شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۶:۰۸

مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است

جلسه بیست و چهارم رمضان ۹۸: رهبرانقلاب گفتند مسئله قبله مسلمین بودن مسجد الاقصی، و اهتمام به امور مسلمین جای خود، اصلا روز قدس ایستادن در برابر یک مسئله انسانی است. یک فاجعه انسانی در فلسطین در حال رخ دادن است. اسراییل در گذشته چه بود،‌ اسراییل امروز چیست. در گذشته همه دغدغه ما این بود انتفاضه نابود نشود،‌ در همین حد. امروز آن انتفاضه ضعیف به کجا رسیده.

جلسه بیست و چهارم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه 9 خرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در کنار مزار شهدا با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

مستکبرین هرگز هدایت نمی شوند

کَذلِکَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبيلِ(غافر ۳۷). خداوند میفرماید من راه هدایت فرعون را بسته ام. امکان ندارد تو بتوانی مستکبرین را به راه راست هدایت کنی. احمدی نژاد وقتی اوباما رییس جمهور شد، نامه تبریک نوشت و گفت این یک موهبت الهی است. کدام موهبت الهی؟ یک ظالم به قدرت رسیده، و دیدیم که بیشترین جنایتها را هم انجام داد. صهیونیست و آمریکا و انگلیس هیچوقت درست نمیشوند. برخی در مذاکرات حسن ظن های بی مورد دارند. وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ(بقره ۲۵۸).

وَ ما کَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ في‏ تَبابٍ(غافر ۳۷). میفرماید کید ظالمین بی نتیجه است. از تهدید دشمن نترسید. وَ قالَ الَّذي آمَنَ يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِکُمْ سَبيلَ الرَّشادِ(غافر ۳۸). مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزي‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فيها بِغَيْرِ حِسابٍ وَ يا قَوْمِ ما لي‏ أَدْعُوکُمْ إِلَي النَّجاةِ وَ تَدْعُونَني‏ إِلَي النَّارِ تَدْعُونَني‏ لِأَکْفُرَ بِاللَّهِ وَ أُشْرِکَ بِهِ ما لَيْسَ لي‏ بِهِ عِلْمٌ وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلَي الْعَزيزِ الْغَفَّارِ(غافر ۴۰-۴۲). بهترین راه مقابله با فرعون عمل صالح و ایمان، تبعیت از امام است.

لا جَرَمَ أَنَّما تَدْعُونَني‏ إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيا وَ لا فِي الْآخِرَةِ وَ أَنَّ مَرَدَّنا إِلَي اللَّهِ وَ أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ فَسَتَذْکُرُونَ ما أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْري إِلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَکَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ(غافر ۴۳-۴۵). میخواستند حضرت موسی(ع) را آتش بزنند، خداوند همه شان را به کام مرگ فرستاد، و صبح و شام در آتش میسوزند. در برزخ فرعونیان و تابعینشان باهم مجادله میکنند. خداوند مکالمات بین این دو دسته را ذکر میکند، تا آینه عبرتی برای ما شود. چقدر به امام(ره) گفتند کاری با آمریکا و اسراییل نداشته باشید. امروز هم میگویند. آیت الله و مسئول سیاسی و غیرسیاسی همه این حرف را میزنند. چون از آمریکا و اسراییل میترسند.

وَ إِذْ يَتَحاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذينَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصيباً مِنَ النَّارِ(غافر ۴۷). تابیعن فرعونیان به آنها اعتراض میکنند که ما بخاطر پیروی شما دچار عذاب شدیم. قالَ الَّذينَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُلٌّ فيها. فرعونیان جواب میدهند ما هم داریم میسوزیم باهم. إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَمَ بَيْنَ الْعِبادِ(غافر ۴۸). بالاخره مستکبرین آدم شدند! اما کی، بعد از مرگ در برزخ. میگویند خداست که بین ما حکم میکند و اوست که میتواند ما را یاری کند.

شهید لطفی نیاسر میگفت ارزش ندارد من توسط داعش کشته شوم. دائم این کشور و آن کشور بود. تخصص خاصی در نبردها داشت. میگفت من اگر میکشم باید اسراییلی بکشم و اگر کشته میشوم بدست اسراییلی ها کشته شوم. وقتی کسی با فرهنگ قرآن رشد کند همین میشود. دوای درد اسراییلی ها کشتن آنهاست. چون با مردن در عالم برزخ به راه راست هدایت میشوند! قدرت خدا را می بینند و می پذیرند.

وَ قالَ الَّذينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذابِ(غافر ۴۹). مستکبرین و تابعینشان به نگهبانان جهنم میگویند شما از خدا بخواهید یک روز آتش برزخ را از ما بردارد. قالُوا أَ وَ لَمْ تَکُ تَأْتيکُمْ رُسُلُکُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا بَلي. نگهبانان جهنم میگویند مگر حق به شما ارائه نشد؟‌ میگویند بله. قالُوا فَادْعُوا وَ ما دُعاءُ الْکافِرينَ إِلاَّ في‏ ضَلالٍ(غافر ۵۰). میگویند پس خودتان از خدا بخواهید. اما خدا دعای کفار را استجاب نمیکند.

 

مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است

إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ(غافر ۵۱). میفرماید ما حتما رسولانمان را یاری میکنیم. هرکسی در برابر مستکبرین جای موسی(ع) قدم گذاشت، خداوند او را یاری میکند. حضرت امام(ره) گفتند اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود. امام(ره) بر اساس چه حکم و منطقی این حرف را میزند؟ هیچ عالمی درباره اسراییل چنین حکمی نکرد. اسراییل هیچ خیری در هیچ بخشی از آن وجود ندارد، غده سرطانی است که باید از صفحه روزگار محو شود.

حضرت امام(ره) و رهبرانقلاب هر حرفی میزنند برگرفته از قرآن است. هر بیان و موضعی گرفته اند مفید و سرشار از خیر برای بشریت است. اسراییل گذشته چه بود،‌ اسراییل امروز چیست. در گذشته همه دغدغه ما این بود انتفاضه نابود نشود،‌ در همین حد. امروز آن انتفاضه ضعیف به کجا رسیده. اسراییل از آن سوی مرزها کشور ما را اداره میکرد. شعار نیل تا فرات را به جد پیگیر بود. در قلب استراتژیک عالم اسلام کشورش را تاسیس کند. دشمنی یهود با اسلام قبل از تولد پیامبر(ص) بود. پانصد سال قبل از بدنیا آمدن پیغمبر(ص)، یهود برای نابودی و کشتن پیامبر(ص) در بدو تولد ایشان نقشه داشت.

رهبرانقلاب به اساتید دانشگاه که غالبا متدین و انقلابی هم بودند گفتند مسئله قبله مسلمین بودن مسجد الاقصی، و اهتمام به امور مسلمین جای خود، اصلا روز قدس ایستادن در برابر یک مسئله انسانی است. یک فاجعه انسانی در فلسطین در حال رخ دادن است.

اسراییل حکومتش را در فلسطین تشکیل داد. مسلمین نتوانستند متوقفش کنند. اما امروز کار اسراییل به جنگ ۳۳ روزه رسیده. این یعنی إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا. خداوند هم پیغمبر(ص) و جانشین ایشان را یاری میکند، و هم مومنین را. حتی وقتی سیدحسن نصرالله به رهبرانقلاب میگوید در جنگ ۳۳ روزه پیروز نمیشویم، رهبرانقلاب گفتند ما پیروز میشویم، نگران نباشید. در جنگ ۸ روزه هم همینطور. در جنگ ۴۸ ساعته هم کذالک. در هر سه این جنگها فقط و فقط فرمان رهبرانقلاب بود که جبهه حق را استوار و پیروز کرد.

 

دست دادن زنان و مردان در ادارات انگلیس ممنوع شد!

يَوْمَ لا يَنْفَعُ الظَّالِمينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(غافر ۵۲). مستکبرین و طرفدارانشان روزی به عذرخواهی و پشیمانی می افتند،‌ اما آن روز معذرتخواهی آنها سودی ندارد. بدترین جایگاه برای آنهاست.

وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَي الْهُدي‏ وَ أَوْرَثْنا بَني‏ إِسْرائيلَ الْکِتابَ هُديً وَ ذِکْري‏ لِأُولِي الْأَلْبابِ(غافر ۵۳و۵۴). جامعه باید عاقل باشد و این را درک کند. اسراییل حرف به حرف قرآن را از بر است. در اتاق فکرش به این تصمیم میرسد که عقل و خرد را در جامعه اسلامی از کار بیندازد. لذا در دستور کار اسراییل فحشا و بی حجابی و رقص و موسیقی قرار میگیرد. اسراییل خوب میداند چکار کند. در کشورهای عربی وقتی شهوت و پول و هوا بر عقل مردم غالب شد، هرچقدر هم حاکمانشان ظلم کنند، مردم بر علیه آنها حرکت و اقدامی نمی کنند. ما اگر از حجاب و حیا و عفت میگوییم، فقط بخاطر دستور اسلام نیست، بلکه علاوه بر این، ‌اگر فساد در جامعه زیاد شود، اندیشه و عقلانیت در کشور حکمرانی نخواهد کرد.

انگلستان امروز میگوید برای اینکه شدت و تعداد تجاوزات جنسی و افت راندمان کاری در اداره جات را پایین بیاوریم، قانون تصویب کرده که هیچ کارمند زن و مردی نباید باهم دست بدهند و همدیگر را بغل کنند. انگلیس کشور بی دین است. ما بر احکام اسلام خیلی هم تعصب داریم، اما این بحث فقط یک بحث دینی صرف نیست. بحثی عقلانی است. به هر میزان که توانستند فساد را در کشورهای اسلامی بیشتر رواج دهند، به همان اندازه توانستند بر آنها تسلط پیدا کنند.

 

رزمندگان معنوی ترین انسانها

روز قدس روز بین المللی جهان اسلام است. اتحاد تمام امت اسلام است. اما روز قدس فقط مخصوص مسلمانان نیست. یهودی و مسیحی و کلیمی هم شرکت میکند و نسبت به صهیونیست اعلام انزجار میکند. غارت و نسل کشی و جنایت و شکنجه وحشیانه در هر دینی محکوم است. کشورهای مختلف دنیا با هر دین و آیینی در دفاع از مظلومین فلسطین راهپیمایی دارند.

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ. پس از ذکر این داستان، خداوند به پیغمبر(ص) دستور صبر و استقامت در مسیر مبارزه میدهد. وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْکارِ(غافر ۵۵). معنویت عمیق ما را در میدان مقاومت محکم میکند. اگر این معنویت عمیق نباشد، آن ایستادگی در عرصه سیاسی محال ممکن است. صبر در میدان سیاسی با معنویت ممکن است.

إِنَّ الَّذينَ يُجادِلُونَ في‏ آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ إِنْ في‏ صُدُورِهِمْ إِلاَّ کِبْرٌ ما هُمْ بِبالِغيهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ(غاف ۵۶). میفرماید کسانیکه با تو درگیر میشوند هیچ ندارند و به هیچ جایی هم نمیرسند. به خدا پناه ببر که شنونده و بیناست.

لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمي‏ وَ الْبَصيرُ(غافر ۵۷و۵۸). جامعه ای که تابع مستکبرین است کور است. بصیر ملتی است که چهل سال با همه وجود پای آرمان نجات فلسطین ایستاده است. اما کسانیکه نسبت به این آرمان مردد و مشکوک هستند، و به هر بهانه ای مقابل استکبار گربه رقصانی میکنند که خودی نشان دهند بلکه به آنها توجه کنند، کور و بی بصیرت هستند. والَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ لاَ الْمُسي‏ءُ. مومن و گنهکار همانند هم و برابر نیستند. قَليلاً ما تَتَذَکَّرُونَ(غافر ۵۸). کم هستند کسانیکه متذکر میشوند.

إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لا رَيْبَ فيها وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ(غافر ۵۹و۶۰). اوایل انقلاب مجالس معنوی خیلی رونق بیشتری از امروز داشت. ریشه اش در مبارزه مردم بود. اگر مردم از مقاومت و مبارزه فاصله گرفتند، از معنویت هم فاصله میگیرند. امیرالمومنین(ع) در میدان مبارزه از همه قویتر بود، و در سجاده عبادت و دعا و تضرع هم از همه جلوتر. مبارزه و صبر بر راه حق هرچقدر بیشتر میشود، تضرع بنده مقابل خدا بیشتر میشود. در طرف مقابل هرچقدر تواضع مقابل مستکبرین بیشتر شود، تواضع در برابر خدا کمتر میشود. مثل مستکبرین انسان در برابر خدا تکبر می ورزد.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است