جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ساعت ۱۳:۴۵

سیگنال جدید عراقچی به مقامات آمریکا

جلسه سوم رمضان ۹۸ - آقای عراقچی گفته اگر ما مجبور شویم برادران افغانمان را جواب میکنیم. مگر رهبرانقلاب نگفتند اینها نمیتوانند جلو فروش نفت ما را بگیرند، شما چرا به حرف رهبرانقلاب اعتماد ندارید و در جامعه ایجاد یأس میکنید؟ اصلا جریان برجام به اتباع چه ارتباطی دارد، چرا خودزنی میکنید؟ نکند با این حرفها دارید سیگنال میفرستید به مقامات آمریکا و اروپا؟!

جلسه سوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸ در آستان امامزاده علی بن جعفر(ع) قم در کنار مزار شهدا با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

اخلاق و معنویت پایه اساسی تربیت اسلامی

رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب راجع به جهاد معنویت و اخلاق گفته اند: «معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله.»

کلمه به کلمه این بیانیه حکمت آمیز است. اخلاق و معنویت پایه اساسی تربیت اسلامی است. خدای متعال وقتی میخواهد پیغمبرش را مبعوث کند، ابتدا چهل سال او را تربیت و ادب میکند. آن هم برای جامعه ای که در اوج غفلت و انحطاط قرار دارد.

 

سن طلایی برای تربیت

در خیلی از فیلمهای ما وقتی میخواهند فرمانده جنگ نشان دهند، او را شخصیتی عصبانی و سختگیر و پرخاشگر نشان میدهند. کجا در جنگ اینطور بوده؟ اینهمه فرمانده متواضع داشتیم. در دین ما اخلاقی ترین انسان به پیغمبری مبعوث میشود: وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ(قلم ۴).

ادب و اخلاق یک بحث است، معنویت یک بحث دیگر. هر دو را هم باید بیاموزیم. دوره تربیت اخلاقی و ادب اولین دوره تربیت است، یعنی ۷ سال دوم وقت آموزش ادب و اخلاق و تربیت یافتن است. این حقی است که بچه ها گردن پدر و مادر دارند، یعنی ادب. فکر هم باید تربیت شود. امروز در دنیا هم دوره های پرورش فکر و تعالی اندیشه برگزار میگردد.

اگر بچه در مدرسه ترانه ای بخواند که عبارات نامناسبی هم دارد، اگر این ادامه پیدا کند تبدیل به فاجعه میشود. فکر این بچه ها باید مدیریت شود. لذا در کودکی باید به کودکان قرآن آموخت، تا فکرشان مدیریت و کنترل و هدایت شود. فکر باید تربیت شود، زبان و چشم و گوش باید تربیت شوند. دستور دین این است در مجالس اهل علم و ذکر حضور پیدا کنید. ادب از ۷ تا ۱۴ سالگی شکل میگیرد. اگر کودکان در این سن مودب به آداب اسلامی نشوند، در سنین بالاتر کار خیلی سخت میشود.

 

سیگنال جدید عراقچی به مقامات آمریکا

بعد از بحث اخلاق و ادب در معنویت، بحث اخلاص است. در دین ما اخلاص اولین جایگاه را دارد. در بیانیه گام دوم هم رهبرانقلاب ابتدا بحث اخلاص را مطرح میکنند. وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلً (نساء ۱۲۵). میفرماید دین کسی بهتر از دین دیگران است که خالصا لوجه الله باشد. این نوع دینداری، دینداری برتر است.

رییس جمهور روغن ریخته را نذر امامزاده میکند! ‌میگوید ما دیگر سوخت ۳ درصد و آب سنگین اراک را نمیفروشیم. شما اگر بخواهید هم نمیتونید بفروشید. چون در این زمینه تحریم شده اید. این دین حنیف نیست. دین حنیف یعنی دین عزت و اقتدار. آمریکا دارد این محدودیتها را برای ما اعمال میکند، آقای عراقچی میگوید اگر ما مجبور شویم برادران افغانمان را جواب میکنیم. اولا شما در این زمینه تصمیم گیرنده نیستید. مگر رهبرانقلاب نگفتند اینها نمیتوانند جلو فروش نفت ما را بگیرند؟ شما چرا به حرف رهبرانقلاب اعتماد ندارید و در جامعه ایجاد یأس میکنید؟

مگر ما چند درصد نیروی کارمان را برای زمینه هایی که برادران افغانی کار میکنند، تربیت کرده ایم؟ اصلا جریان برجام به اتباع افغانی چه ربطی دارد؟ چرا خودزنی میکنید؟ یک ذره غیرت و شرف داشتید در برابر اینهمه مجاهدت و مبارزه جوانان فاطمیون، این حرف را نمیزدید. اگر فاطمیون نبودند، الان شما در این جایگاه نبودید. شما که هستید که مقابل رهبری حرف میزنید و فکرمیکنید بهتر از او میفهمید؟ شما در مذاکرات خودت را مقابل یک زن یعنی وندی شرمن باختی، حال به ۳ میلیون برادر مسلمان افغانی ما تنگ نظری میکنی؟ نکند با این حرفها دارید سیگنال میفرستید به مقامات آمریکا و اروپا؟! دین حنیف یعنی دین عزتمند. کسی میتواند تابع دین حنیف باشد که مخلص باشد. تو اگر مخلص نباشی نمیتوانی تابع دین حنیف ابراهیمی باشی.

 

اخلاص شرط قبولی دینداری

بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ(بقره ۱۱۲). کسیکه هیچ حزنی ندارد و با نشاط است. اخلاص جامعه را بانشاط میکند. رزمندگان ما هرچه با اخلاص تر بودند، نشاط و شور و حضورشان در جبهه های جنگ بیشتر بود. اخلاص که کم شد، کار کم میشود. اگر کسی اخلاص نداشته باشد، منافع خود و قوم و گروهش را به مصلحت جامعه ترجیح میدهد.

وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (لقمان ۲۲۰). پاداش انسان خوش اخلاق با انصاف، اعتصام به حبل الله و تمسک به عروه الوثقی است، ‌یعنی ولایت. انسان با اخلاص میتواند ولایتمدار باشد. منیت خود را کنار بگذاریم، تا به اخلاص برسیم. انسان مخلص عاقبت به خیر است.

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ(بینه ۵). در همه این آیات اخلاص با مسائل اجتماعی و سیاسی گره خورد است. دینی که بشود به آن تکیه کرد دینی است که از روی اخلاص به آن روی آورده شود. اگر ما دینمان خالص نباشد، نمیتوانیم دیگران را به دین خدا هدایت کنیم. کسی دینش او را نجات میدهد که اخلاص داشته باشد. اگر به اخلاص نرسیم، دینمان به دردمان نمیخورد.

 

بازهم روحانی، بازهم بحث مذاکره!

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ(بینه ۵). میفرماید من دستور ندادم به دینداری، مگر به دینداری مخلصانه. دینداری بدون اخلاص اصلا پذیرفته نیست. چرا برخی نمیتوانند مقابل دشمن عزت و اقتدار داشته باشند؟ چون مخلص نیستند. میگوید اگر ما نفتمان فروخته نشود،‌ برادران افغانی را از کشور بیرون میکنیم! عمق راهبردی انقلاب ما حمایت از مسلمانان جهان است. حال افغانستان که همسایه ماست. رهبرانقلاب میگوید ما مشکل فروش نفت نخواهیم داشت،‌ اما نمیتواند به مدیریت رهبرانقلاب اعتماد کند. یک شخص چقدر میتواند جسور شود؟ نمیتواند به قدرت و عزت دین و انقلاب و رهبری اعتماد کند.

ترامپ میگوید مذراکره، آقای روحانی هم میگوید مذاکره. رهبرانقلاب میگوید ما مذاکره نمیکنیم. مس و آلومینیوم و فولاد را به تحریمها اضافه میکند. آقای روحانی میگوید من این دو فروش را انجام نمیدهم، اما برای مذاکره آماده ام. رهبرانقلاب گفتند نه مذاکره میکنیم نه جنگ میشود. شما خودتان گفتید مذاکره با آمریکا احمقانه است.

آقای رائفی پور هم فکر میکند امام حسین(ع) با عمرسعد مذاکره کرد! شما دیگر چرا؟ امام حسین(ع) اتمام حجت کرد نه مذاکره و بده بستان. به عمرسعد نهیب زد و او را توبیخ کرد. حتی حضرت زینب(س) غروب عاشورا عمرسعد را توبیخ کرد. از عمرسعد توقع این بود که یار امام باشد، نه برعلیه امام. چون سابقه انقلابی و جهادی داشت. اما وقتی اخلاص راکنار گذاشت و دل به دنیا بست و به خدا شرک ورزید، جهنمی شد. اگر اخلاص نباشد، یک فرد انقلابی تبدیل به عمرسعد میشود. وقتی دید ممکن است جایگاهش نزد یزید متزلزل شود، حاضر شد امام و یارانش را به قتل برساند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است