دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۶:۴۸

برقراری عدالت نیازمند مبارزه و هزینه

جلسه نوزدهم رمضان ۹۸: اگر جامعه ای هواپرست شود‌ دیگر حق طلب نخواهد شد و از راه ولایت خارج میشود. خداوند در قرآن تصریح میکند هواپرستی نکنید تا حق گرا و عدالت طلب باشید. در مقابل جریان حق و عدل جریان هواپرستی معرفی میشود. برخی میخواستند از مبارزه و استقامت فرار کنند، لذا به کاندیدی رأی دادند که شعارش تعامل با غرب بود. شرایط فعلی جامعه نتیجه این هواپرستی است.

جلسه نوزدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) شنبه ۴ خرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در سالن شهید لطفی نیاسر قم برگزار شد.

هواپرستی نقطه مقابل عدالتخواهی

وزیر ارتباطات وقتی به غرب میرود و میگوید ما سند ۲۰۳۰ را انجام دادیم، واقعا انجام داده اند. دارد به غرب گزارش میدهد. همین موضوع پهنای باند هم به سند ۲۰۳۰ برمیگردد. در سند ۲۰۳۰ هست که دورترین نقاط روستاها باید به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشد. چون میخواهد فکر تمام مردم را مدیریت کند. اینها دلشان برای مردم نسوخته که بخواهند اینترنت پرسرعت به آنها برسانند. در حوزه ارتباطات سند ۲۰۳۰ خیلی بشدت درحال پیگیری است. منتهی چون وزیر ارتباطات خودش فردی اطلاعاتی است، موضوع را بگونه ای پیش می برد که حساسیت ها برانگیخته نشود. کارش را بلد است.

وقتی سند ۲۰۳۰ اجرا شد، مردم بدنبال هوا و هوس خود میروند و اولویت میشود هوس. بهره برداری از ثروت و منفعت و شهوت میشود بر اساس هوا و هوس. هوا و هوس جبهه مقابل عدالت است. وَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم وَقُل آمَنتُ بِما أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتابٍ وَأُمِرتُ لِأَعدِلَ بَينَكُمُ(شوری ۱۵). پیغمبر اگر میخواهد عدالت را گسترده کند، ابتدا باید با هوا و هوس مبارزه کند.

کُونُوا قَوَّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلي‏ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبينَ إِنْ يَکُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقيراً فَاللَّهُ أَوْلي‏ بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوي(نساء ۱۳۵). وقتی دستور عدالت و قسط داده میشود، نهی از تبعیت از هوا هم صادر میشود. امام زمان(عج) وقتی تشریف بیاورند ملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا. امام زمان(عج) با چه کسانی زمین را پر از عدل و داد میکند؟ مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَي الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَي الْکافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ(مائده ۵۴). هرکدام از ویژگیهای یاران امام زمان(عج) با هوا و هوس تقابل دارد. اینها خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد. اما کسیکه هواپرست باشد از چشم خدا می افتد.

امیرالمومنین(ع) فرمود: الهوی اس المحن. ریشه غصه ها هواپرستی است. رسول خدا(ص) فرمود: از دو چیز بعد از خودم میترسم، تبعیت از هوا و هوس، و آرزوهای بلند. اگر هواپرستی امت اسلام نبود ائمه اینگونه غریبانه در جامعه زندگی نمیکردند و مظلومانه به شهادت نمیرسیدند. چرا امیرالمومنین(ع) غریبانه به شهادت رسید؟ چون مردم علی(ع) و عدالت او را نمیخواستند، و بدنبال هوا و هوس خودشان بودند. ‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي(یوسف ۵۳). نفس اماره پیوسته ما را به هواپرستی میکشاند، مگر خداوند به ما رحم کند.

 

برقراری عدالت نیازمند مبارزه و هزینه

لَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّه(ص ۲۶). هواپرستی ما را از صراط مستقیم خدا و ولایت جدا میکند. اگر جامعه ای هواپرست شود‌ از راه ولایت خارج میشود. اگر بدحجابی در جامعه مد شد، این جامعه عاقبت شومی خواهد داشت. اگر جامعه ای هواپرست شد، دیگر حق طلب نخواهد شد. چرا دولتهای غربی ترویج همجنسگرایی میکنند؟ گسترش هوا و هوس در جامعه بهترین راه برای مبارزه با حق طلبی مردم است. تساهل و تسامح و آزادی که شعار دولت اصلاحات بود، آغاز ترویج هواپرستی در جامعه است که خاتمی بنیانگذار آن بود. رهبرانقلاب گفتند در هشت سال اصلاحات هیچ مقدسی نبود که به آن توهین نشود.

امیرالمومنین(ع) را مردم هواپرست و دنیاطلب کشتند. فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا(نساء ۱۳۵). در این آیه خداوند تصریح میکند که هواپرستی نکنید تا حق گرا و عدالت طلب باشید. فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَی(طه ۱۶). خداوند همه جا جریان مقابل جریان حق و عدل را هواپرستی معرفی میکند.

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ(حدید ۲۵). اقامه قسط توسط مردم امری است که خداوند به آن تاکید میکند. خیلی از مردم از روی هوا و هوس به کاندیدها میدهند. خیلی ها برای آزادی و راحتی خودشان به کاندیدی رای دادند که شعارهای آزادی و تعامل با دنیا و اینگونه شعارها میداد. خیلی ها حال مبارزه و استقامت ندارند، لذا به کاندیدی رأی دادند که شعارش ارتباط با غرب بود. میخواستند با رأی به این فرد از مبارزه و استقامت فرار کنند. و شرایط فعلی جامعه نتیجه این هواپرستی است.

أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ. در تفاسیر در رابطه با این آیه،‌ نگاه به قدرت اقتصادی و قدرت نظامی امنیتی است. نمیشود ما انتظار داشته باشیم امام زمان(عج) بیاید و خودش با مستکبرین مبارزه کند و دنیا را برای ما پر از عدل و داد کند. این که خودش هواپرستی است! بنی اسراییل انتظار داشتند حضرت موسی(ع) ۱۲ راه از نیل باز کند که هر قومی راه خود را جداگانه برود. بعد گفتند از کجا معلوم موسی(ع) ما را وسط دریا تحویل فرعون ندهد!؟ این اشکالات بنی اسراییل در امت اسلام هم بود. امیرالمومنین(ع) نمیدانست با مردم چکار کند! ‌هرکاری میکرد یک حرف در می آوردند. از خودش میگفت، میگفتند علی(ع) جاه طلب و قدرت طلب و خودنما است. اگر کاری به کارشان نداشت، میگفتند علی(ع) چیزی نمیداند و به فکر جامعه نیست.

لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ. این آهن در اختیار امت قرار گرفت که در برقراری عدالت از شمشیر استفاده کند. چون بدون مبارزه نمیتوان هواپرستان را تسلیم حق کرد. عدالت طلبی مبارزه و هزینه میطلبد. فقط کسی که هوا و هوس ندارد میتواند در راه خدا وارد عرصه مبارزه شود. در جنگ تحمیلی از بیست میلیون واجد شرایط، ۱۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جبهه نرفتند. کنارگذاشتن هوا و هوس کار سختی است. باید در راه برقراری عدالت برای خدایی که او را نمی بینیم بجنگیم و مبارزه کنیم.

 

تئوریزه کردن حرف ترامپ در دل حوزه علمیه!

دکتر درس خوانده در حوزه علمیه میگوید «صلح خودش جهاد است. چون کسیکه پیگیری صلح را میکند نتیجه اش این است که مردم به آرامش برسند، پس صلح خودش یک جهاد است». پس پیامبر(ص) چرا هشتاد جنگ داشت در برابر یک صلح؟ شما از کدام اسلام حرف میزنید؟ نمیخواهیم شما انقلابی باشید، اما نفی انقلابی گری هم نکنید. چشمتان را باز کنید و طرف مقابلتان را بشناسید. هجمه ای که امروز به دین ما میشود قابل مقایسه با گذشته نیست. این همه شبهه و حمله به دین در ذهن جوانان ما هست، شما دیگر به آنها اضافه نکنید.

سیدحسن نصرالله گفته روز قدس امسال باید حرکتی در برابر جریان طرح معامله قرن آمریکا باشد. مثل جریاناتی که الان در ایران در حال اجراست، در همین راستاست که مسئله فلسطین از حافظه امت اسلام پاک شود. دشمن برای نابودی اسلام همه کار میکند. شما روی چه حسابی میگویید صلح یعنی جهاد؟ حرف ترامپ را میخواهید تئوریزه کنید؟ مگر هرکس برای آرامش دیگران کار کند جهاد کرده؟ جهاد تعریف دارد، شروط و حدود دارد. اولین شرط جهاد اقامه حق امام در جامعه است.

جامعه به هر قیمتی به آرامش برسد؟ این دین شماست؟ همینطور بود که مردم فکر کردند معاویه بیاید به همه چیز میرسند. بخاطر هوا و هوس سراغ معاویه رفتند. نتیجه اش جنایاتی بود که هنوز در تاریخ اسلام جبران نشده. مشکل لشکریان علی(ع) فهم و درکشان نبود، ‌مشکل هواپرستی بود، از پذیرش حق سرباز میزدند: وَ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ(مومنون ۷۰). کسانیکه امروز مردم را از جنگ میترسانند، بدتر از کسانی هستند که مالک را از یک قدمی خیمه معاویه بازگرداندند. امروز که قدرت اسلام پشت دیوارهای اسراییل رسیده،‌ میگویند برویم با آمریکا مذاکره کنیم تا جنگ نشود.

إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ. خداوند بحث سلاح و مبارزه را در کنار اقامه عدل میگذارد. چون بدون مبارزه به عدالت نمیرسیم. امیرالمومنین(ع) در حین اعزام به جنگ در راه بصره به منزلی رسیدند بنام شهر زیقار. ابن عباس میگوید امیرالمومنین(ع) کفشهای پاره اش را میدوخت. به من فرمود: مَا قِيمَةُ هَذَا النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ ( عليه السلام ) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا. این کفشهای پاره از حکومت بر شما نزد من با ارزش تر است، مگر اینکه بواسطه این حکومت حقی را اقامه کنم و باطلی را دفع کنم.

اینکه بگوییم صلح یک جهاد است، قضاوتی ظالمانه است. از دل حوزه علمیه باید تئوری های غرب سر بر بیاورد. وقتی حکومت توانست اقامه حق کند و باطل را دفع کند، این یعنی برقراری عدل. به علی(ع) هم گفتند بدون جنگ با معاویه میتوانیم حق را برقرار کنیم. لذا حکمیت را در پیش گرفتند، و آنچه که میدانیم بر سر امت اسلام آمد.

علی(ع) تجسم عدل است. چرا با معاویه میجنگد؟ چرا امروز ما با آمریکا و اسراییل و جریان نفاق میجنگیم؟ امام زمان(عج) برای کسانیکه میگویند بنشینیم تا خدا خودش اتفاقی را رقم بزند و ظهور حاصل شود، ظهور نخواهند کرد. اگر مردم قبل از ظهور ابتدا در جامعه خودشان حق و عدل را برقرار کردند، و آنگاه جهان را با حق و امام حق و عدالت آشنا کردند و زمینه را آماده ظهور منجی بشریت کردند،‌ آنگاه میتوان انتظار داشت امام ظهور کنند. اگر جوانان ما تصمیم گرفتند پای در میدان هفتگانه مبارزه و جهاد که رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم عنوان کرده اند بگذارند، آنگاه میتوان انتظار داشت امام زمان(عج) تشریف بیاورند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است