سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت ۱۴:۵۳

علی(ع) مدل زندگی و بندگی

میلاد امیرالمومنین(ع) - 28 اسفند 97: محبت صرف به امیرالمومنین(ع) کافی نیست. زندگی امیرالمومنین(ع) داستان نیست که بشنویم و از کنارش عبور کنیم، و زندگی خودمان را داشته باشیم. چه مردم و چه مسئولین باید علی(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهند.

در سالروز میلاد امیرالمومنین علی(ع) مراسم جشن هیئت محبین اهلبیت(ع) قم سه شنبه 28 اسفند ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

علی(ع) مدل زندگی و بندگی

بشر هنوز پس از ۱۴۰۰ سال قدر و منزلت امیرالمومنین(ع) را نشناخته. ما شیعان هم در شناساندن ابعاد مختلف وجودی امیرالمومنین(ع) به مردم جهان آن چنان که باید سعی و تلاش کافی نکرده ایم. امیرالمومنین(ع) به تمام معنا حجت بر شیعیان است. رابطه امت اسلامی با رسول الله(ص) در رابطه امیرالمومنین(ع) با پیغمبر(ص) سنجیده و تعریف میشود. زندگی امیرالمومنین(ع) برای تمام شیعیان الگو و نمونه است. ائمه اطهار(ع) هم در بسیاری موارد به شیوه عمل امیرالمومنین(ع) استناد کرده اند.

امام هادی(ع) در حرم امیرالمومنین(ع) ایشان را اینگونه زیارت میکنند: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا دِينَ اللَّهِ الْقَوِيمَ وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِيمَ. تمام حیات امیرالمومنین(ع) در خدمت دین خداست. هرکسی بخواهد دیندار زندگی کند باید امیرالمومنین(ع) را الگوی خود قرار دهد. زندگی علوی باید برای ما مهم باشد. امیرالمومنین(ع) یک سبک زندگیست، در تمام امور زندگی فردی و اجتماعی. امیرالمومنین(ع) صراط مستقیم خداست.

محبت صرف به امیرالمومنین(ع) هیچوقت کافی نبوده و نیست. زندگی امیرالمومنین(ع) قصه و داستان نیست که بشنویم و بخوانیم و از کنارش عبور کنیم، و زندگی خودمان را داشته باشیم. چه مردم و چه مسئولین باید علی(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم: عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ. حقوق نجومی گرفتن کجایش به سبک مدیریت علوی می خورد؟ سخنگوی دولت میگوید ما حقوق بالای ۹ میلیون نداریم. اولا این مطابق واقع نیست. دوما اصلا چه کسی گفته حقوق ۹ میلیونی قابل توجیه است؟

السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيمُ الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ وَ عَنْهُ يُسْأَلُونَ. علی(ع) قیامت است. یعنی علی(ع) میزان روز قیامت است. با مقایسه زندگی خودمان با علی(ع) میتوانیم جایگاه و وضعیت خود در روز قیامت را بفهمیم.

 

تفکر صلح تفکر علوی نیست

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ آمَنْتَ بِاللَّهِ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ. شیعه امیرالمومنین(ع) هم رنگ جماعت نمی شود. اگر همه مردم حرف اشتباهی زدند، او به دیگران نگاه نمیکند، حرف حق خود را می زند. وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوکَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ(انعام 116). این سبک زندگی علوی است. معیار حق است نه حرف مردم.

صَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ مُكَذِّبُونَ. وقتی همه حق را تکذیب کردند علی(ع) تصدیق کرد. خیلی از ما حق را قبول داریم، اما حق را تصدیق نمی کنند. یک عمر از انقلاب گذشته هنوز یک موضع درخصوص انقلاب اسلامی و دشمنان انقلاب نگرفته. کسانیکه در فتنه ها سکوت میکنند، شیعه علی(ع) نیستند. شیعه وقتی موضع حقی می بیند آنرا تصدیق می کند، و در برابر باطل موضع مخالف می گیرد.

وَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ‏ وَ هُمْ مُحْجِمُونَ. وقتی همه فرار میکنند این علی(ع) است که می ماند و می جنگد. در بحبوحه جنگ تحمیلی که رزمندگان و مردم مشغول جنگ هستند، یک فقیه عالیقدر از تریبون رسمی کشور اعلام میکند ما نباید بجنگیم. این چه علم و درکی از زندگی علوی است؟ میگوید با دشمن صلح کنیم تا جنگ تمام شود. پس این همه آیه قرآن را چکار کنیم؟ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ يَکُونَ الدِّينُ کُلُّهُ لِلَّهِ(انفال 39). فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ(توبه 12). کجای زندگی علی(ع) اینطور بوده؟‌ وقتی همه فرار میکنند علی(ع) می ایستند و می جنگد. حال که همه ایستاده اند و میجنگند، میگوید صلح کنیم! این ۱۸۰ درجه مخالف سبک زندگی علوی است.

عده ای از مردم ایران نزد امام رضا(ع) رفتند و گفتند ما شیعیان علی بن ابیطالب هستیم و برای ملاقات امام آمده ایم. امام آنها را به حضور نپذیرفت. پس از مدتها با عجز و ناله و التماس، امام به آنها پیغام داد شما شیعه علی بن ابیطالب نیستید، شما محب علی(ع) هستید. مکتب و تشیع علی بن ابیطالب انقدر اهمیت دارد.

 

علی(ع) میزان حق و باطل

وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا لَهُ الدِّينَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ. علی(ع) خدا را بندگی کرد بر اساس دین خالص. امیرالمومنین(ع) به دین چیزی اضافه و کم نکرد. خاتمی میگفت دین قرائت های مختلفی دارد. میشود برخی احکام دین را پذیرفت و برخی را نپذیرفت.

بی حجابی منکر است، و تذکر نسبت به آن نهی از منکر است. درست است زبان و بیان خوب برای دعوت به حجاب مناسب است، اما نهی از منکر نباید جایگاهش تضعیف شود. دینداری خالص انسان را به درجه یقین میرساند. کسیکه به درجه یقین رسید، در خطر هست، اما به درجه أُولئِکَ عَلي‏ هُديً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(لقمان 5) می رسد.

امیرالمومنین(ع) مرز میان حق و باطل است. رهبرانقلاب به فقهای شورای نگهبان گفتند برای مردم تبیین کنید، مرزبندی بین حق و باطل باید انجام بگیرد. شخص امیرالمومنین(ع) میزان حق هم هست. ما هم برای حق مدار شدن باید میزان حق در زمان و مکان خودمان باشیم.

ایستادگی در موضع حق برای انسانها از هر لباس و موقعیتی تحسین برانگیز است. اگر مدل علی ابن ابیطالب زندگی کنیم، کشورمان هیچ مشکلی نخواهد داشت. کسیکه فطرتش سالم است، جذب علی بن ابیطالب میشود. ما شیعیان نماینده علی بن ابیطالب در محیط پیرامونمان هستیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است