چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۱۷:۵۰

تحلیل حجت الاسلام حاج احمد پناهیان از فاجعه منا: ایجاد فاجعه منا برای به حاشیه بردن تجاوز اسرائیل به مسجدالاقصی و اختلاف افکنی بین دولتهای مسلمان

حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد پناهیان در مراسم میلاد امام هادی(علیه السلام) 6 مهرماه 1394: دو اتفاق پی در پی در بیت الله الحرام و منا دقیقاً چند روز بعد از کشتار بیت المقدس و قبله اول مسلمین اتفاق می افتد. چنان فاجعه ای در مکه رخ می دهد که دیگر مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین است، به حاشیه می رود! اختلافاتی را هم که جریان داعش نتوانسته است در جهان اسلام ایجاد کند، در اثر فاجعه منا در جهان اسلام ایجاد می شود. رعب و وحشت تمام کشورهای اسلامی را فرا می گیرد... لذا رهبر معظم انقلاب فاجعه منا را محکوم می کنند، اما به جهان اسلام توصیه جنگ با آل سعود را نمی کنند؛ چون صهیونیست ها بیشترین سود را از این جنگ می برند...

حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد پناهیان که در جلسه میلاد امام هادی(علیه السلام) در هیئت محبین اهل بیت(علیهم السلام) سخن می گفت، تحلیلی از واقعه منا با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) پس از فاجعه منا و همچنین بیانات ایشان در ابتدای درس خارج ارائه کردند. در ادامه ماحصل این تحلیل را می خوانید:

اتفاق و سوء مدیریت؛ یا یک جنایت برنامه ریزی شده؟

اولا به نظر نمی رسد فاجعه منا اتفاقی و یا فقط بر اثر «سوء مدیریت» باشد. درست است؛ رهبر معظم انقلاب هم در بیانات شان فرمودند که «دولت سعودی موظّف است مسئولیّت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به‌قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند»؛ اما نفرمودند به دلیل سوء مدیریت این اتفاق افتاده است. یا مثلاً بگوییم چون حکومت عوض شده است، اینها در هدایت حاجیان تجربه نداشته اند! با تحلیلی که ارائه خواهد شد، به نظر می رسد این اتفاق به صورت کاملاً دقیق برنامه ریزی شده باشد. البته معمولاً زیاد طول نمی کشد و پشت پرده این اتفاق هم مثل خیلی از اتفاقات دیگر رو می شود.

البته عربستانی ها می گویند که ایران به قضیه سیاسی نگاه می کند. بله! ما ما به فاجعه منا سیاسی نگاه می کنیم. وقتی ولیعهد می گوید همزمان با خروجِ من از خانه، یمن را آتش بار کنید؛ بعد همین کاروان می آید یک فاجعه این چنینی درست می کند، معلوم است ما سیاسی نگاه می کنیم. شما بعد از این فاجعه با بیش از 4 هزار کشته، هنوز دست از کشتار در یمن بر نداشته اید؛ نیروهایتان را برنمی گردانید که حتی مشکلاتتان را حل کنید؛ حالا ما سیاسی نگاه نکنیم؟

امام رضا (علیه السلام) در جمله زیبایی می فرمایند: اگر بین مسلمین اگر یک نفر رفت با جبهه کفر و طاغوت ارتباط برقرار کرد، فتنه اش از فتنه دجّال بدتر است. اگر آل سعود برای آمریکا و صهیونیست کار کند، خیلی بدتر از آمریکایی ها جنایت می کند. آمریکا اگر می آمد و می جنگید، چقدر می توانستند در عربستان حاجی بکشد؟ می توانست در یک روز 4 هزار نفر را بکشد؟ اسرائیل می توانست این کار را بکند؟ منافقین همیشه شدیدتر و غلیظ تر از کفار هستند. من که در جنگ این را دیدم. عراقی پوست نمی کند، ولی منافقین که ایرانی بودند، پوست می کندند؛ یا با روغن داغ و میخ و... شکنجه می کردند.

چرا رهبر معظم انقلاب بر خلاف برخی لیدرهای سیاسی فعلاً به جنگ با آل سعود توصیه نمی کنند؟

مقام معظم رهبری در هر دو بار، هم در پیام و هم در صحبت هایشان در درس خارج، اولاً مسئله را خیلی مهم شمردند؛ بعد فرمودند که: «سعودی‌ها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.» معنای این جمله که مضمون آن دو سه بار هم تکرار شد، چیست؟

در شرایطی که بعضی از لیدرها و جریان های سیاسی فریاد می زنند که دیدید سعودی چه کرد؟ همین الآن بزنید و نابودشان کنید؛ مکه و منا و مدینه را بگیرید؛ بس است دیگه تا کی می خواهی ادامه دهید؟ خودشان را هم جای رهبری می نشانند و جای رهبر توصیه می کنند؛ در حالی که هنوز حاجی های در مکه هستند! چرا مقام معظم رهبری به طور مستقیم علیه آل سعود موضع صریح و تند نمی گیرند و برکناری این دولت را خواستار نمی شوند؟

انگیزه اول جنایت منا: منحرف کردن حواس جهان اسلام، از مسجد الاقصی به منا

بگذارید همین جا من یک نکته ای را عرض کنم، مطالبی که عرض می کنم، تحلیل است و خبر نیست. البته تحلیلی با این نگاه که ما این فاجعه را یک فاجعه سیاسی در عربستان سعودی قلمداد می کنیم.

با کمی دقت می توان دید، دو اتفاق پی در پی در بیت الله الحرام و منا افتاد. دقیقاً چه موقعی بود؟ دقیقاً چند روز بعد از اتفاقی که در بیت المقدس و قبله اول افتاد. ارتباط کشتار قبله اول، حمله قبله اول مسلمین بیت المقدس با اتفاقات قبله دوم، بیت الله الحرام چیست؟ البته در آنجا اینقدر تلفات نداشت، ولی اینجا این همه تلفات زیاد دارد که علتش را هم گفتیم چیست؛ اینجا به اسم اسلام و حکومت اسلامی است، ولی آنجا خب جرأت نمی کند اینطور تاراج کند؛ ولی حمله می کند.

به راستی حمله مستقیم اسرائیل به مسجدالاقصی، با جنایت عربستان در بیت الله الحرام چه ارتباطی دارد؟ عربستانی که همه می دانند هم پیمان اسرائیل است؛ شما الآن می دانید این داعشی که عربستان تربیت کرده و فرستاده، بیشترین کسی که حمایتش می کند اسرائیل است؛ از تجهیزات نظامی و درمان زخمی ها و... چه ارتباطی بین اینها است؟

الآن در اخبار دقت کنید؛ دیگر هیچ حرفی از بیت المقدس نمی شنوید، چنان فاجعه ای در مکه رخ داده است که دیگر قدس و بیت المقدس که قبله اول مسلمین است، به حاشیه رفت. سریع هم پخش می شود که دلیل، «سوء مدیریت» است؛ ولی سوء مدیریتی که کشته زیاد داده است! دیگر خبر اول اسرائیل نیست. حالا اسرائیل باید میخش را در بیت المقدس محکم کند. آمد به دستِ خود ما، به دستِ مسلمین به ظاهر، آمد به دست عربستان سعودی یک فاجعه ای درست کرد، توجهات جهانی همه را برد به سمت مکه.

می آید می گوید در مسجدالاقصی، باید یک روز سربازِ من ِ اسرائیل برود، یک روز هم مسلمان برود. این کار خیلی کارِ مهمی است که کلید زده است که بیت المقدس یک روز دست اسرائیل باشد و یک روز دست مسلمانها. اگر مسلمانهای فلسطین این را قبول کنند، بدون تردید مسجد الاقصی را از دست داده اند. آمدند زدند، گلوله باران کردند، زندان کردند. یکدفعه صدای مسلمین جهان درآمد. صدای مسلمین جهان درمی آید؟ پس این صدا را با منا خفه می کنیم! دیگر الآن کسی از فلسطین حرف نمی زند، این دلیل اول.

انگیزه دوم: اختلافی که داعش نتوانست در جهان اسلام بیندازد، با فاجعه منا انداختند

دومین دلیل دیگر برای اینکه انسان احتمال بسیار قوی می دهد که این فتنه بسیار برنامه ریزی شده و دقیق است، این است که ببینید، جریان داعش برای چه راه افتاد؟ برای این که بین مسلمین اختلاف ایجاد کند، به اختلافات شیعه و سنی دامن بزند، مسلمین به جان هم بیفتند، آن قدرتِ واحده ای که در بیداری اسلامی تشکیل شده بود و داشت مثل یک موج طوفنده می رفت تا یک یکِ کشورها را فتح کند، جلوی آن سدّ شود. این را همه می توانستند ببینند که جریان داعش برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام و سرکوب کردنِ قصه بیداری اسلامی است. بگذریم از سیاستمدارانی که علیرغم تأکیدات چندباره حضرت آقا درباره قیامهای بیداری اسلامی، آن را برنامه خود آمریکایی ها می دانستند!

از طریق داعش در عراق و سوریه نتیجه گرفتند؟ نه! جنگ، جنگِ شیعه و سنی نشد. شما ببینید در سوریه و عراق چقدر اهل تسنن کشته شدند. یا همین الآن جزو مبارزین ما هستند و دارند کشته می شوند و جزو شهدای ما هستند. جریان داعش به هدف خود نرسید و امت به هم نریخت. البته با جریان داعش اختلافات دولت ها یک مقداری زیاد شد؛ چون بعضی از دولتها از داعش حمایت کردند بعضی از دولتها از داعش حمایت نکردند. در کُدهای آخرین مقام معظم رهبری دقت کنید، همین آخرین صحبت در عید فطر و صحبت های بعد، تآکید کردند که دولت های اسلامی اختلافاتشان را با هم کنار بگذارند...

الآن به وسیله این کشتار منا، یک دولتِ احمقی مثل دولت سلمان (که نمی فهمد دارد چه بازی ای می خورد) می آید با این جریان سازی، کاری می کند که یک عده ای از مسلمین بر علیه عربستان آن هم در فضای معنوی حج موضع بگیرند. یک عده کشورها بگویند آقا عربستان نباید باشد؛ یک عده بگویند نه خیر و از عربستان حمایت کنند است. این کم کم تبدیل می شود به موج مردمی و به یکباره همان جنگ و دعوا و درگیری که با داعش برنیامد، با منا بربیاید. اسرائیل این وسط حیاط امن پیدا کند و کارش را انجام بدهد و برود.

انگیزه سوم: موج روانی و وحشت که از فاجعه منا در کشورهای اسلامی تزریق می شود

نکته دیگر، موجِ روانی ای است که در اثر این فاجعه در کشورهای اسلامی ایجاد می شود. یک وقت در جنگ تعدادی رزمنده کشته می شوند، موج روانی ای ندارد. ولی وقتی حاجی کشته می شود، سال بعد آن کسی که می خواهد مکه برود، می گوید حالا بگذار صبر کنم و چند سال بگذرد و آب ها از آسیاب بیفتد. جمعیتِ منای امسال، نصف جمعیت پارسال بود، منای سال بعد را هم خواهیم دید.

چرا نمی روند این اتفاقات را در اربعین ایجاد کنند؟ چون در اربعین برعکس است. اگر در اربعین بر فرض دو تا بمب بگذارند، جمعیت سال بعد 10 برابر می شود؛ «حسین» است. اما در منا اینطور نیست، ترس و رعب و وحشت و قدرت دشمن به رخ همه مسلمانها کشیده می شود. دیگر این مسلمان جرأت نمی کند در کشور خودش انقلاب کند. مطمئن باشید چند وقتِ دیگه خودشان لو می دهند که اینها چه ارتباطاتی داشتند و چه قصه ای بوده است؛ مثل داعش، یا زندان گوانتانامو و ابوغریب و جاهای دیگر که خودشان گفتند تا موج وحشت را راه بیندازند.

تدبیر رهبر معظم انقلاب: الآن وقت جنگ جهان اسلام با عربستان نیست!

لذا مقام معظم رهبری الان نفرمودند عربستان سعودی باید حرم را تحویل دهد. حالا بعضی می گویند باید عربستان را بزنیم! چه می گویید؟! اتفاقاً آنها الآن می خواهند ما بزنیم عربستان را نابود کنیم. چون سودش را الآن کی می برد؟ صهیونیست که الآن نشسته است در گلوگاه مسلمین، فلسطین. سودش را آمریکا می برد.

الآن وقت نابودی عربستان نیست گرچه دولتش دولت ضعیف و حقیر و پستی است. آقا می فرمایند باید عذرخواهی کند. تلویحاً یعنی این فعلاً باید باشد. تو قبول کن مسئولیت به عهده توست و بعد عذرخواهی کنی. یعنی الآن وقتِ جنگ جهان اسلام با عربستان سعودی نیست؛ چون بهره اش را شخص دیگری می بَرَد.

نگاه جهانی و امت سازِ رهبر حکیم انقلاب

مثل یک پدری که بچه هایش را جلوی چشمش پرپر کردند آقا می سوزد. می فرماید «انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دل‌های ما و همه‌ی مسلمانان سنگینی می‌کند.» و واقعاً هم همین است. نه به خاطر اینکه مثلا 180 حاجی از ایران فقط گرفته شده؛ نه! چند هزار حاجی کشته شده است، اصلاً حرمت حج شکسته شده است، بخشی از آن هم البته ایران است.

ما فقط به فکر ایران نیستیم، کل قصه جهان اسلام، درد اسلامِ امروز است. آنها برای نابود کردن و ضربه زدن به حقیقت اسلام در منا کشتار می کنند. فقط به ایران کار ندارند، آنها الآن دیدند اسلام قدرت پیدا کرده است، ایران پرچم را بلند کرده است و اسلامِ جهانِ اسلام را قدرتمند کرده است؛ لذا باید با قدرت اسلام در جهان مقابله کنند نه فقط با قدرت اسلام در ایران مقابله کنند. می آیند فاجعه شان را در منا کلید می زنند. ببینید دشمن چقدر دقیق می نشیند طراحی می کند، چقدر دشمن جهانی فکر می کند، وای به حال تو بچه مسلمان که اگر جهانی فکر نکنی. اگر نگاهِ تو امت ساز نباشد. لذا در پیام اول مقام معظم رهبری فرمود آقایان مسئولین «هر گونه کمک ممکن را به حجّاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حقّ برادری اسلامی را به انجام رسانند.» فکر می کنید این پیام تبلیغاتی است؟ نه! این از عمقِ نگاه آقاست، الآن موضوع تمام جهان اسلام است، به تمام جهان اسلام هجمه شده است، کسی که رهبری می کند، باید تمام جبهه را مدّنظر داشته باشد.

الله اکبر از این تدبیر!

انسان وقتی نگاه می کند، می بیند (لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) تدبیر و تحلیل این رهبر، نعمت است و این نعمت ولایت است. ایشان با یک کلمه می تواند کاری کند همان حاجی هایی که الآن آنجا هستند، حکومت آل سعود را نابود کنند و هیچ کاری هم ندارد؛ اما بهره اش را چه کسی می برد؟ مقابله با آل سعود الآن آنجا در میدان کاری ندارد، ولی آنها همین را می خواهند و رهبر شما این کار را نمی کند. آل سعود را محکوم می کند اما دستور حمله نمی دهد. بعد چی فرمود؟ «جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند.» باید بنشینند فکر جدی ای کنند، یعنی دقیقاً از این موضوع که دشمن ایجاد کرد برای خالی کردنِ دلِ مردم و فاصله گرفتن مردم جهان اسلام از حرکت انقلابیِ جهانی ای که ایجاد شده است، الآن مقام معظم رهبری می فرمایید مردمِ جهانِ اسلام! بنشینید فکر کنید. دیدید اینها با مکه شما رحم نمی کنند؟! نفرمود اقدام کنید؛ گفت بنشینید فکر کنید. الله اکبر از این سیاست! اینکه امام رضا فرمود: «عالِمُ بِالسِّياسَةِ مُسْتَحِقٌّ لِلرِّئاسَةِ.»[1] امام عادل این است.


[1]تحف العقول، ص 440؛ كتاب «الحجة» كافى، ص 200

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

نظرات کاربران

Takhribchi
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۰۰:۳۴

بصیرت حاجی عزیز و بصیرمون عشق است... کور شود هر آنکه نتواند دید... از ضد انتقلابیها و وهابیها و انجمن حجتیه ها تا امریکا و اسرائيل و انگلیس نجس...

زینب
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۲۲:۴۰

سلام. خیلی عالی. میشه سایت رو پربار تر از این کرد

خادم
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۱۸:۰۴

بسمه تعالی سلام و عرض خسته نباشید و ارزوی توفیق روز افزون برای شما و کادر خامین سایت هییت..... انشالله به زودی زود این سایت در عرصه های بزرگ تر و با فعالیت بیشتر با وسعت کار و تحمل مشکلات و سختی ها و ایجاد فضای شاد و باز و تحمل انتقادات مواجه شده بتواند کاری بزرگ در ایجاد و برپایی دین حق بر روی زمین مثمر ثمر باشد.و من الله توفیق

پاسخ:

ان شاءالله با دعا و البته کمک دوستان...

AliAhmad
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۱۳:۴۵

تحلیل حاج آقا عالی بود ..جامع و کامل طبق معمول... ممنون

پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ساعت ۰۹:۴۶

دیدید که حضرت آقا هم تهدید به جنگ کردند

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است