جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۵:۰۳

شیعه علی(ع) نسبت به فلسطین بی تفاوت نیست

جلسه بیست و سوم رمضان ۹۸: کسیکه نسبت به فلسطین احساس وظیفه نکند شیعه علی(ع)‌ نیست. پس از هفتاد سال آوارگی، حال با معامله قرن میخواهند آوارگی مردم فلسطین را رسمیت ببخشند. وقتی برخی در ایران به آمریکا جرأت میدهند که بگوید ایران باید خلع سلاح شود، آمریکا هم به خودش اجازه میدهد طرح معامله قرن را برای فلسطینیان بی پناه دنبال کند.

جلسه بیست و سوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در سالن شهید لطفی نیاسر قم برگزار شد.

راهپیمایی روز قدس یک حرکت انسانی است

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آل عمران ۱۴۳). خداوند میفرماید به ولایت چنگ بزنید. چه ضرورتی دارد جامعه ولایت داشته باشد؟ امروز جریان اصلاحات میگوید حکومت فدرال تشکیل دهیم. یعنی تشتت در جامعه. هر بخشی در جامعه برای خودش مدیر جداگانه داشته باشد. نظرات پوسیده غربی ها، که خودشان هم به بن بست خورده اند. اتحادیه اروپا شکست خورده. همه کشورهای اروپایی از هم گسسته شده اند. ایالات متحده آمریکا که دیگر هیچ. شوروی هم که به تاریخ پیوست.

وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً (آل عمران ۱۴۳). با نعمت ولایت اخوت و همدلی ایجاد میشود، مثل اوایل انقلاب. مثل همین روز قدس. این روز یک نمایش قدرت الهی است. مردمی که دور ولایت هستند و به حبل الله چنگ زده اند. نظام اسلامی به برکت اتحاد بین امت و امام است که سرپا ایستاده. با این همه شبهاتی که در بحث حمایت ما از فلسطین هست، بازهم این حضور پررنگ را می بینیم. وظیفه مسلمانی به کنار، راهپیمایی روز قدس یک حرکت انسانی است.

یک درصد بودجه کشور اگر به سپاه برسد، درصد کمی از این یک درصد به کمک به فلسطین تخصیص پیدا میکند. اصلا در کل بودجه کشور به حساب نمی آید. ضمن اینکه مشکلات اقتصاد ما به سوء مدیریت ها برمیگردد، و البته ضربه دشمن. اما با این وجود روز قدس هر سال پررنگ تر از سال گذشته برگزار میشود.

مردمی که متشتت و پراکنده هستند، جسم دارند اما عقل ندارند. منظور همان عقلانیت است که ملزومات حتمی عدالت است. فکر یکی از بازوهای عقل است. در روایات هست که عقل رسول و فرستاده حق است. خداوند قوه ای را در وجود انسانها قرار داده، مجموعه ای از بایدها و نبایدها، که وقتی حق و باطل به انسان ارائه میشود، توسط این قوه درونی عاقله آنها را میپذیرد و یا رد میکند. حضرت امام(ره) حرف حقی را فریاد زد، و توده مردم چه باسواد و چه بیسواد این حرف حق را پذیرفتند. این پذیرش بواسط همین قوه عاقله درونی انسان است. فکر اشتباه میکند اما عقل اشتباه نمیکند. امروز عقلای کشورهای غربی حرف حق جمهوری اسلامی را پذیرفته اند. خدای متعال آنچه را که باید بدانیم در وجود انسان در قوه عاقله اش قرار داده است.

أیتها النفوس المختلفة و القلوب المشتتة، الشاهدة أبدانهم و الغائبة عنهم عقولهم. امیرالمومنین(ع) به کوفیان میفرماید شما عقل ندارید. یعنی براساس هوا و هوسشان عمل میکنند نه بر اساس عقل. باید زمان بگذرد تا انسانهای هواپرست جایشان را به انسانهای عاقل بدهند. حتی اگر ۱۴۰۰ سال دیگر هم بگذرد. به انسان هواپرست نمیشود کار سپرد. مردم هواپرست نمیتوانند کار امام زمان(عج) را پیش ببرند. انسان خلیفه خدا روی زمین است، بشرطی که عقلش حاکم باشد نه هوا و هوس. جامعه ای که بخواهد عدالت ورز باشد باید عقل این جامعه رشد کند.

 

چند روحانی دیگر باید کشته شوند تا سکوت علما پایان یابد؟

وزیر اسبق آموزش و پروش از همسرش خوشش نمی آید، او را میکشد. هرکس مشکل خانوادگی داشته باشد با گلوله همسرش را میکشد؟ در اداره آگاهی که کمتر از گل به او نگفتند! شما با همه قاتلها اینگونه برخورد میکنید؟ میگوید اسلحه دستم بوده، همسرم با من درگیر شده، و من هم از روی عصبانیت و ناخواسته شلیک کردم. ۸ گلوله شلیک کرده، ناخواسته بوده؟

از اینطرف امام جمعه کازرون را به شهادت میرسانند. روحانی پشت روحانی بی گناه بکشند. حوزه علمیه در سکوت مرگبار، علما هم سکوت کرده اند. نوبت شما هم میرسد! مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَاناً. روحانیت ولی دم ندارد؟ حتما باید بکشند،‌ بعد قاتلش را بگیرند؟

در پرونده قتل همسر نجفی از قاتل دفاع میکنند، اما در شهادت این روحانی از مقتول کسی دفاع نمیکند. چند نفر دیگر باید کشته شوند تا حوزه علمیه برای این مسئله به فکر بیفتد؟ در قضیه قتل روحانی در همدان رهبرانقلاب نسبت به هرج و مرج فضای مجازی انتقاد کردند و مقصر اصلی را وزارت ارتباطات دانستند. چرا وزیر جوانان استیضاح نمیشود؟‌ چند نفر دیگر باید کشته شوند؟ روند کشته شدن روحانی تا کی میخواهد ادامه پیدا کند؟ سکوت حوزه و علما دلیل بر کم اهمیت بودن این خون نیست. روحانیت مظلوم است در جامعه.

مشکلات اقتصادی قشر روحانیت از تمام اقشار کشور بیشتر است، از اینطرف هم در افکار عمومی نسبت به مشکلات کشور محکوم هستند. از یکطرف رفقای قاتل روحانی در همدان خانواده مقتول را تهدید میکنند. کسی فریادی نمیزند. کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا. روحانیت باید خودش از خودش دفاع کند.

امروز میزان جذب حوزه های علمیه را ببینید چطور است. چقدر طول میکشد تا یک روحانی به بار بنشیند تا رسالت پیغمبر(ص) را بر دوش بکشد. با کمترین هزینه مادی. سرانه تحصیل یک طلبه با یک دانشجو را مقایسه کنید. درآمد استاد دانشگاه با استاد حوزه را مقایسه کنید. فقط دفتر ائمه جماعات یک اعتراض کرده. مردم و مسئولین دیگر چه کردند؟ فقط دستگیری قاتل کافی نیست. مقصر اصلی در فضای مجازی وزارت ارتباطات است. قوه قضاییه و مجلس پیگیری کنند و وظیفه قانونی خود را انجام دهند. فضای مجازی هنوز هم بی سر و سامان است.

 

امیرالمومنین(ع) ۲۵ سال خانه نشین نبود، فعال بود

أظأرکم علی الحقّ وأنتم تنفرون عنه نفور المعزی من وعوعة الْأسد. امیرالمومنین(ع) میفرماید در ظاهر مردم کوفه حق مدار هستند، اما در واقع از حق فرار میکنند. مثل بزغاله ضعیفی که از دست شیر شکارچی فرار میکند. هَيهاتَ أن أطلَعَ بِكُم سَرارَ العَدلِ. جامعه ای که عقلانیت در آن حاکم نباشد و اختلاف باشد و دلها متشتت باشد، هرگز چنین جامعه ای روی عدالت را نخواهد دید، حتی اگر علی(ع) بر آن حکومت کند.

أو اُقيمَ اعوِجاجَ الحَقِّ. در این جامعه انحرافات درست نمیشود. خاتمی میداند چه میگوید. رسما تقاضای تشتت سیاسی میکند، و جریان فکری او بدنبال زمینه سازی این تشتت است. وقتی می بینند تیرشان بدست توانای رهبرانقلاب به سنگ خورده، برنامه دیگری در پیش میگیرند.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ. امیرالمومنین(ع) عرضه میدارد خدایا تو میدانی ما بخاطر قدرت دنبال حکومت نیستیم. وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ. ما باری رسیدن به دنیا دنبال حکومت امام عادل نیستیم.

وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِكَ. عدل یعنی این. ما اگر میخواهیم حاکمیت داشته باشیم برای این است که معالم دین و معارف حق در جامعه گسترش پیدا کند. وقتی قدرت دست پهلوی بود حوزه علمیه چه وضعیتی داشت؟ رسما میگفت هرچه ما میگوییم شما روحانیت باید برای مردم بگویید. کاری به آمریکا و اسراییل نباید داشته باشید. کاپیتولاسیون در کشور اجرا شود،‌ اما امام کاری به آمریکا نداشته باشد، و الا تبعید میشود. امیرالمومنین(ع) کشته شده، اباعبدالله(ع) کشده شد که حق اقامه شود. نیمشود با آمریکا و اسراییل کار نداشته باشیم. علی(ع) ۲۵ سال خانه نشین نبود. همه جا حضور فعال داشت، با اینکه حکومت نداشت. از بیان حق و امر بمعروف و نهی از منکر کوتاهی نکرد. مثل برخی علمای ما نبود که میگوید من سی سال تصمیم گرفتم سکوت کنم. آن هم در زمان انقلاب اسلامی. پس حق و باطل، امربمعروف و نهی از منکر،‌ دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم چه میشود؟ امثال شما سکوت کردند که امیرالمومنین(ع) کشته شد.

سندی که سال ۹۲-۹۳ در دولت تهیه شده بنام سند سلامت جنسی، بندهایش را بخوانید. از اینطرف معارف اسلامی را محکوم میکنند، از اطرف معارف شیطانی غرب تصویب و اجرا شود. امیرالمومنین(ع) میفرماید اگر ما داعیه حکومت داریم برای این است که بستر تعلیم و تعلم جامعه به معارف الهی را فراهم کنیم. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِكَ. در حکومت اسلامی باید آبادانی به چشم بیاید. امروز در دورترین روستاها امروز امکانات و آب و برق غالبا وجود دارد.

 

شیعه علی(ع) نسبت به فلسطین بی تفاوت نیست

فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ. مظلومین سرزمین اسلامی باید امنیت داشته باشند. تمام بندگان خدا در سرتاسر عالم. کسیکه نسبت به فلسطین احساس وظیفه نکند شیعه علی(ع)‌ نیست. هفتاد سال از خانه اش بیرون رانده شده، و حال با معامله قرن آوارگی مردم فلسطین میخواهد رسمیت پیدا میکند. اوایل انقلاب نابودی اسراییل شبیه یک رویا بود. اما امروز ما نابودی این غره سرطانی را به چشم داریم می بینیم. آمریکایی که خودش از درون درحال فروپاشی است، پا در میانی میکند برای اسراییل. معلوم است که چنین نمیشود. آمریکا خودش به بن بست رسیده، از همه جهت. در طی این هفتادسال اسراییل بدتر از این وضع نداشته.

چرا آمریکا جرأت پیدا نکند، وقتی برخی در ایران به آمریکا جرأت میدهند که بگوید ایران باید خلع سلاح شود. چه کسی آمریکا را امیدوار کرده؟ در این ظلم مضاعفی که به فلسطینی ها دارد میشود، سازشکاران داخلی ما نقش اساسی و حیاتی دارند. وقتی آمریکا برای ایران خط و نشان میکشد، برای فلسطین بی پناه چرا خط و نشان و نقشه نکشد؟

اگر مسئولین داخلی ما مقابل زیاده خواهی های آمریکا می ایستادند، حساب کار دست آمریکا می آمد. هنوز هم عده ای دم از مذاکره با آمریکا میزنند. اگر ترامپ نبود بازهم برای مذاکره پا پیش میگذاشتند. مگر آمریکا قلدر نبود قبلا؟ دهه شصت مگر هواپیمایی مسافربری ما را نزد؟ آن روز آمریکا قلدر نبود؟

وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ. علی(ع) تجسم عدالت است یعنی همین. ارکان برقراری عدالت قوانین عادلانه هستند. بایدها و نبایدها. البته نقش مردم هم در برقراری عدالت نقشی کلیدی است. مردم باید اطلاع داشته باشند. چرا جوامع غربی مردم را از امورات دلتها بی خبر میگذارند؟ برای اینکه با ناعدالتی بر آنها حکومت کنند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است