چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۳۹

میلاد امام محمدباقر علیه السلام

گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام، شب میلاد امام محمدباقر علیه السلام، 10 اردیبهشت ماه 93، مقتل الشهدای فاطمیه

 

گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام

 

 

 

مراسم جشن میلاد امام محمدباقر علیه السلام، 10 اردیبهشت ماه 93، مقتل الشهدای فاطمیه

 

 

 

حلول ماه رجب برای قلبهای مؤمنین طرب انگیز و روح بخش است. شما می دانید هیچ ماهی در طول سال به عظمت این ماه نیست. رسول خدا می فرماید هر شب ماه رجب، فرشته ای در زمین و آسمان ندا می کند «طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِین»[1] برای خودمان است، ثمره اش در جیب خودمان است. ولی خدای متعال می‏‏فرماید که در این ماه اگر کسی بندگی کند من این بندگی را به حساب خودم می نویسم. و این دو خیلی فرق می کند، شما مهمان یک نفر می شوید، در مهمانی وقتی یک کارهایی انجام می دهید، با وقتی که بیرون هستید نسبت به آن نفر لطف یا خدمتی انجام می دهی، خیلی فرق می کند. «الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی‏». این رحمتی که من شامل حال بنده ام می کنم یک رحمت خاصّه و ویژه است. «فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُه‏». اگر کسی در این ماه من را بخواند من پاسخش را می دهم. «وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُه‏»، اگر کسی در این ماه من را بخواند پاسخ می دهم. خب معلوم است دیگر؛ نه، خیلی وقتها این گونه نیست. خیلی وقتها دعاهای ما از سرمان بالاتر نمی رود و جواب ندارد، اصلاً خدا پاسخ آنها را نمی دهد، اصلاً قابل پاسخ نیست. می فرماید ولی این ماه، هر کسی من را بخواند من جوابش را می دهم. در این ماه کسی بی پاسخ نمی ماند، یک فرصتی است برای خدا را خواندن. «وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُه‏»، کسی با من حرف بزند به او پاسخ می دهم، کسی در این ماه از من چیزی بخواهد من به او می‏دهم.

 

«مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُه‏»، ، من را هدایت کن. واجب هم هست و باید بگویی، ما یک دعای واجب در تمام عمرمان داریم، این است. صراط مستقیمی که «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ»[4]سلام الله علیها. اصلی ترین خواسته ما از خدای متعال این هدایت است. اینکه می گویند برای شما ماه رجب ماه ارتباط عمیق با خدا و ماه خواستن خواسته های ویژه است، از خواسته کوچک و مادی گرفته تا هدایت. یعنی تو در این ماه رجب از خدا ولایت را بخواهی می گیری، اصرار کن می گیری. «مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُه‏»، اگر کسی از من هدایت بخواهد من او را هدایت می کنم.

 

پس رفقا ماه رجب ماه خواستن های بلند است، ماه رمضان آخرش چه می خواهی؟ «الهی بمحمد، بعلی، بفاطمه، بالحسن و الحسین ...»  یکی یکی می گویی، قرآن را روی سر می گیری و می گویی «عُتَقائِکَ مِنَ النَّارِ»، خدایا من جهنم نروم. احیاء می گیری، هزار تا از اسماء و صفات الهی را می خوانی، آن همه قسم های عظیم می دهی و قرآن به سر می گیری و آخرش می گویی، خدایا من جهنم نروم. ماه رمضان، سپر از عذاب خدای متعال است. ماه رجب شما اصلاً از جهنم حرف می شنوید؟ آدم این گونه سطح ماه رجب به ماه رمضان را می تواند بفهمد. البته ماه رمضان ما، بهتر از ماه رجب است، قبول است؟ ما بیشتر ماه رمضان مراعات می کنیم، مجبوریم مراعات کنیم چون روزه مان باطل می شود. فضا اصلاً یک فضای دیگر است، محیط و خانواده و روزه و نفس کشیدن و... وادارمان می کند. به اختیار خودمان باشد همین است. به اختیار خودمان باشیم، ماه رمضان ما خیلی بدتر از ماه رجب می شود اما اولیاء خدا این گونه نیستند، آنها که به اختیار خودشان نیستند بلکه اختیارشان را داده اند دست خدا. «أَیْنَ الرَّجَبِیُّون»[6] یعنی چه؟ به حبل الله چنگ بزنید یعنی به ولایت چنگ بزنید، تمام تفاسیر این را می گویند. امروز هم در زمان ما حبل الله می شود ولیّ فقیه، همان ولایت چون ولایت فقیه انگشت اشاره اش به ولایت ولیّ الله الاعظم و رسول خداست، احیاگر ولایت آل پیغمبر() است. عجیب است خدا می فرماید این ماه مثل ائمه هدی، مثل اولیاء الله، مثل ائمه چطور آنها وسیله اتصال بندگان به من هستند می فرماید این ماه هم وسیله اتصال شما به من است.«فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»، همان اعتصامی که به ولایت خدا می فرماید، می فرماید به این ماه رجب هم معتصم شوید. هر کس چنگ بزند به این ماه، این ماه رجب را غنیمت و فرصت بداند به من متصل می شود. «وصل إلیّ» نمی فرماید «من اعتصم به»؛ هدایت می شود. آنجا فرمود:«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»[8]تقرب به خدا؛ مقدمة اتصال به خدا

 

علیهم السلام هر کسی اراده خدا می کند می آید سمت شما اهل خیر. «وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُمْ» هر کسی قصد خدا کند به شما متوجه می شود، امشب شب میلاد امام باقر() برای چه آمدیم؟ چون قصد خدا کردیم آمدیم. ما به قصد خدا می‏گوییم حسین، ما به قصد خدا می گوییم یا زهرا، به قصد خدا می گوییم یا علی، به قصد خدا سینه می زنیم و تزئین می کنیم، به قصد خدا مدح می گوییم؛ به قصد نزدیک شدن به خدا نوحه می خوانیم و گریه می کنیم؛ به قصد نزدیک شدن به خدا ولایت مدار می شویم و ولایت اهل بیت() را می پذیریم. همه اعمال ما به قصد نزدیک شدن به خداست؛ و نزدیک شدن به خدا مقدمه ای است برای اتصال به خدا. هدف اصلی آن اتصال است، بعد خدای متعال می‏فرماید:. یا رسول الله، جدّی می فرمایید این جمله را؟! واقعاً خدا فرموده است؟! باور کردنش سخت است، یعنی درک ماه رجب انسان را این قدر سریع می رساند به مقصد؟! اصلاً شما در این روایت شریف هیچ چیزی راجع به گناه و عذاب نمی شنوید. اصلاً وقتی در این فضا می آیید دیگر حرفی از آنها نزن، همان جا فقط فرمود «غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی‏» من کسی که توبه کند می بخشم و زود رد شده است.

 

رفقا آدم پا به سن که بگذارد این طعم ها را دیگر نمی چشد ها. یک کمی سن تو بیاید بالا، به همین منبر رسول الله قسم دیگر برایت چشیدن طعم ماه رجب سخت می شود، همة سال است و ماه رجبش. اصلاً کنار خدا آدم می خواهد که حرف دیگری نزند. دوستان نوجوان و جوان اگر ماههای دیگر خلوتت را با خیلی از چیزهای دیگر پُر می کردی در این ماه خلوتت را با خیلی از چیزها پر نکن. بگو من مهمان ویژه خدا هستم، «الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی‏» را خدا گفته است.

 

رسول خدا() می فرماید که خداوند فرموده:«إذا کانَ الغالِبُ عَلَى العَبدِ الاشتِغالَ بی»[10]انسانهای عاشق به فکر گناه نمی افتند

 

علیه السلامعلیه السلامچرا ما از عبادت لذت نمی بریم؟!

 

.علیهم السلامعلیهم السلامعلیهم السلامیاران امام زمان(عج)؛ از عشّاق خدا هستند

 

. آنهایی که در آخرالزمان ایرانی هستند در رکاب امام زمان قدم می گذارند و اقامه ولایت می کنند؛ عشّاق خدا و خدا هم عاشق آنهاست، «یحبّهم و یحبّونه». ماه رجب ماه معاشقه با خداست. رفقا در این ماه رجب اگر حظّی از عشق الهی چشیدی، بُردی. ماه شعبان و رمضانت خواهی دید به خدا قسم متفاوت تر از رمضان و شعبان تمام عمرت می شود. لیله القدر چیزی را برایت می نویسند که در هیچ لیله القدری برایت ننوشتند چون حساب عشّاق خدا همیشه جداست. آقا شما این حرفها را می زنید سطح این حرفها و ما که... ببین من این حرفها را به خاطر خودمان نزدم که، به خاطر حلول ماه رجب زدم.

 

() برای خروج از فتنه

 

صلی الله علیه و آله و سلمعلیه السلامحضرت باقر() معارف دینی را شکافت، چرا سفره علم را خدا بوسیله امام باقر پهن کرد؟ «یا یَحْیى‏ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ»[14]علیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامدام ظله العالی. عالم وقتی فتنه می‏آید به واسطه علم و درک و بصیرتش از فتنه خارج می شود:«لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِیهِ الْفِتْنَةُ فَیَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِه»[16]علیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامرشد و پیشرفت علمی؛ تحقق عملی شعار «مرگ بر امریکا»

 

علیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلام. جامعه را با چه چیزی باید برای فرج آماده کرد؟ با قیام علمی، چرا؟ چون تو با این گنجینه قدرت پیدا می کنی، قدرت که پیدا کردی، می توانی قیام کنی. دروغ می گوید کسی که می گوید«اللهم عجل لولیک الفرج» اما جهد و تلاشی برای تعمیق دین و تفقّه در دین و علمش و باورکردن شجره طیّبه علمش برنمی دارد. دروغ می گوید جامعه ای که بگوید امام زمان بیا و من تو را می‏آورم و کمکت می کنم ولی آن جامعه برای علم جهاد نکند. امام بعد از جنگ تحمیلی کار که به قطعنامه کشید ـ پیام حج را بروید و بخوانید ـ فرمود؛ جنگ تمام شد - به هر دلیلی- حالا نوبت جهاد علمی است. چرا؟ شما احساس ضعف کردید و قطعنامه را پذیرفتید پس ما باید قدرتمند شویم که دیگر قطعنامه ای سر راه ما نتواند قد عَلَم کند، مبارزه کنیم و بتوانیم پیش برویم تا به مقصد نهایی انقلاب برسیم. با چه چیزی قدرت پیدا کنیم؟ با علم، لذا امام باقر() در این مجاهدتش برای آماده سازی جامعه برای رسیدن به آن مقصد نهایی همه انبیاء و همه ائمه ذره ای فروگذار نکرد. این گونه نبود که امام باقر() چون نمی توانستند بجنگند؛ گفت حالا ما بالاخره علم که داریم برویم یک مکتب درسی فعلاً تشکیل بدهیم. به خدا در فرج امام زمان تأخیر می اندازد طلبه ای که خوب درس نخواند، دانشجویی که خوب درس نخواند، اثر این، از اثر گناه مخرّب تر است. چون جامعه قدرت پیدا نمی کند، جامعه قدرت پیدا نکرد تو با چه سلاحی می خواهی این دشمن را پس بزنی؟ هر چه مقام معظم رهبری می فرماید بابا؛ این بیداری اسلامی یک قوت می خواهد، قوت علمی می خواهد، همه فکر می کنند آقا مثل یک پدری که به بچه اش می گوید که پسرم قربانت برو درس بخوان تا فردا یک کاره ای بشوی، دارد نصیحت می کند. بابا این حرف، حرف استراتژیک حاکمیت اسلامی است.                

 

 

 

 
[1] . بقره، آیة 286
[3] . فاتحه، آیة 7  
[5] . فضائل الشهر الثلاثة ، ص 31
[7] . آل‏عمران، آیة 103
[9] . میزان الحکمة ، ج 7، ص 405
[11] . مائده، آیة 54 
[13] . مریم، آیة 12
[15] . الاختصاص، ص 245
[17]<span style="font-size:11.0pt;line-height:120%;2 Mitra" "=""> . الهدایة الکبری، ص 243

 

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است