جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۰۳:۴۳

اگر مردم حق امام را ادا کنند، بر امام هم لازم می شود حق مردم را ادا کند

جلسه سوم ایام عید فطر ۱۴۰۱: امام رضا فرمود بخاطر رسول الله حقی از من به گردن شما گذاشته شده، و یک حقی هم برای مردم بر گردن ما ائمه قرار داده شده. اگر مردم حق امام را ادا کردند، بر امام واجب می شود حقی که مردم گردن او دارند را ادا کند. امام باقر فرمود حق امام بر مردم این است که حرف او را بشوند و فرمانش را ببرند. شما باید حق امام رضا را از مأمون بگیرید و به او بدهید.

جلسه سوم سفر زیارتی مشهد مقدس هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) در ایام عید فطر، پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در حسینیه آیت الله شیرازی مشهد مقدس برگزار شد.

امام رضا همچنان غریب است

گفتیم که در کلام اهلبیت فلسفه زیارت تجدید عهد و میثاق بیان شده. زیارت صرفا تشرف به بارگاه ائمه معصومین علیهم السلام نیست. هرچند همین تشرف هم پر از خیر و برکت و مغفرت است. اما علاوه بر تشرف به بارگاه ائمه، لازم است به فکر احقاق حق ائمه باشیم. شناخت و مطالبه این حق لازم است. امام رضا علیه السلام همچنان مظلوم هستند. در شعری که منسوب به خود حضرت است، الی الحشر حتی یبعث الله قائما، یفرج عنا الغم و الکربات. این غربت و مظلومیت تا زمان ظهور ادامه دارد. همانطور که بفرموده پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام همچنان مظلوم هستند، تا ظهور بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف. دولت ظلمه استکبار تصمیم می گیرد 6 میلیون جمعیت جهان را ظرف 30 سال بکُشد، و این کار را هم انجام می دهد. این حق امیرالمومنین علیه السلام نیست که چنین جرثومه های فسادی در جهان حکمرانی کنند. پس شیعیان امیرالمومنین علیه السلام کجا هستند؟ موسی بن جعفر علیهمالسلام فرمود شیعه علی علیه السلام قولش عملش را تصدیق می کند. شما که بر بالش های نرم تکیه داده اید و مشغول زندگی خود هستید، نمی توانید مدعی باشید شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام هستید.

حضرت امام اتصالشان به امیرالمومنین علیه السلام یک ارتباط عمیق بود. سال 1صلی الله علیه و آله0 اولین بیانیه را دادند و دعوت به قیام به حق کردند: أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَی(سبأ 46). زمانی قیام کردند که تک و تنها بودند. چه زمانی این بیانیه لبیک گفته شد؟ سال 1342. نمی شود شیعه علی علیه السلام بود، اما کشور شیعی ذلیل استکبار و یهود باشد. با قیام علوی حضرت روح الله انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، اما هنوز حق علی علیه السلام در جهان محقق نشده. هنوز راه داریم تا تحقق کامل این امر.

امام رضا علیه السلام همچنان غریب هستند. علی الظاهر بارگاه امام شلوغ است و زائران گرد حرم ایشان جمع می شوند، اما امام همچنان نزد شیعیان و محبین غریب هستند. حق امام رضا علیه السلام هنوز استیفا نشده. حتما باید اتفاقی مثل قتل دو روحانی در حرم رخ دهد و حریم آستان قدس رضوی توسط دشمنان اهلبیت شکسته شود، تا ما متوجه شویم امام غریب هستند. این جرأت معاندین نشاندهنده غربت مضاعف امام رضاست. خیلی از زوار به این وهابی تروریست نگاه می کردند، و او سه روحانی را یکی پس از دیگری مورد ضرب و جرح و قتل قرار داد. زائرین هنوز نمی دانند چه کسی حق است و چه کسی باطل. فقط نگاه می کنند. بالای ده دقیقه این اتفاق به طول می انجامید. این یعنی خیلی مسائل هنوز برای مردم جا نیفتاده. حتی برخی زوار خطاب به ضارب می گویند فرار کن، الان می آیند و دستگیرت می کنند!

 

نسل جدید باید کار نیمه تمام انقلاب اسلامی را تمام کند

امام رضا علیه السلام میان ما باشند، حکومت شیعی و اسلامی باشد، اما شرق و غرب و دشمنان اسلام در عالم حاکمیت کنند؛ نمی شود. اگر سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ. در طول این 1200 سال محقق می شد، امروز وضعیت دنیا اینگونه نبود. همین بحران تغذیه به بهانه جنگ اوکراین کار آمریکا و صهیونیست است. تا دیروز بحث سلامت بشر بود، امروز مسئله تغذیه و خوراک مردم را هم تهدید می کنند.

ما نسل انقلاب نگاهمان به دین و فرهنگ دینی و زندگی شیعی و ولایی با دیگران و با گذشته باید متفاوت باشد. نسل جدید فراتر از نسل انقلاب باید فکر و عمل کند. باید کار را تمام کنند. نسل انقلاب و جنگ نتوانستند راه را به انتها برسانند. بله، یک میلیون در دفاع مقدس گل کاشتند؛ اما بیست میلیون دیگر نقش و وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. خیلی ها کوتاهی کردند. خاتمی مسئول تبلیغات جنگ بود؛ رسما می گفت مردم دیگر جبهه نمی آیند. ژنرال بعثی می گفت اگر شما صد نفر دیگر نیرو داشتید، بصره را گرفته بودید. کمر صدام سال 65 شکسته می شد. بله، یک عده ای از رزمندگان و شهدا حماسه آفریدند، اما نیاز به حضور بیشتر مردم بود.

رزمندگان برای خاک و وطن دوستی نمی جنگیدند. من به یاد ندارم رزمندگان چنین هدفی را برای جنگیدن ذکر کرده باشند. هدف و آرمان رزمندگان چه بود؟ وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ(بقره 193). راه قدس از کربلا می گذرد. هدف و انگیزه رزمندگان تحقق حکومت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه در عالم بود. بخاطر همین شهید فی سبیل الله شدند. سبیل الله باید تحقق پیدا کند. هدف جنگ و دفاع مقدس را انقدر پایین نیاوریم.

 

تحقق حاکمیت خداوند در عالم، هدف همه ائمه

امیرالمومنین علیه السلام چرا انقدر صبر کردند؟ حضرت زهرا صلی الله علیه و آله هم فدا شد، اما باز حضرت به دستور خدای متعال صبر کردند. این صبر برای یک هدف و آرمان بسیار بالا بود، که ارزش فدا شدن فاطمه سلام الله علیها را هم داشت. این هدف تحقق حاکمیت خدای متعال در عالم بود. اباعبدالله الحسین علیه السلام هم برای همین هدف اینگونه فدا شد. زمان اصلاحات هیچ مقدسی نبود که به آن توهین نشده باشد. چه شد که مردم به آرمانهای انقلاب برگشتند؟ شهدا با بدنهای قطعه قطعه شان این کار را کردند. خون شهید اینگونه است. اصل و ریشه را نگه می دارد. خون اباعبدالله علیه السلام اصل دین و نظام شیعی را حفظ کرد، تا به تحقق حاکمیت الهی در عالم منجر شود. باقی راه را ما شیعیان باید طی کنیم. ما مسئولیت داریم.

امام رضا علیه السلام هم مثل جدشان امیرالمومنین علیه السلام برای حفظ اصل اسلام و مکتب ولیعهدی را پذیرفتند. پس از خفقان دوران موسی بن جعفر علیهماالسلام، جریان شیعی فرصتی پیدا کرده بود برای تقویت و احیاء شبکه شیعی. امام رضا علیه السلام تقویت این شبکه را در رأس کار قرار داده بودند. سطح معرفت جامعه باید بالا بیاید، و این معرفت یافته ها باید در شبکه شیعی سازماندهی شوند.

مردم باید پای امر حق قیام کنند: لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(حدید 25). انقلاب اسلامی کلید را زد، نسل های بعدی باید در تحقق این آرمان نقششان را ایفا کنند. هرکس باید تمام تلاش خود را به خرج دهد. الان مجلس و دولت دست انقلابیهاست. مشکلات هم هست. ضعف مدیریت نیروهای انقلابی هم هست. مدیر انقلابی قوی باید تربیت شود. شبکه مخوف فساد و رانت که بصورت پیدا و پنهان در کشور ریشه دوانده اند، نیاز به مدیریت قوی و انقلابی دارد تا ریشه کن شود. این می شود که وضعیت امروز جامعه هر روز به سمت یک مسئله و بحران پیش می رود. در مسئله مهمی مثل سیاست خارجه کار به جایی می رسد که در جلسات خصوصی صحبت هایی شنیده می شود که همان قدرت طلبی و منفعت طلبی های حزبی مطرح می شود. انقلابی های ما باید قوی شوند.

 

اگر مردم حق امام را ادا کنند، بر امام هم لازم می شود حق مردم را ادا کند

امام رضا علیه السلام بالاجبار ولیعهدی را پذیرفتند. چون امام اعتبار اجتماعی و مقبولیت داشت. سیّاس و مدیر و کاردان هم بودند. امام با اینکه گفته بودند در سیاست دخالت نمی کنند، اما به مأمون گفتند به بغداد که مرکز حکومت است برگرد. عمّال تو به دستور ذوالریاستین دارند به مردم ظلم می کنند. ذوالریاستین مخالفت کرد؛ گفت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می خواهد با رفتن به بغداد تو را به کشتن دهد. خانواده تو بخاطر کشتن امین خون تو را خواهند ریخت. مأمون دید امام رضا علیه السلام درست می گوید. دستور داد لشکر به بغداد حرکت کنند؛ اما لشکریانش به دستور ذوالریاستین حرکت نکردند! مأمون دست به دامن امام رضا علیه السلام شد، و با دستور امام لشکر بسمت بغداد حرکت کرد.

در زمان پذیرش ولایتعهدی، مأمون به امام گفت برای مردم صحبت کن. امام رضا علیه السلام به اجبار ولایتعهدی را با شرط دخالت نکردن در دولت پذیرفته؛ حال چه بگوید؟ اگر مأمون را تأیید کند، ناصحیح است. اگر مأمون را رد کند، مردم می گویند پس چرا ولایتعهدی را پذیرفتی؟! امام باید سایه اش بر سر شیعیان باشد تا این شبکه تقویت شود. امام یک جمله فرمود: إنَّ لَنا عَلَيكُم حَقّا بِرَسولِ اللّهِ، ولَكُم عَلَينا حَقّا بِهِ، فَإِذا أنتُم أدَّيتُم إلَينا ذلِكَ وَجَبَ عَلَينَا الحَقُّ لَكُم. بخاطر رسول الله خدا صلی الله علیه و آله حقی از من به گردن شما گذاشته شده، و یک حقی هم برای مردم بر گردن ما ائمه قرار داده شده است. اگر مردم حق امام را ادا کردند، بر امام واجب می شود حقی که مردم گردن او دارد را ادا کند. امام باقر علیه السلام فرمود حق امام بر مردم این است: أن یَسمَعوا لَهُ ویُطیعوهُ. حرف او را بشوند و فرمانش را ببرند. اگر مردم این حق را ادا کردند، امام هم حق مردم را که هدایت و رشد و سعادت است ادا می کند. اول باید حرف امام را گوش دهیم و اجرا کنیم، بعد انتظار داشته باشیم امام جامعه را به سعادت و هدایت برساند. یکی از حقوق امام همانی است که امام رضا علیه السلام در نیشابور فرمود: أنَا مِن شُروطِها. شما باید حق امام رضا علیه السلام را از مأمون بگیرید و به او بدهید؛ نه اینکه مأمون امام را به اجبار ولیعهد خود تعیین کند.

امروز باید قدرت مدیریت صهیونیست و آمریکا و نفاق را از آنها بگیریم، و به صاحب این حق یعنی امام زمان ارواحنا فداه بدهیم. بعد از امام بخواهیم جامعه جهانی را مدیریت کنند و بشر را به سعادت برسانند. در طول 43 سال، انقلاب اسلامی توانسته قدرت غرب و استکبار را در دنیا کم کند. کُند پیش رفته ایم، اما این کار انجام شده. امروز خود غرب و آمریکا و اسراییل از افول قدرت غرب سخن می گویند. این قدرت را چه کسی از غرب گرفته جز انقلاب اسلامی؟ این حرکت باید ادامه پیدا کند و تمام قدرت استکبار گرفته شود، تا امام زمان ارواحنا فداه بیایند. و الا اگر با شرایط فعلی امام بیایند، یک امام رضای دیگر غریب و تنها خواهند ماند.

امام حسین علیه السلام یار کم داشت، اما عده ای را داشت. شب عاشورا فرمود من عهدم را از شما برداشتم. اینها با من کار دارند نه شما. ابالفضل العباس علیه السلام عرض کرد کجا برویم؟ زندگی ما بدون شما معنا ندارد. این یعنی اتصال به امام. اتصال به امام بالاتر از اطاعت است. تکلیف برداشته شده، اما مگر عباس بدون حسین علیه السلام می تواند زندگی کند؟

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است