب اللهی ها که وقتی در انتخابات پیروز نمیشوند، خانه نشین میشوند و دیگر در میدان خدمت و سیاست ورود نمیکنند. عرصه های جهادی مختلف در بیانیه گام دوم انقلاب را ببینید. رهبرانقلاب در استادیوم آزادی گفتند امروز روز جهاد علمی و عملی در گره گشایی اقتصادی مردم است. خیلی ها توان کارکردن و گره گشایی دارند، اما این توان را بکار نمی بندند.

اجتماع عظیم دختران انقلاب در حمایت از عفاف و حجاب حرکت خیلی خوبی بود. عده ای خواهر که دغدغه مند هستند و امر بمعروف و نهی از منکر را در تهران دنبال میکنند. تعدادی از رزمندگان دفاع مقدس هم کمک کارشان هستند. در مکانهای مختلف تهران تیم های امر بمعروف و نهی از منکر راه انداخته اند. هیچکس هم به اینها کمک نمیکند.

در همایش دختران انقلاب در تهران خانم ها طلاهایشان را فروخته بودند برای تامین هزینه تبلیغات این برنامه. چنین حرکت مردمی و خودجوش و غیروابسته به جریانات مختلف، ببینید چه تاثیری در تهران دارد. پیش بینی خودشان حضور یک یا دو هزار نفر بود، اما نزدیک به 6-5 هزار جمعیت در ورزشگاه شیرودی تهران حاضر شده بودند. این نتیجه اخلاص در عمل است.

 

نظر امام رضا(ع) درباره مفسدین اقتصادی

مامون به امام رضا(ع) نامه نوشت که برای من مختصر محض اسلام را تعریف کن؛ اسلام چیست؟ امام رضا(ع) بطور مختصر اسلام را برای مامون اینگونه تعریف کردند: ان محض الاسلام شهاده ان لا اله الا الله. امام ابتدا مباحث اعتقادی و نبوت و امامت را بیان کردند تا رسیدند به مباحث میدانی و اجتماعی اسلام:

و البرائه ممن نفی الاخیار و شردهم و آوی الطرداع اللعناء و جعل الاموال دوله بن الاغنیاء واستعمل السفهاء مثل معاویه و عمربن العاص لعینی رسول الله. امام میفرماید محض اسلام این است که انسان برائت بجوید از کسیکه در دستگاه حکومت دینی خوبان را از مسئولیتها دور میکند و آنها را تبعید میکند، و بدان را به مسئولیت میرساند، مثل معاویه و عمرعاص. امروزه برای ما خیلی عادی است که وقتی کسی مسئولیت پیدا میکند،‌کسانیکه با او هم نظر و هم حزب نیستند، از کار برکنار میشوند و هم حزبی های رییس جدید مسئولیت پیدا میکنند. دیگر کاری ندارد که شایسته این مسئولیت هستند یانه. اسلام از این دسته انسانها تبری میجوید.

و جعل الاموال دوله بن الاغنیاء واستعمل السفهاء. اسلام یعنی برائت از کسیکه اموال بیت المال را بین اغنیا و ثروتمندان تقسیم میکند، و کسی را به کار میگمارد که عقل و دانایی انجام آن مسئولیت را ندارد. اخیرا آماری داده شده که هشتاد درصد تسهیلات بانکی در اختیار ۲۰۰ نفر است، که این ۲۰۰ نفر در قالب شرکتهای صوری از این تسهیلات استفاده میکنند. در بحبوحه این جنگ اقتصادی که اتاق خزانه داری آمریکا رسما اعلام جنگ اقتصادی میکند، و میگوید با تحریم و سوء‌مدیریت داخلی توانستیم دلار را بالا ببریم و خزانه ایران را خالی کنیم، و حال با FATF تمام روزنه های معاملات اقتصادی ایران را برای خودمان شفاف میکنیم و راه دورزدن تحریمها توسط ایران را می بندیم. در چنین وضعیتی هشتاد درصد تسهیلات بانکی کشور بفرموده امام رضا(ع) در اختیار عده ای سفیه قرار گرفته است. کسانیکه نمیدانند بیت المال را کجا باید هزینه کنند.

امام رضا(ع) به مامون میفرماید اسلام یعنی برائت از کسیکه بیت المال را در اختیار کسی میگذارد که عقل درست خرج کردن آن را ندارد. دستورات اسلام فقط در حوزه معنویت نیست. اگر امام رضا(ع) امروز بودند چه مطالبه ای از مسئولین ما داشتند؟ امتی که اعتقاد به امام داشته باشد اما اقتدای به امامش نکند،‌ امت منفوری نزد خداست.

 

لزوم اطاعت از فرامین امام رضا(ع) در کنار محبت به ایشان

در همین قصه حجاب و عفاف، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده دولت و مجلس بشدت فشار می آورند که قانون حجاب اجباری نباید اعمال شود. همینطور هم قانون حجاب آنطور که باید اجرا نمیشود. بسیاری از قوانین دیگر هم همینطور. رهبرانقلاب خطاب به نمایندگان مجلس فعلی گفتند تابحال این مجلس بیانیه ای علیه آمریکا صادر نکرده است.

ایجاد انقلاب اسلامی ما بدست امام رضا(ع) بود و مدیریت و ادامه این انقلاب هم بدست علی بن موسی الرضا(ع) است. اگر فرامین امام رضا(ع) در جامعه اجرا شود، حتما همینطور خواهد بود. محبت امام رضا(ع) هدیه خدا به ماست. ما باید هم این محبت را افزایش دهیم، و هم فرامین امام هشتم را در زمینه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و سایر زمینه ها بکار ببندیم. خدای متعال از ما در ارتباط با ائمه معصومین(ع) علاوه بر محبت، از ما ارتباط و اطاعت از امام را خواسته است. فقط زیارت و محبت امام رضا(ع) کافی نیست.

در جامعه اسلامی امام همیشه معیار و محک است. به امام رضا(ع) اعتراض کردند که چرا ولایتعهدی را پذیرفتی؟ امام فرمود اگر قبول نمیکردم جانم را از دست میدادم، و من باید فعلا می ماندم. من به همان دلیل ولایتعهدی را پذیرفتم که امیرالمومنین(ع) شورا را پذیرفت. اما امام رضا(ع) در همین جایگاه هم دست از مبارزه برنمیدارد. در پاسخ به نامه مامون حیثیت و جایگاه مامون را زیر سوال میبرد.

 

بیت المال وسیله ای برای تقویت انقلاب

والبرائه من اهل الاستتار و من ابی موسی اشعری و اهل ولایته الذین ظل سعیهم فی الحیاه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا اولئک الذین کفروا بایات ربه و بولایه امیرالمومنین و لائه لغروا بان لقوالله بغیر امامته فحبط اعمالهم... و هم کلاب اهل النار. میفرماید اسلام یعنی برائت جستن از کسیکه امثال ابوموسی اشعری و دارودسته او را بر سر کار بیاورد و بعد گمان کند کار درستی کرده. اینها سگهای اهل دوزخ هستند.

وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتي‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِياماً (نساء 5). میفرماید اموال وسیله مبارزه است، این اموال را بدست مسئولی ندهید که آنها را در اختیار جاهلان قرار میدهد. این مال باید در خدمت قیام و مبارزه قرار بگیرد، نه اینکه اموال بیت المال را در اختیار حزب و گروهی بدهیم که با استفاده از این اموال به جایگاهی برسند، و بجای استفاده در جهت اهداف انقلاب، آنها را نابود کنند. انقلاب هزینه میخواهد. پیغمبراکرم(ص) هم توسط اموال حضرت خدیجه(س) یاری شد. رهبرانقلاب چندسال است که جهاد اقتصادی را دستورالعمل مردم و مسئولین قرار داده اند. این یعنی شیوه امامت امام رضایی.

اموال بیت المال و پستهای کلیدی نظام باید از دست سفها و مال اندوزان و غارتگران بیت المال گرفته شود. باید به مردم برسد، آن هم در جهت تقویت انقلاب و قیام. امام رضا(ع) وقتی حکومت در دستشان نبود، به مامون حاکم وقت اسلام را اینگونه معرفی میکنند، و مامون را توبیخ میکنند. قوه قضاییه خیلی قدرتمندتر از این باید وارد شود تا بیت المال حیف و مال نشود.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است