چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ساعت ۱۸:۲۲

تزلزل ایمان و ترس؛ دو عامل عدم استقامت

شب اول فاطمیه اول(به روایت 45روز)-17آبان1401: حضرت زهرا دو عامل را می شمارند، که باعث شد مردم مدینه پای امر حق پایداری نکنند. اول اینکه شما ایمانتان را از دست دادید، و دوم اینکه بعد از شجاعتی که پای رکاب پدرم داشتید، ترسیدید. با اراذل و اوباش می خواهند مردم را بترسانند. خیلی ها که موضع نمی گیرند چون ترسیده اند. یکی از عواملی که جلو ترس را می گیرد، ایمان است.

مراسم عزاداری اولین شب ایام فاطمیه اول (به روایت 45روز) سه شنبه 17آبان 1401 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم در مقتل الشهدای فاطمیه (سلام الله علیها) برگزار شد.

دستور جهاد تعطیل بردار نیست

يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه 32و33). مشرکین می خواهند نور خدا را خاموش کنند، اما خدای متعال اجازه این کار را نمی دهد، و نه تنها اجازه کمرنگ شدن تسری نور حق به عالم را نمی دهد، بلکه آن را کامل و جهان گیر می کند. بغض و کینه شان را نسبت به ولایت رسمی کرده اند. معترضین و اغتشاشگران در سیستان و بلوچستان تراکتی حمل کرده اند که رسما به ولایت توهین می کند. کم کم بحث تجزیه را هم دارند علنی مطرح می کنند.

این اراده خدای متعال برای تحقق حاکمیت جهانی اسلام را باید برای فرزندانمان جا بیندازیم. هرچه جلوتر برویم دشمن بیشتر دشمنی می کند: لِيَزْدَادُوا إِثْمًا. فرزندان ما باید نسبت به این مأموریت جهانی اسلام و مسلمین کاملا آگاه باشند. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(توبه 34). می فرماید سراغ دنیاطلبان نروید. کسانیکه اعتبار اجتماعی دارند، اما دنیاطلبند، و از راه خدا جلوگیری می کنند. نمی خواهند حکومت الهی برقرار شود.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ. مشکل شما چیست که وقتی به شما دستور جهاد داده می شود، محکم به زمین می چسبید. أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ. آیا زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می دهید؟ به این زندگی پست راضی شدید؟ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيل(توبه 38). دنیا به کسی وفا نمی کند؛ اما اگر هم وفا کند، تمام دنیا در برابر آخرت بی ارزش است. إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا. اگر جهاد را ترک کنید، عذاب دردناکی در انتظار شماست. وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(توبه 39). و خدای متعال قومی را جایگزین شما می کند. دستور جهاد تعطیل بردار نیست. اگر شما این دستور را اجرا نکنید، خدا قومی دیگر را جایگزین شما می کند. اما قاعده خدا تغییر نمی کند.

 

مماشات با این جنایتکاران تا کجا؟!
برخی بعد از این همه مدت فتنه و این همه جنایت، هنوز می گویند به اغتشاشات و اغتشاشگران اعتراض نکنید؛ فضا را ملتهب نکنید. اگر قوه قضاییه محکم برخورد نکند، اینها جری تر می شوند. رهبرانقلاب گفتند عده ای فریب خورده اند، و بچه های ما هستند. اما سران و عوامل اغتشاشات بچه های ما نیستند. باید با آنها محکم برخورد کنید.

یکی از مقامامت آمریکایی امروز رسماً گفت در اغتشاشات اخیر ایران ما اپوزوسیون را مسلح کردیم. داریم برمیگردیم به وضعیت دهه شصت. چند ده هزار سلاح فقط در مرزها کشف و ضبط شده. حال چه شده که اینها الان به این نتیجه رسیده اند درگیری ها را مسلحانه و ادامه دار کنند، جای بحث و تحلیل دارد. اما کسانیکه می گویند اینها را تحریک نکنید، کاملا فکر و حرف غلطی می زنند. صحنه های واقعا دلخراشی که در شهادت شهید سید روح الله عجمیان خلق کردند، جای مماشات دارد؟! حتی تا زمان حمل بدن نیمه جان او به آمبولانس، هنوز زنده بوده. این چه توحشی است؟ این فریب خوردن نیست. نفاق اینگونه است؛ قساوت دارد. خصومت اینها خصومت معمولی نیست. می کُشی، بکُش، اما این جنایت ها برای چیست؟

زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(توبه 37). کسانیکه با ولایت مشکل دارند، اعمالشان نزدشان زیباست. از این توحش لذت می برند! آن را رفتار شنیع نمی بینند. مسئله اینه سدّ عن سبیل الله و مقابله با امر ولی جامعه است. این است که اعمالش را زیبا جلوه می دهد. می گوید اگر برگردم باز هم این کار را خواهم کرد! لعنت خدا و ملائکه و انبیاء بر جریان اصلاحات خبیث که این سالها بر طبل تضعیف ولایت کوبید. رفته رفته ذهن جوانان را نسبت به این مبدأ نور و قدرت الهی سیاه کرد. در تمام این جنایت ها حجاریان و تاجزاده و تاجزاده ها سهیمند. قوه قضاییه اگر این مجرمین را رها کند، اما قیامت خدا از اینها نمی گذرد. چکار کرده اید با ذهن مردم که برخی شان روز روشن را شب می بینند؟

 

اگر استقامت نکنیم، این وحوش بر ما مسلط می شوند!

دشمنان این ملت هم رهبر انقلاب را تحسین می کنند. ایران را طی این چهل سال به کجا رسانده. چه عزت و اقتداری به این ملت داده. شما چکار کرده اید با این عناصر سست ایمان، که نسبت به امام جامعه بغض و کینه و نفرت دارند؛ و این بغض آنها را به جایی می رساند که این جنایات وحشتناک را انجام دهند.

خداوند می فرماید اگر شما با جریان دشمنی با دین و حکمرانی الهی مبارزه نکنید، عده دیگری را جایگزین شما می کنم. قانون خدا عوض نمی شود. این عالم نماهای دروغگوی راهزن، سعی می کنند به مردم بگویند مقابل اینها کوتاه بیاییم. وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(توبه 39). اگر شما جهاد نکنید، به خدا و دین خدا ضرری وارد نمی شود. إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ(توبه 40). امام جامعه را کمک نمی کنید؟ منِ خدا او را کمک می کنم. فکر نکنید اگر رسول الله صلی الله علیه و آله را یاری نکنید، من اجازه می دهم پیغمبرم شکست بخورد.

بعد از 1400 سال می بینیم این اسلام است که حرف اول را در عالم می زند. ترامپ صراحتا می گوید هیچ اعتباری برای آمریکا در دنیا باقی نمانده. همین جنایات و جنگ ها و داعش باعث شده دچار بدترین مشکلات و معضلات داخلی و اجتماعی و اقتصادی شویم. خود آمریکایی ها این را می گویند. اگر مردم این جنایات را ببینند، و گام های خود را در مسیر حق مستحکم تر برندارند، و استقامت نورزند و بی تابی کنند، همین وحوش بر کشور مسلط می شوند. امروز کربلا مقابل چشم همه مردم است.

 

مشکل حضرت زهرا عدم استقامت امت پای امر دین بود

إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به همراهش در غار فرمود نترس، خدا با ماست. خدا سکینه و آرامش را بر پیغمبرش نازل کرد. در پیام 13 آبان و بعد مکرر از رهبرانقلاب شنیدید که گفتند تنها راه استقامت و پایداری ملت است. شرایط سخت تر از این هم می شود. این تاب آوری مهم است. ما چهل سال تاب آورده ایم. شدنی است. مسئله حضرت زهرا سلام الله علیها عدم استقامت امت پای این امر دین بود. حضرت زهرا سلام الله علیها سعی داشت جامعه را پای امر دین پایدار و مقاوم کند.

وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(توبه 40). خداوند پیغمبرش را بوسیله جنودی که دیده نمی شدند یاری کرد. خدا بدینوسیله هیمنه کفر را درهم شکست، و کلمه الله را برجسته کرد. منبع قدرت الهی یعنی ولایت را بالا برد. بعد از 1400 سال هنوز پرچم اسلام در جهان بالاست. بی جهت نبود حضرت امام عبارت «كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا» را همیشه بالای سرش نصب می کرد. امام به راهش مطمئن بود. این میان اگر ما پای این پرچم بایستیم، عزت و پیروزی با ماست.

تحقق ولایت و حکمرانی خدا در عالم انقدر ارزش و اهمیت دارد که خون سیدالشهدا علیه السلام پای این امر ریخته شود. انقدر که حرمت ناموس رسول خدا صلی الله علیه و آله در این راه شکسته شود. باید در این مسیر مقاومت کنیم، چون ارزشش را دارد. وای به حال کسیکه در این امر نقشی ندارد. پای این امر سختی نمی کشد؛ به فکر راحتی خودش است؛ عافیت طلب است. یکی از عوامل عدم پایداری در مسیر حق، عافیت طلبی است. برعکس مجاهدین، که امیرالمومنین فرمود: المُحِبُّ للّه ِ يُحِبُّ كَثيرا النَّصَبَ للّه ِ. کسیکه عاشق خداست، اتفاقا دوست دارد در این راه هرچه بیشتر سختی بکشد. انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(توبه 41). اگر بدانید، این مجاهده برای شما بهتر است.

 

کسی می ترسد که در دلش با ولایت زاویه دارد

حضرت زهرا سلام الله علیها در یکی از احتجاجشان خطاب به مردم مدینه و مهاجر و انصار فرمود: یا مَعْشَرَ الْفِتْیَةِ (النَّقِیبَةِ) وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمِیزَةُ فِی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتِی؟ اَما کانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اَبِی یَقُولُ : «اَلْمَرُء یُحْفَظُ فِی وُلْدِهِ»؟ آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله پدر من نبود که فرمود اگر کسی را می خواهید حفظ کنید، در فرزندانش حفظ کنید. سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجلانَ ذا اِهالَة، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ. شما شجاعان عربید؛ شجاعتتان را پای رکاب پیغمبر صلی الله علیه و آله نشان داده اید. شما را چه شده که در برابر این ظلم آشکار سکوت کرده اید؟ بد راهی رفتید. وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ. شما می توانید حق مرا بگیرید. تکلیف ما لا یطاق به شما نمی شود. شما این توان را دارید. وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ. شما قدرت این را دارید حق مرا بگیرید.

اَنْتُمْ مَوْصُوفُونَ بِالْکِفاحِ، مَعْرُوفُونَ بِالْخَیْرِ وَ الصَّلاحِ، وَ النُّخْبَةُ الَّتِی انْتُخِبَتْ وَالْخِیَرَةُ الَّتِی اخْتِیَرَتْ. شما انسانهای کمی نیستید. شما معروفید به صلاح و خیر. شما برگزیدگانید. فانی جرتم بعد البیان واسررتم بعد الاعلان و نکثتم بعد الاقدام اشرکتم بد الایمان و جبنتم بعد الشجاعه... حضرت زهرا سلام الله علیها دو عامل را می شمارند، که باعث شد مردم مدینه پای امر حق پایداری نکنند. اول اینکه ایمانتان را از دست دادید، و دوم اینکه بعد از شجاعتی که پای رکاب پیغمبر صلی الله علیه و آله داشتید، ترسیدید. دومی اراذل و اوباش را جمع کرد، مردم عقب رفتند. خیلی ها این جنایات را که نگاه می کنند، می ترسند از مظلومین حمایت کنند. مگر جنایتکاران و اوباش سرجمع چند نفرند؟ از این کلام حضرت زهرا سلام الله علیها استفاده می شود که یکی از چیزهایی که جلو ترس را می گیرد، ایمان است. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود أبحزبک الشیطان تخوفنی؟ با اراذل و اوباش می خواهند مردم را بترسانند. خیلی ها هم ترسیدند. خیلی ها که موضع نمی گیرند چون ترسیده اند. واقعا فکر می کنند ممکن است اینها مسلط شوند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت جزای این اغتشاشگران به گونه ای باشد که بازدارنده باشد. از شما تشکر می کنیم که به این نتیجه رسیدید! قوه قضاییه ما مثل دیپلمات ها صحبت می کند. حرفتان را شفاف بگویید. یک هفته قبل از این غتشاشات، یک خفت گیر در تهران دستگیر شد، و محارب شناخته شد و اعدام هم شد. جرم اینها کمتر است؟ رئیس قوه قضاییه گفت مردم از ما انتظار دارند جدی برخورد کنیم. رهبرانقلاب هم گفتند مرّ قانون را اجرا کنید. نام افراد و حکم اعدامشان را صریحا اعلام کنید. نترسید. جری شوند، می خواهند چکار کنند بیشتر از این؟

اشرکتم بعد الایمان و جببتم بعد الشجاعه... کسی می ترسد، که با ولایت مشکل دارد؛ و الا کسیکه دلش به ایمان به خدا و اتصال به امام محکم باشد، ابدا نمی ترسد. صدر اسلام با ترساندن مردم حکومت علی علیه السلام را غصب کردند؛ گمان کرده اند بعد از 1400 سال باز هم می توانند از همین حربه استفاده کنند. شما نمی بینید این ملت نمی ترسد؟ ارتباط امت با امام باید یک ارتباط عمیق شود؛ ایمان مردم راسخ شود، تا بتواند ترس را از خود دور کند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است