شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ساعت ۱۸:۰۰

هرشب ماه رجب لیله الرغائب است

میلاد حضرت باقر(ع) - 17 اسفند 97: هر شب ماه رجب لیله الرغائب است. تمام میل شهدا این است که به قله رضا برسند. هزینه رسیدن به رضوان الهی جان دادن است. نهایت آمال و آرزوی عبد جلب رضایت مولاست. خدای متعال این خواسته بزرگ را در طول ماه رجب در دسترس انسانها قرار داده است. چه فضیلتی بالاتر از این؟

در سالروز میلاد امام محمدباقر(ع) مراسم جشن هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه 17 اسفند ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

از فرانسه هم باید بترسیم؟!

امام کاظم(ع) در فضیلت ماه رجب میفرماید: رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ. خدای متعال میفرماید در این ماه هرشب را وسیله وصل بندگان به خودم قرار دادم. مگر آرزویی بالاتر از وصل به خدا ما داریم؟ برای مومنین هرشب ماه رجب لیله الرغائب است. در ماه رمضان یک شب قدر است که دارای فضایل بسیار است، اما ماه رجب هر شبش بزرگ و عظیم است. ماه رجب ماه بندگان خصوصی خداست.

وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ(بقره 45). امیرالمومنین(ع) فرمود صبر رسول خداست و نماز منم. اول باید خشوع در خودمان بوجود آوریم تا بتوانیم از اهلبیت(ع) استعانت بگیریم. کسیکه تواضع ندارد نمیتواند از ولایت بهره ببرد.

آقای روحانی گفت رییس جمهور فرانسه به من گفته ما میخواستیم با شما جنگ کنیم،‌ اما چون شما انتخاب شدی نجنگیدیم! چقدر انسان باید کوچک باشد که رییس جمهور فرانسه چنین دروغ بزرگی به او بگوید و او هم باور کند،‌ و در تریبون رسمی برای مردم بیان کند. آن هم فرانسه ای که خودش درگیر مشکلات جدی داخلی است. با اینکه رهبرانقلاب صریحا گفتند اینطور نیست که انتخاب فلان شخص سایه جنگ را از کشور دور کرده باشد. دشمن خودش رسما اعلام کرد ما چون نمیتوانیم با ایران بجنگیم، از طریق مذاکرات وارد شده ایم. اگر رییس جمهور برای مردمی که با آنها سخن میگوید اندکی ارزش قائل بود، همچین حرف دونی را برای مردم بیان نمیکرد.

 

هرشب ماه رجب لیله الرغائب است

مَنْ عَظَّمَ شَهْرَ رَجَبٍ فَقَدْ عَظَّمَ أَمْرَ اللَّهِ. تعظیم ماه رجب به عبادت و اطاعت خدا توأم است. اطاعت دو جنبه دارد:‌ گاهی در انجام دستورات خدا و مناسک است. گاهی هم اطاعت فرائضی است که امام مسلمین باتوجه به شرایط زمان تعیین میکند. جهاد اقتصادی، جهاد علمی، جهاد نظامی و... . «مطیع من اطاعنی» که در ماه رجب عنوان شده، مربوط به هر دوی این زمینه هاست. امروز حفظ انقلاب اسلامی اطاعت از خداست.

وَمَنْ عَظَّمَ أَمْرَ اللَّهِ أَدْخَلَهُ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ، وَأَوْجَبَ لَهُ رِضْوَانَهُ الأَكْبَرَ. تعظیم امر خدا بهشت و رضوان خدا را در پی دارد، و چنین شخصی نهایت رضایت الهی را بدست آورده است. چنین فضیلت بزرگی برای هر شب ماه رجب است؛ فقط لیله الرغائب نیست. هر شب و روز ماه رجب رغائب است. تمام میل شهدا این است که به این قله رضا برسند. هزینه رسیدن به رضوان الهی جان دادن است. نهایت آمال و آرزوی عبد جلب رضایت مولاست. خدای متعال این خواسته بزرگ را در طول ماه رجب در دسترس انسانها قرار داده است. چه فضیلتی بالاتر از این؟

در روایات هست که خدای متعال میفرماید من وقتی از بنده ام راضی میشوم که اطاعت شوم، و اوامر ولی من اطاعت شود. ماه رجب ماه اطاعت از ولی خداست. جلب رضایت ولی خدا موجب جلب رضایت خداست. با عبادت صرف و فردی نمیشود به این فضائل ماه رجب دست یافت.

 

صلابت امام باقر(ع) در برابر حاکم کفر

امام باقر(ع) به مجلس هشام وارد شدند و به همه سلام کردند، اما هشام را تحویل نگرفتند و به او توجه نکردند. هشام ناراحت شد و خطاب به امام گفت شماها اینطور هستید و دوست دارید بین مومنین عصیانگر باشید، و مردم را به خودتان دعوت میکنید، و گمان میکنید امام جامعه هستید. هشام هرطور که دوست داشت امام را توبیخ کرد. بعد از هشام دیگران هم به توبیخ امام پرداختند که این چه رفتاری بود با حاکم اسلامی انجام دادی. امام حرف تمامی افراد را شنید، آنگاه فرمود:

أَيُّهَا اَلنَّاسُ أَيْنَ تَذْهَبُونَ وَ أَيْنَ يُرَادُ بِكُمْ بِنَا هَدَى اَللَّهُ أَوَّلَكُمْ وَ بِنَا يَخْتِمُ آخِرَكُمْ فَإِنْ يَكُنْ لَكُمْ مُلْكٌ مُعَجَّلٌ فَإِنَّ لَنَا مُلْكاً مُؤَجَّلاً وَ لَيْسَ بَعْدَ مُلْكِنَا مُلْكٌ. «ای مردم به کجا میروید؟ خدا بوسیله ما ائمه نسل بشر از اول تا آخر را هدایت کرد. حکومت شما تمام شدنی است، اما حاکمیت ما تمام نشدنی است. بعد از حاکمیت ما هیچ حاکمیتی نیست». امام چقدر محکم و با یقین سخن میگوید. وای بحال کسیکه خود را شاگرد امام باقر(ع) میداند، اما در برابر حاکمیت موقت غرب خود را ببازد. این بیان و جهاد امام باقر(ع) در برابر حاکم کفر الگوی ماست.

امام باقر(ع) در برابر دستگاه کفر تنها بود. شاگردان ایشان فقط شاگرد علم امام بودند، نه در مبارزه امام با دستگاه کفر. در برابر زیاده خواهی حاکمیت نظام سلطه که موقت است، باید محکم ایستاد. این درس امام باقر(ع) به ماست. رهبرانقلاب نسبت به حفظ سبقه انقلابی حوزه تذکر دادند. شاگردان باقرالعلوم(ع) باید مثل ایشان در برابر دستگاه حاکمیت کفر محکم بایستند.

 

سند 2030 تقابل تفکر لیبرالی با تفکر توحیدی

لِأَنَّا أَهْلُ اَلْعَاقِبَةِ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَاَلْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». امام باقر(ع) در ادامه فرمود عاقبت امر و حاکمیت عالم بدست ما اهلبیت است. امام باقر(ع) میفرماید حق فریاد زد و از من طلب کمک کرد. حق امرش را با اهل حق تحقق میبخشد. من شکم باطل را پاره کردم و حق را نجات دادم و در جامعه منتشر کردم.

امروز حوزه ما بیدار است. وقتی وزیر آموزش و پرورش به دیدار علما و مراجع آمد، اغلب علما ایشان را نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ مورد سوال قرار دادند. سند ۲۰۳۰ را مخفیانه در کشور ترویج کردن، یعنی تقابل تفکر لیبرالی با تفکر توحیدی. سند ۲۰۳۰ و کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون تبعیض زنان و امثال این معاهدات از دل باطل خارج میشود.

رهبرانقلاب زمانی که حوزه خواب بود، در برابر اجرای سند ۲۰۳۰ فریاد زدند. با فریاد ایشان مردم و علما هم بیدار شدند. الان هم این سند مخفیانه و چراغ خاموش دارد در کشور اجرا میشود. صدها جلسه آموزشی در تهران و شهرستانها در جهت آموزش این سند و پرورش مربیان برقرار است. این درحالیست که ما خودمان سندبالادستی در زمینه تربیت کودکان داریم. ما در برابر سیطره کفر و یهود در تمام زمینه ها، علوم ناب اسلامی داریم که از امام باقر(ع) برای ما به ارث رسیده است.

امام باقر(ع) یک تنه مقابل تمام دستگاه کفر ایستاد، و امروز علوم اسلامی به دست ما شیعیان رسیده است و ما میتوانیم با تکیه بر این علوم حکومت اسلامی را برپاکنیم و در برابر تمام جهان کفر بایستیم.

 

جای خالی علوم اسلامی در قوانین و حقوق

رهبرانقلاب در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفتند: «بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می‌کنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمائید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه.»

قوانین حقوقی ما غالبا برگرفته از قواعد غربی است. دانشجویان و حوزویان ما باید از علوم اسلامی این قواعد را استخراج و تبدیل به قانون عملی کنند،‌ و این قوانین اسلامی در بخشهای مختلف کشور اجرایی شود.

امام باقر(ع) با وجود غربت و تنهایی پایه های فقه جعفری را تثبیت و تحکیم کرد، و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال ما با تکیه بر این علوم و قواعد حاکمیت اسلامی را بنا کرده و داریم پیش می بریم. جهاد علمی نیاز امروز ماست. اگر جوانان ما امروز خیلی بدنبال کسب علوم دینی نیستند، باید این آفت را واکاوی کرد. «رب ضدنی علما» پیامبر خدا(ص) بست و گسترش حوزه مدیریت نبوی و شعاع انوار قدسی رسالت خود را بوسیله علم می بیند.

پیغمبراکرم(ص) امام باقر(ع) را اینگونه و با این ویژگی به جابر معرفی میکند: « بْقُرُ عِلْمَ الدِّینِ بَقْرا».  امام باقر(ع) حوزه علمیه دین را در آن خفقان حکومت کفر تاسیس کرد.

 

بیانیه گام دوم انقلاب دریای معارف اسلامی

امام باقر(ع) در مورد جهاد و مبارزه اینگونه سخن میگویند: «ظهر به الدین و به یدفع عن الدین و به اشتری الله من المؤمنین انفسهم و اموالهم بالجنة بیعا مفلحا منجحا». کسیکه جهاد و مبارزه را برنمی تابد نادان است. کسیکه بجای مبارزه بحث مذاکره و صلح را مطرح میکند، از نادانی و نفهمیدن اوست.

فقه اسلامی با وجود سیل عظیم افکار و اشخاص منحرف، بعد از ۱۴۰۰ سال برای ما باقی مانده است. باید ابعاد جهاد علمی امام باقر(ع) را بشناسیم، تا کلید بقای علوم اسلامی را دریابیم. امام باقر(ع) مثل همه ائمه حق حیات بر گردن دین خدا دارد. باقرالعلوم(ع) کاری کرد که در گذر تاریخ کسی نتوانست خورشید پرفروغ معارف دینی را خاموش کند. طلاب ما اگر ارزش علوم دینی را بدانند، زندگیشان را وقف جهاد علمی میکنند.

ما امروز فقه و علوم فقهی را در کلیات و اصول نظام داریم،‌ اما در قواعد و قوانین اجرایی قواعد فقه را آنطور که باید نداریم. بیانیه گام دوم انقلاب دریایی از معارف دینی است. این قواعد و قوانین باید در دستگاههای اجرایی کشور وارد شود. این وظیفه طلاب و دانشجویان ماست.

رهبرانقلاب از ایجاد تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب سخن گفتند. ما سرمایه را داریم. ما حرف و فکر و اندیشه و قدرت و قاعده داریم. اندیشمند غرب امروز به اشتباه خود اذعان میکند که لیبرال دموکراسی نمیتواند دنیا را مدیریت کند. غرب هیچ ندارد و ما همه چیز داریم. کافی است علوم دینی را استخراج کنیم و وارد حوزه های مختلف مدیریتی کنیم. مبانی و اصول دینی را در تمام زمینه ها باید عمیقا بررسی و استخراج کنیم. باید خود را به معارف و علوم دینی مسلح کنیم. امام باقر(ع) فرمود: «إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ». کسالت و زودرنجی دو آفتی است که در این راه باید از آنها بر امان باشیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است