شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۲۳:۵۷

کسیکه ایمان به خدا دارد، میدان جهاد را خالی نمی گذارد

روز هفتم محرم ۱۴۰۱: بفرموده قرآن، جنگ و جهاد برای این است که پاکان از ناپاکان جدا شوند. هفت عرصه جهاد در گام دوم انقلاب پیش روی ماست. کسیکه ایمان به خدا دارد و با امامش همراه است، جبهه جهاد را خالی نمی گذارد. امام حسینی باشیم، نمی توانیم بایستیم و تماشا کنیم. به محض اینکه متوقف شدیم، بدانیم داریم از لشکر اباعبدالله فاصله می گیریم؛ بی تعارف.

هفتمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1401 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 14 مرداد 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

فضائل اخلاقی باید از درون انسان بجوشد

مکارم اخلاقی اکتسابی نیست. باید از درون انسان بجوشد. بله، با تمرین و ممارسات مکارم اخلاقی بدست می آید؛ اما قله مکارم اخلاقی وقتی است که این خوبی ها از درون انسان بجوشد. رزمندگان و شهدا ویژگیهای اخلاقی را عموماً از کسی نیاموخته بودند. از درون آنها می جوشید. این مهم است که رزمندگان و شهدا، چگونه اینگونه شدند؟

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ. باب جهاد به روی خاصان اولیاء خدا باز می شود. در قرآن هم صافت ویژه ای برای مجاهدین ذکر شده. منشأ این فضائل، قرب اینها به خدای متعال است. هرچه شما به منبع نور نزدیک تر شوید، نورانی تر می شود. هرچه به مبدأ فضائل نزدیک تر شوید، صاحب فضیلت های بیشتری می شوید. خصوصیات شما خودبخود به صفات الهی شبیه تر می شود. رزمندگان خودبخود فضائل اخلاقی در آنها متبلور می شد. نیاز نبود سر کلاس درس بنشینند برای کسب فضائل اخلاقی.

يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا(حضر 8). اینها دنبال جلب رضایت خدا هستند. ما تا به خدا نزدیک نشویم، صاحب فضائل اخلاقی نمی شویم. انقلابی ابتدا باید وجود خودش را دگرگون کند. با حرف و صحبت، کسی انقلابی نمی شود. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود مومنین با خودشان کاری می کنند که دنیا نزدشان حقیر می شود و آخرت نزدشان اهمیت پیدا می کند. میل خدا را بر میل و هوای خودشان ترجیح می دهند. این حرفها را راحت می توان زد؛ اما در عمل کار هر کسی نیست.

کسیکه برای برادر مومنش نمی تواند ایثار کند، چطور انتظار داریم این شخص جانش را در راه خدا بدهد تا آیندگان به سعادت برسند. خیلی ها که وارد عرصه مبارزه و جهاد نمی شوند به همین خاطر است. چون نتیجه اش را سریع نمی بینند. امام حسین علیه السلام وقتی کشته شد، نتیجه شهادتش به سرعت دیده نشد. لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ. بناست خون اباعبدالله علیه السلام در طول سالیان، در مردم بیداری ایجاد کند. بنا نیست نتیجه جهاد ما در همان زمان و به سرعت دیده شود. انقلاب اسلامی اولین لبیک گسترده یک جماعت عظیم به حسین بن علی علیهماالسلام بود، بعد از حدود علیه السلام80 سال. یزیدیانِ زمان این را نمی فهمند. فکر می کنند انقلاب اسلامی یک پدیده سیاسی اجتماعی در زمان حاضر است. اگر این انقلاب ریشه در دین نداشت، چهل سال در برابر تمام تلاش گسترده کفر و استکبار و نفاق نمی توانست دوام بیاورد.

امام باقر علیه السلام در زیارت عاشورا اینگونه می فرماید: فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ. کسیکه با یزید زمانش درگیر نمی شود، معلوم است امام حسین علیه السلام را نشناخته. أَنْ یجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ. زائر امام حسینیم، خوب است؛ محبت داریم، خیلی خوب است؛ عزاداریم، خیلی هم خوب است؛ اما اینها پله اول است. بیاییم بالاتر؛ باید با اباعبدالله علیه السلام همراه باشیم، در دنیا و آخرت. این معیّت و همراهی شرط است. در یکی از جلسات حزب الله لبنان همین شعار هیئت ما در مجلس آنها که سید حسن نصرالله صحبت می فرمودند، استفاده کرده اند. حسینی بودن کافی نیست؛ اینکه حسینی بمانیم مهم است.

 

کسیکه ایمان به خدا دارد، میدان جهاد را خالی نمی گذارد

در جلسات قبل ویژگیهای کسانیکه با امامشان همراه هستند را در آیه 29 سوره فتح شمردیم: أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ. در برابر کفار محکم هستند. رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ. در برابر مومنین مهربانند. تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا. بسیار اهل رکوع و سجود و عبادتند. يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا. فقط دنبال جلب رضایت خدای متعال هستند. سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ. چهره هایشان نمایانگر سجده های طولانی آنهاست. ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ. اینها دائم در حال رشد هستند. نمی توانی ببینی کسیکه با امامش همراه است، توقف کند. هر روزش از دیروزش بهتر است. فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى. روز به روز قدرتمندتر می شود. روز به روز به خدا نزدیک تر می شود. بیشتر رشد می کند و ابعاد بیشتری از معرفت و قرب را کسب می کند. دائم در حال رشد است.

از امام حسین علیه السلام بخواهیم که ما را حسینی کند. نباید حتما اباعبدالله علیه السلام در کربلا جانش به خطر بیفتد، تا ما به فکر یاری اماممان باشیم. اهداف امام حسین علیه السلام را ما باید عملیاتی کنیم. همیشه نباید برای کشتن و کشته شدن خود را آماده کنیم. که البته کسیکه با امام زندگی نکند و همراه نباشد، لیاقت جهاد پای رکاب امام را هم پیدا نمی کند. از جمعیتی که دهه شصت توان جبهه رفتن داشتند، تنها 5 درصد به جبهه رفتند. هرکسی نمی تواند موفق به جهاد پای رکاب امامش باشد. رهبرانقلاب گفتند کسانیکه یک یا چندبار جبهه رفتند و برگشتند و دیگر به جبهه نرفتند، آن دنیا باید جوابگو باشند!

هفت سال جنگ سوریه طول کشید؛ کسانیکه تلاش کردند به سوریه بروند، اما نتوانستند، پاسخی دارند. اما کسانیکه تلاش نکردند به سوریه بروند، آن دنیا هم جوابی نخواهند داشت. لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ(انفال 37). جنگ و جهاد برای این است که پاکان از ناپاکان جدا شوند. برای اینکه مشخص شود چه کسی مومن است و چه کسی منافق. کسیکه ایمان به خدا دارد، جبهه جهاد را خالی نمی گذارد. نکند روی یاری خدا حساب نمی کنیم که به میدان مبارزه وارد نمی شویم؟

 

باید در میدان مبارزه باشیم، تا دستور بعدی جهاد صادر شود

میدان جهاد و مبارزه فقط جنگ و جهاد نظامی نیست. هفت عرصه جهاد در بیانیه گام دوم انقلاب پیش روی ماست. هر کدام از اینها عرصه جهاد و مبارزه است. اخیرا هم جهاد تبیین اضافه شد. بنشینیم و نگاه کنیم، عرصه بعدی جهاد و مأموریت بعدی هم به ما محول می شود. باید در میدان جهاد باشیم، تا دستور بعدی صادر شود: فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (شرح 7). خدا امکانات ورود ما انواع عرصه های مختلف جهاد که توسط اماممان مشخص می شود را به ما داده. اگر دستور جهاد علمی صادر می شود، این امکان و توان در جوانان ما وجود دارد. وضعیت علوم و صنایع مختلف را ببینید. اگر دستور جهاد معنویت صادر می شود، شخصیتی مثل حاج قاسم پیش روی ماست که اثبات می کند این امر امکانپذیر است. تدبیر و کیاست و سیاست و دیپلماسی حاج قاسم، مرهون معنویت بالای او بود. هنوز هم آثار و برکات این معنویت بالا ادامه دارد.

يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ. کسانیکه همراه امام هستند، انقدر رشد و پیشرفتشان تعجب برانگیز است برای دیگران، که خود کسانیکه اینها را تربیت می کنند تا مجاهد فی سبیل الله باشند، از میزان رشد آنها متحیر می مانند. لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ. اینها دشمن را عصبانی می کنند. امام حسینی باشیم، نمی توانیم بایستیم. به محض اینکه متوقف شدیم، بدانیم داریم از لشکر اباعبدالله علیه السلام فاصله می گیریم؛ بی تعارف. کلام خدا لارَيبَ  فيهِ است؛ شک بردار نیست.

 

جمله مشهور اما غلطی که به رهبرانقلاب نسبت داده شده

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ(نور 55). مومن واقعی اینها هستند. أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا(انفال 4). امیرالمومنین علیه السلام فرمود سه دسته آخرالزمان پای امر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می ایستند: مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ.

رهبرانقلاب گفتند « گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاالسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند». جمله ای که امروزه معروف شده: «زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، این جمله صحیح و با سندی نیست. یاد شهدا را زنده نگه داریم، بالاتر از شهادت است؟! این منطقی نیست. مثل اینکه بگوییم ما برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم، کمتر از شهادت حضرت نیست.

امام سجاد علیه السلام در دعای چهارم صحیفه سجادیه عرضه می دارند: اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَیبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِینَ لَهُمْ بِالتَّکذِیبِ، وَ الِاشْتِیاقِ إِلَی الْمُرْسَلِینَ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ‏ فِی کلِّ دَهْرٍ. امام سجاد علیه السلام خودش کربلایی است. امامِ بعد از امام حسین علیه السلام است. عرضه می دارد اینکه می بینید اینها اشتیاق دارند به همراهی امامشان، بخاطر ایمان درونی شان است؛ در هر زمان و عصری. ایمان باعث می شود ما مشتاق همراهی با امام باشیم.

ببینید امام حسین علیه السلام چگونه با امام حسن علیه السلام همراه بود. همان امامی که در زمان ما مورد تهمت واقع شد، که امام صلح است؛ در حالیکه امام جهاد و مبارزه بود. جایی که امام حسن علیه السلام مجبور به صلح شد، امام حسین علیه السلام یک شیعه کامل همراه با امام بود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است