سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ساعت ۲۳:۱۲

جهاد تبیین، خصوصیت ویژه زینب کبری

میلاد حضرت زینب-8آذر1401: زینب کبری بگونه ای با مردم کوفه سخن می گوید، گویا فاتح نبرد کربلا و امیر کوفه است! حضرت زهرا از این قدرت بعنوان یک خصوصیت ویژه زینب کبری نام می برد. پشتوانه این کلام فصیح و محکم حضرت زینب، ایمان بالای اوست. اهل علم ما امروز باید کلمات حضرت زینب را مرور کنند.

مراسم سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 8 آبان 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

در اسلام تعهد اصل است، و مقدم بر تخصص

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا(ابراهیم 24و25). مسئله استکبار و کفر، کلمه طیبه بودن انقلاب اسلامی است. امروز معادل کلمه طیبه، می توان از نظام، فکر، عقیده استفاده کرد. یک نظامِ ذوابعاد. یک منبع قدرت. یک قانون انسجام. یک محور نورانی. از انقلاب اسلامی یک منطق بنام مقاومت به سرتاسر منطقه و جهان صادر می شود. صدور منطق مقاومت و انقلاب اسلامی، مثل یک نسیم و عطر است، که خودبخود فضا را پر می کند. کلمه طیبه این است. 43 سال است می خواهند مانع صدور انقلاب شوند. چقدر هم هزینه کردند. چقدر سعی و تلاش و جنایت کردند. اما موفق نشدند و نمی شوند.

یکی دیگر از ثمرات انقلاب اسلامی، بسیج است. ثمره دیگرش همین رویش های نسل های مختلف است. روحانیت قبل از انقلاب با روحانیت بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. امروز خیلی از امام جماعت های مساجد دلشان برای جوانان محل نمی سوزد. خود را به آب و آتش نمی زنند برای جذب و هدایت جوانان محل. نظام اسلامی کلمه طیبه است، مثل شجره طیبه است.

آقای رئیسی چند روز پیش گفتند «من اصلا قائل نیستم اگر کسی خط سیاسی اش با ما فرق می کند اما توانایی دارد، باید از منصب خود برداشته شود. او را در موقعیت خودش باقی بگذارید». چقدر شما خوب هستید! تخصص در کنار تعهد است. اگر تعهدی به انقلاب اسلامی و ولایت نداشته باشد، فرمان امام جامعه را اجرایی نمی کند. کاردان است، اما اطاعت نمی کند. ببینید در حوزه های مختلف چه اتفاقاتی دارد می افتد؛ چون مدیریت اهل نیست؛ تعهد ندارد. إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قال و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ، ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ . در اسلام تعهد اصل است. اگر کسی تخصص بدون تعهد داشته باشد، سر بزنگاه کاری را انجام می دهد که دشمن می خواهد. کسیکه رأس مدیریت است و تعهد ندارد، زیرمجموعه هایش را هم از افراد همفکر خودش انتخاب می کند. تفکر لیبرال سی سال در کشور مدیریت کرده. مدیریت انقلابی نهایتا ده سال تجربه مدیریت داشته. تجربه و تخصص آنها بیشتر است. معاویه وقتی جای پایش محکم شد، کسی نتوانست او را از خلافت عزل کند. با همین عواملش جامعه اسلامی را مدیریت کرد. معاویه سوار بر کار بود.

 

علمای ساکت، می ترسند ورق برگردد!؟

تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(ابراهیم 25). شجره طیبه چشمه ای فیّاض است. تفکر اسلامی امروز منحصر در ایران نیست. در خود آمریکا و اروپا تفکر اسلامی نفوذ کرده. حال اگر می توانید، با آن مبارزه کنید! وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ(ابراهیم 26). امروز زینب کبری سلام الله علیها در دنیا بیشتر مرید دارد، یا یزید بن معاویه؟ می فرماید کلمه خبیثه مثل شجره خبیثه است. اولین خصوصیتش این است که اصل ثابت و محکمی ندارد. روی هواست. مارکسیست رفت؛ کمونیست رفت؛ سوسیالیست رفت. اوایل انقلاب مسئله انقلابی ها این بود که ما چکار کنیم جوانان جذب کمونیست نشوند و به خدا ایمان بیاورند!؟ لیبرالیسم هم رفتنی است. ریشه ندارند؛ به جایی وصل نیستند؛ حقیقتی ندارند. کفه حق و باطل مثل هم نیست.

حضرت زهرا سلام الله علیها اینگونه برای دخترش زینب کبری سلام الله علیها دعا کردند: جعل الله فیک الخیر یا زینب و فی ابنائک البرره الاتقیاء. خدا در تو و فرزندان نیک و باتقوای تو برکت قرار دهد.  و کأنّی یا ابنتی أنظر إلیک و أنت تدافعین عن الحقّ المهضوم، بمنطق فصیح و لسان عربیّ مبین. حضرت زهرا سلام الله علیها ملکوت حضرت زینب سلام الله علیها را می بیند. همه ویژگیها و خصوصیات او را می بیند. اما از بین تمام خصوصیات او، این خصوصیت را برجسته می کند: دفاع از حقِ هضم شده در دل باطل، با منطق فصیح و زبان عربی آشکار. حق توسط باطل بلعیده شده بود.

امروز جوانان در شهرهای مختلف سوالشان این است که چرا برخی علما در فتنه ها ساکتند؟ دفاتر برخی علما اجازه نمی دهند حتی حرف آقایان به مریدانشان برسد. برخی دو پهلو سخنی می گویند، که هر دو طرف را داشته باشند. يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ (مائده 52). می ترسند ورق برگردد! عالم هم ایمانش او را نجات می دهد. اصل و باطل مثل هم نیستند که کنار هم قرار بگیرند. شجره طیبه مثل شجره خبیثه نیست. بیانیه اگر می دهیم، باید نفی باطل کنیم و اثبات حق. نه اینکه این دو را کنار هم و در یک ردیف قرار دهیم.

 

جهاد تبیین، خصوصیت ویژه زینب کبری

حضرت زینب سلام الله علیها فقط کربلا از حق دفاع نکرد. از ادبیات زینب کبری سلام الله علیها در کربلا که به ما رسیده، می توان ادبیات ایشان در زمان پدر و برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام را هم فهمید که به ما نرسیده. کلاس درس تفسیر قرآن زینب کبری سلام الله علیها از سالیان قبل از کربلا برقرار بوده. زینب کبری سلام الله علیها در هر زمان یک جهادگر به تمام معنا در میدان جهاد تبیین بود.

زینب کبری سلام الله علیها در جامعه ای که همه سعی دارند مسیر حاکمیت جامعه را تغییر دهند، يَبْغُونَها عِوَجاً(هود 19)، حق و باطل را تبیین می کند. این ویژگی زینب کبری سلام الله علیها یک ویژگی خاص است، که حضرت زهرا سلام الله علیها از میان تمام ویژگیهای ایشان، این خصوصیت را برجسته می کند.

أَلَا سَاءَ مَا قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ وَسَاءَ مَا تَزِرُونَ لِيَوْمِ بَعْثِكُمُ فَتَعْساً تَعْساً وَنَكْساً نَكْساً لَقَدْ خَابَ السَّعْيُ وَتَبَّتِ الْأَيْدِي وَخَسِرَتِ الصَّفْقَةُ وَبُؤْتُمْ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ* وَضُرِبَتْ عَلَيْكُمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ. این ادبیات یک اسیر است؟! ادبیات کسی است که هجده نفر از خانواده اش را مقابل چشمانش کشته اند؟ می گوید چه بد جایگاهی را انتخاب کردید برای خودتان. نابود باشید، سرنگون باشید. دستتان بریده باد. غضب خدا را برای خودتان خریدید و ذلت و خاری را تا ابد انتخاب کردید. بگونه ای سخن می گوید، گویا فاتح نبرد کربلا و امیر کوفه اوست! این قدرت زینب کبراست. حضرت زهرا سلام الله علیها از این قدرت بعنوان یک خصوصیت ویژه زینب کبری سلام الله علیها نام می برد. هرچه بیشتر آسیب می بیند، محکم تر می شود؛ مثل فولاد. در همین اغتشاشات، برخی مذهبی ها دلشان خالی شد. خیلی از روحانیون با لباس در جامعه حاضر نمی شوند.

 

ایمان قوی بعلاوه علم زینب کبری، اعجاز آفرید

أَ تَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ ص فَرَثْتُمْ وَأَيَّ عَهْدٍ نَكَثْتُمْ وَأَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَبْرَزْتُمْ. ایمان قوی بعلاوه علم زینب کبری سلام الله علیها، اعجاز می آفریند. یک سخنور در حالت عادی هم نمی تواند اینگونه کلمات و جملات را کنار هم قرار دهد. مردم کوفه را ملامت و سرزنش می کند. سخن گفتن و دفاع از حق را از حضرت زینب سلام الله علیها بیاموزیم.

یک روحانی که زمانی ادعای جذب جوانان را هم داشت، توئیت زده و گفته که «تو را خدا در رابطه با کسانیکه جنایت کرده اند، نظام دخالت نکند. مدعی العموم چیزی نگوید. فقط ولی دم شکایت کند. نکند طوری شود. کسانیکه اشتباه کرده اند را تحویل بگیرید، به آنها محبت کنید». آخرش می گوید «اگر اینها این محبت را ببیند از نظام، بعدا جذب نظام می شوند، و بعد بیشترین فداکاری را برای نظام انجام می دهند»! تو چرا وقتی دستور دادی سفارت سعودی را با خاک یکسان کنند، اینطور فکر نکردی! چرا نمی فهمید با هرکس چگونه باید برخورد کرد؟ از روز اول رهبرانقلاب گفتند قوه قضاییه مجرمین و عوامل فتنه مجازات کند. بخشی از این مجازات مربوط به مدعی العموم است. امنیت کشور را به مخاطره انداخته اند. توبیخ و تشویق هرکدام به جای خودش. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا(احزاب 33).

يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ (ابراهیم 27). اهل ایمان کلامشان محکم است. پشتوانه این کلام فصیح و محکم حضرت زینب سلام الله علیها، ایمان عمیق اوست. حضرت زینب سلام الله علیها فقط در حجاب و حیا و صبر الگوی زنان ما نیست. این صلابت و دفاع از حق و ثبات در مبارزه، الگوی همه مردان و زنان ماست. اهل علم ما امروز باید یکبار دیگر منتهی الآمال را بخوانند. کلمات حضرت زینب سلام الله علیها را مرور کنند. زینب کبری سلام الله علیها یک آیه و شاهد و گواه است برای همه مردم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است