سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۶:۳۴

شیوه علی(ع): مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم

شام شهادت امیرالمومنین(ع) رمضان ۹۸: شیوه علی(ع) این است: مخاصمه با ظالم و یاری مظلوم. علی(ع) وقتی قدرت و حکومت داشته باشد، به جنگ با ظالم بر می خیزد. سه جنگ در طول حکومت ایشان شکل گرفت. این موضوع است که باعث قتل علی(ع) شد. شهادت امیرالمومنین(ع) باید مردم کوفه را بیدار میکرد، اما آنها متنبه نشدند. چون هواپرستی اجازه حرکت و جهاد به آنها نمیداد.

در شام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) جلسه بیست و یکم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) دوشنبه 6 خرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در سالن شهید لطفی نیاسر قم برگزار شد.

شیوه علی(ع): مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم

كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. شیوه علی(ع) این است: مخاصمه ظالم و یاری مظلوم. علی(ع) وقتی قدرت و حکومت داشته باشد، به جنگ با ظالم بر می خیزد. سه جنگ در طول حکومت ایشان شکل گرفت. این موضوع است که باعث قتل علی(ع) شد.  برقراری عدل یک اصل مهم و اساسی و هدف تمام انبیاستلَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(حدید 25). امیرالمومنین(ع) هم در پی همین عدالت بود. پس از امیرالمومنین(ع) هم امام حسن(ع) بدنبال این هدف بود. امام حسن(ع) وقتی مردم کوفه با ایشان بیعت کردند،‌ خطاب به آنها فرمودند شما دروغ میگویید. همانطور که پدرم علی(ع) را تنها گذاشتید مرا هم تنها خواهید گذاشت.

مردم یک شبه عوض نمیشوند. کشته شدن امیرالمومنین(ع) باید مردم را بیدار و متنبه میکرد. اما مردم کوفه متنبه نشدند. چون هواپرستی اجازه حرکت و جهاد به آنها نمیداد. پس از پذیرش قطعنامه، ما فکر میکردیم دیگر کسی دم از صلح و مذاکره نخواهد زد. اما هنوز هم هر دولتی سرکار می آید دم از مذاکره میزند.

وقتی سیاسیون و برخی نظامیان اصرار بر پذیرش قطعنامه داشتند، حضرت امام(ره) به اصرار تشکیل جلسه داد و همه را جمع کرد. در آن جلسه همه امضا کردند که قطعنامه پذیرفته شود. در پذیرش قطعنامه هم خواص مقصر بودند و هم عوام. نزدیک ۲۰ میلیونی که میتوانستند جبهه بروند و نرفتند در پذیرش قطعنامه مقصر هستند. هنوز هم دم از مذاکره میزنند،‌ بصورت جدی. منتهی چون فعلا ترامپ شاخ و شانه میکشد، نمیتوانند صریحا از مذاکره سخن بگویند.

 

وصیت امیرالمومنین(ع) وحدت و دوری از اختلاف

حضرت علی(ع) در واپسین ساعات حیاتشان به فرزندانشان اینگونه وصیت میکنند: أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ. منظور حضرت از نظم امر در اینجا منظم و مرتب بودن نیست. امر در اینجا یعنی امر امام در جریان حاکمیت و در عرصه مدیریت جامعه. آقای روحانی باز در جلسه مطبوعات مسئله اختیارات بیشتر را مطرح کرده اند. شما با همین اختیارات زیادی که دارید برای مسئله اقتصاد و سایر زمینه ها چکار کرده اید؟

جریان اصلاحات میخواهد با استعفای روحانی جامعه را بهم بزند، تا بتواند خودش را بازیابی کند و برای انتخابات آینده آماده شود. واقعا جریان اصلاحات هواپرستی و پلیدی طینت را به حد اعلا رسانده. جامعه را بهم میریزد برای منافع خودش. در منزل عبدالله نوری جمع میشوند و میگویند در دانشگاهها اغتشاش درست کنیم و تلفات هم بدهیم تا جامعه بهم بریزد، و ما بتوانیم خودمان را بازیابی کنیم و موقعیت از دست رفته خود را در جامعه بدست آوریم. به هرقیمتی میخواهند خودشان را بالا بکشند. رذالت تا چه حد؟

نَظْمِ أَمْرِكُمْ. هرچیزی باید سرجای خودش باشد. نظم امر همان وحدت کلمه است که در کلام حضرت امام(ره) زیاد شنیده میشد. امیرالمومنین(ع) خیلی مواقع بخاطر همین نظم و وحدت از حقشان کوتاه آمدند.

وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ. اصلاح بین مسلمین. خانواده های مذهبی بعضا خیلی اوضاعشان خراب است. یک اختلافی که بین دو جوان پیش می آید، خانواده ها آتش بیار این معرکه میشوند، و حتی کار این دو جوان به طلاق هم میرسد. وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفينَ(هود 118). اختلاف که همیشه هست. مشکلات را باید حل کنیم، نه اینکه به اختلافات دامن بزنیم. این توصیه امیرالمومنین(ع) لحظه شهادت است. یکی از شرایط دفتر مقام معظم رهبری برای سخنرانان مراسمات، این است که به جناح یا فرد خاصی اشاره نکنند، چه له چه علیه فرد. چون آنجا بیت امام جامعه است و نباید به اختلافات دامن زده شود. فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صلى الله عليه وآله يَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ. پیامبر(ص) فرمود حل اختلاف بین دو نفر از نماز و روزه یکسال بیشتر است.

 

شهدا نشان دادند رسیدن به خدا افسانه نیست

اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ. یتیمان را گرسنه نگذارید که حقشان ضایع شود. اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ. میفرماید پیامبراکرم(ص) آنقدر توصیه به همسایه میکردند که ما گمان میکردیم همسایه از ما ارث میبرد. اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ. غیرشیعیان در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرند.

وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ. توجه همه جانبه به نماز که عمود دین است. حضور قلب در نماز مخصوص معصومین و اولیای خدا نیست. شهدا مگر معصوم بودند؟ نمازشان را ببینید. اَلصَّلوةُ قُربانُ کُلِّ تَقی. الصلاة معراج المؤمن. هر انسان باتقوا و مومنی نمازش باید ویژه باشد. کسانیکه جبهه نرفتند و امروز پرچمدار دینداری شده اند، کاش فقط برای دیدن رزمندگان تا پشت جبهه ها میرفتند، تا بفهمند رسیدن به خدا افسانه نیست. إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا. اگر نمازمان را درست کنیم، باقی امور زندگیمان هم درست میشود. لااقل یک نماز در روز را با توجه بخواهیم. أنَّ الرّاحِلَ إلِیك قَرِیبُ المَسافَه. باور کنیم که راه رسیدن به خدا طولانی نیست.

اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا. برخی میگویند تا آل سعود هست ما مکه نمیرویم. خانه خدا را نباید خالی کنیم. عدل یعنی این، هر چیزی جای خودش. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام. دشمنی با آل سعود بجای خود، رفتن به حج هم بجای خود.

اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ. جای دیگری امیرالمومنین(ع) فرمودند: جاهِدوا في سبيلِ اللّه ِ بأيْديكُم، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بألسِنَتِكُم ، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بقُلوبِكُم. اگر نتوانستیم به دفاع از حرم برویم، در جامعه با زبان از حق دفاع کنیم. هرکجا بودیم روشنگری کنیم. تمام ابعاد حق و باطل را برای مردم بیان کنیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است