چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۱:۲۶

صراط مستقیم یعنی راهی که باید در آن استقامت ورزید

شب دوم فاطمیه دوم(به روایت 75روز)-۷بهمن96: فقط عده ای معدود که خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند در خانه نشینی علی(ع) مقصر نبودند. انصار و مجاهدین همگی در این خیانت مقصر بودند. اگر اینها همراهی نمیکردند، آن عده معدود هم جرأت جسارت به خانه و اهلبیت علی(ع) را نداشتند.

مراسم عزاداری شب دوم ایام فاطمیه دوم به روایت ۷۵ روز هیئت محبین اهلبیت(ع) قم شنبه ۷ بهمن ۹۶ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

 

انقلابی های پشیمان

رهبرانقلاب امروز در دیدار خانواده شهید گفتند اعتماد من به نسل جوان فعلی بیشتر از نسل اول انقلاب است. چون نسل گذشته پس از تسخیر لانه جاسوسی، بعد از مدتی پشیمان شدند و راه مذاکره با آمریکا را در پیش گرفتند. یعنی عدم استقامت. در جنگ هم این اتفاق افتاد. عده ای مدتی به جبهه رفتند، اما دیگر نرفتند. در مجاهدت استقامت نورزیدند. بحث مذاکره با آمریکا بیشتر از نسل اول شنیده میشود تا نسل های دوم و بخصوس سوم.

در سالهای اخیر شدیدترین فتنه ها را ما داشته ایم. در این فتنه ها درصد کمی از جوانان ما لغزش داشتند، و دشمن نتوانست تلفات زیادی بگیرد. در فتنه اخیر با اینکه بخاطر مشکلات اقتصادی زمینه فراهم بود، اما عده خیلی کمی با فتنه گران همراهی کردند. اما در سالهای اول انقلاب منافقین خیلی از جوانان ما تلفات گرفتند.

مسئله استقامت در راه حق مسئله اساسی از صدر اسلام تا کنون بوده و هست. فرمود أما والله لو أنّ للسان مقالاً یطول تصدیقه و فعلاً یعینه المؤمنون، لما تخطأت رقاب آل محمّد. اگر زبانی که حق را تصدیق میکند به این تصدیق ادامه میداد، و خواص اهل حق و مومنین پای حق می ایستادند، دشمن نمیتوانست بر آل پیغمبر(ص) حاکم شوند.

 

صراط مستقیم یعنی راهی که باید در آن استقامت ورزید

اهدنا صراط المستقیم یعنی راهی که نیازمند استقامت ورزیدن است؛ راه درست، راه ثابت، مسیر محکم و بدون انحراف و تمایل به چپ و راست. روزی ده مرتبه این دعا را باید تکرار کنیم. این نشاندهنده اهمیت استقامت است. روشنگریها و فریادهای حضرت زهرا(س) ظاهرا نتیجه نداد و حق به امیرالمومنین(ع) نرسید، اما این اصل را در جامعه نهادینه کرد که باید مقابل باطل ایستاد و از حق دفاع کرد، هرچند این حق در موضع ضعف باشد.

امیرالمومنین(ع) فرمود اولین کسیکه به مردم جرأت داد که بر ما اهلبیت(ع) پیغمبر جری شوند، سعد بن عباده بزرگ انصار بود. اولین کسیکه داعیه حکومت کرد و استقامت را شکست این شخص بود. فرمود سعد بابی را باز کرد و آتشی را روشن کرد که سوزانندگی اش برای خودش شد و نور آن برای دیگری. اولین کسانیکه همراه پیغمبر(ص) بودند، اولین کسانی هم بودند که به اهلبیت پیغمبر(ص) خیانت کردند. امید و مهره یهود و نصاری شدند برای اختلاف در جامعه اسلامی. عدم استقامت در مسیر حق انقدر مهلک است و اثرش در طول تاریخ ماندگار است.

 

حب دنیا و حب نفس از بین برنده استقامت

انصار پس از رحلت پیغمبر(ص) جمع شدند، و گفتند امر را به سعد بسپاریم که مریض هم بود. سعد گفت هیچ قبیله ای سابقه شما انصار را در اسلام ندارد. به پیغمبر(ص) ایمان نیاوردند مگر عده ای قلیل. خداوند پس از ایستادگی پای رکاب پیغمبر(ص) این شرافت را به شما عطا کرد. تا اینکه استقامت شما باعث شد عرب دین اسلام را بپذیرد. بایستید و حکومت را بگیرید که فقط شما مستحقید. انصار هم همگی قبول کردند! در حالیکه تمامشان در غدیرخم حضور داشتند. هیچ اختلافی هم پدید بوجود نیامد. چه اتفاقی افتاد که این سابقین پای رکاب پیغمبر(ص) جملگی در راه حق استقامت نکردند؟

سعد بن عباده خودش را در حکومت اسلامی سهیم میدانست. حب دنیا و حب نفس استقامت را در انسان از بین میبرد. هوای نفس انسان را از راه خدا و ولایت بازمیدارد. از کودکی باید مبارزه با نفس را تمرین کنیم. به خواسته های خودمان اعتماد نکنیم. وقتی رزمنده پای رکاب پیغمبر(ص) فریب هوای نفسش را میخورد، تکلیف دیگران مشخص است.

 

نقد پیغمبر(ص) جایز است، اما نقد برجام نه!

جماعت انصار بلافاصله حرف سعد را تصدیق کردند و گفتند ما از نظر تو نمیگذریم و هرچه بگویی عمل میکنیم. این وضعیت رزمندگان اسلام است پس از رحلت پیغمبر(ص). فقط عده ای معدود که خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند در خانه نشینی علی(ع) مقصر نبودند. انصار و مجاهدین همگی در این خیانت مقصر بودند. اگر اینها همراهی نمیکردند، آن عده معدود هم جرأت جسارت به خانه و اهلبیت علی(ع) را نداشتند. چرا همه رزمندگان اسلام حرفهای سعد را پذیرفتند و غدیر را فراموش کردند؟ این یک سوال اساسی است که باید پاسخ داده شود.

انصار به سعد گفتند حرف تو بهترین نظر است و چقدر درست حرف زدی. ما از نظر تو برنمیگردیم. شما انصار از حرف رسول الله(ص) و خدا برگشتید بخاطر حرف سعد، که خودتان بر بطلان آن آگاهید. البته پای حرف سعد هم نایستادند، و در نهایت به سمت ابوبکر رفتند. کسیکه حب نفس دارد، هرکسی که قدرت در دست او باشد بسمتش میرود. هر دولتی سرکار می آید او را تایید میکند تا مسند و جایگاهش حفظ شود. هرکسی موافق نظرش باشد او را تایید میکند، و هرکس او را نقد کرد منکوبش میکند. نقد پیغمبر(ص) را جایز میداند، اما نقد دولت و برجام را نه! از بکاربردن لفظ «آشغال» برای فتنه گران شاکی میشود.

انصار به سعد گفتند تو بین ما انسان مقبولی هستی و همه مومنین هم از تو راضی هستند. آیا نظر مومنین و مردم بر نظر و امر رسول الله(ص) ترجیح دارد؟ خاتمی میگفت اگر یک روز مردم جامعه اسلامی را نخواستند، حرف مردم مطرح و ملاک است. حق این است که امام جامعه را خدا تعیین کند نه مردم. انتخاب شخصی دیگر توسط مردم، این انتخاب را تبدیل به انتخاب حق و درست نمیکند.

 

فراموشی ولایت علی(ع) در کشاکش سهم خواهی رزمندگان اسلام

انصار گفتند اگر مهاجرین سعد را قبول نکردند چه کنیم؟ گفتند آنها هم یک امیر را انتخاب کنند، ما هم یک امیر تعیین میکنیم. همین ادبیات در دولت نهم تا دوازدهم هم گفته شد. هم احمدی نژاد و هم روحانی. احمدی نژاد گفت ما به آمریکا میگوییم در قدرت مشارکت کنیم. هم شما باشید هم ما باشیم. روحانی هم گفت با کدخدا صحبت میکنیم، ما هم قواعد او را میپذیریم.

دومی به مهاجرین و انصار در برابر این حرف اعتراض کرد و گفت نمیشود دو نفر امیر و خلیفه باشند. راه حل این است که حکومت با ما مهاجرین باشد و وزارت با شما انصار. یعنی سهم خواهی. همان اتفاقی که پشت پرده انتخابات ما رخ میدهد. در این کش و قوس سهم خواهی و قدرت طلبی چیزی که به فراموشی سپرده شد ولایت و امر خدا بود. هم مهاجر و هم انصار به خواسته خود رسیدند و سهمی در حکومت پیدا کردند. لذا حضرت زهرا(س) در دفاع از حق علی(ع) تنها ماند و هیچکس او را یاری نکرد.

دشمنی با امیرالمومنین(ع) را نباید محدود به چند نفر کنیم. کسانیکه که به مقدسات اهل تسنن توهین میکنند این داستانها را نمیدانند؟ چرا نمیگویند این جنایت را امت پیغمبر(ص) و رزمندگان اسلام انجام دادند؟ چون اگر محدود به چند نفر کردی، میتوانی براحتی پرونده آنرا ببندی، و بعد هم خودت نقش سعد بن عباده را بازی کنی. به بهانه مقبولیت نداشتن ولی فقیه او را زیر سوال ببری. یا بالعکس، بخاطر محبوبیتش بین مسلمانان جهان او را متهم به فرعونیت و فریب مسلمانان کنی.  

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است