پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ساعت ۱۶:۳۴

آمادگی جامعه برای تشکیل دولت اسلامی، روح بیانیه گام دوم انقلاب

جلسه دوم رمضان ۹۸ - اگر بخواهیم به دولت اسلامی برسیم، ابتدا باید جامعه اسلامی داشته باشیم. آمادگی جامعه در جوانب مختلف، زمینه ساز تشکیل دولت اسلامی است. روح بیانیه گام دوم انقلاب همین امر است. طبق روایات هرچه به آخرالزمان نزدیک میشویم، تعقل جای تعبد را میگیرد. نوجوانان و جوانان ما فارغ از فضای تعبد، باید نسبت به موضوعات و مسائل مختلف دین روشن و آگاه شوند.

جلسه دوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) چهارشنبه 18 اردیبهشت 98 در آستان امامزاده علی بن جعفر(ع) قم در کنار مزار شهدا با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

روح بیانیه گام دوم انقلاب: آمادگی جامعه برای تشکیل دولت اسلامی

خداوند در ماه مبارک رمضان رحمت و مغفرت و برکت قرار داده. پیغمبراکرم(ص) از این ماه بعنوان یک ضیافت یاد میکنند. حضرت آدم و حوا وقتی آن گناه را انجام دادند، توبه آنها پذیرفته شد، ‌اما اثر این گناه باقی ماند. ما که از حضرت آدم و حوا بیشتر و بالاتر نیستیم. باید مراقب باشیم.

بناست به حول و قوه الهی این ماه رمضان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب کمی سخن بگوییم. اسلام باید در جوانب مختلف زندگی پیاده شود. تحقق این امر یکی از وظایف روحانیت و حوزه های علمیه است. تحقق دولت اسلامی برآیند یک جامعه صددرصد اسلامی است: «کما تکونوا یولی علیکم». اگر بخواهیم به دولت اسلامی برسیم، ابتدا باید به جامعه اسلامی برسیم. و از آنطرف دولت اسلامی وظیفه دارد زمینه های جامعه اسلامی را محقق کند.

هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكون(توبه 33). تحقق اسلام در سطح جامعه و جهان، آرزوی ائمه اطهار(ع) از صدر اسلام تا کنون بوده و هست. آمادگی جامعه در جوانب مختلف زمینه ساز این حکومت جهانی است. روح بیانیه گام دوم انقلاب همین امر است. در طول چهل سال انقلاب ما با استقامت توانستیم شجره طیبه انقلاب را حفظ کنیم. منتهی تا رسیدن به مقصد هنوز راه داریم. عرصه های مختلف جهاد که در این بیانیه ذکر شده، پیش روی ماست. این هفت محور اولویتهای امروز جامعه ماست. در هر یک از این زمینه ها که نگاه میکنیم، مسئله روز ماست.

 

نسل امروز نیازمند آگاهی دینی

 ما ابتدا به مناسبت ماه مبارک رمضان از جهاد معنوی بحث را آغاز میکنیم. در ابتدای انقلاب درخشش ها و برجستگی های اخلاقی در نسل انقلاب و دفاع مقدس برآمده از یک صفای باطنی بود. اگر کسی بخواهد به قله مکارم اخلاق برسد، این امر با تعالی روح صورت میگیرد. کسیکه به خدای متعال نزدیک شد، فضائل اخلاقی از درون او تراوش میکند. رزمندگان ما ایثارکردن و اخلاص را در کلاسها و کتابها نیاموخته بودند. در یک بستر و فضایی قرار گرفتند، و اینگونه پرورش یافتند.

حال چهل سال از آن فضا گذشته. در روایات هم داریم هرچه به آخرالزمان نزدیک میشویم، تعقل جای تعبد را میگیرد. آن زمان خیلی از ائمه جماعت نمی توانستند با جوانان انس بگیرند. با این حال خیلی از نوجوانان و جوانان از همین مساجد به اوج قله های معنویت رسیدند. اما هرچه جلوتر برویم، باید کنجکاوانه تر به موضوعات نگاه کنیم. نوجوانان و جوانان ما فارغ از فضای تعبد، باید نسبت به موضوعات و مسائل مختلف دین روشن و آگاه شوند.

نوجوانان ما حقیقت و لزوم حفظ معنویت و فضائل اخلاقی را آنطور که باید درک نکرده اند. لذا رهبرانقلاب جهاد معنوی را در کنار سایر جهادها عنوان کردند. جهاد ملزومات خودش را میطلبد. جهاد یعنی ما حمله کننده باشیم، برای تحقق این امر هزینه بدهیم، و جهاد و مبارزه کنیم.

 

وظایف مهم یک مسئول در جامعه اسلامی

پیامبراکرم(ص) در نامه ای خطاب به ابن حزم نماینده شان اینگونه مرقوم داشتند: هذا کتابٌ مِن اللهِ و رسولهِ، یا أیّها الذین آمنوا أَوفُوا بالعُقُودِ عهداً مِن رسولِ اللهِ لِعَمرِو بنِ حَزمٍ حینَ بعثَهُ إلی الیمنِ - أَمَرَهُ بِتقوی اللهِ في أمرهِ کلِّهِ، فإنَّ اللهَ مع الذینَ اتَّقَوا و الّذین هُم مُحسِنُونَ، أَمَرَهُ أن یَأخُذَ بالحقِّ کما أمَرَهُ اللهُ، و أن یُبَشِّرَ النَّاسَ بالخَیرِ و یأمُرَهُم به. جامعه باید به خیر و نیکی بشارت داده شود. پیغبراکرم(ص) برای تاسیس نظام اسلامی در جامعه بالغ بر هشتاد جنگ به راه انداخت. امیرالمومنین(ع) میفرماید جامعه زمان بعثت غرق در سیاهی و فریب و غفلت بود. حال پیغبمراکرم(ص) باید این جامعه را به جامعه محسن تبدیل کنند. به حکمرانش میفرماید باید اخلاق را در جامعه حکمفرما کنی. بشارت و دستور به انجام خیر در جامعه داشته باشی.

و یُعَلِّمَ الناسَ القرآنَ و یُفقِهَهُم في الدّینِ. پس از بشارت و امر به خیر، قدم بعدی تعلیم قرآن و تفقه در دین است. این وظیفه مسئول جامعه اسلامی است. نه اینکه بگوید بهشت و جهنم مردم به مسئولین و دولت ربطی ندارد. و أن یَنهی النّاسَ فَلا یَمَسَّ أحَدٌ القرآنَ إلّا و هو طاهرٌ. مسئول جامعه اسلامی باید مردم را از منکر بازدارد، و آنها را به پاکی و طهارت برساند. این وظیفه مسئولین و روحانیت است. برخی روحانیون هم به مسئولین نگاه میکنند. طهارت در جامعه حرف اول را میزند.

و أن یُخبِرَ الناسَ بالذي لهُم و الذي علیهِم. مسئول جامعه اسلامی باید خیر و شر مردم را به آنها بشناساند. و یَلینَ لَهُم في الحقِّ، و یَشتَدَّ علیهِم في الظّلم، فإنَّ اللهَ حرَّم الظلمَ و نَهَی عنهُ، فقال ألا لعنةُ اللهِ علی الظّالمینَ، الذینَ یَصُدُّونَ عن سبیلِ اللهِ. پیغمبراکرم(ص) به والی حکومتش دستور به برخورد با نرمی با مردم و ظلم نکردن به مردم میدهد.

و أن یُبَشِّرَ الناسَ بالجنةِ و بِعَمَلِها، و یُنذِرَ الناسَ النّارَ و عَمَلَها. انذار از جهنم و بشارت به بهشت جزو وظایف مسئول جامعه اسلامی است. نتیجه رأی به یک مسئول باید تعالی و رشد معنوی جامعه باشد. در خیلی از اداره جات ما بوی بهشت به مشام نمیرسد. خلاف قانون و خلاف شرع و خلاف اخلاق چقدر در ادارات ما دیده میشود. وقتی هم تذکر داده میشود، به برخی برمیخورد.

 

تعهد به اروپا آری، به مردم نه!

دولت اسلامی را مردم تشکل میدهند. برخی مردم باید نگاهشان به امور دینی تغییر کند. حمله به دین بخاطر برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی اشتباه است. اتفاقا بسیاری از این مشکلات را هم بی دینی ایجاد میکند: وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا(طه 124). بعد از یکسال خروج آمریکا از برجام، رییس جمهور با یک ادبیات بسیار محتاطانه به اروپاییها تذکر میدهد.

پدر هسته ای ایران آقای اعتماد میگفت چه ضرورتی دارد ایران در آژانس هسته ای عضو باشد؟ اروپایی ها و آمریکایی ها از همان اول در زمان پهلوی سر ما کلاه گذاشته اند، هنوز هم کلاه میگذارند. آقای رییس جمهور که انقدر در برابر اروپایی ها احساس تکلیف میکند،‌ لااقل همین میزان به تعهد نسبت به کشور و ملت خودش هم حساس و متعهد باشد. ادبیات صحبت با دشمن باید با ادبیات صحبت با دوست متفاوت باشد. تعهد که فقط در برابر دشمن نیست. تعهد در برابر جامعه اسلامی پس چه میشود؟‌ این وظیفه هر مسئولی است.

و یَستَألِفَ الناسَ حتّی یَتَفَقَّهُوا في الدّین. پیامبراکرم(ص) میفرماید مسئول جامعه باید مردم را در دین عمیق بار بیاورد. دشمن در فضای مجازی فضاسازی میکند، تا مطلب غلطی را به مردم تلقین کند تا باورشان شود. کلیپهای رقصهای اخیر دانش آموزان برخی مدارس را طوری در شبکه های مختلف پخش و عنوان میکنند که گویا همه مدارس و دانش آموزان ما از دست رفته اند. نخیر اینطور نیست. خیلی از مدارس و دانش آموزان ما در سلامت هستند.

 

جهاد معنوی نیازمند آموزش وتمرین

خیلی از مشکلات که برای ازدواج جوانان پیش می آید، برای این است که نمیتوانند به خدا توکل کنند. تا جوان شغل و منزل و ماشین و زندگی درستی نداشته باشد، به او جواب مثبت نمیدهند. خیلی ها نمیتوانند به خدا توکل کنند. عدم اعتماد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی خیلی آسیب زننده است. رفته رفته می بینی جامعه ارزشی ما کم ایثار میشود. تا دیروز اگر ایثار برآمده از حال و هوای معنوی فردی بود، حالا باید این موضوع تبیین شود و جوانان و مردم توجیه شوند.

مکارم اخلاق نیاز به آموزش و تمرین دارد. برای ورود به عرصه جهاد معنوی باید در این دو زمینه دستمان پر باشد. به دارایی فعلی مان نگاه نکنیم. باید وارد این عرصه ها شویم و وظیفه خودمان را در هریک از این عرصه ها پیدا کنیم. در زمان طاغوت بازار جلسات محلی دعا و روضه گرم بود. آن زمان همین مجالس تقریبا کافی بود. اما امروز میزان هجمه ها و القائات زیاد است. مجالس ما باید پررنگ تر از این باشد.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است