یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۱۶:۱۲

عزادار باید عزمش را جزم کند برای انتقام؛ با خون حسین بازی نکنیم!

روز هشتم محرم ۱۴۰۱: میدان مبارزه مشخص می کند حق چیست و حق مدار کیست. باید مشخص شود عزاداری ما برای اباعبدالله، گریه زینب کبراست یا گریه مردم کوفه بعد از قتل اباعبدالله؟! با اشک و علاقه مان به حسین بن علی بازی نکنیم! هنوز حق اباعبدالله مطالبه نشده. عزادار حسین باید عزمش را جزم کند برای انتقام: وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا.

هشتمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1401 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم شنبه 15 مرداد 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

ما در عصر ظهور قرار داریم

استقامت با امام و معیّت با امام مسئله مهمی است که باید خیلی به آن توجه کنیم. رهبرانقلاب در سالهای اخیر بر مقاومت و استقامت و ثبات قدم بارها تأکید کرده اند. ما با انقلاب اسلامی، با امام حسین علیه السلام همراه شدیم. شرط اساسی در این زمان وفای به این عهد و استقامت در این مسیر است.

امام سجاد در دعای چهارم صحیفه سجادیه عرضه می دارد: اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَیبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِینَ لَهُمْ بِالتَّکذِیبِ وَ الِاشْتِیاقِ إِلَی الْمُرْسَلِینَ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ‏. می فرماید عده ای با انبیاء هستند بخاطر ظهور حقایق ایمان در وجودشان. معیّت با امام با توصیه و گفتگو محقق نمی شود. نافذتر از کلام اباعبدالله علیه السلام که نداریم. اما در کوفیان اثری نکرد. ائمه دیگر و رسول خدا صلی الله علیه و آله هم همینطور. خود خدای متعال هم در قرآن بسیار فرموده اند. همه انبیاء در طول تاریخ تنها ماندند، بجز عده کمی که مقاومت کردند و در کنار آنها ماندند. پس اگر با حرف و توصیه موضوع حل نمی شود، راه حل مسئله چیست؟ مسئله ظهور هم جز این نیست.

ما در عصر ظهور قرار داریم. انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور در آخرالزمان است. فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ. این حرکت را خدای متعال بنا کرد. حرکت های عظیمی مثل عید غدیر امسال، یا حماسه پیاده روی اربعین را ببینید؛ چه کسی این حرکت های عظیم را ایجاد کرده؟ یا در جریان جنگ هفت ساله نیابتی با داعش، این اتحاد جهان اسلام که ایجاد شد، کار چه کسی بود؟ رهبرانقلاب در صحبتشان با جوانان جنین در کرانه باختری، آیات فتح و نصرت را تلاوت کردند: سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ(رعد 24). این یک تعارف یا حرف شعاری نیست. ایشان حقایقی را می بینند که دیگران نمی بینند. در جنگ نیابتی داعش، علیرغم همراهی نکردن همه دولتها، چه انقلابی و چه غیرانقلابی، چه کسی این نصرت را برای کشورهای اسلامی پدید آورد؟ هنوز هم خانواده های شهدای مدافع حرم از برخی مردم حرف می شنوند. خیلی مردم گفتند سوریه و غزه و لبنان و بحرین و یمن به ما چه؟

هنوز خیلی ها متوجه نشده اند رهبرانقلاب در این میدان چه کاری انجام دادند. این بیداری دلها و این مقاومت چگونه ایجاد شد. در چنین شرایط حساسی یک عده ای ماندند و همراه امام مقاومت کردند؛ در جنگ نظامی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و سایر حوزه ها. دستگاهها و سازمانها و دولتها امتحانشان را پس داده بودند؛ دشمنی دشمن را درست تشخیص ندادند و به موقع عمل نکردند. اما یک مقاومت عمومی عجیبی در برابر موج حملات و انحرافات دشمن ایجاد شد. این نبود مگر با نصرت و یاری و اراده خدای متعال.

 

همه ما سرباز عصر ظهور هستیم

وقتی که زمانه، زمانه ظهور است، همه ما باید سرباز این عصر و زمانه باشیم. یک منّتی بر سر ماست که در این عصر زندگی می کنیم و این ظهور و بروز حق در عالم را می توانیم مشاهده و درک کنیم. برای انبیاء گذشته ظهور این جلوه از حق در عالم آرزو بوده. رهبر انقلاب گفتند هیئت ها سرباز جهاد تبیین تربیت کنند. همه باید توجیه شوند، و جهانیان را بیدار کنند نسبت به شرایط عصر ظهور.

رهبرانقلاب حدود بیست سال پیش به نمایندگان طلاب و فضلای حوزه دستور جهاد تبیین دادند، برای مردم و اقشار مختلف و دانشمندان و علما و حتی مراجع. این وظیفه تبیین، با وظیفه ذاتی تبلیغی طلاب و روحانیون فرق می کند. امروز این دستور تبیین به یک دستور همه گیر تبدیل شده. همه باید در این میدان حاضر و موثر باشند.

جنگ بیوسایبرنتیک، همچنان ادامه دارد. رهبرانقلاب بازهم امسال باید تنها بنشینند و در مجلس عزاداری شرکت کنند. چرا باطل باید انقدر جولان داشته باشد که با یک ویروس، اینگونه محدودیت ایجاد کند در جهان؟ توجه به این مسئله مهم است. دیدارهای رهبرانقلاب در این سالها به حداقل برسد. این جولان طاغوت است. حکمرانی سایبری را ببینید و باور کنید. از آن طرف دنیا مدیریت می کند.

 

چرا نباید کفر و استکبار حکومت کند؟

همه ما سربازهای عصر ظهور هستیم، در عرصه های مختلف هشتگانه جهاد. کسانیکه بعد از چهل سال هنوز متوجه این شرایط نشده اند، خیلی برای توجیه آنها تلاش نکنیم. اینها نمی فهمند؛ مردم دنیا را دریابیم. لَايَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ. بصیرت و استقامت دو لازمه ورود به این میدان مجاهده است. رسالت سرباز عصر ظهور همین است. اولا حقیقت را دریابد و صادقانه پای امر امامشان بایستند، و دوما در این مسیر استقامت داشته باشند و متزلزل نشوند. امام حسین علیه السلام از ما این را خواسته اند. پیاده روی اربعین انشاالله رفتیم، باید این روشنگری و بیداری را بین زائرین اباعبدالله علیه السلام ایجاد کنیم. با اقشار مختلف جامعه اسلامی ارتباط برقرار کنیم، و آنها را به صبر و استقامت در این مسیر دعوت کنیم. مثل امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها.

وَ الِاشْتِیاقِ إِلَی الْمُرْسَلِینَ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ‏. برای اینکه مردم هم صادقانه با امامشان عهد ببندند و هم ثبات قدم در این مسیر داشته باشند، هرکس هر کاری می تواند انجام دهد، تا پایه های ایمان مردم مستحکم شود. با حرف تنها نمی شود. کم انقلابی هایی نداشته ایم که استقامت نورزیدند و از نیمه راه بازگشتند. این استقامت با ایمان حداقلی امکانپذیر نیست.

اباعبدالله علیه السلام به سلیمان بن صرد نامه ای نوشتند: مِنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَى سُلَيْمَانَ بْنِ صُرَدٍ وَ الْمُسَيَّبِ بْنِ نَجَبَةَ وَ رِفَاعَةَ بْنِ شَدَّادٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ وَالٍ وَ جَمَاعَةِ الْمُؤْمِنِينَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَيَاتِهِ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ. شما می دانید که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود اگر کسی ببیند سلطان جائری حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کرده و طبق سنت الهی مدیریت نمی کند، و با معصیت و اختلاف و دشمنی بین مردم عمل می کند، اگر کسی این را ببیند و برای تغییر آن اقدام نکند، بر خداست که او را همراه با همان ظالم وارد جهنم کند. امروز کفر و استکبار جهانی غیر از این عمل می کند؟ امروز استکبار به افول خود اذغان دارد. دیگر هیچ توجیهی برای مبارزه نکردن نداریم.

چرا نباید کفر و ظلم حکومت کند؟ چرا ما باید مقابل قدرتهای استکباری و کفر بایستیم؟ اباعبدالله علیه السلام پاسخ این سوال را داده اند: وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّيْطَانِ. این حکومت ظلمه اگر حاکم باشمد، شیطان در جامعه اطاعت می شود؛ چه بخواهیم چه نخواهیم. وَ تَوَلَّوْا عَنْ طَاعَةِ الرَّحْمَنِ. اطاعت خدا فراموش می شود. وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ. فساد عالمگیر می شود. وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ. حدود و احکام الهی تعطیل می شود. وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَيْ‏ءِ وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلَالَهُ وَ إِنِّی أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ.  اموال بیت المال از بین خواهد رفت. و منِ حسین بن علی مستحق تر هستم نسبت به دیگران که این حاکمیت کفر و ظلم را بهم بزنم.

 

عزادار باید عزمش را جزم کند برای انتقام؛ با خون حسین بازی نکنیم!

علی اکبر علیه السلام هنگام ورود به میدان اینگونه رجز خواند: نحن و بیت الله آولی یا لنبیّ أضربکَم با لسّیف حتّی یَنثنی ضَربَ غُلامٍ هاشمیّ عَلَویّ وَ لا یَزالُ الْیَومَ اَحْمی عَن أبی تَاللهِ لا یَحکُمُ فینا ابنُ الدّعی. من با شمشیرم انقدر از شما می کُشم که شمشیرم از کار بیفتد. چرا؟ برای اینکه حرامزاده بر ما حکومت نکند. انگیزه عزادار حسینی از زندگی اگر این نباشد که دست طاغوت را قطع کند، ارادت کامل و واقعی به علی اکبر علیه السلام ندارد. انگیزه علی اکبر علیه السلام را از مبارزه ببینید.

شعرها و نوحه ها و روضه های ما باید تغییر کند. خیلی بیشتر و بهتر و عمیق تر باید علی اکبر علیه السلام را ببینیم و به مردم نشان دهیم. در عنصر عاشورا هنر را باید در خدمت معرفت عمیق گرفت. از گویندگان و مداحان بخواهیم لایه های پنهان و عمیق عاشورا را برای ما باز کنند. علی اکبر علیه السلام را در میدان مبارزه تنها نگذاریم. نگذاریم یزید زمان در عرصه های مختلف جولان دهد.

لِقَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَدْ أَتَتْنِی كُتُبُكُمْ وَ قَدِمَتْ عَلَيَّ رُسُلُكُمْ بِبَيْعَتِكُمْ أَنَّكُمْ لَا تُسَلِّمُونِّی وَ لَا تَخْذُلُونِّی. اباعبدالله علیه السلام می فرماید شما نامه نوشتید که مرا یاری می کنید. فَإِنْ وَفَيْتُمْ لِی بِبَيْعَتِكُمْ فَقَدْ أُصِبْتُمْ حَظَّكُمْ وَ رُشْدَكُمْ. اگر به عهدتان وفا کنید، به قله ها می رسید. وَ نَفْسِی مَعَ أَنْفُسِكُمْ. من آمده ام، شما هم بیایید. وفای به امام یعنی همراه بودن با امام. وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی مَعَ أَهَالِيكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ. خانواده ام را هم آورده ام، وفای به عهد شما این است که اهل و عیال خود را هم به میدان بیاورید. فَلَكُمْ بِی أُسْوَةٌ. فلسفه معیّت با حسین علیه السلام در همین یک جمله روشن می شود. شما باید مثل من با جان و خانواده و فرزندان خود با من همراه شوید؛ چون من الگوی شما هستم. لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ(احزاب 21). این آیه در رابطه با جنگ احزاب است. فقط در اخلاق نباید از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله تبعیت کرد.

میدان جنگ و مبارزه مشخص می کند که حق چیست و حق مدار کیست. کسیکه اهل مبارزه و جهاد نیست، مشخص نمی شود اهل حق هست یانه؛ پای حق می ایستد یا نه. رهبرانقلاب امسال به هیئت ها گفتند مشخص کنید پای چه عَلَمی سینه می زنید. باید مشخص شود اگر برای حسین علیه السلام گریه می کنیم، این گریه زینب کبراست، یا گریه مردم کوفه بعد از قتل اباعبدالله؟! با اشک و علاقه مان به حسین بن علی علیهماالسلام بازی نکنیم. هنوز حق حسین بن علی علیهماالسلام مطالبه نشده. عزادار حسین علیه السلام باید عزمش را جزم کند برای انتقام: وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا(أسراء 33).

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است